
KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRE BAŞKANLIĞI
2020-2024 STRATEJİK PLANI



İÇİNDEKİLER
SUNUŞ…………………………………………………………………………………………..4
1. GİRİŞ……………………………………………………………………………………….....5
2. BİR BAKIŞTA STRATEJİK PLAN………………………………………………………….5
3. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ…………………………………………………...7
3.1. HAZIRLIK
SÜRECİ…………………………………………………………………....7
3.2. PLANIN
SAHİPLENİLMESİ…………………………………………………………..7
3.3. PLANLAMA
SÜRECİNİN ORGANİZASYONU……………………………………..7
3.4. HAZIRLIK
PROGRAMI…………………………………………………………….....7
4. DURUM ANALİZİ…………………………………………………………………………..8
4.1. KURUMSAL
TARİHÇE……………………………………………………………….8
4.2. 2014-2018
DÖNEMİ STRATEJİK PLANININ DEĞERLENDİRMESİ……………...9
4.3. MEVZUAT
ANALİZİ………………………………………………………………....10
4.4. ÜST POLİTİKA
BELGELERİNİN ANALİZİ………………………………………..11
4.5. FAALİYET
ALANLARI ile ÜRÜN ve HİZMETLERİN BELİRLENMESİ………...11
4.6. PAYDAŞ ANALİZİ…………………………………………………………………..13
4.6.1.
Paydaşların Tespiti………………………………………………………………...13
4.6.2.
Paydaşların Önceliklendirilmesi……………………………………………………14
4.6.3. Paydaş
Görüşlerinin Alınması ve Değerlendirilmesi………………………………14
4.7. KURULUŞ İÇİ ANALİZİ………………………………………………………………..15
4.7.1. İnsan
Kaynakları Yetkinlik Analizi…………………………………………………..15
4.7.2. Öğrenci
Sayıları………………………………………………………………………16
4.7.3. Kurum
Kültürü Analizi……………………………………………………………….16
4.7.4. Fiziki
Kaynak Analizi………………………………………………………………...16
4.7.5. Teknoloji
ve Bilişim Altyapısı Analizi……………………………………………….17
4.7.6. Mali Kaynak
Analizi………………………………………………………………….21
4.8. GZFT ANALİZİ………………………………………………………………………….22
5. GELECEĞE BAKIŞ………………………………………………………………………..23
5.1. MİSYON……………………………………………………………………….............23
5.2. VİZYON……………………………………………………………………………….23
5.3. TEMEL
DEĞERLER………………………………………………………………….23
6. FARKLILAŞMA STRATEJİSİ……………………………………………………………24
7. STRATEJİ GELİŞTİRME………………………………………………………………….24
7.1. AMAÇLAR……………………………………………………………………………….24
7.2. HEDEFLER……………………………………………………………………………….24
7.3. MALİYETLENDİRME…………………………………………………………………..25
8. İZLEME ve DEĞERLENDİRME………………………………………………………….25
SUNUŞ
Dicle Üniversitesi Kütüphanesi, ilk olarak
1970 yılında Tıp Fakültesi Kütüphanesi olarak kurulmuş olup, 1982 yılına kadar
Tıp Fakültesi Kütüphanesi olarak hizmet vermiştir. İkinci Kütüphane ise
Rektörlük binasında Rektörlük Kütüphane Müdürlüğü olarak 1974 yılından 1982 yılına
kadar faaliyetlerini sürdürmüştür. Üniversitemiz kütüphaneleri
birleştirildikten sonra yine Tıp Fakültesi binası içerisinde 1984 yılına kadar
müdürlük olarak hizmet vermeye devam etmiştir.
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak faaliyet göstermeye
başladığı 1984 yılından itibaren üniversitemizin eğitim ve
öğretim faaliyetlerini desteklemek amacıyla gerekli olan
basılı ve
elektronik bilgi kaynaklarını sağlamak, derlemek ve kullanıcısına sunmak görevlerini sürdürmektedir. Dicle Üniversitesi
Türkiye’nin en büyük nüfusuna
sahip üniversitelerinden
biridir ve çok çeşitli konularda eğitim veren geniş bir eğitim yelpazesi
mevcuttur. Bütün bunlar göz
önünde bulundurulduğunda üniversitemizin öğrenci sayısına göre,
kütüphanemizin sahip
olduğu
koleksiyon ve personel sayısı, dünya standartlarının altındadır.
Çağdaş
dünyada üniversitelerin kalitesini belirleyen kriterlerden biri de
sahip oldukları
kütüphanelerin gücü ve bu gücün sürdürülebilir olması ile ölçülmektedir.
Bilimsel yayınlara ulaşım, üniversitelerin stratejik önceliğidir. Üniversitelerin yayın ihtiyaçlarının
temini, üniversitelerin eğitim-öğretim ve araştırma
ihtiyaçlarıyla doğrudan ilişkilidir ve asli görevleridir.
Haftanın 7
günü 24 saat kesintisiz hizmet sunmakta olan kütüphanemizin hedefi, her geçen
gün, bir önceki günden daha fazla öğrenci ve personelin kütüphaneden
yararlanmasına olanak sağlamak, bu olanakları rahat ve konforlu çalışma
ortamında sunmaktadır.
600 m²
küçük bir kütüphaneden sonra, 2012 yılı kasım ayında Dicle Üniversitesi Merkez Kütüphanesi
hizmetlerini sürdürdüğü
yeni binasına taşınmıştır.
Üniversite personeli ve öğrenci potansiyeli iyi olan Kütüphanemiz elektronik kaynaklara erişim için gerekli teknolojik altyapı bakımından son derece yeterli olmakla beraber, kütüphane binası 5000 m² olmasına rağmen okuyucu kullanım
istatistiklerine bakıldığında, fiziki olarak aynı büyüklükte ikinci bir binaya
ihtiyaç duyulduğu görülmektedir. Kütüphanemiz üniversitelerin yeni bilgiler üretebileceği anlayışı ile sınırlı bütçesinin
kullanımında
etkinlik, ekonomiklik ve
verimlilik
ilkelerinin gerçekleştirilmesi bilinci
ile
hareket etmektedir.
Bu amaçla hazırlanan
Başkanlığımıza ait bütçe gerçekleştirmelerini ve faaliyet alanlarını gösteren birim stratejik
plan çalışması, bütçe sonuçlarının ve üretilen katma
değerin üst yönetim ve
kamuoyu ile paylaşılması yönünde önemli
bir
düzenlemedir. Kütüphane bütçe kaynaklarının stratejik
önceliklere göre etkin kullanılması sağlanmış
ve
bu amaç üzerinden
gerçekleştirmelerin hesabı üst yönetime sunulmuştur.
Birim stratejik planı hazırlanırken; kaynakların etkin, verimli ve ekonomik kullanımını içeren iyi yönetim ilkeleri açısından önemli olduğu
kadar şeffaflık ve hesap verilebilirlik açısından
da çok önemsenmiştir.
Birimimizin
2020-2024 yıllarını kapsayan stratejik planında, faaliyet alanlarımız, bu alanlarda verilen hizmetler,
bunları
gerçekleştirmek için yapılan harcamalar ve ileriye dönük amaç ve
hedeflerimiz yer almaktadır.
Ersen Murat ATEŞAL
Harcama Yetkilisi
GİRİŞ
Üniversiteler
genel olarak bilimsel bilgi üreten ve yayan kuruluşlar olmalarının yanında
bulunduğu şehre değer katan, ekonomik ve sosyal anlamda kalkınmasında öncü rol
oynayan kurumlar haline gelmişlerdir. Bölgesel kalkınmanın yanı sıra, ülkenin
genel kalkınma sürecinde üniversiteler, gelir akımı yaratarak bölgesel
kalkınmaya da katkılar sağlamaktadır. Kalkınmanın önemli dinamiklerinden olan
bilgiyi üreten üniversiteler, hem bölgesel, hem de genel kalkınma sürecinde
önem taşımaktadır.
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Üniversite
içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını
destekleyerek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla dünya biliminin son
verilerini izleyip ilgililere sunmaktadır.
Hızla gelişen bilgi ve bilgi teknolojisi dünyasında
kullanıcılarına daha iyi hizmet vermeyi amaç edinen Dicle Üniversitesi
Kütüphanesi; bilgiyi temel kaynak olarak kabul eden, bilgi ile ilgili arama,
erişme, kullanma, dağıtma, saklama ve bilgiden bilgi üretme süreçlerini etkili
işleten etkinliklerin özendirilmesi çalışmalarını desteklemektedir.
