Stratejik Plan


  

 Dicle Üniversitesi Logo (Ankara) | Vector logo, ? logo ...

  KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRE BAŞKANLIĞI

2020-2024 STRATEJİK PLANI            

 




İÇİNDEKİLER                                                                                    

 SUNUŞ…………………………………………………………………………………………..4                                                                                        

1. GİRİŞ……………………………………………………………………………………….....5

2. BİR BAKIŞTA STRATEJİK PLAN………………………………………………………….5

3. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ…………………………………………………...7

     3.1. HAZIRLIK SÜRECİ…………………………………………………………………....7

     3.2. PLANIN SAHİPLENİLMESİ…………………………………………………………..7

     3.3. PLANLAMA SÜRECİNİN ORGANİZASYONU……………………………………..7

     3.4. HAZIRLIK PROGRAMI…………………………………………………………….....7

4. DURUM ANALİZİ…………………………………………………………………………..8

     4.1. KURUMSAL TARİHÇE……………………………………………………………….8

     4.2. 2014-2018 DÖNEMİ STRATEJİK PLANININ DEĞERLENDİRMESİ……………...9

     4.3. MEVZUAT ANALİZİ………………………………………………………………....10

     4.4. ÜST POLİTİKA BELGELERİNİN ANALİZİ………………………………………..11

     4.5. FAALİYET ALANLARI ile ÜRÜN ve HİZMETLERİN BELİRLENMESİ………...11

     4.6. PAYDAŞ ANALİZİ…………………………………………………………………..13

         4.6.1. Paydaşların Tespiti………………………………………………………………...13

        4.6.2. Paydaşların Önceliklendirilmesi……………………………………………………14

        4.6.3. Paydaş Görüşlerinin Alınması ve Değerlendirilmesi………………………………14

4.7. KURULUŞ İÇİ ANALİZİ………………………………………………………………..15

    4.7.1. İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi…………………………………………………..15

    4.7.2. Öğrenci Sayıları………………………………………………………………………16

    4.7.3. Kurum Kültürü Analizi……………………………………………………………….16

    4.7.4. Fiziki Kaynak Analizi………………………………………………………………...16

    4.7.5. Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi……………………………………………….17

    4.7.6. Mali Kaynak Analizi………………………………………………………………….21

4.8. GZFT ANALİZİ………………………………………………………………………….22

5. GELECEĞE BAKIŞ………………………………………………………………………..23

    5.1. MİSYON……………………………………………………………………….............23

    5.2. VİZYON……………………………………………………………………………….23

    5.3. TEMEL DEĞERLER………………………………………………………………….23

6. FARKLILAŞMA STRATEJİSİ……………………………………………………………24

7. STRATEJİ GELİŞTİRME………………………………………………………………….24

7.1. AMAÇLAR……………………………………………………………………………….24

7.2. HEDEFLER……………………………………………………………………………….24

7.3. MALİYETLENDİRME…………………………………………………………………..25

8. İZLEME ve DEĞERLENDİRME………………………………………………………….25

 SUNUŞ

 Dicle Üniversitesi Kütüphanesi, ilk olarak 1970 yılında Tıp Fakültesi Kütüphanesi olarak kurulmuş olup, 1982 yılına kadar Tıp Fakültesi Kütüphanesi olarak hizmet vermiştir. İkinci Kütüphane ise Rektörlük binasında Rektörlük Kütüphane Müdürlüğü olarak 1974 yılından 1982 yılına kadar faaliyetlerini sürdürmüştür. Üniversitemiz kütüphaneleri birleştirildikten sonra yine Tıp Fakültesi binası içerisinde 1984 yılına kadar müdürlük olarak hizmet vermeye devam etmiştir.  Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak faaliyet göstermeye başladığı 1984 yılından itibaren üniversitemizin eğitim ve öğretim faaliyetlerini desteklemek amacıyla gerekli olan basılı ve elektronik bilgi kaynakla sağlamak, derlemek ve kullanıcısına sunmak görevlerini sürdürmektedir.  Dicle Üniversitesi Türkiyenin en büyük nüfusuna sahip üniversitelerinden biridir ve çok çeşitli konularda eğitim veren geniş bir eğitim yelpazesi mevcuttur. tün bunlar göz önünde bulundurulduğunda üniversitemizin öğrenci sayısına göre, kütüphanemizin sahip olduğu koleksiyon ve personel sayısı, dünya standartlarının alndadır.

 Çağdaş dünyada üniversitelerin kalitesini belirleyen kriterlerden biri de sahip oldukları kütüphanelerin gücü ve bu gücün rdürülebilir olması ile ölçülmektedir. Bilimsel yayınlara ulım, üniversitelerin stratejik önceliğidir. Üniversitelerin yayın ihtiylarının temini, üniversitelerin eğitim-öğretim ve araştırma ihtiylarıyla doğrudan ilişkilidir ve asli görevleridir.

 Haftanın 7 günü 24 saat kesintisiz hizmet sunmakta olan kütüphanemizin hedefi, her geçen gün, bir önceki günden daha fazla öğrenci ve personelin kütüphaneden yararlanmasına olanak sağlamak, bu olanakları rahat ve konforlu çalışma ortamında sunmaktadır.

600 m²  küçük bir kütüphaneden sonra, 2012 yılı kasım ayında Dicle Üniversitesi Merkez tüphanesi hizmetlerini sürdürdüğü yeni binasına taşınmıştır. Üniversite personeli ve öğrenci potansiyeli iyi olan Kütüphanemiz elektronik kaynaklara erişim için gerekli teknolojik altyapı bakımından son derece yeterli olmakla beraber, kütüphane binası 5000 m²  olmasına rağmen okuyucu kullanım istatistiklerine bakıldığında, fiziki olarak aynı büyüklükte ikinci bir binaya ihtiyaç duyulduğu görülmektedir. Kütüphanemiz üniversitelerin yeni bilgiler üretebileceği anlayışı ile sınırlı bütçesinin kullanımında etkinlikekonomiklik ve verimlilik ilkelerinin gerçekltirilmesi bilinci ile hareket etmektedir.

 Bu amaçla hazırlanan Başkanlığımıza ait tçe gerçekltirmelerini ve faaliyet alanları gösteren birim stratejik plan çalışması, tçe sonuçlarının ve üretilen katma değerin üst yönetim ve kamuoyu ile paylılma yönünde önemli bir düzenlemedir. Kütüphane tçe kaynaklarının stratejik önceliklere göre etkin kullanılması sağlanmış ve bu amaç üzerinden gerçekltirmelerin hesabı üst yönetime sunulmtur.

 Birim stratejik planı hazırlanırken; kaynakların etkin, verimli ve ekonomik kullanımı içeren iyi yönetim ilkeleri ısından önemli olduğu kadar şeffaflık ve hesap verilebilirlik ısından da çok önemsenmiştir.

 Birimimizin 2020-2024 yıllarını kapsayan stratejik planında, faaliyet alanlarımız, bu alanlarda verilen hizmetler, bunları gerçekltirmek için yapılan harcamalar ve ileriye dönük amve hedeflerimiz yer almaktadır.

                                                                                                                                          Ersen Murat ATEŞAL

                                                                                                                                          Harcama Yetkilisi

 GİRİŞ

Üniversiteler genel olarak bilimsel bilgi üreten ve yayan kuruluşlar olmalarının yanında bulunduğu şehre değer katan, ekonomik ve sosyal anlamda kalkınmasında öncü rol oynayan kurumlar haline gelmişlerdir. Bölgesel kalkınmanın yanı sıra, ülkenin genel kalkınma sürecinde üniversiteler, gelir akımı yaratarak bölgesel kalkınmaya da katkılar sağlamaktadır. Kalkınmanın önemli dinamiklerinden olan bilgiyi üreten üniversiteler, hem bölgesel, hem de genel kalkınma sürecinde önem taşımaktadır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Üniversite içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını destekleyerek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla dünya biliminin son verilerini izleyip ilgililere sunmaktadır.

