DİCLE ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
KOORDİNATÖRLÜĞÜ
2020-2024 STRATEJİK PLANI
Diyarbakır-2019
İÇİNDEKİLER
1.
GİRİŞ.........................................................
Üniversitelerde
Stratejik Planlamanın Önemi
................................................................ STRATEJİK PLAN HAZIRLIK
SÜRECİ................................
A. Planın
Sahiplenilmesi ......................................................................................................
B.
Planlama Sürecinin Organizasyonu
................................................................................
C.
Hazırlık Programı
..........................................................................................................
3.
DURUM
ANALİZİ........................................................................
A.
Kurumsal Tarihçe
..........................................................................................................
B.
Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi
...............................................
C. Mevzuat
Analizi
............................................................................................................
D. Üst
Politika Belgeleri Analizi
.........................................................................................
E.
Faaliyet Alanları ile Ürün ve Hizmetlerin Belirlenmesi
.................................................
F. Paydaş
Analizi ...............................................................................................................
G. Kuruluş
İçi Analiz
...........................................................................................................
H.
Akademik Faaliyetler Analizi
.........................................................................................
İ.
Yükseköğretim Sektörü Analizi
.....................................................................................
J. GZFT
Analizi
..................................................................................................................
K.
Tespitler ve İhtiyaçların Belirlenmesi
...........................................................................
4.
GELECEĞE BAKIŞ........................................................................
A. Misyon
..........................................................................................................................
B. Vizyon
...........................................................................................................................
C. Temel
Değerler
.............................................................................................................
5.
FARKLILAŞMA STRATEJİSİ...............................................................
A. Konum
Tercihi
...............................................................................................................
B. Başarı
Bölgesi Tercihi ....................................................................................................
C. Değer
Sunumu Tercihi
..................................................................................................
D. Temel
Yetkinlik Tercihi..................................................................................................
6. STRATEJİ GELİŞTİRME: AMAÇ, HEDEF VE PERFORMANS GÖSTERGESİ
İLE STRATEJİLERİN
BELİRLENMESİ..........................................................
A.
Amaçlar
.........................................................................................................................
B.
Hedefler
........................................................................................................................
C.
Performans Göstergeleri
..............................................................................................
D.
Stratejiler
......................................................................................................................
E.
Hedef Riskleri ve Kontrol Faaliyetleri
...........................................................................
F.
Maliyetlendirme
...........................................................................................................
7. EYLEM
PLANLARI.......................................................................
8. İZLEME VE
DEĞERLENDİRME............................................................
9. STRATEJİK PLANIN
GÜNCELLENMESİ.................................................
Tablolar
ŞEKİLLER
1.GİRİŞ
Üniversitelerde
Stratejik Planlamanın Önemi
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanunu ile kamu idarelerinin kalkınma planları ve programlarda yer alan
politika ile hedefler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve
verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılması, hesap verebilirliği ve malî
saydamlığı sağlamak üzere, kamu malî yönetiminin yapısını ve işleyişini, kamu
bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını, tüm malî işlemlerin
muhasebeleştirilmesini, raporlanmasını ve malî kontrolü ilke edinmiştir.
Stratejik
plan, bilindiği üzere 5018 sayılı Kanun içerisinde yer alan en önemli
alanlardan biridir. Kamu idareleri; kalkınma planları, Cumhurbaşkanı tarafından
belirlenen politikalar, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel
ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler
saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda
ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı
yöntemlerle stratejik plan hazırlanmaktır.
Strateji
Geliştirme Kurulu, Stratejik Planlama Ekibi ve birim çalışanları ile dış
paydaşlarında stratejik planlama çalışmalarına dahil edilmek suretiyle geniş
kapsamlı bir çalışma kapsamı oluşturulmuştur.
Mülga
Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan Üniversiteler için ayrı bir planlama rehberi
hazırlanmıştır. Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü
2020-2024 Stratejik Planı, hazırlanan “Üniversiteler
İçin Stratejik Planlama Rehberi Taslağı”nın üçüncü sürümü esas alınarak
düzenlenmiştir.