Bu nedenle, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanunu’nun 9.maddesine dayanılarak Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan
Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ve
Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi doğrultusunda hazırlanacak bir
stratejik plan; bir yandan kurumsal kimliğin oluşturulmasına katkıda bulunurken,
diğer yandan Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’nın gelecek 5 yılına ve varmak istediğimiz
hedeflere ışık tutacaktır.
2. BİR BAKIŞTA STRATEJİK PLAN
Misyon
Üniversite
içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını
desteklemek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla gelişen dünya biliminin
son verilerini izleyip ilgililere sunmak.
Vizyon
Hızla
gelişen bilgi ve bilgi teknolojisi dünyasında kullanıcılarına daha iyi hizmet
vermeyi amaç edinen Dicle Üniversitesi Kütüphanesi; bilgiyi temel kaynak olarak
kabul eden, bilgi ile ilgili arama, erişme, kullanma, dağıtma, saklama ve
bilgiden bilgi üretme süreçlerini etkili işleten etkinliklerin özendirilmesi
çalışmalarını destekler.
AMAÇLAR
1: Üniversitemizin
gereksinim duyduğu
bilgi–belge kaynaklarını Kütüphane
ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Yönergesi ile Kütüphane ve Dokümantasyon
Daire Başkanlığı Materyal Bağış
Alma
Yönergesi” çerçevesinde sağlayarak güncel ve zengin bir koleksiyon oluşturmak.
2: Kaliteli
ve yeterli sayıda
personel çalıştırılması.
3: Kütüphane koleksiyonunun
güncel
olarak
kullanıma sunulması ve uluslararası standartlara
uygun kataloglama ve sınıflama hizmetlerinin
yürütülmesi.
4: Kütüphanenin ve kütüphane
kaynaklarının
etkin kullanımının
sağlanması.
5: Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığında kurumsal yapıyı
güçlendirmek.
HEDEFLER
1.1: Her yıl akademik birimlerce dergilerin
talep edilmesini sağlamak.
1.2: Her yıl talep edilen
ve yeni
çıkan dergilerin izlenerek gerekli görülenlerin koleksiyona eklenmesi için Kütüphane
Komisyonuna sunulması.
1.3: Her yıl abone olunan dergilerin
eksik sayılarının
temini.
1.4: Abone
olunan
mevcut elektronik
kaynakların abonelik işlemlerinin yapılması için her yıl akademik
birimlerin bilgilendirilmesi.
1.5: Her
yıl yeni elektronik
dergilerin, veri
tabanlarının ve
e-kitapların
tanıtılması amacıyla denemelerin açtırılması ve kullanım
sıklıklarının ve okuyucu memnuniyetinin
ölçülmesi.
1.6: Bağış ve
değişim
yoluyla
sağlanan kitapların Komisyon tarafından değerlendirilmesi ve koleksiyona dahil edilmesi işlemlerinin yapılması.
1.7: Koleksiyona eklenen
basılı kitap sayısını
artırmak,
1.8: Her yıl, görme
engelli kullanıcılar için koleksiyon oluşturulması,
1.9: Her
yıl, görsel ve
işitsel bölüm için CD, DVD, vb. kitap
dışı materyal temini,
planlanmaktadır.
2.1: İş tanımlarının
yapılması,
her yıl iş tanımları ile ilgili mevzuat değişiklikleri dikkate alınarak kontrol
edilmesi,
2.2: Personelin mesleki
gelişiminin ve motivasyonunun
sağlanması,
2.3: Personel sayısının
artırılmasını sağlanması,
planlanmaktadır.
3.1: Koleksiyona katılacak olan yayınların kataloglama ve sınıflama çalışmalarının devam ettirilmesi
ve her yıl sonunda sayımının yapılması,
3.2: Konu başlıklarının
uluslararası standartlara (Dewey Onlu Sınıflama Sistemi) göre
belirlenmesi
Türkçe karşılıklarının
uyarlanması,
3.3: Her
yıl elektronik ortamda
erişime
açılan
tez
veri tabanının geliştirilmesi,
3.4: Her yıl yeni gelen yayınların web
sayfasına
aktarılması ve
duyurulması,
planlanmaktadır.
4.1: Kütüphaneye aktif üye olan 37.015 sayısının her
yıl % 5 oranında arttırılması
4.2: Her yıl şubat ayı sonuna kadar, kütüphanenin
web sitesi üzerinden yenilenen koleksiyonun
hatırlatılması,
4.3: Her yıl mart ayının son pazartesi gününde kutlanmaya başlanan
ve bir hafta süren kütüphane haftası kutlamasında kütüphane kullanımı,
tanıtımına ve materyalin kullanımına önem verilerek hafta içerisinde
etkinlikler düzenlenmesi,
planlanmaktadır.
5.1: Yönetim Bilgi Sisteminin etkin kulanılması,
5.2: Kurumsal aidiyetin geliştirilmesi,
5.3: Kalite güvence sisteminin güçlendirilmesi
planlanmaktadır.
TEMEL PERFORMANS GÖSTERGELERİ
TEMEL
PERFORMANS GÖSTERGELERİ
|
Plan Dönemi
|
Plan Dönemi
|
|
Başlangıç Değeri
(2018)
|
Hedeflenen Değeri (2023)
|
Dış
Destekli (AB,SAN-TEZ, TÜBİTAK vb.) proje sayısı
|
|
|
Indekslerce
taranan dergilerdeki öğretim üyesi başına düşen yayın sayısı
|
|
|
Akredite
olan eğitim programı sayısı (ulusal/uluslararası)
|
|
|
Yabancı
uyruklu öğrenci sayısı
|
|
|
İngilizce
lisans ve lisansüstü program sayısı
|
|
|
Açık
erişim yayın sayıları
|
9.824
|
20.000
|
Bir
yılda hizmet sunulan toplam hasta sayısı
|
|
|
Altyapısı
iyileştirilen birim/ünite/merkez sayısı
|
|
|
Teknokentteki
firma sayısı
|
|
|
Öğretim
üyesi/sanayi ortaklı şirket sayısı
|
|
|
Patent
ve faydalı model sayısı
|
|
|
Yönetim
Bilgi Sistemine dahil edilen yazılım sayısı
|
|
|
Mezun
Takip Sisteminde kayıtlı mezun sayısı
|
|
|
Kalite
Yönetimi Standardı Belgesine sahip akademik birim sayısı
|
|
|
Çevre
bilincinin artırılmasına yönelik düzenlenen etkinlik sayısı (ders, toplantı
vb)
|
|
|
3. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ
3.1-STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ
Kütüphane ve
Dokümantasyon Daire Başkanlığı 2020–2024 yıllarını kapsayan stratejik planı 26.05.2006
tarihli Kamu İdareleri Stratejik Plan Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmelik
hükümleri ile Dicle Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığının 01.02.2019
tarih ve 13130 sayılı yazısına istinaden Üniversitemiz 2020-2024 Stratejik
planı dikkate alınarak hazırlanmıştır.
STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
Adı Soyadı
|
Kadro Ünvanı
|
Görevi
|
Sevgi EKMEKÇİLER
|
Şube Müdürü
|
Başkan
|
Mehmet YILMAZ
|
V.H.K.İ
|
Üye
|
Hasan Mahir YAMAN
|
Memur
|
Üye
|
2020-2024
STRATEJİK PLANI HAZIRLIK PROGRAMI ZAMAN ÇİZELGESİ
Birim Stratejik Plan Hazırlama Ekibinin
görevlendirilmesi
|
15.02.2019 tarih ve 19022
sayılı yazı.
|
Birim Stratejik Plan çalışma
başlama tarihi
|
15.02.2019
|
Birim Stratejik Plan çalışması
bitiş tarihi
|
07.03.2019
|
Birim Stratejik Planının, Daire
Başkanınca kabul edilip, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına gönderildiği
tarih
|
08.03.2019
|
4.DURUM ANALİZİ
4.1.KURUMSAL TARİHÇE
Üniversitemiz
Kütüphanesi, ilki 1970 yılında Tıp Fakültesi Kütüphanesi olarak, ikincisi ise
Rektörlük binasında, Rektörlük Kütüphane Müdürlüğü olarak 1974 yılından 1982
yılına kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. Üniversitemiz kütüphaneleri
birleştirildikten sonra yine Tıp Fakültesi binası içerisinde Ağustos 1984
yılına kadar müdürlük olarak hizmet vermeye devam etmiştir.
124 sayılı
Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite
İdari Teşkilatında yerini Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak
almıştır. Başkanlığımızın görevleri aynı KHK’nin 33. maddesinde belirlenmiştir.
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereği 13
Ağustos 1984 tarih ve 18488 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 84/8360 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ek 1 sayılı cetvelde belirtildiği üzere, Kütüphane ve
Dokümantasyon Daire Başkanı Kadrosunun Üniversitemize tahsis edilmesi ile Daire
Başkanlığımız Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak hizmete devam
etmiştir.