Hızla gelişen bilgi ve bilgi teknolojisi dünyasında kullanıcılarına daha iyi hizmet vermeyi amaç edinen Dicle Üniversitesi Kütüphanesi; bilgiyi temel kaynak olarak kabul eden, bilgi ile ilgili arama, erişme, kullanma, dağıtma, saklama ve bilgiden bilgi üretme süreçlerini etkili işleten etkinliklerin özendirilmesi çalışmalarını desteklemektedir.

Bu nedenle, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 9.maddesine dayanılarak Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ve Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi doğrultusunda hazırlanacak bir stratejik plan; bir yandan kurumsal kimliğin oluşturulmasına katkıda bulunurken, diğer yandan Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’nın  gelecek 5 yılına ve varmak istediğimiz hedeflere ışık tutacaktır.

 2. BİR BAKIŞTA STRATEJİK PLAN

 

Misyon

Üniversite içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını desteklemek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla gelişen dünya biliminin son verilerini izleyip ilgililere sunmak.

        Vizyon

Hızla gelişen bilgi ve bilgi teknolojisi dünyasında kullanıcılarına daha iyi hizmet vermeyi amaç edinen Dicle Üniversitesi Kütüphanesi; bilgiyi temel kaynak olarak kabul eden, bilgi ile ilgili arama, erişme, kullanma, dağıtma, saklama ve bilgiden bilgi üretme süreçlerini etkili işleten etkinliklerin özendirilmesi çalışmalarını destekler.

AMAÇLAR

1: Üniversitemizin gereksinim duyduğu bilgi–belge kaynakları Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Yönergesi ile Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Materyal Bağış Alma Yönergesiçeevesinde sağlayarak ncel ve zengin bir koleksiyon oluşturmak.

 2: Kaliteli ve yeterli sayıda personel çalıştırılması.

 3: Kütüphane koleksiyonunun güncel olarak kullanıma sunulması ve uluslarara standartlara uygun kataloglama ve sınıflama hizmetlerinin yürütülmesi.

 4: Kütüphanenin vkütüphane   kaynaklarının   etkin kullanımının slanması.

 5: Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığında kurumsal yapıyı güçlendirmek.

 HEDEFLER

 1.1: Her yıl akademik birimlerce dergilerin talep edilmesini sağlamak.

1.2: Her yıl talep edilen ve yeni çıkan dergilerin izlenerek gerekli  rülenlerin koleksiyona eklenmesi için Kütüphane Komisyonuna sunulması.

1.3: Her yıl abone olunan dergilerin eksik sayılarının temini.

1.4: Abone olunan mevcut elektronik kaynakların abonelik işlemlerinin yapılması için her yıl akademik birimlerin bilgilendirilmesi.

1.5: Her yıl yeni  elektronik  dergilerin,  veri  tabanlarının  ve  e-kitapların  tanıtılması amacıyla denemelerin  açtırılması  vkullanım  sıkklarının  vokuyucu memnuniyetinin ölçülmesi.

1.6: Bış  ve  değişim  yoluyla  sağlanan kitapların Komisyon tarafından değerlendirilmesi ve koleksiyona dahil edilmesi işlemlerinin yapılması.

1.7: Koleksiyona eklenen basılı kitap sayısını artırmak,

1.8: Her yıl, görme engelli kullanıcılar için koleksiyon olturulması,

1.9: Her yıl, görsel ve işitsel bölüm için CD, DVD, vb. kitap dışı materyal temini,

planlanmaktadır.

2.1: İş tanımlarının yapılması, her yıl iş tanımları ile ilgili mevzuat değişiklikleri dikkate alınarak kontrol edilmesi,

2.2: Personelimesleki  gelişiminin  v motivasyonunun sağlanması,

2.3: Personel sayısının artırılması slanması,

planlanmaktadır.

3.1: Koleksiyona katılacak olan yayınların kataloglama ve sınıflama çalışmalarının devam ettirilmesi ve  her yıl sonunda sayımının yapılması,

3.2: Konu başlıklarının uluslararası standartlara  (Dewey Onlu SınıflamSistemi)  re belirlenmesi Türkçe karşılıklarının uyarlanması,

3.3: Her yıl elektronik ortamda erişime açılan tez veri tabanının geliştirilmesi,

3.4: Her yıl yeni gelen yayınların web sayfasına aktarılma ve duyurulması,

planlanmaktadır.

4.1: Kütüphaneye aktif üye olan 37.015 sayısının her yıl % 5 oranında arttırılması

4.2: Her yıl  şubat ayı sonuna kadar, kütüphanenin  web  sitesi  üzerinden  yenilenen koleksiyonun

hatırlatılması,

4.3: Her yıl mart ayının son pazartesi gününde kutlanmaya başlanan ve bir hafta süren kütüphane haftası kutlamasında kütüphane kullanımı, tanıtımına ve materyalin kullanımına önem verilerek hafta içerisinde etkinlikler düzenlenmesi,

planlanmaktadır.

5.1: Yönetim Bilgi Sisteminin etkin kulanılması,

5.2: Kurumsal aidiyetin geliştirilmesi,

5.3: Kalite güvence sisteminin güçlendirilmesi

planlanmaktadır.

 TEMEL PERFORMANS GÖSTERGELERİ

TEMEL PERFORMANS  GÖSTERGELERİ

Plan Dönemi

Plan Dönemi

 

Başlangıç Değeri

(2018)

Hedeflenen Değeri (2023)

Dış Destekli (AB,SAN-TEZ, TÜBİTAK vb.) proje sayısı

 

 

Indekslerce taranan dergilerdeki öğretim üyesi başına düşen yayın sayısı

 

 

Akredite olan eğitim programı sayısı (ulusal/uluslararası)

 

 

Yabancı uyruklu öğrenci sayısı

 

 

İngilizce lisans ve lisansüstü program sayısı

 

 

Açık erişim yayın sayıları

9.824

20.000

Bir yılda hizmet sunulan toplam hasta sayısı

 

 

Altyapısı iyileştirilen birim/ünite/merkez sayısı

 

 

Teknokentteki firma sayısı

 

 

Öğretim üyesi/sanayi ortaklı şirket sayısı

 

 

Patent ve faydalı model sayısı

 

 

Yönetim Bilgi Sistemine dahil edilen yazılım sayısı

 

 

Mezun Takip Sisteminde kayıtlı mezun sayısı

 

 

Kalite Yönetimi Standardı Belgesine sahip akademik birim sayısı

 

 

Çevre bilincinin artırılmasına yönelik düzenlenen etkinlik sayısı (ders, toplantı vb)

 

 

 

3. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ

3.1-STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ 

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı 2020–2024 yıllarını kapsayan stratejik planı 26.05.2006 tarihli Kamu İdareleri Stratejik Plan Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmelik hükümleri ile Dicle Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığının 01.02.2019 tarih ve 13130 sayılı yazısına istinaden Üniversitemiz 2020-2024 Stratejik planı dikkate alınarak hazırlanmıştır.      

STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ

Adı Soyadı

Kadro Ünvanı

 Görevi

Sevgi EKMEKÇİLER

Şube Müdürü

Başkan

Mehmet YILMAZ

V.H.K.İ

Üye

Hasan Mahir YAMAN

Memur

Üye

 

 2020-2024 STRATEJİK PLANI HAZIRLIK PROGRAMI ZAMAN ÇİZELGESİ

Birim Stratejik Plan Hazırlama Ekibinin  görevlendirilmesi

15.02.2019 tarih ve 19022 sayılı yazı.

Birim Stratejik Plan çalışma başlama tarihi        

15.02.2019 

Birim Stratejik Plan çalışması bitiş tarihi

07.03.2019

Birim Stratejik Planının, Daire Başkanınca kabul edilip, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına gönderildiği tarih

 

08.03.2019

 

 4.DURUM ANALİZİ

 4.1.KURUMSAL TARİHÇE

 Üniversitemiz Kütüphanesi, ilki 1970 yılında Tıp Fakültesi Kütüphanesi olarak, ikincisi ise Rektörlük binasında, Rektörlük Kütüphane Müdürlüğü olarak 1974 yılından 1982 yılına kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. Üniversitemiz kütüphaneleri birleştirildikten sonra yine Tıp Fakültesi binası içerisinde Ağustos 1984 yılına kadar müdürlük olarak hizmet vermeye devam etmiştir.