2. STRATEJİK
PLAN HAZIRLIK SÜRECİ
2.1. Hazırlık Süreci
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanunu’nun 9. maddesinde belirtilen, “Kamu İdareleri; kalkınma
planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler
çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik
amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş
olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini
yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlarlar.” hükmü
çerçevesinde ve Mülga Kalkınma Bakanlığı’nın Üniversiteler İçin Stratejik
Planlama Rehberi Taslağı ile belirlenmiş olan şablona göre katılımcı bir
anlayışla Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2020-2024
Stratejik Planı hazırlanmıştır.
Stratejik
Planın amacı, üniversitemizin misyonu, vizyonu, temel değerleri, güçlü ve zayıf
yönleri, faaliyet alanı ile ürün ve hizmetler, mevzuat ve üst politika
belgeleri de dikkate alınarak; oluşabilecek risklerin, fırsat ve tehditlerin
saptanıp değerlendirilmesi ve bu doğrultuda amaç ve hedeflerin belirlenmesidir.
2.2. Planın Sahiplenilmesi
Stratejik planlama sürecinin yönetimi
planlama yapılarak gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda; stratejik plan hazırlık
çalışmalarına, Mülga Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan “Üniversiteler
İçin Stratejik Planlama Rehberi çerçevesinde 10.12.2018 tarih ve 121312 sayılı
Genelge-2018/1’nin yayınlanması ile “Strateji Geliştirme Kurulu” oluşturularak
başlanılmıştır.
Stratejik
Geliştirme Kuruluna bilgi aktarmak, iş takvimini oluşturmak,
Genelge-2019/1’i ve -hazırlık programını
hazırlamak için Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Eyyüp TANRIVERDİ başkanlığında
Stratejik Planlama Ekibi kurulmuştur. Diğer
taraftan, Stratejik Planlama Ekibi tarafından stratejik planlama sürecindeki
ihtiyaçları ortaya koymak üzere; planın başından sonuna kadar stratejik
planlama ekibine kılavuzluk etmesi için hazırlık dönemine ilişkin faaliyetler
ve zaman çizelgesini içeren Üniversitemizin 2020-2024 Stratejik Hazırlık Programı
oluşturulmuştur.
01.02.2019 tarih ve 13130 sayılı
yazı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’ndan gelen yazı doğrultusunda, İş
Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü kendi bünyesinde görevlendirme yaparak Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği
Koordinatörlüğü 2020-2024 Stratejik Planı hazırlık sürecine başlanmıştır.
2.3. Planlama Sürecinin Organizasyonu
Rektör
Dicle Üniversitesi 2020-2024 Stratejik
Plan hazırlık çalışmaları, Rektör tarafından 10.12.2018 tarihinde onaylanan Genelge-2018/1
ile başlamıştır. Stratejik Planlama Ekibi tarafından hazırlanan Hazırlık
Programını içeren Genelge-2019/1 ise Rektör tarafından 25.01.2019 tarihinde
onaylanarak yayımlanmıştır. Stratejik Planlama Ekibi’nin yürüttüğü çalışmalar
sonucunda belirlenen amaç ve hedefler Strateji Geliştirme Kurulunda karara
bağlanarak Rektör onayına sunulmuştur. Strateji Geliştirme Kurulu Rektör Prof.
Dr. Talip GÜL başkanlığında üniversite yönetim kurulu üyeleri, genel sekreter
ve diğer üyelerden oluşan Strateji Geliştirme Kurulu, sürecin ana aşamalarını
kontrol etmiş ve sorumlu oldukları harcama birimlerinin stratejik planlama
sürecine aktif katılımını sağlamış ve tartışmalı hususları görüşüp karara
bağlamıştır.