Üniversitemiz Kütüphanesi 2012 yılı
kasım ayından itibaren 5000 m² alana
sahip bağımsız kütüphane binasında hizmet vermeye başlamıştır
TEŞKİLAT ŞEMASI

4.2. 2014-2018 DÖNEMİ STRATEJİK PLANININ
DEĞERLENDİRMESİ
4.3. MEVZUAT ANALİZİ
124 sayılı
Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite
İdari Teşkilatında Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
olarak yerini almıştır.
Dicle Üniversitesi Kütüphane
ve Dokümantasyon
Daire
Başkanlığının sorumluluğu,
Üniversitemizin amacı doğrultusunda araştırma, öğretim ve eğitim
gereksinimlerini
karşılamak
üzere her türlü
yayın ve
bilgi
kaynağını sağlayarak, düzenleyerek, öğretim üyeleri, öğrenciler ve diğer kütüphane kullanıcılarının hizmetine
sunulmasını sağlamaktır.
Ayrıca 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun, bütçeyle ödenek
tahsis edilen her
bir harcama biriminin en üst yöneticisi,
Harcama Yetkilisi olarak
belirlenmiştir. Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Harcama Yetkilisi olarak kanunen atanmıştır. Harcama Yetkilisinin sorumlulukları ise Taşınır Mal Yönetmeliğinin 5. maddesi 1. fıkrasında açıkça ifade edilmiştir.
Harcama Yetkilisi, taşınırların etkili, verimli,
hukuka uygun
olarak edinilmesinden; taşınırın kullanılmasından, kontrolünden ve
kayıtların ilgili yönetmelikte belirtilen
esas ve usullere göre saydam, erişilebilir şekilde
tutulmasından; taşınır yönetim hesabını sağlamaktan sorumludur. Harcama Yetkilisi,
birimlerinin stratejik planlarının ve bütçelerinin
kalkınma planına, yıllık programlara, kurumun stratejik plan ve performans
hedefleri ile hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından, sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik
ve verimli
bir şekilde
elde
edilmesi
ve
kullanımını
sağlamaktan
kayıp
ve kötüye kullanımının
önlenmesini sağlamakla sorumludur. Daire
Başkanı, gerçekleştirme görevlileri, ihale görevlileri, taşınır kayıt yetkilisi ile taşınır kontrol yetkilisini ve diğer
bölüm sorumlularını
atamakla yetkilidir.
Ø Dicle Üniversitesi Bağış Yönergesi
Ø Dicle Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon
Daire Başkanlığı Yönergesi
Ø 5018 Kamu
Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
Ø 2547 Yükseköğretim
Kanunu
Ø 2886 Devlet
İhale Kanunu
Ø 4734 Kamu
İhale Kanunu
Ø 4735 Kamu
İhale Sözleşmeleri Kanunu
Ø 657 Devlet
Memurları Kanunu
Ø 2914 Yükseköğretim
Personel Kanunu
Ø 6085 Sayıştay
Kanunu
Ø 5510 Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu
Ø 5434 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu
Ø 7126 Sivil
Savunma Kanunu
Ø 4857
Sayılı İş Kanunu
Ø Yükseköğretim
Kurumları Saklama Süreli Standart Dosya Planı
Ø Devlet
Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik
Ø Resmî
Yazışmalarda Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkındaki Yönetmelik
Ø Kamu
İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
Ø Kamu
İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu
Ø Taşınır
Mal Yönetmeliği
Ø Merkezi
Yönetim Muhasebe Yönetmeliği
Ø Merkezi
Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği
Ø Aday
Memurların Yetiştirilmesine Dair Genel Yönetmelik
Ø Kamu
İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik
Ø Binaların
Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik
Ø Üniversiteler
Yayın Yönetmeliği
Ø 375
Sayılı KHK
Ø 631
Sayılı KHK
Ø Yükseköğretim
Kurumları Yönetici, Öğretim Elemanı Ve Memurları Disiplin Yönetmeliği
Ø 124
sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari
Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
Ø 190
sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
Ø 78
sayılı Kanun Hükmünde Kararname
Ø Kadro
İhdası, Serbest Bırakma ve Kadro Değişikliği ile Kadroların Kullanım Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmelik
Ø Sözleşmeli
Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar
Ø Kamu
İhale Genel Tebliği
Ø Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
Ø 6245 Harcırah Kanunu
Ø Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
Ø Hizmet İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
Ø 3628 Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması,
Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu
Ø 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu
Ø Mal Bildiriminde Bulunulması Hakkında
Yönetmelik
Ø Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu
Ø Kamu idarelerince Hazırlanacak Faaliyet
Raporları Hakkında Yönetmelik
Ø Üniversiteler Yayın Yönetmeliği
Ø 4737 sayılı kanun
Ø Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliği
4.4. ÜST POLİTİKA BELGELERİNİN ANALİZİ
4.5. FAALİYET ALANLARI İLE ÜRÜN VE HİZMETLERİN BELİRLENMESİ
4.5.1. SUNULAN HİZMETLER
Ø Kütüphanemiz, üniversite
kütüphanesi olması nedeniyle, eğitim-öğretim alanında hizmet veren akademik bir birimdir. Yapılan faaliyetlerin tümü aşağıda sıralandığı gibi,
eğitim
öğretim amaçlıdır.
Eğitim kurumlarının temel amacı,
bireylerin toplumla uyumunu sağlamak, hayata hazırlamak, başarılı bireyler yetiştirmektir.
Ø Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı,
Üniversitemizin eğitim öğretim ve
araştırma faaliyetlerini gerçekleştirebilmesi için öğrenci, akademik ve idari personel ve dış
kullanıcılarımızın isteklerini karşılamak için
aşağıda belirtilen başlıklar altında faaliyetlerini
sürdürmektedir.
Ø Üniversitemizin ihtiyaçları doğrultusunda basılı ve
elektronik bilgi kaynaklarını
sağlamak,
Ø Üniversitemizin bilgi
ihtiyaçlarına yanıt vermek,
Ø Güncel
bilgiye hızlı
kolay şekilde
ulaşımı
sağlamak
için gerekli çalışmaları yapmak,
Ø Ödünç verme, iade işlemlerini yapmak,
Ø Birim arşivi
oluşturmak,
Ø Yurt
içi ve yurt dışı yayın isteklerini karşılamak, (Yurt dışı yayın istekleri için
Ulakbim-Tübess aracılığıyla işlem yapılmaktadır)
Ø Kütüphaneler arası işbirliğini
geliştirmek,
Ø Kullanıcı eğitimi
vermek,
Ø Üniversitemiz
akademik
personelinin
yapmış olduğu
yayınları derleyerek kurumsal arşiv oluşturmak ve açık
erişimi sağlamak.
Ø Koleksiyonda yıpranmış materyalin ciltlenmesini
sağlamak,
Ø Rafların yerleştirilmesi
ve
düzenli tutulmasını sağlamak,
Ø Elektronik
ortamda
uluslararası standartlara
göre
kataloglama ve
sınıflama yaparak kullanıcıların erişimine sunmak,
Ø Konu başlıklarını Türkçe’ye uyarlamak,
Ø Yeni
gelen yayınları duyurmak,
Ø Türkiye’deki toplu katalog çalışmalarına katılmak.
Ø Elektronik
Kaynaklarımızın kullanımını yüksek teknolojik donanım ile 7 gün 24 saat kullanıma açık
tutmak.
Ø Bağış
Komisyonunca kabul edilen materyalin, kullanıcı hizmetine sunulmasını sağlamak
4.5.2. FAALİYET VE PROJE
BİLGİLERİ
2018 Yılında
Merkez Kütüphane’ de gerçekleştirilen
faaliyetler aşağıda belirtilmiştir.
Kütüphanemizde gerçekleştirilen
faaliyetler aşağıda belirtilmiştir.
