MEZUNLARIN
TEMEL YETERLİKLERİ
Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi mezunu
bir diş hekiminden beklenen 6 temel rol üzerinden 6 genel yeterlik
başlığı belirlenmiştir. Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinin
program çıktıları, TYÇÇ Düzey Yeterlikleri, TYÇÇ Temel Alan Yeterlikleri
(Sağlık Alanı, Akademik Ağırlıklı), DUÇEP 2022 Mezun (Program) Yeterlikleri
ve Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinin eğitim amaç ve
hedefleri dikkate alınarak hazırlanmıştır.
1. "Diş Hekimi”
Olarak Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Mezunu
a. Hastanın ağız ve diş sağlığı
üzerinde etkili genel sağlık, sosyal durum gibi faktörleri değerlendirir.
b. Salgın hastalık durumları
dahil olmak üzere, tüm bulaşıcı hastalık ve enfeksiyon risklerini göz
önünde bulundurarak sterilizasyon ve dezenfeksiyon kurallarını uygular.
c. Koruyucu ve önleyici diş
hekimliği uygulamalarını mesleğinin öncelikleri arasına alır.
d. Hastanın ağrısı ve diş
hekimi kaygısı için önlem alır.
e. Tanı için gerekli yöntem ve
cihazları kullanarak teşhisi koyar, gerektiğinde konsültasyon ister.
f. Hastanın ihtiyacına uygun
tedavi planını yapar, tedaviyi uygular, ilaç reçete eder ve
gerekli takiplerini yapar.
g. Tanıya uygun
seçenekli tedavi planlarını geliştirir ve bunları avantaj ve
dezavantajlarıyla hasta ve/veya kanuni temsilcilerine anlatır.
Dental tedavi
planlamasında acil durumları belirleyip bunlara yönelik gerekli tedaviyi
yapar, gerektiği durumda uzmana yönlendirir.
Tıbbi
acil durumları tespit edebilir, mevzuata uygun şekilde davranır.
Öncelikli,
engelli, geriatrik ve riskli hasta gruplarını ayırabilir
ve gerekli ağız ve diş sağlığı hizmeti sunar.
Hastada adli durumları tespit edebilir
ve mevzuata uygun şekilde davranır.
Mesleki uygulamaları kendi bedensel ve ruhsal
sağlığını gözeterek gerçekleştirir.
2. “Profesyonel ve Etik” ile İlgili Olarak Dicle Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesi Mezunu
a. Yaşam boyu öğrenme
prensibi doğrultusunda hareket eder ve kendini geliştirir.
b. Mesleki ve sosyal
hayatında hekimlik nosyonuna uygun bir duruş sergiler.
c. Hastaya ait bilgi ve kayıtları saklar
ve gizliliğini sağlar.
d. Hastayı tanı ve
tedaviler hakkında bilgilendirir ve gerekli aydınlatılmış
onamları alır.
e. “Önce zarar verme” kuralını benimseyerek
mesleki uygulamalarını gerçekleştirir.
f. Görev tanımında yer alan
mesleki uygulamalarla ilgili yasal yetki ve sorumluluklarını bilir.
g. Hastalarına ve meslektaşlarına deontolojik
ilkelere göre davranır.
3. “Sağlık Çalışanı” Olarak Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesi Mezunu
a. Toplumun ve bireylerin ağız
ve diş sağlığını korur ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
b. Ağız ve diş sağlığının tüm
ulusal ve uluslararası politika ve uygulamalar çerçevesinde geliştirilmesine
katkıda bulunur ve bununla ilgili süreçleri takip eder.
c. Diğer sağlık çalışanları ile
ortak ve uyumlu çalışmalar yürütür.
d. Mesleki uygulamalar
sırasında oluşan çevreye ve insan sağlığına zararlı atık
ve toksik maddeleri atık yönetimi kriterlerine uygun olarak elimine
eder.
4. “Bilim İnsanı” Olarak Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesi Mezunu
a. Ağız ve diş sağlığı ile
ilgili yeni bilgi ve becerilere ait doğru bilgi
kaynaklarını tespit eder ve kanıta dayalı verileri kullanır.
b. Etik kurallar çerçevesinde araştırmalar
yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunabilir.
c. Ulusal ve uluslararası
alanda bilimsel etkinliklere katılarak kendini geliştirir ve bu
kazanımları diş hekimliği alanında kullanabilir.
5. “İletişim” İle İlgili Olarak Dicle Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesi Mezunu
a. Sözel ve yazım dilinde
Türkçeyi yetkin bir şekilde kullanır.
b. Medya ve sosyal
iletişim kaynaklarını doğru kullanır.
c. Hasta ve hasta yakınları ile
karşılıklı anlayış, güven ve saygıya dayalı nitelikli bir iletişim kurar.
6. “Lider ve Yönetici” Olarak Dicle Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesi Mezunu
a. Ağız ve diş sağlığı hizmeti
kapsamında ekip kurabilir, ekip lideri veya üyesi olarak etkin rol alır.
b. İş sağlığı ve güvenliği ile
kalite geliştirme süreçlerine uyar ve uygular.
c. Ekip içerisinde uzlaşma sağlanması ve olası sorunların çözümlenmesi
için çalışır.
Diş hekimi yardımcı personelinin
eğitimine katkıda bulunur.