DİCLE ÜNİVERSİTESİ ZİRAAT FAKÜLTESİ
Dicle
Üniversitesi Ziraat Fakültesi, GAP Bölgesi’nin tarımsal potansiyeli göz önünde
bulundurularak 1992 yılında kurulmuştur. 1993 yılından itibaren öğrenci
kabulüne başlayan fakülte; Tarla Bitkileri, Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma,
Zootekni ve Tarım Makineleri ve Teknolojileri Mühendisliği bölümlerinde eğitim
vermektedir. Fakültenin toplamda 53 akademik personeli bulunmaktadır. Bölümlere
göre akademik kadro dağılımı şu şekildedir:
·
Tarla
Bitkileri Bölümü:
10 Profesör, 1 Doçent, 2 Araştırma Görevlisi ve 2 Sözleşmeli (DOSAP) Dr.
Araştırmacı
·
Zootekni
Bölümü: 2
Profesör, 4 Doçent, 3 Dr. Öğretim Üyesi, 2 Araştırma Görevlisi ve 1 Sözleşmeli
(DOSAP) Dr. Araştırmacı
·
Bitki
Koruma Bölümü: 5
Profesör, 1 Doçent, 1 Dr. Öğretim Üyesi ve 1 Araştırma Görevlisi
·
Bahçe
Bitkileri Bölümü:
4 Profesör, 1 Doçent ve 2 Araştırma Görevlisi
·
Tarım
Makineleri ve Teknolojileri Mühendisliği Bölümü: 3 Profesör, 2 Dr. Öğretim Üyesi ve 1
Araştırma Görevlisi
·
Tarım
Ekonomisi Bölümü:
2 Doçent (öğrenci alımı bulunmamaktadır)
·
Tarımsal
Yapılar ve Sulama Bölümü:
1 Profesör, 1 Doçent ve 1 Araştırma Görevlisi (öğrenci alımı bulunmamaktadır)
Fakültemizin tüm bölümlerinde lisans ve
lisansüstü eğitim programları aktif olarak yürütülmekte olup, hâlihazırda 1.261
lisans ve 230 yüksek lisans öğrencisi öğrenim görmektedir. Eğitim-öğretim
altyapımız; 16 sınıf, teknik resim salonu, iki bilgisayar laboratuvarı,
konferans salonu ve iki okuma-ders çalışma salonundan oluşmaktadır. Ayrıca
eğitim ve araştırma amaçlı 15 laboratuvar, 1.000 m² kapalı sera, 22 dekar bağ,
150 dekar araştırma arazisi, 20 dekar kayısı ve 7 dekar gül bahçesi ile üzüm
işleme tesisi bulunmaktadır. Bunun yanı sıra tavukçuluk, küçükbaş ve büyükbaş
hayvancılık, arıcılık, ipekböcekçiliği, organik yem üretim birimi ve biyogaz
tesisi gibi uygulama alanları mevcuttur. Öğrencilerimizin sosyal ve sportif
etkinlikleri için basketbol, voleybol ve futbol sahaları ile masa tenisi ve
bilardo alanları da yer almaktadır.
Araştırma
ve geliştirme altyapımız oldukça güçlü olup, Avrupa Birliği, Dünya Bankası,
TÜBİTAK, GAP İdaresi, Kalkınma Ajansı, TAGEM ve BAP gibi kurumlarca desteklenen
çok sayıda proje başarıyla tamamlanmış, birçok proje ise hâlen devam
etmektedir. Bitki ıslahı çalışmaları sonucunda fakültemiz adına tescillenmiş pamuk,
yonca, mercimek, buğday, arpa ve fiğ çeşitleri geliştirilmiştir. Ayrıca üzüm
suyu, pekmez, pestil ve sucuk üretimini kapsayan Ekorez markası da fakültemiz bünyesinde tescil
edilmiştir.
Bölge
tarımına katkı amacıyla alternatif ve yenilikçi üretim modelleri pilot
uygulamalarla hayata geçirilmekte; sertifikalı tohumluk ve fidan üretimi,
organik üzüm yetiştiriciliği ve işleme, organik tavukçuluk, organik yem
üretimi, arıcılık, ipekböcekçiliği, küçükbaş ve büyükbaş hayvan yetiştiriciliği
ve ıslahı ile biyogaz tesislerinde Ar-Ge ve uygulamalı eğitim faaliyetleri
yürütülmektedir.