2018 Yılı
içinde Merkez Kütüphaneye giriş – çıkış yapan okuyucu sayısı : 452.716 kişi
2018 Yılı
içinde Ek okuma Salonuna giriş – çıkış
yapan okuyucu sayısı : 141.327 kişi
YAPILAN
İŞİN ADI
|
2017
|
2018
|
Görsel
İşitsel Bölümü Materyal
Kullanımı
(Karşılanan Okuyucu Talebi )
|
398
|
256
|
Görsel
İşitsel Bölümü Materyal
Kullanımı
(Karşılanamayan Okuyucu Talebi)
|
4
|
-
|
Oynanan Akıl oyunları sayısı (Dama –satranç)
|
25
|
38
|
Yurtiçi Kütüphaneler arası
işbirliği
ödünç verilen materyal
|
43
|
42
|
Yurtiçi
Kütüphaneler arası işbirliği
gönderilen makale
|
25
|
23
|
Yurtiçi Kütüphaneler arası
işbirliği
ödünç alınan materyal
|
96
|
77
|
Yurtiçi
Kütüphaneler arası işbirliği
alınan
makale
|
15
|
23
|
Yurtdışı Kütüphaneler arası işbirliği ödünç
verilen materyal
|
---
|
---
|
Yurtdışı Kütüphaneler arası işbirliği gönderilen makale
|
---
|
---
|
Yurtdışı Kütüphaneler arası işbirliği
ödünç alınan materyal
|
---
|
---
|
Yurtdışı Kütüphaneler arası işbirliği alınan makale
|
---
|
---
|
Ödünç verilen yayın sayısı
|
13.488
|
12.081
|
Ödünç verilen yayın sayısı ( İç ödünç)
|
434
|
563
|
Ödünç verilen dergi sayısı
|
13
|
18
|
Ödünç verilen dergi sayısı
( İç Ödünç)
|
80
|
52
|
Koleksiyona eklenen kitap sayısı
|
5.164
|
4.918
|
Koleksiyona eklenen
kitap dışı materyal
|
112
|
16
|
Koleksiyona
eklenen tez sayısı
|
496
|
318
|
Kataloglanan
dergi sayısı
|
25
|
391
|
Ciltlenen dergi sayısı
|
-
|
-
|
Kataloglanan kitap
sayısı
|
5.164
|
4.917
|
Bilgisayara girilen
cilt kopya sayısı
|
2.078
|
1.045
|
Çekilen fotokopi sayısı
|
-
|
-
|
Abone olunan
On-line
veri tabanı
|
20
|
18
|
Elektronik dergi
|
---
|
---
|
Elektronik kitap
|
---
|
---
|
Elektronik tez
|
---
|
---
|
D.Ü. Açık Erişime Eklenen Kitap
Sayısı (Açık Arşiv)
|
23
|
23
|
D.Ü. Açık Erişime Eklenen Tez (Açık Arşiv)
|
3.132
|
9.633
|
D.Ü. Açık Erişime Eklenen Makale
Sayısı (Açık Arşiv)
|
161
|
165
|
D.Ü. Açık Erişime Eklenen Diğerleri (Açık Arşiv)
|
3
|
3
|
Veritabanlarında yapılan
taramada indirilen tam metin
|
87.234
|
75.473
|
Oryantasyon Eğitimine Katılan Kişi sayısı
|
1.055
|
845
|
Kütüphane üye
sayısı (Aktif Üye)
|
12.957
|
37.081
|
Kütüphane üye
sayısı (Toplam Üye)
|
67.226
|
73.479
|
Yıl İçinde Üye
olan Okuyucu Sayısı
|
1132
|
887
|
Yıl İçerisinde
Kütüphaneden İlişik Kesen Okuyucu Sayısı
|
5.086
|
5.388
|
4.6. PAYDAŞ ANALİZİ
Kütüphane ve Dokümantasyon
Daire Başkanlığı, hedeflerine ulaşmaya yönelik çabalarında etkilediği ve
faaliyetlerinden etkilendiği birçok iç ve dış çevre öğesi ile ilişki içindedir.
Paydaşlar, bir kurumun ürün ve hizmet üretme faaliyetlerine katkıda bulunan ve
gerektiğinde risk üstlenen ve yarar sağlayan kişi ya da kurumlardır.
Üniversitemizin dış çevrede yer
alan paydaşları; hizmet alanlar, hizmet verenler, bakanlıklar, meslek odaları
ve sendikalardır. İç çevredeki paydaşları, üniversite çalışanları ve
birimleridir. Dicle Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığının
başarısı paydaşlarla ilişkilerin iyi yönetilmesine bağlıdır. Doğru kişi veya
kurumla, doğru zamanda ve doğru yerde bulunma, başarı için önemli bir fark
yaratır. Dolayısıyla, paydaş analizi ve yönetimi stratejik planlamada önemli
bir süreçtir. Paydaş analizi, başarılı kurumların diğerlerinin desteğini
kazanmak için kullandığı bir araçtır. Paydaş analizinde ilk adım, paydaşlarımızın
kimler olduğunu belirlemektir. İkinci adım ise güç, etki ve ilişkileri
incelemektir. Son olarak, paydaşların tutum ve davranışlarını analiz etmek ve
desteklerinin nasıl kazanılacağını bilmek için, paydaşların en iyi şekilde
anlaşılması gerekmektedir.
İÇ PAYDAŞLAR
NO
|
PAYDAŞ
|
KONUMU
|
İŞLEVİ
|
İLİŞKİ DURUMU
|
ETKİSİ
|
1
|
YÖK
|
Temel ortak, üst kuruluş
|
Yükseköğretim, 1981’de
çıkarılan 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile akademik, kurumsal ve idari
yönden yeniden yapılanma sürecine girmiştir. Bu kanunla ülkemizdeki tüm
yükseköğretim kurumları Yükseköğretim Kurulu (YÖK) çatısı altında toplanmış,
akademiler üniversitelere, eğitim enstitüleri eğitim fakültelerine
dönüştürülmüş ve konservatuvarlar ile meslek yüksekokulları üniversitelere
bağlanmıştır. Böylece, söz konusu kanun hükümleri ve Anayasa’nın 130. ve 131.
maddeleriyle kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve
kamu tüzel kişiliğine sahip bir kuruluş olan Yükseköğretim Kurulu, tüm
yükseköğretimden sorumlu tek kuruluş haline gelmiştir.
Bu bağlamda, yasal
düzenleyici üst kurul olup, üniversitenin bütün eğitim faaliyetlerini
düzenlenmesi ve yürütülmesine yönelik kararlar alıyor.
|
Hizmetleri faaliyetleri etkiler
|
Güçlü,
|
2
|
Rektörlük
|
Temel Ortak, Üst Yönetim
|
Strateji geliştirmek ve
politikalar oluşturmak, misyon ve vizyon oluşturmak, araştırma-geliştirme
faaliyetleri yürütmek, yönetsel kararlar almak
|
Hizmetleri/faaliyetleri
etkiler
|
Güçlü, birlikte çalışılıyor
|
3
|
D.Ü.Birimleri
|
Temel Ortak, Rektörlüğe
Bağlı
|
Üniversitenin tüm
faaliyetlerinin uygulanması ve yerine getirilmesi
|
Hizmetleri/faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Güçlü, birlikte çalışılıyor
|
4
|
Akademik Birimler
|
Temel Ortak, Rektörlüğe
Bağlı
|
Eğitim-öğretim,
araştırma, uygulama ve toplumsal faaliyetlerin yerine getirilmesi
|
Hizmetleri/faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Güçlü, birlikte çalışılıyor
|
5
|
İdari Birimler
|
Temel Ortak, Rektörlüğe
Bağlı
|
Genel
idari hizmetlerin yürütülmesi
|
Hizmetleri/faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Güçlü, birlikte çalışılıyor
|
6
|
D.Ü.İdari Personeli
|
Temel Ortak, Çalışan
|
İdari Faaliyetlerin
Uygulanması, Yürütülmesi ve Denetlenmesi İşlevlerinde Yer Almak
|
Hizmetleri/faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Güçlü, birlikte çalışılıyor
