61. Kütüphane
Haftası Kapsamında Dicle Üniversitesi’nde Etkileşimli Kitap Okuma Etkinliği
Yoğun İlgi Gördü
61. Kütüphane Haftası
etkinlikleri kapsamında Dicle Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire
Başkanlığı ile Dicle Çocuk Üniversitesi iş birliğinde, anlamlı bir etkinliğe
imza atıldı. Dr. Perihan Efe yürütücülüğünde gerçekleştirilen “İlkokulda Etkileşimli
Kitap Okuma Etkinliği”, 18 Nisan 2025 tarihinde saat 11.00 ile 12.00 arasında,
Mehmet-Esra Cansız Kütüphanesi Fuaye Alanı’nda yapıldı.
Etkinliğe, Cemil Özgür ilkokulu
2. sınıf öğrencileri katılım sağladı. Öğrenciler, kitaplarla etkileşimli bir
yolculuğa çıkarılarak hem eğlenceli hem de öğretici bir okuma deneyimi yaşadı.
Dr. Perihan Efe’nin yürüttüğü etkinlik, erken çocukluk döneminde dil gelişimi
ve söz varlığının zenginleştirilmesi amacıyla özel olarak tasarlandı.
Etkinliğin ardından
konuşan Dr. Perihan Efe, etkileşimli kitap okumanın yalnızca bir okuma
faaliyeti olmadığını, aynı zamanda çocuğun düşünme, anlama, analiz etme ve
yorum yapma becerilerini geliştiren bütüncül bir süreç olduğunu vurguladı. Efe,
“Etkileşimli kitap okuma yöntemi, erken yaşlarda çocukların kelime dağarcığını
geliştirmede oldukça etkilidir. Ayrıca bu yöntemin, ilköğretimden lisansüstü
düzeye kadar bireylerin akademik gelişimlerine de olumlu katkı sağladığı
bilimsel araştırmalarla ortaya konmuştur” dedi.
Etkinlik üç temel
aşamada planlandı: okuma öncesi, okuma sırası ve okuma sonrası.
Okuma öncesi aşamada,
öğrencilerle kitap tanıtıldı. Kitabın yazarı, çevirmeni, çizeri ve yayınevi
hakkında bilgi verildi. Kitabın ön ve arka kapakları, içerisindeki görseller
detaylı olarak incelendi. Öğrencilerden kitabın içeriğiyle ilgili tahminlerde bulunmaları
istendi ve bu tahminler grupça paylaşıldı.
Okuma sırasında metne
belirli noktalarda ara verilerek öğrencilerin katılımı sağlandı. Bu süreçte
çocuklara metne dair sorular yöneltildi, tahminler alındı, yorumlar yapıldı ve
çocukların kitapla daha derin bir bağ kurmaları hedeflendi. Bu şekilde öğrencilerin
sadece pasif okuyucu değil, aktif katılımcı olmaları teşvik edildi.
Okuma sonrası aşamada
ise, kitap öğrencilerle birlikte özetlendi. Yazarın vermek istediği mesaj
sorgulandı, öğrencilerin bakış açıları alındı. Ardından kitapta yer alan
karakterler üzerinden bir “karakter piramidi” çalışması yapılarak her
karakterin özellikleri analiz edildi. Bu uygulama sayesinde öğrencilerin
karakter analiz becerileri desteklenmiş oldu.
Etkinlik boyunca
çocukların öğrenmeye olan ilgisi, aktif katılımları ve kitaplara karşı
duydukları merak dikkat çekti. Çocuklara çikolata dağıtıldı. Bu minik jestler,
onların yüzlerinde gülümseme oluşturdu ve günün neşeyle sona ermesini sağladı. Etkinliğin
sonunda Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Şube Müdürü Songül Atlı,
etkinliğe katkılarından dolayı Dr. Perihan Efe’ye teşekkür belgesi takdim etti.