Fakültemiz,
başta ERASMUS programı olmak üzere çeşitli uluslararası iş birliği programları
ve projeleri aracılığıyla öğrenci ve öğretim elemanlarına yurtdışında eğitim
görme ve araştırma yapma imkânı sunmaktadır.
Fakültenin Gelecek Projeksiyonu
Fakültemizin
gelecek projeksiyonu, küresel ve ulusal tarımsal ihtiyaçlar, iklim değişikliği,
gıda güvenliği ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda yeniden
şekillendirilmelidir. Bu bağlamda fakültemizin misyonu, yalnızca akademik bilgi
üretmek değil, aynı zamanda uygulamalı eğitim, bölgesel sorunlara çözüm ve
ulusal tarım stratejilerine katkı sağlamaktır. Bu kapsamda;
1. Araştırma ve Teknoloji Odaklı Eğitim
- Öğrencilerimizin
araştırma yapma yetkinliklerini geliştirmek amacıyla, onları bilimsel araştırma yöntemleri ve analitik düşünme konusunda kapsamlı bir eğitim
sürecinden geçiriyoruz.
- Öğrencilerin bireysel ve ekip temelli
araştırma projelerini hayata geçirebilmeleri için gerekli altyapı ve
teknik olanakları sunuyor, yenilikçi çalışmalarını destekliyoruz.
- Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini,
fakültemizin sahip olduğu modern altyapı ve uygulama alanlarında
uygulamalı olarak öğretiyoruz.
- Tarımsal üretimde kullanılan yeni
teknolojiler ve dijital çözümleri müfredata entegre ederek
öğrencilerimizin çağın gerekliliklerine uygun donanımla yetişmelerini
sağlıyoruz.
2. Bölgesel ve Ulusal Problemlere Çözüm Üretme
- Tarımsal üretimde karşılaşılan bölgesel
sorunlara yönelik saha çalışmaları yürütüyor, bu sorunlara çözüm odaklı
stratejiler geliştiriyoruz.
- Çiftlik ölçeğinden bölgesel ölçeklere kadar
etüt, planlama ve danışmanlık hizmeti sunabilecek altyapıya sahip olmayı
hedefliyoruz.
- Tarımsal materyallerin kalite ve
standardizasyon denetimlerinin yapılabileceği laboratuvarlar ve araştırma
merkezleri kurmayı amaçlıyoruz.
3. Teknoloji Transferi ve Yaygın Eğitim
- Tarımsal araştırma ve üretimdeki teknolojik
yenilikleri yakından takip ediyor, öğrencilerimize, çiftçilere ve
paydaşlarımıza yönelik teorik ve uygulamalı eğitimler sunabilecek eğitim-uygulama
merkezleri oluşturuyoruz.
- Yeni tarımsal uygulamaların
yaygınlaştırılması amacıyla, bölge çiftçilerine eğitim verilmesini ve
teknoloji transferinin etkin bir şekilde sağlanmasını hedefliyoruz.
4. Girişimcilik ve İnovasyon
- Hayata geçirdiğimiz 7+1 eğitim müfredatı
ile öğrencilerimize kendi girişimlerini kurabilecekleri iş modeli
geliştirme, finansal yönetim ve tarımsal pazarlama konularında destek
sağlamayı hedefliyoruz.
- Tarımsal girişimcilik ekosisteminin
oluşturulması amacıyla, fakültemiz bünyesinde kuluçka merkezleri
kurmayı planlıyoruz.
5. Ulusal ve Uluslararası İşbirlikleri
- Araştırmacılar ve öğrenciler için ulusal ve
uluslararası eğitim programları, konferanslar, kurslar, seminerler ve
kongreler düzenleyerek, onların bilimsel bakış açılarını geliştirmeyi
hedefliyoruz.
- Dünyadaki paydaş üniversiteler ile iş
birliği yaparak ortak projeler ve öğrenci değişim programlarının sayısını
artırmayı amaçlıyoruz.
6. Sürdürülebilirlik ve Gıda Güvenliği
- İklim değişikliğine uyumlu, çevre dostu ve
sürdürülebilir üretim yöntemleri geliştirmeye odaklanmayı hedefliyoruz.
- Tarımsal üretimde verimliliği artırırken,
doğal kaynakların korunmasını ve gıda güvenliğinin sağlanmasını temel
önceliklerimizden biri olarak benimsiyoruz.