Strateji
Geliştirme Kurulu
Tablo
-1 Dicle Üniversitesi 2020-2024 Stratejik
Planı Strateji Geliştirme Kurulu
SNo
|
Adı ve Soyadı
|
Görevi
|
1
|
Prof. Dr. Talip GÜL
|
Rektör
|
2
|
Prof. Dr. Eyyüp TANRIVERDİ
|
İletişim Fakültesi Dekan V.
|
3
|
Prof. Dr. M. Ufuk ALUÇLU
|
Tıp Fakültesi Dekan V.
|
4
|
Prof. Dr. İzzet YAVUZ
|
Diş Hekimliği Fakültesi Dekan V.
|
5
|
Prof. Dr. Ahmet ONAY
|
Fen Fakültesi Dekanı
|
6
|
Prof. Dr. Vecihi ÖZKAYA
|
Edebiyat Fakültesi Dekanı
|
7
|
Prof. Dr. M. Aydın KETANİ
|
Veteriner Fakültesi Dekan V.
|
8
|
Prof. Dr. Abdullah TOPRAK
|
Mühendislik Fakültesi Dekan V.
|
9
|
Prof. Dr. Talip GÜL
|
Mimarlık Fakültesi Dekan V.
|
10
|
Prof. Dr. Hamit KAVAK
|
Ziraat Fakültesi Dekan V.
|
11
|
Prof. Dr. Giray TOPAL
|
Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dekan V.
|
12
|
Prof. Dr. Handan SEVÜK
|
Hukuk Fakültesi Dekanı
|
13
|
Prof. Dr. Ali AKAY
|
İlahiyat Fakültesi Dekanı
|
14
|
Prof. Dr. Nihat AYDENİZ
|
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekan V.
|
15
|
Prof. Dr. Meral ERDİNÇ
|
Eczacılık Fakültesi Dekanı V.
|
16
|
Prof. Dr. Ali Osman ALAKUŞ
|
Sanat Ve Tasarım Fakültesi Dekan V.
|
17
|
Prof. Dr. Ali Osman ALAKUŞ
|
Senatoca Seçilmiş Üye
|
18
|
Prof. Dr. M. Zülkif AKDAĞ
|
Senatoca Seçilmiş Üye
|
19
|
Prof. Dr. Saadettin ÖZÇELİK
|
Senatoca Seçilmiş Üye
|
20
|
Dr. Kenan YAKUBOĞLU
|
Genel Sekreter
|
21
|
Dr. Öğr. Üyesi İsmail YILDIZ
|
Hastaneler Başhekimliği Başhekim Yardımcısı
|
22
|
Tayfur SELVİTOPU
|
Strateji Geliştirme Daire Başkanı
|
Stratejik
Planlama Ekibi
Stratejik Planlama Ekibi Stratejik
Planlama Ekibi stratejik planlama hazırlık programını oluşturmuş, bu programa
uygun olarak gerekli faaliyetleri koordine etmiş ve Strateji Geliştirme
Kurulunun uygun görüşüne ve Rektörün onayına sunmuştur. Stratejik Planlama
Ekibi, ana hizmet birimlerimizden, farklı uzmanlık alanları ile çalışmalara
katkı bulunacak bilgi, birikim ve tecrübeye sahip, çalıştığı birimi temsil
edebilen akademik ve idari personellerden seçilmiş olup; sayı olarak, farklı
fikir ve birimlerin temsilini sağlayabilecek şekilde 30 üye ile
oluşturulmuştur.