|
7
|
D.Ü.Akademik Personeli
|
Temel Ortak, Çalışan
|
Akademik ve İdari
Faaliyetlerin Uygulanması, Yürütülmesi ve Denetlenmesi İşlevlerinde Yer Almak
|
Hizmetleri/faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Güçlü, birlikte çalışılıyor
|
DIŞ
PAYDAŞLAR
NO
|
PAYDAŞ
|
KONUMU
|
İŞLEVİ
|
İLİŞKİ DURUMU
|
ETKİSİ
|
1
|
D.Ü.Öğrencileri
|
Müşteri/ Hizmet Alan
|
Üniversitenin sunduğu
hizmetlerden yararlanmak
|
Hizmetlerden/faaliyetlerden
etkilenir-etkiler
|
Güçlü, hizmet sunuluyor
|
2
|
Yurt İçindeki Üniversiteler
|
Stratejik Ortak
|
Eğtim-öğretim ve bilimsel işbirlikleri
|
Hizmetleri/Faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Zayıf, izlenir ve bilgi
alış-verişi yapılır
|
3
|
TÜBİTAK-ULAKBİM
|
Stratejik Ortak
|
Eğtim-öğretim ve bilimsel işbirlikleri
|
Hizmetleri/Faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Zayıf, izlenir ve bilgi
alış-verişi yapılır
|
4
|
KAMU KURUMLARI
|
Temel Ortak – Stratejik Ortak – Müşteri (Hizmet Alan)
|
Kaynak ve girdi sağlanmakta, hizmet alıp-hizmet verilmekte, işbirliği
yapılmakta, bilgi alış-verişi yapılmakta
|
Hizmetleri/Faaliyetleri
etkiler-etkilenir
|
Güçlü – Zayıf,
Birlikte çalışılır, bilgi alış-verişi
yapılır, İzlenir ve çalışmalara dahil edilir
|
5
|
Valilik
|
Stratejik Ortak
|
Devleti temsilen, devlet adına ildeki kamu kurum ve kuruluşlarını
koordine etmek, denetlemek, düzenleyici tedbirler almak
|
Hizmetlerden/Faaliyetlerden
etkilenir- etkiler
|
Güçlü, işbirliği yapılır,
bilgi alış-verişi sağlanır
|
6
|
Sivil
Toplum Örgütleri
|
Stratejik Ortak – Müşteri/Hizmet Alan
|
Üniversitenin bilimsel çalışma ve toplumsal danışmanlık konularında
işbirliği yapma gereği duyduğu kurum ve kuruluşlar
|
Hizmetlerden/Faaliyetlerden
etkilenir- etkiler
|
Zayıf, hizmet verilir, bilgi sunulur
|
7
|
Bankalar
|
Stratejik Ortak – Müşteri/Hizmet Alan-Veren
|
Üniversitede çalışan tüm personelin maaş ve
ücretlerini ödeyen, personele yönelik kredi, kredi kartı, finansal
danışmanlık hizmetleri sunan ve personelin
tasarruflarını değerlendirmek amacıyla onları bir müşetiri olarak
gören kurumlar
|
Hizmetlerden/Faaliyetlerden
etkilenir- etkiler
|
Zayıf, anlaşma ve
sözleşmeler yapılarak ortaklık sağlanır
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası Organizasyonlar ( ANKOS-EKUAL)
|
Stratejik Ortak
|
Üniversitenin eğitim-öğretim ve bilimsel çalışmalarda işbirliği yapma
gereği duyduğu kurumlar
|
Hizmetlerden/Faaliyetlerden
etkilenir- etkiler
|
Zayıf, işbirliği yapılır,
bilgi alış-verişi sağlanır
|
9
|
Hizmet Alınan kişi ve kuruluşlar
(Yayınevleri, Firmalar )
|
Müşteri/Hizmet Alan
|
Üniversitenin, üniversite
akademik ve idari birimleri ile personelinin sunduğu hizmetlerden
yararlanırlar
|
Hizmetlerden/Faaliyetlerden
etkilenir
|
Zayıf, hizmet verilir, bilgi sunulur
|
4.7. KURULUŞ İÇİ ANALİZİ
124 sayılı
Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite
İdari Teşkilatında yerini almış olan Daire Başkanlıklarından biri Kütüphane ve Dokümantasyon
Daire
Başkanlığıdır.
4.7.1. İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi
2014-2018
Yıllar İtibarıyla Akademik Personelin Unvana Göre Dağılımı
|
|
Unvan
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
Profesör
|
|
|
|
|
|
Doçent
|
|
|
|
|
|
Yardımcı
Doçent
|
|
|
|
|
|
Öğretim
Görevlisi
|
|
|
|
|
1
|
Okutman
|
|
|
|
|
|
Araştırma
Görevlisi
|
|
|
|
|
|
Uzman
|
1
|
1
|
1
|
1
|
-
|
TOPLAM
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2014-2018
Yıllar İtibarıyla İdari Personelin Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı
|
|
|
|
Hizmet
Sınıfı
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
|
Genel İdari
Hizmetler Sınıfı
|
13
12
|
17
|
25
|
22
|
22
|
|
Sağlık Hizmetleri Sınıfı
|
--
|
--
|
--
|
--
|
--
|
|
Teknik
Hizmetler Sınıfı
|
5
|
6
|
7
|
5
|
5
|
|
Eğitim ve Öğretim
Hizmetleri Sınıfı
|
--
|
---
|
|
|
1
|
|
Avukatlık Hizmetleri Sınıfı
|
--
|
--
|
|
|
--
|
|
Din Hizmetleri Sınıfı
|
--
|
--
|
|
|
--
|
|
Yardımcı Hizmetler
Sınıfı
|
3
|
5
|
6
|
6
|
5
|
|
Sözleşmeli Perosonel
4/C
|
6
|
5
|
6
|
6
|
--
|
|
Sözleşmeli
Personel 4/B
|
|
|
1
|
1
|
7
|
|
Sürekli İşciler
|
--
|
--
|
|
|
6
|
|
Vizeli Geçici İşciler
|
--
|
--
|
1
|
1
|
--
|
|
Geçici (Taşeron Firma) personel 9 10 11
|
11
|
10
|
11
|
9
|
--
|
|
TOPLAM
|
38
|
47
|
57
|
50
|
46
|
İdari
Personelin Eğitim Durumu ve Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı (2018)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eğitim Durumu
|
Genel İdari Hizmetler
|
Teknik Hizmetler
|
Sağlık Hizmetleri
|
Eğt.-Öğrt. Hizmetleri
|
Avukatlık Hizmetleri
|
Din Hizmetleri
|
Yardımcı Hizmetler
|
Toplam
|
|
İlköğretim
|
-
|
|
|
|
|
|
8
|
8
|
|
Lise
|
6
|
|
|
|
|
|
3
|
9
|
|
Ön
Lisans
|
4
|
1
|
|
|
|
|
-
|
5
|
|
Lisans
|
16
|
4
|
|
1
|
|
|
-
|
21
|
|
Yüksek
Lisans
|
2
|
|
|
|
|
|
1
|
3
|
|
Doktora
|
-
|
|
|
|
|
|
|
-
|
|
Toplam
|
28
|
5
|
0
|
1
|
0
|
0
|
12
|
46
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.7.2. Öğrenci Sayıları
4.7.3. Kurum Kültürü Analizi
124 sayılı Yükseköğretim Üst
Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 26/g maddesi ile kurulmuş ve Üniversite İdari Teşkilatında yerini
almış olan Daire Başkanlıklarından biri Kütüphane ve Dokümantasyon
Daire
Başkanlığıdır.
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire
Başkanlığı’nın mevcut teşkilat yapısı
Teknik Hizmetler, Kullanıcı Hizmetleri ve İdari Hizmetler Şube Müdürlüğü
olarak, 3 bölümden oluşmaktadır. Bölüm sorumluları Daire Başkanına bağlı
olarak hizmet
vermektedir.
4.7.4. Fiziki Kaynak Analizi
Dicle Üniversitesi Merkez
Kütüphanesi 3 katlı 5000 m² kapalı alana sahiptir
Kütüphane Ek Binamız 2 katlı 700 m² kapalı alana sahiptir.
