Arap Dili ve Belagatı Anabilim
Dalı
İslâm dininin
asli kaynaklarının doğrudan anlaşılabilmesi, temel İslam bilimleri ve kültür
tarihi alanlarında Arapça yazılmış orijinal kaynak niteliği taşıyan klasik ve
modern eserlerin incelenebilmesi için öncelikle en önemli kaynak dil olan
Arapçanın öğrenilmesi; ayrıca bu eserlerdeki dil inceliklerinin anlaşılması
için de belagat adı altında toplanan özellikle bu dile ait çeşitli
disiplinlerin bilinmesi gerekmektedir. Arap dili ve Belagatı Anabilim dalı,
Arapçayı dil ve gramer olarak modern bilimsel yöntemlerle öğretmeye
çalışmaktadır. Fakültemizdeki Arapça dersi, temelde İslâmî ilimlerin öğretimine
katkı sağlamayı amaçlamakla birlikte Arap dünyasındaki gelişmeleri takip
edebilecek, düşündüğünü yazılı ve sözlü yolla ifade edebilecek dil becerisine
sahip öğrenciler yetiştirmeyi de hedeflemektedir. Fakültemizde derslerin yüzde
otuzunun Arapça okutulması zorunludur. Bu nedenle zorunlu Hazırlık sınıfımız
mevcuttur. Hazırlık sınıflarımızda Nahiv, Sarf, Kıraat, Muhadese, İmla ve İnşa
ve Kur’an Arapçası dersleri okutulmaktadır. Lisans kısmında ise Birinci sınıfta
Arapça I ve Arapça II dersleri, ikinci sınıfta Arap Dili ve Edebiyatı I ve Arap
Dili ve Edebiyatı II dersleri okutulmaktadır. Lisansüstü öğretimde ise Temel
İslam Bilimleri Anabilim dalı adı altında biri Türkçe biri Arapça olma üzere
iki adet Yüksek Lisans Programı ve birisi Türkçe diğeri Arapça olmak üzere iki
adet Doktora programı bulunmaktadır.
Hadis Anabilim Dalı
İslam’ın iki ana umdesinden biri
olan hadis ilmi ana hatlarıyla hadis metinlerinin Hz. Peygamber’den günümüze
intikalinin hadis usul ve kavramları çerçevesinde incelenmesi ve bu metinlerin
layıkıyla anlaşılmasını konu edinmektedir. Bu ana bilim dalının dersleri hadis
ve sünnet ilimlerinin zengin terminolojisi ile incelemeyi, hadis metinlerinin
intikal süreçlerini ele almayı, Hz. Peygamber’e nispet edilen metinlerin İslam
tarihi boyunca farklı ilmi disiplinler tarafından nasıl anlaşıldığını aktarmayı
amaçlamaktadır. Bilim dalında sözü edilen amaçlara ulaşabilmek için fakültemiz
lisans programlarında Hadis Tarihi ve Usulü dersinin yanı sıra temel hadis
eserlerinden kayda değer pasajların okunduğu, öğrencilerin hadis metinleri
konusunda farkındalık kazanmasını amaçlayan Hadis-1 , Hadis-2 ve Hadis-3
dersleri okutulmaktadır.
İslam Hukuku Anabilim Dalı
İslam hukuku
(orijinal adıyla fıkıh), İslam dinin ibadetlere ve muâmelâta (hukukî işlemlere)
dair hükümlerini ve bu hükümlerin çıkarılış yol ve yöntemlerini konu edinir.
Konu itibariyle ilahiyat öğrencisinin kişisel ve meslekî hayatında ihtiyaç
duyduğu bilgilerin büyük çoğunluğu İslam hukuku ile ilgilidir. Bunun idrakinde
olan İslam hukuku anabilim dalı İslam hukukunun tarihi seyri ve fıkıh usulü ile
fürûun önemli konularını analitik yaklaşımla öğrencilere öğretmeyi hedefler.