Tablo-
2 : Dicle Üniversitesi 2020 - 2024 Stratejik Planlama Ekibi
SNo
|
ADI SOYADI
|
BİRİMİ
|
1
|
Prof.Dr. Eyyüp TANRIVERDİ (Başkan)
|
Rektör Yardımcısı
|
3
|
Prof.Dr. Mefhar Gültekin TEMİZ
|
Ziraat Fakültesi
|
4
|
Prof.Dr. Bilal ÇEKİÇ
|
Fen Bilimleri Enstitüsü
|
5
|
Doç.Dr. Sezai ASUBAY
|
Fen Fakültesi
|
5
|
Doç.Dr. Özkan ADIGÜZEL
|
Diş Hekimliği Fakültesi
|
6
|
Doç.Dr. Faruk GÖKÇE
|
Yabancı Diller Yüksekokulu
|
7
|
Doç.Dr. Hakan SAĞSÖZ
|
Bilimsel Araştırma Koordinatörlüğü
|
8
|
Doç.Dr. Hasan BAYINDIR
|
Kalite Geliştirme Koordinatörlüğü
|
9
|
Doç.Dr. Davut IŞIKDOĞAN
|
İlahiyat Fakültesi
|
10
|
Doç.Dr. F.Demet AYKAL
|
Mimarlık Fakültesi
|
11
|
Doç.Dr. Muhammed Tayyip KILIÇ
|
Ergani Meslek Yüksekokulu
|
12
|
Dr.Öğr.Üyesi Mehmet BARS
|
Eğitim Bilimleri Enstitüsü
|
13
|
Dr.Öğr. Üyesi Orhan ARPA
|
Mühendislik Fakültesi
|
14
|
Dr.Öğr. Üyesi İsmail YILDIZ
|
Tıp Fakültesi
|
15
|
Dr.Öğr. Üyesi Fatih YILMAZ
|
Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
|
16
|
Dr.Öğr. Üyesi Yılmaz YÖRDEM
|
Hukuk Müşavirliği
|
17
|
Dr. Aytaç COŞKUN
|
Edebiyat Fakültesi
|
18
|
Dr. Nurettin MENTEŞ
|
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
|
19
|
Tevfik GÜNAY
|
İç Denetim Birim Başkanlığı
|
20
|
Tayfur SELVİTOPU
|
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
|
21
|
Süleyman BAYKUŞAK
|
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
|
22
|
Şeyhmus BAYKUŞAK
|
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
|
23
|
Mehmet Ali ESMER
|
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
|
24
|
Mehmet PEKOK
|
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
|
25
|
Haluk İZOL
|
Personel Daire Başkanlığı
|
26
|
Ersen Murat ATEŞAL
|
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
|
27
|
Abdullah GETİREN
|
SKS Daire Başkanlığı
|
28
|
Ersan ÇAKIR
|
Yapı İşleri Teknik Daire Başkanlığı
|
29
|
Seyfettin VURAN
|
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı
|
30
|
Murat BİÇİMLİ
|
Hastaneler Başhekimliği
|
01.02.2019
tarih ve 13130 sayılı yazı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’ndan gelen
üst yazı doğrultusunda Koordinatörlüğümüzde Stratejik Planlama Ekibi kurularak
aşağıda isimleri yazılı personel görevlendirilmiştir.
Tablo
– 3 : Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve
Güvenliği Koordinatörlüğü 2020 - 2024 Stratejik Planlama Ekibi
SNo
|
ADI SOYADI
|
BİRİMİ
|
1
|
Hasan YAVUZ
|
Koordinatör
|
2
|
Özgür İNTAŞ
|
Memur
|
2.4. Hazırlık
Programı
Dicle Üniversitesi 2020-2024 Stratejik
Planı, 5018 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinde belirtilen “Kamu idareleri;
kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler
çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik
amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş
olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini
yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlarlar.” hükmü
çerçevesinde ve 2018 yılında Mülga Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan
“Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi Taslağı” ile belirlenmiş usul ve
esaslara göre hazırlanmıştır.
01.02.2019
tarih ve 13130 sayılı yazı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’ndan gelen
yazı doğrultusunda İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü Stratejik Planlama
Ekibi ilk toplantısı ile görev bölümü yapmak üzere 04.02.2019 tarihinde
gerçekleştirmiştir.
3.
DURUM ANALİZİ
3.1. Kurumsal Tarihçe
Koordinatörlüğümüz, 02.04.2015 tarihinde 2015/6-25
Nolu yazı ile Dicle Üniversitesi Yönetim Kurulu tarafından Dicle
Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü olarak kurulmuş olup
faaliyetlerine devam etmektedir.
3.2. Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi
Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve
Güvenliği Koordinatörlüğü 2015-2019 yıllarını kapsayan stratejik planı 3 kritik
hedeften oluşmaktadır.
Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve
Güvenliği Koordinatörlüğü 2015-2019 Stratejik Planı’nda belirlenen kritik
hedeflerimiz;
·
İş Kazalarını minimum seviyeye indirmek.
·
Orta düzey yönetici kadrosunu
güçlendirmek.