124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite İdari Teşkilatında yerini Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak almıştır. Başkanlığımızın görevleri aynı KHK’nin 33. maddesinde belirlenmiştir.

 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereği 13 Ağustos 1984 tarih ve 18488 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 84/8360 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ek 1 sayılı cetvelde belirtildiği üzere, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Kadrosunun Üniversitemize tahsis edilmesi ile Daire Başkanlığımız Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak hizmete devam etmiştir.

 Üniversitemiz Kütüphanesi 2012 yılı kasım ayından itibaren 5000 m²  alana sahip bağımsız kütüphane binasında hizmet vermeye başlamıştır

 

TEŞKİLAT ŞEMASI

 

   

4.2. 2014-2018 DÖNEMİ STRATEJİK PLANININ DEĞERLENDİRMESİ

 4.3. MEVZUAT ANALİZİ

 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite İdari Teşkilatında Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak yerini almıştır.

 Dicle Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Bkanlığının sorumlulu, Üniversitemizin amacı doğrultusunda araştırma, öğretim ve eğitim gereksinimlerini karşılamak üzere her türlü yayın ve bilgi kaynağını sağlayarak, düzenleyerek, öğretim üyeleri, öğrenciler ve diğer kütüphane kullanıcılarının hizmetine sunulması sağlamaktır. 

Ayca 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun, bütçeyle ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi, Harcama Yetkilisi olarak belirlenmiştir. Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başka Harcama Yetkilisi olarak kanunen atanmıştır. Harcama Yetkilisinin sorumlulukları ise Taşınır Mal Yönetmeliğinin 5. maddesi 1. fıkrasında ıkça ifade edilmiştir. Harcama Yetkilisi, tınırların etkili, verimli, hukuka uygun olarak edinilmesinden; tınırın kullanılmasından,   kontrolünden ve kayıtların ilgili yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre saydam, erişilebilir şekilde tutulmasından; tınır netim hesabı sağlamaktan sorumludur. Harcama Yetkilisi, birimlerinin stratejik planlarının ve tçelerinin kalkınma planına, yıllık programlara, kurumun stratejik plan ve performans hedefleri ile hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından, sorumlulukları alndaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanımısağlamaktan kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesini sağlamakla sorumludur.   Daire Başkanı,   gerçekltirme görevlileri, ihale görevlileri, tınır kayıt yetkilisi ile taşınır kontrol yetkilisini ve diğer bölüm sorumlularını atamakla yetkilidir.

     Ø  Dicle Üniversitesi Bağış Yönergesi

Ø  Dicle Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Yönergesi

Ø  5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu

Ø  2547 Yükseköğretim Kanunu

Ø  2886 Devlet İhale Kanunu

Ø  4734 Kamu İhale Kanunu

Ø  4735 Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu

Ø  657 Devlet Memurları Kanunu

Ø  2914 Yükseköğretim Personel Kanunu

Ø  6085 Sayıştay Kanunu

Ø  5510 Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu

Ø  5434 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu

Ø  7126 Sivil Savunma Kanunu

Ø  4857 Sayılı İş Kanunu

Ø  Yükseköğretim Kurumları Saklama Süreli Standart Dosya Planı

Ø  Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik

Ø  Resmî Yazışmalarda Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkındaki Yönetmelik

Ø  Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik

Ø  Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu

Ø  Taşınır Mal Yönetmeliği

Ø  Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği

Ø  Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği

Ø  Aday Memurların Yetiştirilmesine Dair Genel Yönetmelik

Ø  Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik

Ø  Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik

Ø  Üniversiteler Yayın Yönetmeliği

Ø  375 Sayılı KHK

Ø  631 Sayılı KHK

Ø  Yükseköğretim Kurumları Yönetici, Öğretim Elemanı Ve Memurları Disiplin Yönetmeliği

Ø  124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname

Ø  190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname

Ø  78 sayılı Kanun Hükmünde Kararname

Ø  Kadro İhdası, Serbest Bırakma ve Kadro Değişikliği ile Kadroların Kullanım Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik

Ø  Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar

Ø  Kamu İhale Genel Tebliği

Ø  Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

Ø  6245 Harcırah Kanunu

Ø  Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

Ø  Hizmet İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

Ø  3628 Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu

Ø  4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu

Ø  Mal Bildiriminde Bulunulması Hakkında Yönetmelik

Ø  Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu

Ø  Kamu idarelerince Hazırlanacak Faaliyet Raporları Hakkında Yönetmelik

Ø  Üniversiteler Yayın Yönetmeliği

Ø  4737 sayılı kanun

Ø  Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliği

 4.4. ÜST POLİTİKA BELGELERİNİN ANALİZİ

 4.5. FAALİYET ALANLARI İLE ÜRÜN VE HİZMETLERİN BELİRLENMESİ

 4.5.1. SUNULAN HİZMETLER

Ø  tüphanemiz, üniversite kütüphanesi olması nedeniyle, eğitim-öğretim alanında hizmet veren akademik bir birimdir. Yapılan faaliyetlerin tümü aşağıda sıralandığı gibi, eğitim öğretim amaçlıdır. Eğitim kurumlarının temel amacı, bireylerin toplumla uyumunu sağlamak, hayata hazırlamak, başarılı bireyler yetiştirmektir.

Ø  tüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Üniversitemizin eğitim öğretim ve araştırma faaliyetlerini gerçekltirebilmesi için öğrenci, akademik ve idari personel ve dış kullanıcılarımızın isteklerini karşılamak için aşıda belirtilen blıklar alnda faaliyetlerini sürdürmektedir.

Ø  Üniversitemizin ihtiyaçları doğrultusunda basıve elektronik bilgi kaynaklarını sağlamak,

Ø  Üniversitemizin bilgi ihtiyaçlarına yanıt vermek,

Ø  Güncel bilgiye hızlı kolay şekilde ulaşımı sağlamak için gerekli çalışmaları yapmak,

Ø  Ödünç verme, iade işlemlerini yapmak,

Ø  Birim aivi oluşturmak,

Ø  Yurt içi ve yurt dışı yayın isteklerini kaılamak, (Yurt dışı yayın istekleri için Ulakbim-Tübess aracılığıyla işlem yapılmaktadır)

Ø  Kütüphaneler arası birliğini geliştirmek,

Ø  Kullanı eğitimi vermek,

Ø  Üniversitemiz akademik personelinin yapmış olduğu yayınları derleyerek kurumsal arşiv oluşturmak ve açık erişimi sağlamak.

Ø  Koleksiyonda yıpranmış materyalin ciltlenmesini sağlamak,

Ø  Rafların yerleştirilmesi vezenli tutulmasını sağlamak,

Ø  Elektronik ortamda uluslararası standartlara göre kataloglama ve sınıflama yaparak kullanıcıların erişimine sunmak,

Ø  Konu başlıklarını Türkçeye uyarlamak,

Ø  Yeni gelen yayınları duyurmak,

Ø  Türkiyedeki toplu katalog çalışmalarına katılmak.

Ø  Elektronik Kaynaklarımızın kullanımını yüksek teknolojik donanım ile 7 gün 24 saat kullanıma açık tutmak.

Ø  Bağış Komisyonunca kabul edilen materyalin, kullanıcı hizmetine sunulmasını sağlamak

 4.5.2. FAALİYET VE PROJE BİLGİLERİ

 2018  Yılında Merkez tüphanede gerçekltirilen faaliyetler ağıda belirtilmiştir.

 tüphanemizde gerçekltirilen faaliyetler ağıda belirtilmiştir.