Bunu gerçekleştirmek için lisans müfredatında yer alan zorunlu dersler yanında
onları takviye edici ve geliştirici seçmeli dersler ihdas etmiştir. İlahiyat
lisans programında anabilim dalımıza ait zorunlu dersler sırasıyla şöyledir:
İslam Hukukuna Giriş, İslam İbadet Esasları, İslam Hukuk Usulü-1, İslam Hukuk
Usulü-2, İslam Hukuku-1, İslam Hukuku-2. Anabilim dalımızın teklifi ile ihdas
edilen seçmeli dersler ise dönem sırasına göre şöyledir: Ahkâm Âyetleri,
Fıkhu’s-Siyre (Siyer-i Nebinin İslam Hukukuna Etkisi), Günümüz Fıkıh
Problemleri, İslam Hukuk Felsefesi, Modern Dönem İslam Hukuku Çalışmaları,
Osmanlı Hukuku, Ahkâm Hadisleri, Fıkıh Edebiyatı, İslam Hukuk Sosyolojisi,
İslam İdare Hukuku, Kur’an Hükümleri ve Modern Hukuk, Fıkıh Prensipleri, Hukuka
Giriş, İbadetlerle İlgili Ortaya Çıkan Yeni Sorunlar, Mecelle’nin Külli
Kaideleri, Mukayeseli İslam Hukuku, Fıkıh Teorileri, İbadetlerle İlgili Mesleki
Uygulamalar, İslam Fıkıh Mezhepleri, İslam Hukuku Metinleri, İslam İnsan
Hakları ve Demokrasi. Anabilim dalı öğretim üyelerimiz, verdikleri lisans ve
lisansüstü derslerin yanında yüksek lisans ve doktora tez danışmanlıkları ve
yaptıkları bilimsel çalışmalar ile bilim dalına akademik katkı sunmanın gayreti
içindedirler.
İslam
Mezhepleri Tarihi Anabilim Dalı
İslam Mezhepleri Tarihi, siyasi
ve itikadi gayelerle vücud bulmuş İslam’ın düşünce ekolleri diyebileceğimiz
beşeri oluşumları, bilimsel yöntemlerle inceleyen bir bilim dalıdır. Bu
bağlamda Ehl-i Sünnet, Şia, Haricilik, Mutezile ve Mürcie gibi klasik mezhepleri,
Vehhabilik, Dürzilik, Nusayrilik, Yezidilik, Babilik-Bahailik, Ahmedilik
(Kadiyanilik), Alevilik ve Bektaşilik gibi mezhep veya dini yapılanların yanı
sıra Çağdaş İslami akımları inceler. İslam Mezhepleri Tarihi, söz konusu mezhep
ve dini yapılanmaları incelerken betimleyici bir metodu hedefler; her mezhebi
kendi temel kaynaklarından hareketle ele almaya ve tanıtmaya çalışır.
Dolayısıyla da söz konusu mezhep, dini yapılanma ve çağdaş İslami akımların
ileri sürdükleri görüşlerin tarihini, siyasi ve içtimai temellerini ortaya
koymaya çalışır. Böylece onlar hakkında sağlıklı bir bilginin elde edinilmesine
gayret eder. Bu amaçları gerçekleştirmek için Lisans Programında İslam
Mezhepleri Tarihi I, İslam Mezhepleri Tarihi II, Çağdaş İslam Akımları (Seçmeli),
Türkiye’de Dini Akımlar (Seçmeli) dersleri okutulmaktadır. Lisansüstü
Programlarda ise İslam Mezhepleri Tarihine Giriş, İslam Mezhepleri Tarihi
Metodolojisi, İslam Mezhepleri Tarihi Klasik Metinleri ile Ehl-i Sünnet, Şia,
Yezidilik, Selefilik, İslamcılık ile ilgili dersler verilmektedir. Ayrıca
yüksek lisans ve doktora tez danışmanlıkları ve bilimsel çalışmalarla alana
akademik katkı sunulmaya çalışılmaktadır.