·
İnsan kaynakları fonksiyonunu etkin
kılmak.
3.3. Mevzuat Analizi
Koordinatörlük olarak 6331 Sayılı İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu doğrultusunda gerekli mevzuat hükümleri uygulaması
ve analiz incelemesi aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.
Tablo – 4 : Mevzuat Analizi
Yasal Yükümlülük
|
Dayanak
|
Tespitler
|
İhtiyaçlar
|
Koordinatörlüğümüz, Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği
Yönergesi’nden hareketle gerekli düzenlemeler yapılarak çalışma sürecine
devam etmektedir. Birimimiz tarafından sunulan eğitim ve sağlık taraması
hizmetleri tehlike sınıflarına göre yasada mevcut süreler ile hazırlanıp iç
paydaşlara yararlandırılır. Sunulan hizmetler 6331 Sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu doğrultusunda belirlenip gerekli iş ve işlemler
Üniversitemiz birimleri ile koordineli şekilde yapılmaktadır.
|
Koordinatörlüğümüz;
- 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu,
- İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği
- Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları
Hakkında Yönetmelik
- İş Güvenliği Uzmanlarının Görev Yetki Sorumluluk ve Eğitimleri
Hakkında Yönetmelik
- İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev Yetki Sorumluluk ve
Eğitimleri Hakkında Yönetmelik
- İlkyardım Yönetmeliği
|
Birimimiz
tarafından yürütülen iş ve işlemlere yönelik diğer idarelerle mevzuattan
kaynaklanan görev ve yetki çatışması bulunmamaktadır.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği mevzuatında yer alan yasal
yükümlülüklerin yerine getirilmesi, Koordinatörlüğümüz koordinesinde
Üniversitemiz tüm birimlerin işveren vekili / birim amirlerinin
sorumluluğundadır.
Koordinatörlük olarak yerine getirdiğimiz
tüm iş ve işlemler mevzuata ve diğer ilgili yönetmeliklere uygun ve gerekli
mevzuat takibi yapılarak gerçekleştirilmektedir.
|
Koordinatörlüğümüzde
görevli olarak iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olmaması nedeniyle iş
sağlığı ve güvenliğine yönelik çalışmalar yapılamamaktadır. İhtiyaca binaen
yeniden iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi görevlendirilmesi yapılması
gerekmektedir.
|
3.4. Üst Politika Belgeleri Analizi
Koordinatörlüğümüz,
Ulusal
İş Sağlığı ve Güvenliği Politika Belgesi – III ve Eylem Planı doğrultusunda
kabul edilen üst politika belge analizi aşağıdaki tabloda açıklanmıştır.
Tablo – 5 : Üst Politika Belgeleri Analizi
Üst Politika Belgesi
|
İlgili Bölüm/Referans
|
Verilen
Görev/İhtiyaçlar
|
Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Politika Belgesi - III ve Eylem Planı
(2014 – 2018)
|
Üniversitemiz
Tüm Akademik ve
İdari Birimlerine dağıtım sağlamıştır.
|
- Meslek hastalıkları ile ilgili Üniversite hastanelerinde gerekli
veri talebinin oluşturulması ve ilgili verilerin Sağlık Bakanlığı ile
paylaşılması
- Üniversitelerde
meslek hastalıklarına yönelik araştırma faaliyetlerinin teşvik edilmesi
-
Üniversitelerde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili araştırma faaliyetlerinin
teşvik edilmesi
-
Üniversitelerde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili bilinç düzeyinin
arttırılması için öğrencilere ve çalışanlara yönelik olarak tanıtıcı ve
eğitici faaliyetlerin yaygınlaştırılması
-Üniversitelerde
mesleki eğitim uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği konusunda kamu ve
ilgili sektörlerle işbirliklerinin oluşturulmasına teşvik edilmesi
- Üniversitelerde iş sağlığı ve güvenliği
ile ilgili uygulamaların teknokent, teknopark, teknoloji transfer ofisleri,
kuluçka merkezleri ve OSB’lerde bulunan eğitim birimlerinde de
yaygınlaştırılması.
|
3.5. Faaliyet
alanları ile ürün ve hizmetlerin belirlenmesi
Koordinatörlük olarak belirlediğimiz faaliyet
alanları ile ürün ve hizmetler aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.