BİRİM
|
ADET
|
ALAN m²
|
Özel Koleksiyonlar
Okuma Salonu
|
1
|
93
|
Özel Kolleksiyonlar
ve Tez Arşivi
|
1
|
64
|
Görsel İşitsel Yayın Salonu
|
1
|
85
|
Toplu Gösterim Salonu
|
1
|
58
|
Arşiv
|
1
|
374
|
Arşiv (Kitap-Süreli Yayın Ambarı)
|
1
|
114
|
Pompa Odası
|
1
|
13
|
Ana Tablo Odası
|
1
|
37
|
Depo
|
1
|
114
|
Sirkülasyon Alanı
|
2
|
160
|
Daire Başkanı Ofisi
|
1
|
48
|
Sekreterlik
|
1
|
24
|
Yazı işleri, Taşınır Kayıt Kontrol ve Mali İşler Personel
Çalışma odası
|
1
|
24
|
Süreli Yayınlar Salonu
|
2
|
350
|
Katalog Tarama Alanı
|
1
|
55
|
Bilgisayar Salonu Alanı
|
1
|
62
|
Adek-Düadek-Stratejik Planlama Odası
|
1
|
15
|
Teknik Hizmetler Personel Odası
|
1
|
15
|
Uzman Kütüphaneci Odası
|
1
|
15
|
Kütüphaneci Odası
|
1
|
15
|
Şube Müdürü Odası
|
2
|
15*2=30
|
Grup Çalışma Odaları
|
6
|
15*6=90
|
Ödünç-İade ve Güvenlik Bankosu
|
1
|
37
|
Kırtasiye Bakosu
|
1
|
14
|
Vestiyer Bankosu
|
1
|
31
|
Fotokopi Odası
|
1
|
24
|
Temizlik Odası
|
1
|
5
|
WC ler (Bayan-Erkek-Engelli Wc)
|
3
|
40+40+5=85
|
Mescit (Erkekler İçin)
|
1
|
15
|
Kantin
|
1
|
250
|
Sirkilasyon Alanı (Büyük Antre)
|
--
|
660
|
Okuma Salonu
|
1
|
475
|
Sistem Odası
|
1
|
14
|
Çalışma Odaları
|
12
|
15*12= 180
|
Toplantı Salonu
|
1
|
105
|
Mescit (Bayanlar İçin)
|
1
|
15
|
Sirkülasyon Alanı (Antre)
|
|
178
|
4.7.5. Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi
|
|
|
|
|
2016 Yılı
|
2017 Yılı
|
2018 Yılı
|
Sunucular
|
-
|
-
|
-
|
Masaüstü
Bilgisayar
|
126
|
131
|
131
|
Taşınabilir
Bilgisayar
|
1
|
1
|
1
|
Tablet
Bilgisayar
|
-
|
-
|
-
|
Kullanılan Veri Tabanları:
2018 Yılı ANKOS aracılığı ile ücretli abone olunan
veritabanları:
|
Abone Olunan Veritabanları
|
|
|
Sıra No
|
Veritabanı Adı
|
Kapsamı
|
İlgili Fakülte
|
İstekte Bulunan
Fakülteler
|
1
|
Summon
|
Tek bir arayüz ile sahip olduğumuz elektronik
kaynakların sonuçlarının aynı anda görüntülenmesine imkân veren bir servistir
|
Genel
|
|
2
|
Elsevier Clinical Key
|
Clinical Key, 800’den fazla kitap, 500’den
fazla en saygın dergi ve 9000’den fazla cerrahi ve tıbbi mudahale videosu –
bir araya getirerek ve bunu, uygulama rehberleri, hastaları egitici brosurler
ve MEDLINE’ın tamamı gibi diger degerli
icerikle birlestirerek gerceklestirmektedir
|
Tıp Fakültesi
Diş hekimliği Fakültesi
Veteriner Fakültesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Atatürk sağlık Meslek YO
Eczacılık Fakültesi
|
Atatürk Sağlık MYO
Tıp Fakültesi
|
3
|
SciFinder
( aboneliğine 2017 ‘de aboneliğe fiyatı nedeni ile
iptal kararı verildi)
|
Basılı versiyonu olan Chemical Abstracts la beraber
toplam 5 CAS(Chemical Abstracts Service) veritabanı ve Medline veritabanıyla;
kimya, yaşam bilimleri, biyokimya, biyoloji, farmakoloji, tıp ve ilgili
disiplinlere ait dergi, konferans, sempozyum, patent, kitap ve doktora
tezlerini içermekte ve 1907 den günümüze kadar olan literatürü kapsamaktadır.
|
Fen Fakültesi
Z.G Eğitim Fakültesi
Sağlık Bilimleri
Mühendislik
Ziraat Fakültesi
|
Fen Fakültesi
|
4
|
AlManhal
|
İlahiyat ve İslam Araştırmaları için Orta Doğu'daki en
iyi yayıncılardan derlenmiş bilimsel içeriği, Arapça detaylı arama yapılabilen dünyadaki ilk ve tek veri tabanıdır.
Konular: İslam
Fıkıh, İslam ve Diğer Disiplinler ,İnanç, Kuran ilimleri c. Hadis Bilimleri, İslam
Mezhepleri,Peygamber Biyografisi, İslamFelsefesi, İslam ahlakı, İslam Kültürü ve İslam tarihi.
|
İlahiyat Fakültesi,
Edebiyat Fakültesi
|
|
5
|
Cambridge Online Journals
|
Sosyal ve Beşeri Bilimler, Fen Bilimleri, Eczacılık
Din, Müzik, Dil, Teknoloji, Mühendislik ve Mimarlık konularında tam metin
erişim imkânı sağlar
|
Genel
|
|
6
|
Jove
|
Makalelerin video
ortamına aktarıldığı ve gorsel olarak aciklandigi dunyanin ilk ve
tek hakem heyetli video veritabanidir. İcerisinde 7,500 video makale,
450 Egitim Videosu (Science Education) mevcuttur.
|
Fen Bilimleri
Sağlık Bilimleri
|
Fen Fakültesi
Tıp Fakültesi
|
7
|
Ebrary
|
Sağlık bilimleri, Fen bilimler, Sosyal bilimler,
Mühendislik, Sanat ve Spor alanlarını da tam metin kitap veritabanı.
|
Genel
|
Atatürk Sağlık MYO
Fen Fakültesi
Tıp Fakültesi
|
8
|
MathSciNet
|
Matematik ve ilişkili alanlar kapsamaktadır.
|
Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
Fen Fakültesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Eğitim Bilimleri Enstitüsü
|
Fen Fakültesi
|
9
|
InCites
|
InCites Veritabanı araştırmacı, dergi, kurum ve ülke
bazında performans ölçümü ve karşılaştırmaların yapılmasına imkan
sağlamaktadır.
|
Genel
|
Fen Fakültesi
Tıp Fakültesi
|
JCR-Journal Citation Reports
|
Dergilerin Etki değerleri il ilgili bilgileri erişim
sağlar
|
Genel
|
|
10
|
Türkiye Atıf Dizini
|
Sağlık bilimleri alanında yayınlanan Türkçe hakemli
dergileri kapsamaktadır.
|
Tıp Fakültesi
Eczacılık Fakültesi
Diş hekimliği Fakültesi
Veteriner Fakültesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Atatürk sağlık Meslek YO
|
Atatürk Sağlık YO
Tıp Fakültesi
|
11
|
UpToDate
|
Kanıt bulguları içeren kanıta dayalı veri tabanıdır.
|
Tıp Fakültesi
Eczacılık Fakültesi
Diş hekimliği Fakültesi
Veteriner Fakültesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Atatürk Sağlık Meslek YO
|
Atatürk Sağlık YO
Tıp Fakültesi
|
12
|
BeckOnline
|
Hukuk ile ilgili veritabanı
|
Hukuk Fakültesi
Adalet MYO
|
Hukuk Fakültesi
|
13
|
BMJ Journals
|
British Medical Journal dergilerine tam metin ulaşım
sağlamakta
|
Tıp Fakültesi
Eczacılık Fakültesi
Diş hekimliği Fakültesi
Veteriner Fakültesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Atatürk Sağ. Meslek YO.
|
Atatürk Sağlık YO
Tıp Fakültesi
|
14
|
Proquest Central
|
ProQuest Central, birçok akademik disiplini iceren 25
veri tabanının birleştirilmesi ile oluşturulmuştur. Tam metin
"aggregator" veritabanı.
|
Genel
|
Atatürk Sağlık YO
Fen fakültesi
Tıp Fakültesi
|
15
|
İdeal Online
|
Genel
|
Genel
|
|
16
|
HiperKitap
|
Çeşitli konularda yayınlanan 10.000 civarı Türkçe
kitaba tam metin erişim imkanı sağlar.
|
Genel
|
Atatürk Sağlık YO
Fen fakültesi
Tıp fakültesi
|
17
|
Kazancı
|
Hukuk ile ilgili veritabanı
|
|
|
18
|
Hein Online Academic Core - Turkey (Super Core)
|
Hein Online Hukuk Konulu 650 civarı dergi içeren
veritabanıdır.
|
Hein Online Hukuk Konulu 650 civarı dergi içeren
veritabanıdır.
|
Adalet MYO
Hukuk Fakültesi
|
2018 Yılı EKUAL aracılığı ile ücretsiz abone
olunan veritabanları:
|
|
|
|
|
|
|
Veritabanının Adı
|
İçeriği
|
1
|
IEEE/IEE Electronics Library
|
Elektronik mühendisliği,
bilgisayar bilimleri, elektronik ve telekomünikasyon alanlarında tam metin
veritabanı.
|
2
|
ScienceDirect
|
Elsiver yayınevinin
yayınladığı dergilere tam metin erişim sağlamakta
|
3
|
Taylor&Francis +
İnformaHealth
|
Beşeri bilimler, sağlık
bilimi, sosyal ve davranışsal bilim, eğitim, sanat konularında veritabanı;
Yayınevinin yayınladığı dergilere tam metin ulaşım sağlamaktadır
|
4
|
Web Of Science -ISI
|
Temel bilimler, sosyal ve
beşeri bilimler, mühendislik, tıp ve yaşam bilimleri, güzel sanatlar
konularında 3 ayrı atıf indeksi
|
5
|
iThenticate
|
İntihal Analiz
|
6
|
OVID
|
Sağlık bilimleri ile ilgili LWW yayınevinin yayınladığı tam metin
dergilere erişim mümkündür.