Kelam Anabilim Dalı
Kelam ilmi, Kur’an ve sahih sünette belirtilen İslam
inanç esaslarını selim aklın rehberliğinde inceleme, temellendirme ve diğer
görüşlere karşı savunmayı gaye edinen bir disiplindir. Bu disiplin, aklî ve
naklî delillerden elde ettiği verileri uygun araçlar kanalıyla inananların
idrakine sunar. Bu bağlamda Allah, insan ve âleme dair her türlü bilgiyi
araştırma konusu yapar. Öte yandan kelam ilmi, İslam inanç ilkeleri etrafında
tarihsel süreçte yaşanan düşünsel tartışma ve gerilimleri ilmi ve akademik bir
perspektifle ortaya koyma, analiz etme ve anlamlandırma yükümlülüğü taşır.
“Yakînî” bilgi şiarı ile sağlam bilgiye olan bağlılığını ortaya koyar ve bu
cendereden salim bir şekilde çıkmanın yolunu bulmaya gayret eder. İslam İnanç
Esasları, Kelam Tarihi, Sistematik Kelam I ve Sistematik Kelam II gibi dersler
yoluyla ulaştığı sahih bilgileri genç nesillere aktarır.
Kur'an-ı
Kerim’i Okuma ve Kıraat Anabilim Dalı
Kur’an-ı
Kerim-i Okuma ve Kıraat Anabilim Dalı, İslam dininin temel kaynağı olan
Kur’an’ı Kerim’in kurallarına uygun olarak okunması ve kelimelerinin doğru
şekilde telaffuz edilmesi gibi konuları ele alan bir anabilim dalıdır. Bu
anabilim dalında Kur’an-ı Kerim-i tecvit kurallarına uygun biçimde okunması
için gerekli olan teorik ve pratik eğitim verilmektedir. Bu anabilim dalında
Kur’an-ı Kerim’in kurallarına uygun biçimde okunması için Kur’an kelimeleri
üzerindeki farklı okuyuşları konu alan Kıraat ilmi ve farklı kıraatların
tanınması, Kur’an harflerinin fonetiği ile ilgili teorik bilgilerin yanı sıra
bazı sûrelerin ezber pratiği, Kur'an'ın içeriği ve konu dağılımı ile ilgili
temel bilgilerin kavranması amaçlanır. Kur’an kelimeleriyle ilgili farklı
okuyuş türlerinin Kur’an’ın tefsirinde önemli derecede katkı sağladığı
bilinmektedir.
Tasavvuf Anabilim Dalı
Tasavvuf,
insanoğlunun yaratıcısı ile olan bağlantısını ve manevî dünyasını ele alan bir
bilimdir. Bu bağlamda araştırmalarımızı yaparken insanın bu tür manevî
ihtiyaçlarının giderilmesi ve bu ihtiyaçların sağlıklı bir din anlayışı
zemininde çözümlenmesi amacı güdülmektedir. Bu amacın gerçekleşmesi için dinin
bütün alt disiplinleriyle ve tüm insanî bilimlerin katkısından yararlanmasının
zorunlu olduğuna inanıyoruz. Tasavvuf Tarihi, Türk kültürünün bir parçası olan
tasavvufî akımları tarihî açıdan ele alarak inceler. Özellikle bu alan,
kültürümüzün temel taşları sayılan Mevlanâ, Yȗnus
Emre, Hacı Bektâş-ı Velî,
Muhyiddîn-i Arabî, İmam-ı
Gazzâlî, Abdulkâdir-i Geylâni ve Şâh-ı Nakşibend gibi tüm insanlığa yön veren
mutasavvıfların evrensel düşüncelerini günümüz insanına takdim etmektedir.
Çağdaş insanın hemen her zaman ihtiyaç duyduğu adı geçen mutasavvıfların da ele
aldığı barış, sevgi, kardeşlik, hoşgörü gibi temalar işlenmekte ve ülkemiz
insanının dinî hayatına yansıtılmasına çalışılmaktadır. Diğer taraftan dinî
hayatın derȗnî yönünü oluşturan tasavvuf hakkında
ilmî-akademik düzeyde araştırmalar yapılmakta ve insanımızın dinin
temel değerleriyle çelişen durumlara düşmemesi için yayınlar çıkarılmaktadır.