Tablo – 6 : Faaliyet Alanı -
Ürün/Hizmet Listesi
Faaliyet Alanı
|
Ürün/Hizmetler
|
A- İSG Eğitimleri
ve İlkyardım
|
1- A Sınıfı (çok tehlikeli) İSG Eğitimleri
2- B Sınıfı (tehlikeli) İSG Eğitimleri
3- C Sınıfı (az tehlikeli) İSG Eğitimleri
4- İlkyardım Eğitimleri
4- Uzmanlık sonrası eğitim
|
B- Sağlık
Taraması
|
1- A Sınıfı (çok
tehlikeli) birimleri
2- B Sınıfı (tehlikeli)
birimleri
3- C Sınıfı (az
tehlikeli) birimleri
|
3.6.
Paydaş Analizi
3.6.1.
Paydaşların Tespiti
Koordinatörlüğümüz bünyesinde
sunulan ürün/hizmetlerden ilgisi olan, kullanan, etkilenen ve etkileyen iç ve
dış paydaşlar tabloda gösterilmiştir.
Paydaşların
Önceliklendirilmesi
Mevcut iç ve dış paydaşlar etki ve önem
derecesine göre sıralanmıştır.
Tablo – 7 : Paydaşların Önceliklendirilmesi
Paydaş Adı
|
İç/Dış Paydaş
|
Önem Derecesi
|
Etki Derecesi
|
Önceliği
|
Akademik Personel
|
İP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
İdari Personel
|
İP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Öğrenciler
|
İP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Akademik Birimler
|
İP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
İdari Birimler
|
İP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Hazine ve Maliye Bakanlığı
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Sağlık Bakanlığı
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Diyarbakır Valiliği
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK)
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Üniversitelerarası Kurul
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Sosyal Güvenlik Kurumu
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Diğer Üniversiteler
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
TÜBİTAK
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Devlet Personel Başkanlığı
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Diyarbakır İlçe Belediyeleri
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Tedarikçiler
|
DP
|
Yüksek
|
Zayıf
|
Çıkarlarını gözet, çalışmalara dahil et
|
Medya
|
DP
|
Düşük
|
Güçlü
|
Bilgilendir
|
Kamuoyu/Bölge Halkı
|
DP
|
Yüksek
|
Zayıf
|
Çıkarlarını gözet, çalışmalara dahil et
|
İşverenler ve İşveren Kuruluşlar
|
DP
|
Yüksek
|
Zayıf
|
Çıkarlarını gözet, çalışmalara dahil et
|
İlgili Uluslararası Kuruluşlar
|
DP
|
Yüksek
|
Güçlü
|
Birlikte çalış
|
Paydaşların
Değerlendirilmesi
Tablo – 8 : Paydaş - Ürün/Hizmet Matrisi
Paydaşlar
|
İSG Eğitimleri
|
Sağlık Taraması
|
A Sınıfı
|
B Sınıfı
|
C Sınıfı
|
İlkyardım
|
A Sınıfı
|
B Sınıfı
|
C Sınıfı
|
Akademik Personel
|
√
|
√
|
√
|
√
|
|
|
|
İdari Personel
|
√
|
√
|
√
|
√
|
|
|
|
Akademik Birimler
|
|
|
|
|
√
|
√
|
√
|
İdari Birimler
|
|
|
|
|
√
|
√
|
√
|
Ü: Ürün, H: Hizmet
Tablo – 9 : Paydaş Etki/Önem
Matrisi
Etki
Düzeyi
Önem
Düzeyi
|
Zayıf
|
Güçlü
|
Düşük
|
İzle
|
Bilgilendir
|
Yüksek
|
Çıkarlarını gözet,
Çalışmalara dâhil et
|
Birlikte çalış
|
Paydaş Görüşlerinin Alınması ve Değerlendirilmesi
Üniversitemiz tüm birim
sorumlularına iş sağlığı ve güvenliği alanına yönelik farkındalık yaratmak
amacıyla 03.09.2018 tarih ve 81208 sayılı yazı ile anket çalışması
uygulanmıştır.