2018 Yılı içinde Merkez Kütüphaneye giriş – çıkış yapan okuyucu sayısı                :  452.716 kişi         

2018 Yılı içinde Ek okuma Salonuna giriş – çıkış yapan okuyucu sayısı                  :  141.327 kişi 

 

YAPILAN İŞİN ADI

2017

 

2018

Görsel İşitsel lümü Materyal Kullanımı  (Karşılanan  Okuyucu Talebi )

398

256

Görsel İşitsel lümü Materyal Kullanımı  (Karşılanamayan Okuyucu Talebi)

4

-

Oynanan  Akıl oyunları   sayısı (Dama –satranç)

25

38

Yurtiçi Kütüphaneler arası işbirliği önç verilen materyal      

43

42

Yurtiçi Kütüphaneler arası işbirliği gönderilen makale             

25

23

Yurtiçi Kütüphaneler arası birliği önç alınan materyal

96

77

Yurtiçi Kütüphaneler arası işbirliği alınan makale

15

23

Yurtdışı tüphaneler ara işbirliği ödünç verilen materyal

---

---

Yurtdışı Kütüphaneler ara işbirliği gönderilen makale

---

---

Yurtdışı tüphaneler ara işbirliği ödünç alınan materyal

---

---

Yurtdışı Kütüphaneler ara işbirliği alınan makale

---

---

Ödü verilen yayın sayısı

13.488

12.081

Ödü verilen yayın sayısı ( İç ödünç)

434

563

Ödünç verilen dergi sayısı                                                       

13

18

Ödünç verilen dergi sayısı ( İç Ödünç)                                                  

80

52

Koleksiyona eklenen kitap sayısı                                             

5.164

4.918

Koleksiyona eklenen kitap dışı materyal                                 

112

16

Koleksiyona eklenen tez sayısı

496

318

Kataloglanan dergi sayısı

25

391

Ciltlenen dergi sayı

-

-

Kataloglanan kitap sayısı                                                         

5.164

4.917

Bilgisayara girilen cilt kopya sayısı 

2.078

1.045

Çekilen fotokopi sayısı                                                             

-

-

Abone olunan On-line veri tabanı

20

18

Elektronik dergi

---

---

Elektronik kitap                                                                             

---

---

Elektronik tez                                                                                     

---

---

D.Ü. Açık Erişime Eklenen Kitap Sayısı  (ık Arşiv)                                                               

23

23

D.Ü. Açık Erişime Eklenen Tez (ık Arşiv)                                                               

3.132

9.633

D.Ü. Açık Erişime Eklenen Makale Sayısı  (ık Arşiv)                                                               

161

165

D.Ü. Açık Erişime Eklenen Diğerleri (ık Arşiv)                                                               

3

3

Veritabanlarında yapılan taramada indirilen tam metin

87.234

75.473

Oryantasyon Eğitimine Katılan Kişi sayısı

1.055

845

tüphane üye sayısı (Aktif Üye)

12.957

37.081

tüphane üye sayısı (Toplam Üye)

67.226

73.479

Yıl İçinde Üye olan  Okuyucu Sayısı

1132

887

Yıl İçerisinde Kütüphaneden İlişik Kesen Okuyucu Sayısı

5.086

5.388

 

 4.6.  PAYDAŞ ANALİZİ

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, hedeflerine ulaşmaya yönelik çabalarında etkilediği ve faaliyetlerinden etkilendiği birçok iç ve dış çevre öğesi ile ilişki içindedir. Paydaşlar, bir kurumun ürün ve hizmet üretme faaliyetlerine katkıda bulunan ve gerektiğinde risk üstlenen ve yarar sağlayan kişi ya da kurumlardır.

Üniversitemizin dış çevrede yer alan paydaşları; hizmet alanlar, hizmet verenler, bakanlıklar, meslek odaları ve sendikalardır. İç çevredeki paydaşları, üniversite çalışanları ve birimleridir. Dicle Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığının başarısı paydaşlarla ilişkilerin iyi yönetilmesine bağlıdır. Doğru kişi veya kurumla, doğru zamanda ve doğru yerde bulunma, başarı için önemli bir fark yaratır. Dolayısıyla, paydaş analizi ve yönetimi stratejik planlamada önemli bir süreçtir. Paydaş analizi, başarılı kurumların diğerlerinin desteğini kazanmak için kullandığı bir araçtır. Paydaş analizinde ilk adım, paydaşlarımızın kimler olduğunu belirlemektir. İkinci adım ise güç, etki ve ilişkileri incelemektir. Son olarak, paydaşların tutum ve davranışlarını analiz etmek ve desteklerinin nasıl kazanılacağını bilmek için, paydaşların en iyi şekilde anlaşılması gerekmektedir.

 İÇ PAYDAŞLAR

NO

PAYDAŞ

KONUMU

İŞLEVİ

İLİŞKİ DURUMU

ETKİSİ

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

YÖK

 

 

 

 

Temel ortak, üst kuruluş

Yükseköğretim, 1981’de çıkarılan 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile akademik, kurumsal ve idari yönden yeniden yapılanma sürecine girmiştir. Bu kanunla ülkemizdeki tüm yükseköğretim kurumları Yükseköğretim Kurulu (YÖK) çatısı altında toplanmış, akademiler üniversitelere, eğitim enstitüleri eğitim fakültelerine dönüştürülmüş ve konservatuvarlar ile meslek yüksekokulları üniversitelere bağlanmıştır. Böylece, söz konusu kanun hükümleri ve Anayasa’nın 130. ve 131. maddeleriyle kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip bir kuruluş olan Yükseköğretim Kurulu, tüm yükseköğretimden sorumlu tek kuruluş haline gelmiştir.

Bu bağlamda, yasal düzenleyici üst kurul olup, üniversitenin bütün eğitim faaliyetlerini düzenlenmesi ve yürütülmesine yönelik kararlar alıyor.

 

 

 

 

Hizmetleri faaliyetleri etkiler

 

 

 

 

Güçlü,

2

Rektörlük

Temel Ortak, Üst Yönetim

Strateji geliştirmek ve politikalar oluşturmak, misyon ve vizyon oluşturmak, araştırma-geliştirme faaliyetleri yürütmek, yönetsel kararlar almak

Hizmetleri/faaliyetleri etkiler

Güçlü, birlikte çalışılıyor

3

D.Ü.Birimleri

Temel Ortak, Rektörlüğe Bağlı

Üniversitenin tüm faaliyetlerinin uygulanması ve yerine getirilmesi

Hizmetleri/faaliyetleri etkiler-etkilenir

Güçlü, birlikte çalışılıyor

4

Akademik Birimler

Temel Ortak, Rektörlüğe Bağlı

Eğitim-öğretim, araştırma, uygulama ve toplumsal faaliyetlerin yerine getirilmesi

Hizmetleri/faaliyetleri etkiler-etkilenir

Güçlü, birlikte çalışılıyor

5

İdari Birimler

Temel Ortak, Rektörlüğe Bağlı

Genel idari hizmetlerin yürütülmesi

Hizmetleri/faaliyetleri etkiler-etkilenir

Güçlü, birlikte çalışılıyor

6

D.Ü.İdari Personeli

Temel Ortak, Çalışan

İdari Faaliyetlerin Uygulanması, Yürütülmesi ve Denetlenmesi İşlevlerinde Yer Almak

Hizmetleri/faaliyetleri etkiler-etkilenir

Güçlü, birlikte çalışılıyor

7

D.Ü.Akademik Personeli

Temel Ortak, Çalışan

Akademik ve İdari Faaliyetlerin Uygulanması, Yürütülmesi ve Denetlenmesi İşlevlerinde Yer Almak

Hizmetleri/faaliyetleri etkiler-etkilenir

Güçlü, birlikte çalışılıyor

 

DIŞ PAYDAŞLAR

NO

PAYDAŞ

KONUMU

İŞLEVİ

İLİŞKİ DURUMU

ETKİSİ

1

D.Ü.Öğrencileri

Müşteri/ Hizmet Alan

Üniversitenin sunduğu hizmetlerden yararlanmak

Hizmetlerden/faaliyetlerden etkilenir-etkiler

Güçlü, hizmet sunuluyor

2

Yurt İçindeki Üniversiteler

Stratejik Ortak

Eğtim-öğretim ve bilimsel işbirlikleri

Hizmetleri/Faaliyetleri etkiler-etkilenir

Zayıf, izlenir ve bilgi alış-verişi yapılır

3

TÜBİTAK-ULAKBİM

Stratejik Ortak

Eğtim-öğretim ve bilimsel işbirlikleri

Hizmetleri/Faaliyetleri etkiler-etkilenir

Zayıf, izlenir ve bilgi alış-verişi yapılır

 