|
7
|
CAB
|
Sağlık bilimleri ,Ziraat
ve veterinerlik ilgili veritabanı
|
8
|
Scopus
|
Temel bilimler, sosyal ve beşeri bilimler, mühendislik, tıp ve
yaşam bilimleri ile ilgili veritabanı
|
9
|
EbscoHost
|
Beşeri bilimler, sağlık bilimi, sosyal ve davranışsal bilim,
eğitim, sanat konularını kapsayan veritabanı
|
10
|
Springer
|
Springer ve Kluwer
yayınevinin yayınladığı dergilere tam metin erişim
|
11
|
Emerald Premier eJournal
|
Sosyal bilimler
|
12
|
Mendeley
|
Bibliyografya düzenleme
aracı
|
13
|
Turnitin
|
İntihal Programı
|
14
|
Jstore
|
Sanat,,sosyal ve beşeri
bilimler,Ekolji ve Botanik konularında yayınlanan dergilere tam metin erişimi
sağlamaktadır.
|
15
|
WileyInterscience
|
Wiley ve blackwell
yayınevlerinin yayınladığı dergilere tam metin erişim sağlamakta
|
16
|
open dissertation
|
|
17
|
nature
|
|
18
|
Proquest Dissertation
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.7.6. Mali Kaynak Analizi
Tahmini
Kaynak Tablosu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaynaklar
|
Planın 1.Yılı (2020)
|
Planın 2.Yılı (2021)
|
Planın 3.Yılı (2022)
|
Planın 4.Yılı (2023)
|
Planın 5.Yılı (2024)
|
Toplam Kaynak
|
Özel
Bütçe
|
4.340.000
|
4.930.000
|
5.520.000
|
6.110.000
|
6.700.000
|
27.600.000
|
Döner
Sermaye
|
|
|
|
|
|
|
Dış
Kaynak*
|
|
|
|
|
|
|
Diğer
|
|
|
|
|
|
|
Toplam
|
4.340.000
|
4.930.000
|
5.520.000
|
6.110.000
|
6.700.000
|
27.600.000
|
2015-2018 yılları arasında
Başkanlığımızın toplam harcamalarının ve toplam gelirlerinin gerçekleşme
seviyeleri aşağıdaki Tabloda yer almaktadır.
|
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2015/2018%
|
01
Personel Giderleri
|
396.826
|
884.997,2
|
1.154.249,59
|
1.360.882,51
|
29,16
|
02 Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primleri Giderleri
|
63.763
|
158.410,54
|
203.810,84
|
232.923,02
|
27,38
|
03 Mal ve Hizmet Alım Giderleri
|
200.872,7
|
119.484,04
|
202.746,15
|
117.017,88
|
171,66
|
05
Cari Transferler
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
06
Sermaye Giderleri
|
726.590
|
899.911,74
|
956.959,82
|
1.449.550,07
|
50,13
|
07
Sermaye Transferleri
|
-
|
-
|
-
|
|
|
Toplam
Gider
|
1.388.051,7
|
2.062.803,52
|
2.517.766,4
|
3.160.373,48
|
43,92
|
Öz
Gelir
|
|
|
|
|
|
Hazine
Yardımı
|
1.388.051,7
|
2.062.803,52
|
2.517.766,4
|
3.160.373,48
|
|
Toplam
Gelir
|
1.388.051,7
|
2.062.803,52
|
2.517.766,4
|
3.160.373,48
|
|
Net
Finansman
|
|
|
|
|
|
4.8. GZFT ANALİZİ
Güçlü Yönlerimiz
-Teknolojik altyapı.
-Deneyimli
ve nitelikli
personel.
-Üniversite yönetiminin desteği.
- Bağımsız Kütüphane
Binasının olması.
-Kütüphane Mevzuatının
olması.
-Kütüphanenin kendine ait bütçesinin
olması.
-Mesleki
yeniliklerin izlenmesi.
-Dış
çevreyle
güçlü
ilişki.
-Üniversite personelinin elektronik kaynaklara uzaktan
erişimlerinin sağlanması.
-
Kullanıcı memnuniyetinin ölçülebilmesi.
-
Kütüphane Oryantasyon hizmeti verilerek okuyucuların bilgilendirilmesi.
-Kütüphane elektronik kaynaklarının temini işlemlerinde
Türkiye’deki Konsorsiyumların içinde bulunulması. (EKUAL, ANKOS )
- Kütüphanecilik ile ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği
içinde olunması.
Zayıf Yönlerimiz
-Dağınık
kampüs yapılanması.
-Güncel koleksiyon eksikliği.
-Kütüphane bütçesinin yetersizliği.
-Bürokratik işlem fazlalığı.
-Tanıtım eksikliği.
-Kütüphane binasının kapasite yetersizliği.
- Personel
sayısının yetersizliği.
-Kampüs içinde
Merkez Kütüphaneye bağlı okuma
salonlarının olmayışı.
-Öğrenci ve personel
lavabolarının yetersiz olması.
-Kütüphane ile ilgili
toplantı ve çalıştaylara
katılımların az olması.
-Tuvalet ve lavaboların yetersiz olması.
-Kütüphane binası önünde kullanıcılarımız için dinlenme
alanlarının olmaması.
Fırsatlar
Üniversitenin diğer idari birimleriyle pozitif ilişkisi.
Köklü
bir üniversite olmamız nedeniyle kütüphanecilik alanındaki temellerin sağlam
atılmış olması.
Kütüphanecilik alanındaki kurum
ve kuruluşlarla işbirliği içinde olmamız.
Kütüphane elektronik
kaynaklarının temini işlemlerinde Türkiye’deki Konsorsiyumların içinde
bulunulması (EKUAL, ANKOS ).
İl içinde kütüphanecilik ile
ilgili kurumlarla işbirliği içinde olunması.
Bağımsız bir kütüphane binasına
sahip olmamız.
Tehditler
Bilimsel nitelikli elektronik ve
basılı kaynaklardaki çeşitlilik ve maliyetlerdeki hızlı artış, kur farkı.
İhtiyaç duyulan yayınların bütçe
yetersizliği nedeniyle sağlanamıyor olması.
Bilgi kaynakları sayısındaki
hızlı artış.
Bilgi teknolojilerindeki hızlı
değişim.
Kısıtlayıcı lisans anlaşmaları.
Kütüphanemiz ile ilgili toplantı
ve çalıştaylara yeterince katılamıyor olmamız.
5. GELECEĞE BAKIŞ
5.1. MİSYON
Üniversite içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve
geliştirme çalışmalarını desteklemek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla
gelişen dünya biliminin son verilerini izleyip ilgililere sunmak.
5.2. VİZYON
Hızla gelişen bilgi ve bilgi teknolojisi dünyasında
kullanıcılarına daha iyi hizmet vermeyi amaç edinen Dicle Üniversitesi
Kütüphanesi; bilgiyi temel kaynak olarak kabul eden, bilgi ile ilgili arama,
erişme, kullanma, dağıtma, saklama ve bilgiden bilgi üretme süreçlerini etkili
işleten etkinliklerin özendirilmesi çalışmalarını destekler.
5.3. TEMEL DEĞERLER
Ø Atatürkçü
düşüncenin rehberliği,
Ø Adalet,
düşünce farklılığı ve insan haklarına saygı,
Ø Performans
esaslı şeffaf yönetim,
Ø Akademik
özgürlük,
Ø Liyakata
değer verme,
Ø Bilimsel
ve etik kurallar,
Ø Yaşam
boyu öğrenme,
Ø Güvenilirlik,
Ø Katılımcılık
ve paylaşımcılık,
Ø Kaynakları
etkin kullanma,
Ø Kurumsal
ve Sosyal Sorumluluk,
Ø Renk,
din, ırk, milliyet, cinsiyet ve düşünce farklılığı gözetmemek,
Ø Paydaşların
memnuniyeti,
Ø Üretilen
bilgi ve hizmette kalite,
Ø Yaratıcı
düşünce,
Ø Toplumsal,
kültürel, çevresel ve sanatsal duyarlılık,
Ø Kalite
bilincine sahip olmak,
6. FARKLILAŞMA STRATEJİSİ
Üniversiteler
genel olarak bilimsel bilgi üreten ve yayan kuruluşlar olmalarının yanında
bulunduğu şehre değer katan, ekonomik ve sosyal anlamda kalkınmasında öncü rol
oynayan kurumlar haline gelmişlerdir. Bölgesel kalkınmanın yanı sıra, ülkenin
genel kalkınma sürecinde üniversiteler, gelir akımı yaratarak bölgesel
kalkınmaya da katkılar sağlamaktadır. Kalkınmanın önemli dinamiklerinden olan
bilgiyi üreten üniversiteler, hem bölgesel, hem de genel kalkınma sürecinde
önem taşımaktadır.