3.7. Kuruluş İçi Analiz
Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve
Güvenliği Koordinatörlüğü 2019 yılbaşı itibarıyla toplam 5 personelden
oluşmaktadır.
Tablo – 10 Yıllar İtibarıyla İdari
Personelin Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı
Hizmet Sınıfı
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|
Genel İdare Hizmetleri Sınıfı
|
2
|
3
|
4
|
4
|
4
|
|
Teknik Hizmetler Sınıf
|
|
|
|
|
|
|
Sağlık Hizmetleri Sınıfı
|
|
2
|
1
|
1
|
1
|
|
Eğitim-Öğretim Hiz.Sınıfı
|
|
|
|
|
|
|
Avukatlık Hizmetleri Sınıfı
|
|
|
|
|
|
|
Din Hizmetleri Sınıfı
|
|
|
|
|
|
|
Yardımcı Hizmetler Sınıfı
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM
|
2
|
5
|
5
|
5
|
5
|
|
Tablo – 11 İdari Personelin Eğitim Durumu ve Hizmet Sınıfına Göre
Dağılımı (2019)
|
|
|
Eğitim Durumu
|
Genel İdari Hizmetler
|
Teknik Hizmetler
|
Sağlık Hizmetleri
|
Eğt.-Öğrt. Hizmetleri
|
Avukatlık Hizmetleri
|
Din Hizmetleri
|
Yardımcı Hizmetler
|
Toplam
|
İlköğretim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lise
|
2
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Ön Lisans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lisans
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
2
|
Yüksek Lisans
|
1
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Doktora
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toplam
|
4
|
|
1
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.7.3. Kurum
Kültürü Analizi
3.7.4.
Fiziki Kaynak Analizi
Yerleşke bazında İş Sağlığı ve Güvenliği
Koordinatörlüğü olarak sabit ikamet ettiğimiz bir yerleşke bulunmamakla beraber
2019 yılı itibariyle Ceylan Enstitüler Binası giriş katında 4 oda
kullanmaktayız.
3.7.5.
Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi
Tablo – 12 Teknolojik Kaynaklar
|
|
|
|
|
|
|
|
2016 Yılı
|
2017 Yılı
|
2018 Yılı
|
2019 Yılı
|
Masaüstü Bilgisayar
|
4
|
5
|
5
|
5
|
Taşınabilir Bilgisayar
|
|
|
|
|
Tablet Bilgisayar
|
|
|
|
|
3.7.6. Mali
Kaynak Analizi
Koordinatörlüğümüz, bütçe veya herhangi
bir ödeneğe sahip değildir.
3.10 GZFT Analizi
Tablo – 13 : GZFT Listesi
İç Çevre
|
Dış Çevre
|
Güçlü yönler
|
Zayıf yönler
|
Fırsatlar
|
Tehditler
|
1-
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında farkındalık
yaratıcı yenilikler sunma.
2-
Güçlü bir yönetim anlayışı.
3-
En geniş personel grubu ile çalışılması.
4-
Mücadeleyi hedefleyen çalışan kitlesine mevcut
olma.
|
1-
Üst İdarenin ihtiyaçlarımızı karşılamaması.
2- Yetersiz
nakit kaynağı. (Bütçeye sahip olunmaması.)
3-
Mevzuat gereği yeni bir binaya taşınma
gerekliliği.
4- Güçlü
bir iş güvenliği uzmanı kadrosu
5- Mevcut
bir işyeri hekimi eksikliği
6-
Yeni teknolojilerin değişimine Üniversite
personeli bazında adaptasyonun yavaş olması.
|
1- Üniversite
personeli arasından alanında uzman akademik ve idari personelden
yararlanabilme imkânının var olması.