 

4

 

KAMU KURUMLARI

Temel Ortak – Stratejik Ortak – Müşteri (Hizmet Alan)

Kaynak ve girdi sağlanmakta, hizmet alıp-hizmet verilmekte, işbirliği yapılmakta, bilgi alış-verişi yapılmakta

Hizmetleri/Faaliyetleri etkiler-etkilenir

Güçlü – Zayıf,

 Birlikte çalışılır, bilgi alış-verişi yapılır, İzlenir ve çalışmalara dahil edilir

5

Valilik

Stratejik Ortak

Devleti temsilen, devlet adına ildeki kamu kurum ve kuruluşlarını koordine etmek, denetlemek, düzenleyici tedbirler almak

Hizmetlerden/Faaliyetlerden etkilenir- etkiler

Güçlü, işbirliği yapılır, bilgi alış-verişi sağlanır

6

Sivil Toplum Örgütleri

Stratejik Ortak – Müşteri/Hizmet Alan

Üniversitenin bilimsel çalışma ve toplumsal danışmanlık konularında işbirliği yapma gereği duyduğu kurum ve kuruluşlar

Hizmetlerden/Faaliyetlerden etkilenir- etkiler

Zayıf, hizmet  verilir, bilgi sunulur

7

Bankalar

Stratejik Ortak – Müşteri/Hizmet Alan-Veren

Üniversitede çalışan tüm personelin maaş ve ücretlerini ödeyen, personele yönelik kredi, kredi kartı, finansal danışmanlık hizmetleri sunan ve personelin  tasarruflarını değerlendirmek amacıyla onları bir müşetiri olarak gören kurumlar

Hizmetlerden/Faaliyetlerden etkilenir- etkiler

Zayıf, anlaşma ve sözleşmeler yapılarak ortaklık sağlanır

8

Ulusal ve Uluslararası Organizasyonlar ( ANKOS-EKUAL)

Stratejik Ortak

Üniversitenin eğitim-öğretim ve bilimsel çalışmalarda işbirliği yapma gereği duyduğu kurumlar

Hizmetlerden/Faaliyetlerden etkilenir- etkiler

Zayıf, işbirliği yapılır, bilgi alış-verişi sağlanır

9

Hizmet Alınan kişi ve kuruluşlar (Yanevleri, Firmalar  )

 

Müşteri/Hizmet Alan

Üniversitenin, üniversite akademik ve idari birimleri ile personelinin sunduğu hizmetlerden yararlanırlar

Hizmetlerden/Faaliyetlerden etkilenir

Zayıf, hizmet  verilir, bilgi sunulur


 4.7. KURULUŞ İÇİ ANALİZİ

 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite İdari Teşkilatında yerini almış olan Daire Başkanlıklarından biri Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığıdır. 

4.7.1. İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi

2014-2018 Yıllar İtibarıyla Akademik Personelin Unvana Göre Dağılımı

Unvan

2014

2015

2016

2017

2018

Profesör

 

 

 

 

 

Doçent

 

 

 

 

 

Yardımcı Doçent

 

 

 

 

 

Öğretim Görevlisi

 

 

 

 1

Okutman

 

 

 

 

 

Araştırma Görevlisi

 

 

 

 

 

Uzman

 1

TOPLAM

 1

 

2014-2018 Yıllar İtibarıyla İdari Personelin Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı

 

 

Hizmet Sınıfı

2014

2015

2016

2017

2018

 

Genel İdari Hizmetler Sını

   13       12

17

25

22

22

 

Sağlık Hizmetleri Sını

--

--

--

--

--

 

Teknik Hizmetler Sını

5

6

7

5

5

 

Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sını

--

---

 

 

1

 

Avukatlık Hizmetleri Sınıfı

--

--

 

 

--

 

Din Hizmetleri Sını

--

--

 

 

--

 

Yardımcı Hizmetler Sınıfı

3

5

6

6

5

 

Sözleşmeli Perosonel 4/C

6

5

6

6

--

 

Sözleşmeli Personel 4/B

 

 

1

1

7

 

Sürekli İşciler

--

--

 

 

6

 

Vizeli Gici İşciler

--

--

1

1

--

 

Geçici (Taşeron Firma) personel                   9          10        11

11

10

11

9

--

 

TOPLAM

 38

      47

57

50

46

 

İdari Personelin Eğitim Durumu ve Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı (2018)

 

 

Eğitim Durumu

Genel İdari Hizmetler

Teknik Hizmetler

Sağlık Hizmetleri

Eğt.-Öğrt. Hizmetleri

Avukatlık Hizmetleri

Din Hizmetleri

Yardımcı Hizmetler

Toplam

 

İlköğretim

 -

 

 

 

 

 

 8

 8

 

Lise

 6

 

 

 

 

 

 3

 9

 

Ön Lisans

 4

 1

 

 

 

 

 -

 5

 

Lisans

 16

 4

 

 1

 

 

 -

 21

 

Yüksek Lisans

 2

 

 

 

 

 

 1

 3

 

Doktora

 -

 

 

 

 

 

 

 -

 

Toplam

 28

 5

 0

 1

 0

 0

 12

 46

 

 4.7.2. Öğrenci Sayıları

 4.7.3. Kurum Kültürü Analizi

 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite İdari Teşkilatında yerini almış olan Daire Başkanlıklarından biri Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığıdır.

tüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığının mevcut teşkilat yapı Teknik Hizmetler, Kullanıcı Hizmetleri ve İdari Hizmetler Şube Müdürlüğü olarak, 3 bölümden olmaktadır. Bölüm sorumluları Daire Başkanına bağlı olarak hizmet vermektedir.  

4.7.4. Fiziki Kaynak Analizi

           Dicle Üniversitesi Merkez Kütüphanesi 3 katlı 5000 kapalı alana sahiptir

Kütüphane Ek Binamız 2 katlı 700 kapalı alana sahiptir.

BİRİM

ADET

 

ALAN

Özel  Koleksiyonlar Okuma Salonu

1

93

Özel Kolleksiyonlar  ve Tez Arşivi

1

64

Görsel İşitsel Yayın Salonu

1

85

Toplu Gösterim Salonu

1

58

Arşiv

1

374

Arşiv (Kitap-Süreli Yayın Ambarı)

1

114

Pompa Odası

1

13

Ana Tablo Odası

1

37

Depo

1

114

Sirkülasyon Alanı

2

160

Daire Başkanı Ofisi

1

48

Sekreterlik

1

24

Yazı işleri, Taşınır Kayıt Kontrol ve Mali İşler Personel Çalışma odası

1

24

Süreli Yayınlar Salonu

2

350

Katalog Tarama Alanı

1

55

Bilgisayar Salonu Alanı

1

62

Adek-Düadek-Stratejik Planlama Odası

1

15

Teknik Hizmetler Personel Odası

1

15

Uzman Kütüphaneci Odası

1

15

Kütüphaneci Odası

1

15

Şube Müdürü Odası

2

15*2=30

Grup Çalışma Odaları

6

15*6=90

Ödünç-İade ve Güvenlik Bankosu

1

37

Kırtasiye Bakosu

1

14

Vestiyer Bankosu

1

31

Fotokopi Odası

1

24

Temizlik Odası

1

5

WC ler (Bayan-Erkek-Engelli Wc)

3

40+40+5=85

Mescit (Erkekler İçin)

1

15

Kantin

1

250

Sirkilasyon Alanı (Büyük Antre)

--

660

Okuma Salonu

1

475

Sistem Odası

1

14

Çalışma Odaları

12

15*12= 180

Toplantı Salonu

1

105

Mescit (Bayanlar İçin)