Ayrıca bu anabilim dalında Türk kültürünün bütün alanlarında etkili olmuş,
düşünce hayatımızı hemen her alanda etkilemiş tasavvuf olgusunun, tarihî süreç
içinde geçirdiği evreler irdelenmekte ve günümüz açısından
değerlendirilmektedir. Bu anabilim dalında yapılan çalışmalar genç
ilâhiyatçılara anlatılarak onların dini ve din kültürünü doğru öğrenip sağlıklı
sentezlere ulaşmalarına katkıda bulunmaktadır. Anabilim dalımızda; İslâm
dininin bilgi ve düşünce sistemini öğrenme ve yaşama yolunda müslümanlar
tarafından ortaya konan çabalar, Bu çabaların Kur’ân ve Sünnet’teki temelleri
ve tarih içindeki evreleri, Bu faaliyetin ilmî bir disiplin olarak sistematize
edilmesinden sonra kazandığı terimler, Varlık, bilgi ve değer anlayışı ile önde
gelen örnek şahsiyetler, Bu ilmin diğer İslâmî disiplinlerle olan ilişkisi ve karşılıklı
etkileri ele alınır. Ana Bilim Dalımız Öğretim Üyeleri ıüm bu
hedefleri,“Tasavvuf-I ve Tasavvuf-II” derslerinde kapsamlı bir biçimde
geleceğin genç İlahiyatçılarına verdikleri lisans ve lisansüstü derslerin
yanında yüksek lisans ve doktora tez danışmanlıkları ve yaptıkları bilimsel
çalışmalar ile bilim dalına akademik katkı sunmanın gayreti içindedirler.
Tefsir
Anabilim Dalı
İslam’ın ana kaynağı olan Kur’ân-ı Kerîm’in
tarihini, onun çeşitli yönlerden incelenmesi sonucunda ortaya çıkan “Kur’ân
İlimleri”ni ve bu alandaki literatürü, Kur’ân’ın daha iyi anlaşılıp
yorumlanmasının usûl ve metotlarını, İslam tarihi boyunca oluşan tefsir
müktesebatını analitik bir yaklaşımla ele alan anabilim dalıdır. Bu anabilim
dalının derslerinin amacı, Kur’ân imlâsının geçirdiği tarihî süreci, Kur’ân’ın
doğru okunmasının esaslarını, onu sağlıklı bir şekilde yorumlamanın ilkelerini,
Kur’ân’ın muhtevasını, tefsir ilminin oluşum ve gelişim sürecini, bu süreç
boyunca oluşan müellefâtı, günümüzde tefsir ilminin yöntem ve problemlerini,
günümüz İslam dünyasında ve oryantalist bilim çevrelerinde gerçekleştirilen
önemli Kur’ân araştırmalarını incelemektir. Bu amaçları gerçekleştirmek için
lisans programında Kur’ân Tarihi, Kur’ân’ın Ana Konuları, Tefsir Tarihi, Tefsir
Usûlü, Klasik Tefsir Metinleri, Muasır Tefsir Metinleri, Günümüz Tefsir
Problemleri, Konulu Tefsir, Kur’ân Semantiği, Kur’ân Tercüme Teknikleri, Kur’ân
Meâli, Kur’ân’a Çağdaş Yaklaşımlar gibi dersler okutulmaktadır.
İSLAM TARİHİ VE
SANATLARI
İslam Tarihi Anabilim
Dalı
İslâm Tarihi
Anabilim Dalı, diğer bölümlerimiz ve anabilim dallarımız gibi öğrencilerin
bilgi seviyelerini arttırmayı ve bu bilgileri formasyona uygun bir şekilde
aktarmayı hedeflemektedir. Ayrıca öğrencilerin İslam Tarihi ve Medeniyetini
anlamaya çalışırken tarihi süreçleri doğru okumasını; olayları zamanın ve
mekânın şartları içerisinde değerlendirmesini; olaylara siyasi, sosyal,
kültürel ve iktisadi açılardan çok boyutlu bakabilmesini; İslam Tarihçiliğinin
salt kronolojik bir sınıflama olmadığını anlamasını amaçlamaktadır.
