Kapsamı ve Konular

1.      ULUSLARARASI DİN, KÜLTÜR VE MEDENİYET LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİ SEMPOZYUMU “DÜŞÜNCE”

Kapsam ve Konular

1. Uluslararası Din, Kültür ve Medeniyet Lisansüstü Öğrenci Sempozyumu dinin bireysel ve toplumsal hayat üzerindeki etkilerini, tarihsel ve güncel bağlamlarıyla ele almayı amaçlayan akademik bir etkinliktir. Sempozyum, dinin medeniyetlerin oluşumundaki rolünü, birey ve toplum üzerindeki etkilerini disiplinler arası bir bakış açısıyla incelemeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda, farklı alanlardan akademisyenler, araştırmacılar ve öğrenciler, din ve medeniyet arasındaki etkileşimleri çeşitli boyutlarıyla tartışacaklardır.

Sempozyumda ele alınacak konu başlıkları şu şekildedir:

1. Din, İnanan Birey ve Toplum

Din ve manevi değerlerin birey psikolojisi üzerindeki etkileri

Toplumsal dönüşüm ve din

Geleneksel ve modern toplumlarda dinin rolü

Din ve toplumsal dayanışma

Dini ritüellerin kültür üzerindeki etkileri

2. Medeniyetlerin Oluşumunda Din

Dinlerin tarihsel süreçlerde medeniyetlere etkisi

Dini düşüncenin kültürel ve sanatsal mirasa katkıları

Din bilim kültür  ilişkisi

Modernite ve sekülerleşme sürecinde dini düşüncenin konumu

Medeniyetler çatışması ve dinin rolü

3. İslam ve Diğer Dinlerin Kültürel ve Medeniyet Boyutları

Dinlerin kültürel kodlar üzerindeki etkisi

İslam sanatı, edebiyatı ve mimarisinde dini unsurlar

Dini kimliklerin tarihsel ve coğrafi değişimi

Kültürler arası etkileşimde dinin  rolü

Geleneksel ve modern toplumlarda dini öğeler 

4. Din, Ahlak ve Hukuk

Din ve ahlaki değerlerin hukuki sistemlere etkisi

Dini hukuklar ve modern hukuk sistemleri arasındaki ilişkiler

Hukukta vicdan, etik ve dini inançların etkisi

Evrensel insan hakları perspektifinden dini normlar

5. Din ve Felsefenin Etkileşimi

Felsefi düşüncede dinin yeri

Modern düşüncede dinin ele alınışı

Metafizik ve din

İnancın rasyonel temelleri

Teoloji ve felsefenin etkileşimi

6. Dinî Araştırmalar: İlahiyat ve Sosyal Bilimler Perspektifi

Din sosyolojisi ve din psikolojisi

Din antropolojisi ve dinler tarihi

Dini metinlerin eleştirisi ve yorumu

Toplumsal dinamikler ve din algısı

Dini inançların modern toplumdaki yeri

7. Sanat, Edebiyat ve Mimari Alanlarında Din

Dinin sanat eserlerine etkisi

Dini motiflerin edebiyat ve şiirdeki yansımaları

Din ve müzik arasındaki ilişki

Mimaride dini sembolizm ve yapılar

Sanatta kutsal anlatılar

8. İletişim, Medya ve Dinî Temsiller

Dijital medyada dinin temsil

Kitle iletişim araçlarında dini imgeler

Medyanın din algısına etkisi

Sosyal medyada dini düşüncenin yayılması

Din ve propaganda ilişkisi

9. Din ve Siyaset İlişkisi

Sekülerizm ve dinin siyasetle ilişkisi

Dini gruplar ve siyasi hareketler

Din temelli ideolojiler

Siyasal liderlikte dini düşüncenin yeri

Devlet-din ilişkilerinin tarihsel gelişimi

10. Eğitimde Dinî Düşüncenin Yeri ve Önemi

Din eğitiminin bireyin gelişimindeki rolü

Çağdaş eğitim modellerinde dini öğeler

Din eğitiminde metodoloji ve yaklaşımlar

Okullarda din öğretiminin tarihsel gelişimi

Din eğitiminin toplumsal uyuma ve barışa katkısı

11. Teolojik Çalışmalarda Kavramsal Çerçeve

         Dil kavram ve düşünce ilişkisi

         Dilin doğası ve İnanç İlişkisi

         Güncel teolojik kavramlara farklı yaklaşımlar

12. Din ve Maneviyat Psikolojisi

Manevi danışmanlık ve rehberlik

Tasavvuf psikolojisi

Spritüal arayışlar

İbadet psikolojisi

Dini sembol, dini mesken, dini zaman

Din psikolojisinin Türkiye ve dünyadaki gelişimi

Dindarlık tipolojileri ve dini yönelim biçimleri

13. İtikâdî ve Amelî Mezhepler

          Klasik ve modern Selefi görüşlerin toplumsal yansımaları

          Tarihsel ve güncel boyutlarıyla Ehl-i sünnet kavramının sınırları

          Gençleri etkileyen güncel inanç akımları 

        

 Not: Bu sempozyum, dinin toplumsal hayat ve medeniyet üzerindeki etkisini anlamaya yönelik farklı disiplinlerden gelen akademisyenler, öğrenciler ve araştırmacılar arasında verimli bir tartışma zemini sunmayı amaçlamaktadır. Her bir konu başlığı, ilgili alanlarda derinlemesine analizler yapmaya ve yeni akademik perspektifler geliştirmeye imkân tanıyacak şekilde belirlenmiştir.