1

15

Sirkülasyon Alanı (Antre)

 

178

 

 4.7.5. Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi

2016 Yılı

2017 Yılı

2018 Yılı

Sunucular

 -

 -

 -

Masaüstü Bilgisayar

 126

 131

 131

Taşınabilir Bilgisayar

 1

 1

 1

Tablet Bilgisayar

 -

 -

 -

Kullanılan Veri Tabanları:

2018 Yılı ANKOS aracılığı ile ücretli abone olunan veritabanları:

 

 

Abone Olunan Veritabanları

 

 

Sıra No

Veritabanı Adı

Kapsamı

İlgili Fakülte

İstekte Bulunan Fakülteler

1

 

Summon

Tek bir arayüz ile sahip olduğumuz elektronik kaynakların sonuçlarının aynı anda görüntülenmesine imkân veren bir servistir

 

 

Genel

 

2

 

Elsevier Clinical Key

Clinical Key, 800’den fazla kitap, 500’den
fazla en saygın dergi ve 9000’den fazla cerrahi ve tıbbi mudahale videosu – bir araya getirerek ve bunu, uygulama rehberleri, hastaları egitici brosurler ve MEDLINE’ın tamamı gibi diger degerli
icerikle birlestirerek gerceklestirmektedir

Tıp Fakültesi

Diş hekimliği Fakültesi

Veteriner Fakültesi

Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Atatürk sağlık Meslek YO

Eczacılık Fakültesi

Atatürk Sağlık MYO

Tıp Fakültesi

3

SciFinder

( aboneliğine 2017 ‘de aboneliğe fiyatı nedeni ile iptal kararı verildi)

Basılı versiyonu olan Chemical Abstracts la beraber toplam 5 CAS(Chemical Abstracts Service) veritabanı ve Medline veritabanıyla; kimya, yaşam bilimleri, biyokimya, biyoloji, farmakoloji, tıp ve ilgili disiplinlere ait dergi, konferans, sempozyum, patent, kitap ve doktora tezlerini içermekte ve 1907 den günümüze kadar olan literatürü kapsamaktadır.

Fen Fakültesi

Z.G Eğitim Fakültesi

Sağlık Bilimleri

Mühendislik

Ziraat Fakültesi

Fen Fakültesi

4

AlManhal

İlahiyat ve İslam Araştırmaları için Orta Doğu'daki en iyi yayıncılardan derlenmiş bilimsel içeriği, Arapça detaylı arama yapılabilen dünyadaki ilk  ve tek veri tabanıdır.

Konular: İslam Fıkıh, İslam ve Diğer Disiplinler ,İnanç, Kuran ilimleri c. Hadis Bilimleri, İslam Mezhepleri,Peygamber Biyografisi, İslamFelsefesi, İslam ahlakı, İslam Kültürü ve İslam tarihi.

İlahiyat Fakültesi,

Edebiyat Fakültesi

 

5

 

Cambridge Online Journals

 

Sosyal ve Beşeri Bilimler, Fen Bilimleri, Eczacılık
Din, Müzik, Dil, Teknoloji, Mühendislik ve Mimarlık konularında tam metin erişim imkânı sağlar

 

Genel

 

6

Jove

 Makalelerin video ortamına aktarıldığı ve gorsel olarak aciklandigi dunyanin ilk ve tek hakem heyetli video veritabanidir. İcerisinde 7,500 video makale, 450 Egitim Videosu (Science Education) mevcuttur.

 

 

Fen Bilimleri

Sağlık Bilimleri

Fen Fakültesi

Tıp Fakültesi

7

 

Ebrary

 

 

 

 

 

Sağlık bilimleri, Fen bilimler, Sosyal bilimler, Mühendislik, Sanat ve Spor alanlarını da tam metin kitap veritabanı.

 

 

Genel

Atatürk Sağlık MYO

Fen Fakültesi

Tıp Fakültesi

8

 

MathSciNet

 

Matematik ve ilişkili alanlar kapsamaktadır.

 

 

 

 

Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi

Fen Fakültesi

Fen Bilimleri Enstitüsü

Eğitim Bilimleri Enstitüsü

Fen Fakültesi

9

 

InCites

 InCites Veritabanı araştırmacı, dergi, kurum ve ülke bazında performans ölçümü ve karşılaştırmaların yapılmasına imkan sağlamaktadır.

Genel

Fen Fakültesi

Tıp Fakültesi

JCR-Journal Citation Reports

Dergilerin Etki değerleri il ilgili bilgileri erişim sağlar

Genel

 

10

 

Türkiye Atıf Dizini

 

Sağlık bilimleri alanında yayınlanan Türkçe hakemli dergileri kapsamaktadır.

 

 

Tıp Fakültesi

Eczacılık Fakültesi

Diş hekimliği Fakültesi

Veteriner Fakültesi

Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Atatürk sağlık Meslek YO

Atatürk Sağlık YO

Tıp Fakültesi

11

 

UpToDate

 

Kanıt bulguları içeren kanıta dayalı veri tabanıdır.

Tıp Fakültesi

Eczacılık Fakültesi

Diş hekimliği Fakültesi

Veteriner Fakültesi

Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Atatürk Sağlık Meslek YO

Atatürk Sağlık YO

Tıp Fakültesi

12

BeckOnline

Hukuk ile ilgili veritabanı

Hukuk Fakültesi

Adalet MYO

Hukuk Fakültesi

13

 

BMJ Journals

 

 

British Medical Journal dergilerine tam metin ulaşım sağlamakta

Tıp Fakültesi

Eczacılık Fakültesi

Diş hekimliği Fakültesi

Veteriner Fakültesi

Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Atatürk Sağ. Meslek YO.

Atatürk Sağlık YO

Tıp Fakültesi

14

 

Proquest Central

ProQuest Central, birçok akademik disiplini iceren 25 veri tabanının birleştirilmesi ile oluşturulmuştur. Tam metin "aggregator" veritabanı.

 

Genel

Atatürk Sağlık YO

Fen fakültesi

Tıp Fakültesi

15

İdeal Online

Genel

Genel

 

16

 

HiperKitap

Çeşitli konularda yayınlanan 10.000 civarı Türkçe kitaba tam metin erişim imkanı sağlar.

 

 

 

Genel

Atatürk Sağlık YO

Fen fakültesi

Tıp fakültesi

17

Kazancı

Hukuk ile ilgili veritabanı

 

 

18

Hein Online Academic Core - Turkey (Super Core)

Hein Online Hukuk Konulu 650 civarı dergi içeren veritabanıdır.

Hein Online Hukuk Konulu 650 civarı dergi içeren veritabanıdır.

Adalet MYO

Hukuk Fakültesi

 

2018 Yılı EKUAL aracılığı ile ücretsiz abone olunan veritabanları:

 

Veritabanının Adı

İçeriği

1

IEEE/IEE Electronics Library

Elektronik mühendisliği, bilgisayar bilimleri, elektronik ve telekomünikasyon alanlarında tam metin veritabanı.

2

ScienceDirect

Elsiver yayınevinin yayınladığı dergilere tam metin erişim sağlamakta

3

Taylor&Francis + İnformaHealth

Beşeri bilimler, sağlık bilimi, sosyal ve davranışsal bilim, eğitim, sanat konularında veritabanı; Yayınevinin yayınladığı dergilere tam metin ulaşım sağlamaktadır

4

Web Of Science -ISI

Temel bilimler, sosyal ve beşeri bilimler, mühendislik, tıp ve yaşam bilimleri, güzel sanatlar konularında 3 ayrı atıf indeksi

5

iThenticate

İntihal Analiz

6

OVID

Sağlık bilimleri ile ilgili LWW yayınevinin yayınladığı tam metin dergilere erişim mümkündür.