Fakültemizde İslam Tarihi Ana Bilim Dalı bünyesinde Siyer, İslam Tarihi I,
İslam Tarihi II ve İslam Medeniyeti Tarihi dersleri okutulmaktadır. Bu
derslerde İslâm tarihçiliğinin başlangıcı, kaynakları, Hz. Peygamber ve
Hulefâ-yi Râşidîn dönemi, tarih boyunca İslâm coğrafyasının çeşitli
bölgelerinde kurulmuş olan Müslüman-Türk devletlerinin teşkilatları, kültür ve
medeniyetleri ele alınmaktadır.
Türk İslam Sanatları Tarihi Anabilim
Dalı
Fakültemizde
Türk İslam Sanatları Tarihi Anabilim Dalı bünyesinde, Türk İslam Sanatları
Tarihi dersi okutulmaktadır. Bu derste, sanatın bazı araştırmacılar tarafından
yapılan tanımları hakkında bilgi sahibi olmak ve sanat eserinde bulunması
gereken özellikleri öğrenmek. İslam’ın sanata ve estetiğe bakışını kavramak.
İslam’da tasvir konusunda lehte ve aleyhte delil olarak kullanılan hadisleri
bilmek ve bu konuda farklı görüş ve uygulamaların bulunduğunu öğrenmek.İslam’ın
eski medeniyetlere, şehirlere, tarihi eserlere ve arkeolojiye bakışı hakkında
bilgi sahibi olmak. İslam sanatının karakter ve mahiyetini tanımak. İslam
sanatının gelişmesine tesir eden faktörleri öğrenmek. Hz. Peygamber döneminden
itibaren, Hülefâi Râşidîn, Emeviler, Endülüs Emevileri, Gazneliler,
Karahanlılar, Büyük Selçuklular, Anadolu Selçukluları, Beylikler ve Osmanlı
dönemi sanat ve mimarisinin önde gelen mimari eserlerini öğrenip bu dönemlerin
genel karekter ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olunmaktır.
Türk İslam Edebiyatı Anabilim
Dalı
Türklerin
Müslüman olma sürecinde edebi metinler oldukça önemli bir role sahiptir. İslami
dönem Türk edebiyatı metinlerinden Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakâyık, Divân-ı
Hikmet gibi Türklerin yaşadığı coğrafyada çok sevilen dini metinler, Divan-ı
Lugati’t-Türk gibi Türk ve İslam dil ve kültürlerini inceleyen metinler,
sonraki asırlarda Mevlâna, Hacı Bektaş, Yunus Emre gibi tasavvufi kültürle
birlikte İslami yaşayışın yayılmasını ve benimsenmesini sağlayan
mutasavvıfların eserleri Türk-İslam edebiyatı derslerinde incelenen temel
konulardır. Ayrıca Osmanlı Türkçesi, metin inceleme ve şerhi gibi tarihi
metinleri anlama konusunda önemli role sahip dersler de Türk-İslam Edebiyatı
dersleri bünyesinde işlenmektedir.
Türk Din Musikisi Anabilim
Dalı
Mûsikînin
özellikle dinî sahadaki etkin rolü, İslâm öncesi ve İslâm sonrası mûsikîmizin
Türk medeniyetindeki rolü, Türklerin mûsikî teorisi ve pratiği açısından ortaya
koyduğu kaynak eserler, önde gelen mûsikîşinasların hayat ve sanatları, Türk
mûsikîsinin saz ve söz formları incelenmektedir.