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Üniversite
içinde ve yakın çevresinde bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmalarını
destekleyerek, her gün gelişip ilerleyen yeni yayınlarla dünya biliminin son
verilerini izleyip ilgililere sunmaktadır.
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığımız
insan kaynakları ve altyapısıyla, bölgesel olarak kütüphanecilik alanında diğer
üniversiteler ile yakın ilişkiler kurarak topluma hizmet götürmeyi kütüphanenin
temel işlevlerinden birisi olarak görmektedir. Kütüphanemiz
üniversitelerin yeni bilgiler üretebileceği anlayışı ile sınırlı
bütçesinin kullanımında
etkinlik, ekonomiklik ve
verimlilik
ilkelerinin gerçekleştirilmesi bilinci
ile
hareket etmektedir.
Haftanın
7 günü 24 saat kesintisiz hizmet sunmakta olan kütüphanemizin hedefi, her geçen
gün, bir önceki günden daha fazla öğrenci ve personelin kütüphaneden
yararlanmasına olanak sağlamak, bu olanakları rahat ve konforlu çalışma
ortamında sunmaktadır.
7. STRATEJİ GELİŞTİRME
7.1. AMAÇLAR
STRATEJİK
AMAÇ 1:
Üniversitemizin
gereksinim
duyduğu bilgi – belge kaynaklarını Kütüphane
ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Yönergesi ile Kütüphane ve Dokümantasyon
Daire Başkanlığı Materyal Bağış Alma Yönergesi” çerçevesinde sağlayarak güncel ve zengin bir koleksiyon oluşturmak.
STRATEJİK AMAÇ
2: Kaliteli
ve yeterli sayıda
personel çalıştırılması.
STRATEJİK
AMAÇ 3:
Kütüphane koleksiyonunun
güncel olarak kullanıma sunulması ve uluslararası standartlara
uygun kataloglama ve sınıflama hizmetlerinin
yürütülmesi.
STRATEJİK AMAÇ
4: Kütüphanenin ve kütüphane
kaynaklarının
etkin kullanımının
sağlanması
STRATEJİK AMAÇ 5: Kütüphane
teçhizatının
her an çalışır ve aktif halde olmasının sağlanması
7.2. HEDEFLER
Stratejik Hedef 1:
a)Türkçe ve/veya yabancı basılı dergi izlemesini
yaparak, her yıl yayın alımlarına ayrılan
bütçemizin % 1’i oranında yayın almak.
b)Her yıl yayın alımlarına ayrılan bütçemizin % 94’ının Elektronik
dergilerin,
veri tabanlarının ve e-kitapların
devamlılığının sağlanması ve yeni eklenecek elektronik kaynakların seçilmesi ve abonelik
işlerinin yapılması için kullanılması.
c) Her yıl yayın alımlarına ayrılan bütçemizin % 4.5’ i oranında basılı kitap alınarak zengin ve
güncel kitap koleksiyonun oluşturulması.
d) Her yıl bütçemizin
% 0,5’i oranında kullanıcılarımızın ihtiyacı
olan
görsel işitsel materyallerinin temin
edilerek zengin ve
güncel bir görsel –
işitsel bölümünün
oluşturulması
Stratejik Hedef 2:
a)Nitelik ve nicelik açısından kaliteli insan kaynakları politikası
oluşturmak.
b) Personelin
mesleki
gelişmelerinin ve
motivasyonunu
sağlamak.
c) Personel
sayısının artırılmasını sağlamak.
Stratejik Hedef 3:
a)Koleksiyona katılacak olan yayınların kataloglama ve sınıflama
çalışmalarının
devam ettirilmesi ve
her yıl sonunda sayımının yapılması.
b) Elektronik veri tabanları kullanımının
arttırılması.
c) Bilgiye Erişim ve
Araştırma Yöntemleri / Bilgi Okuryazarlığı
/ Bilgi Kaynakları Yönetimi derslerinin üniversitemiz akademik birimlerin müfredatına
dâhil edilmesi.
Stratejik Hedef 4:
a)Kütüphaneye aktif üye olan 37.081 sayısının her
yıl % 10 oranında arttırılması
b) Elektronik veri
tabanları kullanımının arttırılması
c) Bilgiye Erişim ve
Araştırma Yöntemleri / Bilgi Okuryazarlığı
/ Bilgi Kaynakları Yönetimi derslerinin üniversitemiz akademik birimlerin müfredatına
dâhil edilmesi.
Stratejik Hedef 5:
a) Kütüphane teçhizatının her an çalışır ve aktif halde olmasının
sağlanması
b)Kütüphane teçhizatının her zaman kullanılır halde tutulmasını sağlamak
amacıyla her yıl bakım onarım sözleşmelerinin yapılması.
7.3. MALİYETLENDİRME
Her
bir hedefi gerçekleştirmeye dönük, faaliyet/projeler ortaya konmuş ve bunların
bütçe ile
ilişkisi
kurulmuştur. Bu amaçla önce her bir hedef için gerekli faaliyet ve projelerin
maliyet tahminleri
yapılarak
bir hedefin yaklaşık maliyetine ulaşılmıştır. Hedeflerin maliyet tahmini
toplamından her bir
amacın
tahmini maliyetine, amaç maliyetleri toplamından ise stratejik planın o yılki
tahmini maliyetine
ulaşılmıştır. Beş yıllık toplam
ise planın toplam tahmini maliyetini vermektedir.
Tahmini
Kaynak Tablosu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaynaklar
|
Planın 1.Yılı (2020)
|
Planın 2.Yılı (2021)
|
Planın 3.Yılı (2022)
|
Planın 4.Yılı (2023)
|
Planın 5.Yılı (2024)
|
Toplam Kaynak
|
Özel
Bütçe
|
4.340.000
|
4.930.000
|
5.520.000
|
6.110.000
|
6.700.000
|
27.600.000
|
Döner
Sermaye
|
|
|
|
|
|
|
Dış
Kaynak*
|
|
|
|
|
|
|
Diğer
|
|
|
|
|
|
|
Toplam
|
4.340.000
|
4.930.000
|
5.520.000
|
6.110.000
|
6.700.000
|
27.600.000
|
8. İZLEME ve
DEĞERLENDİRME
8.1.İzleme
Belirlenen
stratejik plan, amaç ve hedefler doğrultusunda proje ve faaliyetler öncelikle
hizmet
birimleri
tarafından uygulanacak; kullanıcıdan alınacak geri bildirimler belirli
dönemlerle yapılan
toplantılarda
değerlendirecektir. Kullanıcılarla yapılan görüşmeler, anketler ve personelin
gözlemleri
stratejik amaç ve hedeflerin değerlendirilmesini sağlayacaktır.
Üniversitemiz
merkez kütüphanesi gelişmekte olan bir kütüphanedir. Yeniliklere açık,
kullanıcı
memnuniyetinin göz önünde bulundurulduğu bir hizmet anlayışı geliştirmektedir.
Değerlendirmelerimizde
temel gösterge kullanıcı memnuniyetidir.
8.2.Değerlendirme
Daire
Başkanlığımız, Üniversitemizin eğitim-öğretim ve araştırmalarına cevap
verebilecek, çağın
gerektirdiği
teknolojik gelişmelerle donatılmış bir kütüphane olmak için elindeki imkânları
en iyi
şekilde
kullanarak stratejik amaç ve hedeflerine ulaşmaya çalışacaktır. Bilgi
kaynakları ve bilgiye
yönelik
hizmetler günden güne gelişmekte olduğu için kütüphane hizmetlerimiz
değişimlere açık bir
şekilde
kullanıcı memnuniyeti dikkate alınarak yerine getirilmektedir.
Kütüphaneler
hizmet üreten birimler olduğu için yatırım yapılması ve maddi yönden
desteklenmesi
gereken
birimlerdir. Verilen hizmetin kalitesi, yapılan yatırımın karşılığı da
kullanıcı memnuniyeti ile
ölçülmektedir.
Üniversite hizmet birimleri içinde kütüphanenin öneminin kavranması ve gerekli
maddi
yardımın
yapılması sağlanmalıdır. En kaliteli hizmet, kütüphanenin önemini kavramış
yönetimin
varlığı,
uygun personel ve yeterli bütçe ile verilebilir. Belirlenen amaç ve hedeflere
ulaşıldığında
kütüphanemiz,
yalnızca Üniversitemiz için değil bölgemiz için de vazgeçilmez bir bilgi
merkezi haline
gelecektir.