7

CAB

Sağlık bilimleri ,Ziraat  ve veterinerlik ilgili veritabanı

8

Scopus

Temel bilimler, sosyal ve beşeri bilimler, mühendislik, tıp ve yaşam bilimleri ile ilgili veritabanı

9

EbscoHost

Beşeri bilimler, sağlık bilimi, sosyal ve davranışsal bilim, eğitim, sanat konularını kapsayan veritabanı

10

Springer

Springer ve Kluwer yayınevinin yayınladığı dergilere tam metin erişim

11

Emerald Premier eJournal

Sosyal bilimler

12

Mendeley

Bibliyografya düzenleme aracı

13

Turnitin

İntihal Programı

14

Jstore

Sanat,,sosyal ve beşeri bilimler,Ekolji ve Botanik konularında yayınlanan dergilere tam metin erişimi sağlamaktadır.

15

WileyInterscience

Wiley ve blackwell yayınevlerinin yayınladığı dergilere tam metin erişim sağlamakta

16

open dissertation

 

17

nature

 

18

Proquest Dissertation

 

 4.7.6. Mali Kaynak Analizi

Tahmini Kaynak Tablosu

Kaynaklar

Planın 1.Yılı (2020)

Planın 2.Yılı (2021)

Planın 3.Yılı (2022)

Planın 4.Yılı (2023)

Planın 5.Yılı (2024)

Toplam Kaynak

Özel Bütçe

 4.340.000

 4.930.000

 5.520.000

 6.110.000

 6.700.000

 27.600.000

Döner Sermaye

 

 

 

 

 

 

Dış Kaynak*

 

 

 

 

 

 

Diğer

 

 

 

 

 

 

Toplam

  4.340.000

 4.930.000

 5.520.000

 6.110.000

 6.700.000

  27.600.000

 

2015-2018 yılları arasında Başkanlığımızın toplam harcamalarının ve toplam gelirlerinin gerçekleşme seviyeleri aşağıdaki Tabloda yer almaktadır.

2015

2016

2017

2018

2015/2018%

01 Personel Giderleri

 396.826

 884.997,2

 1.154.249,59

 1.360.882,51

 29,16

02 Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primleri Giderleri

 63.763

 158.410,54

 203.810,84

 232.923,02

 27,38

03 Mal ve Hizmet Alım Giderleri

 200.872,7

 119.484,04

 202.746,15

 117.017,88

 171,66

05 Cari Transferler

 -

 -

 

06 Sermaye Giderleri

 726.590

 899.911,74

 956.959,82

 1.449.550,07

 50,13

07 Sermaye Transferleri

 -

 -

 -

 

 

Toplam Gider

 1.388.051,7

 2.062.803,52

 2.517.766,4

 3.160.373,48

 43,92

Öz Gelir

 

 

 

 

 

Hazine Yardımı

 1.388.051,7

 2.062.803,52

 2.517.766,4

 3.160.373,48

 

Toplam Gelir

 1.388.051,7

 2.062.803,52

 2.517.766,4

 3.160.373,48

 

Net Finansman

 

 

 

 

 

 

 4.8. GZFT ANALİZİ

 Güçlü Yönlerimiz

-Teknolojik altyapı.

-Deneyimli ve nitelikli personel.

-Üniversite yönetiminin desti.

- Bağımsız Kütüphane Binasının olması.

-Kütüphane Mevzuatının olması.

-tüphanenin kendine ait tçesinin olması.

-Mesleki yeniliklerin izlenmesi.

-Dış çevreyle güçlü ilişki.

-Üniversite personelinin elektronik kaynaklara uzaktan erişimlerinin sağlanması.

- Kullanıcı memnuniyetinin ölçülebilmesi.

- Kütüphane Oryantasyon hizmeti verilerek okuyucuların bilgilendirilmesi.

-Kütüphane elektronik kaynaklarının temini işlemlerinde Türkiye’deki Konsorsiyumların içinde bulunulması. (EKUAL, ANKOS )

- Kütüphanecilik ile ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde olunması.

Zayıf Yönlerimiz

-Dağınık kampüs yapılanması.

-Güncel koleksiyon eksikliği.

-Kütüphane bütçesinin yetersizliği.

-Bürokratik işlem fazlağı.

-Tatım eksikliği.

-Kütüphane binasının kapasite yetersizliği.

- Personel sayısının yetersizliği.

-Kampüs içinde Merkez Kütüphaneye bağ okuma salonlarının olmayışı.

-Öğrenci ve personel lavabolarının yetersiz olması.

-Kütüphane ile ilgili toplantı ve çalıştaylara katılımların az olması.

-Tuvalet ve lavaboların yetersiz olması.

-Kütüphane binası önünde kullanıcılarımız için dinlenme alanlarının olmaması.

Fırsatlar

Üniversitenin diğer idari birimleriyle pozitif ilişkisi.

Köklü bir üniversite olmamız nedeniyle kütüphanecilik alanındaki temellerin sağlam atılmış olması.

Kütüphanecilik alanındaki kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde olmamız.

Kütüphane elektronik kaynaklarının temini işlemlerinde Türkiye’deki Konsorsiyumların içinde bulunulması (EKUAL, ANKOS ).

İl içinde kütüphanecilik ile ilgili kurumlarla işbirliği içinde olunması.

Bağımsız bir kütüphane binasına sahip olmamız.

Tehditler

Bilimsel nitelikli elektronik ve basılı kaynaklardaki çeşitlilik ve maliyetlerdeki hızlı artış, kur farkı.

İhtiyaç duyulan yayınların bütçe yetersizliği nedeniyle sağlanamıyor olması.

Bilgi kaynakları sayısındaki hızlı artış.

Bilgi teknolojilerindeki hızlı değişim.

Kısıtlayıcı lisans anlaşmaları.

Kütüphanemiz ile ilgili toplantı ve çalıştaylara yeterince katılamıyor olmamız.

5. GELECEĞE BAKIŞ

5.1. MİSYON

Üniversite içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını desteklemek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla gelişen dünya biliminin son verilerini izleyip ilgililere sunmak.

5.2. VİZYON

 Hızla gelişen bilgi ve bilgi teknolojisi dünyasında kullanıcılarına daha iyi hizmet vermeyi amaç edinen Dicle Üniversitesi Kütüphanesi; bilgiyi temel kaynak olarak kabul eden, bilgi ile ilgili arama, erişme, kullanma, dağıtma, saklama ve bilgiden bilgi üretme süreçlerini etkili işleten etkinliklerin özendirilmesi çalışmalarını destekler.

     5.3. TEMEL DEĞERLER

      Ø  Atatürkçü düşüncenin rehberliği,

Ø  Adalet, düşünce farklılığı ve insan haklarına saygı,

Ø  Performans esaslı şeffaf yönetim,

Ø  Akademik özgürlük,

Ø  Liyakata değer verme,

Ø  Bilimsel ve etik kurallar,

Ø  Yaşam boyu öğrenme,

Ø  Güvenilirlik,

Ø  Katılımcılık ve paylaşımcılık,

Ø  Kaynakları etkin kullanma,

Ø  Kurumsal ve Sosyal Sorumluluk,

Ø  Renk, din, ırk, milliyet, cinsiyet ve düşünce farklılığı gözetmemek,

Ø  Paydaşların memnuniyeti,

Ø  Üretilen bilgi ve hizmette kalite,

Ø  Yaratıcı düşünce,

Ø  Toplumsal, kültürel, çevresel ve sanatsal duyarlılık,

Ø  Kalite bilincine sahip olmak,

6. FARKLILAŞMA STRATEJİSİ

 Üniversiteler genel olarak bilimsel bilgi üreten ve yayan kuruluşlar olmalarının yanında bulunduğu şehre değer katan, ekonomik ve sosyal anlamda kalkınmasında öncü rol oynayan kurumlar haline gelmişlerdir. Bölgesel kalkınmanın yanı sıra, ülkenin genel kalkınma sürecinde üniversiteler, gelir akımı yaratarak bölgesel kalkınmaya da katkılar sağlamaktadır. Kalkınmanın önemli dinamiklerinden olan bilgiyi üreten üniversiteler, hem bölgesel, hem de genel kalkınma sürecinde önem taşımaktadır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Üniversite içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını destekleyerek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla dünya biliminin son verilerini izleyip ilgililere sunmaktadır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığımız insan kaynakları ve altyapısıyla, bölgesel olarak kütüphanecilik alanında diğer üniversiteler ile yakın ilişkiler kurarak topluma hizmet götürmeyi kütüphanenin temel işlevlerinden birisi olarak görmektedir. Kütüphanemiz üniversitelerin yeni bilgiler üretebileceği anlayışı ile sınırlı bütçesinin kullanımında etkinlikekonomiklik ve verimlilik ilkelerinin gerçekltirilmesi bilinci ile hareket etmektedir.