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Dinler Tarihi Anabilim Dalı
İnsanın
başkasının dinini araştırma fikriyle uzun geçmişe sahip olan, ancak modern
dönemde gelişerek bağımsız bir bilim dalı haline gelen Dinler Tarihi bugün
temelde tarihsel, karşılaştırmalı ve fenomenolojik yaklaşımlarla araştırma ve
inceleme yapmaktadır. Hem dünyada hem de Türkiye’de kendisine has metot
geliştirme aşamasında olan Dinler Tarihi biliminin konusu inanan ve dini olan
insandır. İnsanı inanç ve ameli yönleriyle ele alırken insanın durduğu hem
duyular alemi hem de duyular ötesi her nokta araştırma alanına dahildir.
Dinleri araştırma söz konusu olduğunda; geleneksel, milli, evrensel ve kurumsal
dinlerin tamamı araştırma konusudur. Bu doğrultuda dünya üzerinde müntesibi
bulunan ve bulunmayan tüm dinler araştırma alanındadır. Dinleri, kutsal metinleri
(Kutsal Kitap ve Mitoloji), tarihi, gelenekleri, kurumları, kurumsal yapıları,
dini eşya ve objeleri, inançları ve uygulamalarıyla inceleyen Dinler Tarihi
bilimi iki temel alana sahiptir. Birincisi; tanrı, kutsal, tanrısal varlıklar,
melek, şeytan, cin gibi temel kutsalları ve her türlü inancı kapsayan inançsal
yöndür. İkincisi ise dua, ayin ve ritüeller, hac ve ziyaretler, yıllık bayram,
festival ve kutlamalar, inisiyasyon törenleri ve her türlü ibadetleri
gelenekleriyle birlikte kapsayan duyularla algılanabilir uygulama yönüdür.
İslam Felsefesi Anabilim Dalı
İslâm Felsefesi, klasik dönem
İslam düşüncesinde Müslüman filozofların ortaya koydukları Antik Yunan
tarzındaki felsefî düşüncenin genel adıdır. Felsefî bir düşünce olma bakımından
İslâm Felsefesinin, diğer felsefî geleneklerden hiçbir farkı yoktur. İslâm
Felsefesi tabirindeki “felsefe” ifadesi, Yunan felsefesi, Hind felsefesi,
Modern çağ felsefesi derken felsefe neyi ifade ederse onu ifade eder; konu ve
metod yönünden farklı değildir. İslâm kültüründe “İslâm felsefesi” adı verilen
geleneksel felsefî düşünce, hiç şüphesiz İslâm kültür mirasının en zengin ve en
geniş bir parçasıdır. Bu felsefî düşüncenin ana hatlarını ve özelliklerini
bilmeden, genel İslâm kültürünün bir değerlendirmesini yapmak oldukça zor bir
iştir. Bu felsefî düşünceyi bilmeden, onunla sıkı ilişkisi olan bazı kelamî,
felsefî ve fıkhî meseleleri ve onların yapısını tam olarak anlamak mümkün
değildir. İslâm Felsefesi, tarihî ve doktrinal gelişimi içinde, özellikle
tasavvufî ve kelâmî düşünce çeşitlerini de içine alacak şekilde bir bütün olarak
değerlendirildiğinde, yepyeni meseleler ortaya atan, bu meselelerle birlikte
Eski Yunan felsefesinin meselelerine yeni çözümler sunan, İslâmî karakteriyle
de özgün bir felsefedir. Onun eklektik bir felsefe olması, özgün olmasına mâni
değildir, kaldı ki dikkatle incelendiğinde görülen odur ki aslında eklektik
olmayan hiçbir felsefe ve insan düşüncesi yoktur. Başta Kindî, Fârabi, İbn
Sina, Sühreverdî ve İbn Rüşd bu alanda büyük eserler ortaya koymuş düşünürler
olarak önemli bir konumun da temsilcisi sayılırlar.
Din Sosyolojisi Anabilim Dalı
Din Sosyolojisi
Anabilim Dalı dinin toplum, toplumun din üzerindeki etkilerini karşılaştırmalı
bir bakış açısıyla ele alır. Dinin toplumsal anlam ve işlevleriyle ilgili
meseleleri sosyal etkileşim süreçlerine, sosyal kurumlar ve sosyal gruplara
duyarlı bir şekilde tahlil eder. Dini oluşum ve yapıları tarafsız bir şekilde
ele almayı hedefleyerek günümüz dünyasında dinin yeri ve önemini ortaya koymaya
çalışır. Aynı zamanda bu alanın bağımsız bir disiplin olarak ortaya çıkma
sürecini, onun klasik ve modern sosyal bilimciler tarafından nasıl tanımlandığı
ve ele alındığını tartışarak yapar. Alana özgü belirli klasik ve çağdaş
problemleri yapı ve değişim diyalektiği içinde analiz eder. Dini
organizasyonlar, kültür, gelenek, modernite, küreselleşme, postmodernite,
sekülerleşme, çokkültürlülük gibi konular üzerine teorik düşünme becerisi
geliştirmeyi amaçlar. Çağdaş dünyadaki sosyal, politik ve ekonomik gelişmeler
eşliğinde dinin nasıl pratize edildiğini ve anlaşıldığını, sosyal bilimlerin
diğer alanlarındaki birikimlerden de faydalanarak göstermeye çalışır.
Din Felsefesi Anabilim Dalı
Din felsefesi,
dini ve metafizik konuları rasyonel, tutarlı, eleştirel bir yöntemle inceleyen
bir felsefe disiplinidir. Bu bağlamda akıl iman ilişkisinin nasıl olması
gerektiği, Tanrı, sıfatları ve varlığının delilleri, Tanrı’nın âlemle ilişkisi,
ateizm, kötülük problemi, din-bilim ilişkisi, din-ahlak ilişkisi, dini dili
meseleleri, ölümsüzlük problemi, din-sanat ilişkisi gibi konuları felsefi bir
yöntemle ele alarak temellendirmeye çalışır ve bu konular hakkında teorik ve
pratik düşünme becerileri geliştirmeyi amaçlar. Dünyada ve son zamanlarda da
Türkiye’de oldukça belirgin bir şekilde zengin bir literatürün oluştuğunun
gözlemlendiği din felsefesi disiplini Batı ve İslam düşüncesi hakkında önemli
bir çalışma alanı sunar. İlahiyat öğrencilerinin lisans eğitiminde sağlıklı ve
tutarlı bir din ve metafizik anlayışı oluşturmasına katkı sunmayı amaçlar.
Anabilim dalı olarak lisans eğitiminde Din Felsefesi I ve Din Felsefesi II
dersleri okutulur.
Felsefe Tarihi Anabilim Dalı
Felsefe
Tarihi, felsefenin ne olduğundan nasıl geliştiğine, çeşitli felsefe
öğretilerinin ortaya çıkışından, bu öğretiler arasındaki farklılıklara kadar
çeşitli problemleri varlık, bilgi ve değer ekseninde araştıran, çok yönlü ve
çok boyutlu bir düşünme ve araştırma alanıdır. Felsefe, kendi üzerine
düşünebilen bilinçli bir varlık olan insanın öncelikle anlama ve öğrenme
ihtiyacını tatmin ederek, insana bilmekten veya farkındalığı olmaktan
kaynaklanan entelektüel haz ve heyecan veren bir alandır. Felsefe Tarihi
dersinde felsefenin ortaya çıkışı, Antik Yunan düşünce okulları ve bunların
düşünce tarihine katkıları, Helenistik düşünce, Ortaçağ düşüncesi, Rönesans,
Yeniçağdaki felsefi açılımlar, Aydınlanma düşüncesi ve çağdaş felsefi düşünce
eksenindeki konuların öğretimi yapılmaktadır.