 Haftanın 7 günü 24 saat kesintisiz hizmet sunmakta olan kütüphanemizin hedefi, her geçen gün, bir önceki günden daha fazla öğrenci ve personelin kütüphaneden yararlanmasına olanak sağlamak, bu olanakları rahat ve konforlu çalışma ortamında sunmaktadır. 

   7. STRATEJİ GELİŞTİRME

7.1. AMAÇLAR

STRATEJİK AMAÇ  1: Üniversitemizin  gereksinim    duyduğu    bilgi    belge kaynakları Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Yönergesi ile Kütüphane ve  Dokümantasyon  Daire  Başkanlığı  Materyal  Bağış  Alma Yönergesiçeevesinde sağlayarak ncel ve zengin bir koleksiyon oluşturmak.

STRATEJİK AMAÇ  2: Kaliteli ve yeterli sayıda personel çalıştırılması.

STRATEJİK AMAÇ 3: Kütüphane  koleksiyonunun günce olara kullanıma sunulması ve uluslarara standartlara uygun kataloglama ve sınıflama hizmetlerinin yürütülmesi.

STRATEJİAMAÇ  4: Kütüphanenin    ve    kütüphane    kaynaklarının    etkin kullanımının slanması

STRATEJİAMAÇ  5: Kütüphane   teçhizatının her an çalışır ve aktif halde olmasının sağlanması

7.2. HEDEFLER

Stratejik Hedef 1:

a)Türkçe ve/veya yabancı basılı dergi izlemesini yaparak, her yıl yayın alımlarına ayrılan bütçemizin % 1’i oranında yayın almak.

b)Her yıl yayın alımlarına ayrılan bütçemizin % 94’ının Elektronik dergilerin,   veri   tabanlarını v e-kitapların devamlılığının sağlanması ve yeni eklenecek elektronik kaynakların seçilmesi ve abonelik işlerinin yapılması için kullanılması.

c) Her yıl yayın alımlarına ayrılan bütçemizin % 4.5’ i oranında basılı kitap alınarak zengin ve güncel kitap koleksiyonun olturulması.

d) Her yıl bütçemizin % 0,5’i oranında kullanıcılarımızın ihtiyacı olan  görsel  işitsel  materyallerinin temin edilerek zengin ve güncel bir görsel işitsel bölümünün olturulması

Stratejik Hedef 2:

a)Nitelik ve nicelik ısından kaliteli insan kaynakları politikası olturmak.

b) Personelin mesleki gelişmelerinin ve motivasyonunu

 sağlamak.

c) Personel sayısının artırılması slamak.

Stratejik Hedef 3:

a)Koleksiyona katılacak olan yayınların kataloglama ve sınıflama

çalışmalarının devam ettirilmesi ve  her yıl sonunda sayımının yapılması.

b) Elektronik veri tabanları kullanımının arttırılması.

c) Bilgiye Erişim ve Araştırma Yöntemleri / Bilgi Okuryazarlığı / Bilgi Kaynakları Yönetimi derslerinin üniversitemiz akademik birimlerin müfredatına dâhil edilmesi.

Stratejik Hedef 4:

a)Kütüphaneye aktif üye olan 37.081 sayısının her yıl % 10 oranında arttırılması

b) Elektronik veri tabanları kullanımının arttırılması

c) Bilgiye Erişim ve Araştırma Yöntemleri / Bilgi Okuryazarlığı / Bilgi Kaynakları Yönetimi derslerinin üniversitemiz akademik birimlerin müfredatına dâhil edilmesi.

Stratejik Hedef 5:

a) Kütüphanteçhizatının her an çalışır ve aktif halde olmasının sağlanması

b)Kütüphane teçhizatının her zaman kullanılır halde tutulmasını sağlamak amacıyla her yıl bakım onarım sözleşmelerinin yapılması.

7.3. MALİYETLENDİRME

Her bir hedefi gerçekleştirmeye dönük, faaliyet/projeler ortaya konmuş ve bunların bütçe ile

ilişkisi kurulmuştur. Bu amaçla önce her bir hedef için gerekli faaliyet ve projelerin maliyet tahminleri

yapılarak bir hedefin yaklaşık maliyetine ulaşılmıştır. Hedeflerin maliyet tahmini toplamından her bir

amacın tahmini maliyetine, amaç maliyetleri toplamından ise stratejik planın o yılki tahmini maliyetine

ulaşılmıştır. Beş yıllık toplam ise planın toplam tahmini maliyetini vermektedir.

Tahmini Kaynak Tablosu

Kaynaklar

Planın 1.Yılı (2020)

Planın 2.Yılı (2021)

Planın 3.Yılı (2022)

Planın 4.Yılı (2023)

Planın 5.Yılı (2024)

Toplam Kaynak

Özel Bütçe

 4.340.000

 4.930.000

 5.520.000

 6.110.000

 6.700.000

 27.600.000

Döner Sermaye

 

 

 

 

 

 

Dış Kaynak*

 

 

 

 

 

 

Diğer

 

 

 

 

 

 

Toplam

  4.340.000

 4.930.000

 5.520.000

 6.110.000

 6.700.000

  27.600.000

 

8. İZLEME ve DEĞERLENDİRME

8.1.İzleme

Belirlenen stratejik plan, amaç ve hedefler doğrultusunda proje ve faaliyetler öncelikle hizmet

birimleri tarafından uygulanacak; kullanıcıdan alınacak geri bildirimler belirli dönemlerle yapılan

toplantılarda değerlendirecektir. Kullanıcılarla yapılan görüşmeler, anketler ve personelin

gözlemleri stratejik amaç ve hedeflerin değerlendirilmesini sağlayacaktır.

Üniversitemiz merkez kütüphanesi gelişmekte olan bir kütüphanedir. Yeniliklere açık,

kullanıcı memnuniyetinin göz önünde bulundurulduğu bir hizmet anlayışı geliştirmektedir.

Değerlendirmelerimizde temel gösterge kullanıcı memnuniyetidir.

8.2.Değerlendirme

Daire Başkanlığımız, Üniversitemizin eğitim-öğretim ve araştırmalarına cevap verebilecek, çağın

gerektirdiği teknolojik gelişmelerle donatılmış bir kütüphane olmak için elindeki imkânları en iyi

şekilde kullanarak stratejik amaç ve hedeflerine ulaşmaya çalışacaktır. Bilgi kaynakları ve bilgiye

yönelik hizmetler günden güne gelişmekte olduğu için kütüphane hizmetlerimiz değişimlere açık bir

şekilde kullanıcı memnuniyeti dikkate alınarak yerine getirilmektedir.

Kütüphaneler hizmet üreten birimler olduğu için yatırım yapılması ve maddi yönden desteklenmesi

gereken birimlerdir. Verilen hizmetin kalitesi, yapılan yatırımın karşılığı da kullanıcı memnuniyeti ile

ölçülmektedir. Üniversite hizmet birimleri içinde kütüphanenin öneminin kavranması ve gerekli maddi

yardımın yapılması sağlanmalıdır. En kaliteli hizmet, kütüphanenin önemini kavramış yönetimin

varlığı, uygun personel ve yeterli bütçe ile verilebilir. Belirlenen amaç ve hedeflere ulaşıldığında

kütüphanemiz, yalnızca Üniversitemiz için değil bölgemiz için de vazgeçilmez bir bilgi merkezi haline

gelecektir.


Dosya Ekleri

Açıklamaİndir
2020-2024 Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Stratejik Planıİndir