Din Psikolojisi Anabilim Dalı
Dinî bakımdan
insan ruhunda oluşan ve yaşanan dinamiklerin dış dünyaya yansıması yoluyla
oluşan davranışlarını Din Psikolojisi kendine has metod ve tekniklerle
çözümlemeye çalışır. Bireysel dindarlık ve bireysel dindarlığın psikolojik
kaynakları, disiplin olarak din psikolojisinin doğuşu ve gelişimi, ilk din
psikologları, ibadet ve duanın bireyin dinsel gelişimine etkileri,
dindarlık-maneviyat münasebetleri, dini değişim, dindarlığın hayata
yansımasının boyutları ve biçimleri, dinin problemlerle başa çıkmada rolü,
dindarlık-ruh sağlığı münasebeti birey ve din ilişkilerinin tüm boyutları ele
alınmaktadır. Öğrencilere dini konulara insani bakış açısıyla bakabilme, kendi
dini tecrübe ve davranışlarının farkına varabilme ve buradan hareketle
başkalarının dini dünyaları hakkında tahmin ve yorumlarda bulanabilme becerisi
kazandırmayı amaçlar.
Mantık Anabilim Dalı
Mantık bilimi;
zihni hatadan koruması, bilinenlerden hareketle bilinmeyenin bilgisine
eriştirmesi, akla ölçüt kazandırması, hakkı batıldan ve hayrı şerden ayırması
özelliğiyle kişinin iki cihanda saadete ulaşmasına öncülük eden bir
sanat/bilimdir. Bireyin kendi kendine ve çevresiyle hareket noktasının en temel
alanıyla ilgilendiği için Müslüman filozoflar mantığı “ilimleri başı” veya
“ilimlerin hizmetkârı” olarak da isimlendirmişlerdir. Onları bu türden
isimlendirmelere götüren sebep, mantık olmaksızın sağlam bir düşünme ve ifade/hareket
noktasının daima hataya teşne olacağı mülahazasıdır. Bundan dolayı Müslüman
bilginler, temeli Antik Yunan filozofları tarafından ortaya konulmuş ve
sistemleştirilmiş olan bu bilime gereken önemi vermişler ve kendi kültür
havzalarında hem diğer İslâm ilimlerinin hem de Batı düşünce geleneğinin
faydalanabileceği devasa bir imkân/çalışma ve üretme alanını miras
bırakmışlardır. Medreselerdeki yerini ve önemini koruduğu gibi son dönem
yenileşme hareketlerindeki yerini de almıştır. Daru’l-Funûn’un Ulumu-ı Şer’iye
bölümünde Felsefe Grubu derslerinin altında mantık dersi verilmiştir. Düşünce
tarihi boyunca önemini kaybetmeyen Mantık ilmi, günümüzde de ilahiyat
fakültelerinde okutulan temel dersler arasındadır.
Din Eğitimi Anabilim Dalı
Din Eğitiminin
bir bilimsel disiplin olarak üniversitelerde yer alışı, Batı’da, 20. Yüzyılın
başlarına kadar uzanır. Türkiye’de Din eğitimi Bilimi’nin bir bilimsel disiplin
olarak ortaya çıkışı, Batı ülkelerine nazaran oldukça geç olmuştur. Din Eğitimi
Bilimi’nin ilgi alanına giren konu başlıkları aşağıdaki gibidir: Eğitim ve din
eğitimi bilimi ile ilgili tanım ve kavramlar; din eğitimi biliminin diğer
bilimlerle ilişkisi; din eğitimi biliminin alanı, amacı ve görevleri;
Türkiye´de din eğitim ve öğretiminin tarihsel gelişimi; Türkiye´de din
eğitiminin hukuki dayanakları; dini gelişim ve öğrenme; din öğretiminde program
geliştirme ve yaklaşımlar; din dersi öğretmen yeterlikleri ve eğitimi; mesleki
din eğitimi ve imam hatip liseleri; din eğitimi ve din hizmetleri; ailede din
eğitimi; yetişkin din eğitimi; yüksek din öğretimi; din eğitimi ve öğretiminin
güncel problemleri. Anabilim dalı olarak lisans eğitiminde Din Eğitimi dersi
ilahiyat fakültesi son sınıfta ilk dönemde yani 7. öğretim döneminde okutulur.