2-
İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü’nü, İş
Sağlığı ve Güvenliği Uygulama ve Araştırma Merkezi’ne dönüştürme faaliyetinin
yapılması.
|
1-
A (çok tehlikeli) ve B (tehlikeli) tehlikeli
sınıf birimlerine sahip olunması
2- İş
kazalarının gerçekleşmesi
3-
Çalışan personel fazlalığı ve iş bölümünün
çeşitlilik göstermesi nedeniyle eğitimlerin yetersiz kalması
|
Tablo – 14 : GZFT Stratejileri
|
Fırsatlar
|
Tehditler
|
Güçlü yönler
|
Koordinatörlüğün güçlü yönleri ile dış çevrenin
sunduğu fırsatlardan faydalanmaya yönelik
geliştirilen stratejilerdir.
|
Dış çevredeki tehditlerin
olumsuz
etkilerini,
koordinatörlüğün güçlü yönlerini kullanarak en aza indirgemeye yönelik geliştirilen stratejilerdir.
|
Zayıf yönler
|
Koordinatörlüğün zayıf yönlerinin
olumsuz etkilerini
en aza indirgerken fırsatların
olası olumlu etkilerinden azami düzeyde yararlanmaya yönelik
geliştirilen stratejilerdir.
|
Zayıf yönler ve tehditlerin
olumsuz etkilerini
en aza indirgemeye yönelik geliştirilen
stratejilerdir.
|
3.11.Tespitler
ve İhtiyaçların Belirlenmesi
Tablo – 15 : Tespitler ve İhtiyaçlar
DURUM ANALİZİ AŞAMALARI
|
TESPİTLER/
SORUN ALANLARI
|
İHTİYAÇLAR/ GELİŞİM ALANLARI
|
Uygulanmakta Olan Stratejik Planın
Değerlendirilmesi
|
|
|
Mevzuat Analizi
|
|
|
Üst Politika Belgeleri Analizi*
|
|
|
Paydaş Analizi
|
|
|
İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi
|
|
|
Kurum Kültürü Analizi
|
|
|
Fiziki Kaynak Analizi
|
|
|
Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi
|
|
|
Mali Kaynak Analizi
|
|
|
Akademik Faaliyetler Analizi
|
|
|
Yükseköğretim Sektörü Analizi
|
|
|
4.
GELECEĞE BAKIŞ
4.1. Misyon
İş sağlığı ve güvenliği hizmetleri kapsamında tüm çalışanlarımızın maruz
kalabilecekleri tehlike ve risklere karşı eşit olarak korunmalarını sağlayan,
bu hizmetlerin yerine getirilmesi için gerekli inceleme araştırmaları yapan ve
önerilerde bulunan, risklere karşı alınması gereken tedbirlerde önce ulusal
mevzuat ve standartları sonrasında uluslararası standartlara önem veren bir birim
olmaktır.
4.2. Vizyon
Dicle
Üniversitesinin tüm yerleşke ve bu yerleşkelerdeki tüm yapılarında
çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini almasını sağlayan,
Üniversitemizin köklü geçmişine yakışır şekilde bu alanda da sürekli olarak
fark ve değer yaratan, diğer Üniversitelerin örnek aldığı, her anlamda
çalışanını koruyan bir birim olmaktır.
4.3. Temel Değerler
•
Bilimsellik
•
Adalet
•
Akademik
özgürlük
•
Sorumluluk
alma ve hesap verme anlayışı
•
Yenilikçilik
•
Üretkenlik
•
Katılımcılık
•
Liyakat
•
Hoşgörü
•
Kurum
aidiyeti
•
Toplam
kalite bilinci
•
Toplum
yararı gözetme
•
Çevreye
saygı ve sosyal sorumluluk bilinci
•
Evrensel
etiğe uyumluluk
5.
FARKLILAŞMA STRATEJİSİ
5.1. Konum
Tercihi
Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği
Koordinatörlüğü olarak iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin koordine edilmesi
ve en verimli çalışma kapasitesini kullanarak 6331 Sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği mevzuatı çerçevesinde yerine getirilmesi gereken her türlü iş ve
işlemleri etkin hale getirmektir.
5.2.
Başarı Bölgesi Tercihi
Tercih ettiğimiz konum itibariyle, Üniversitemiz
bünyesinde gerçekleştirilen her türlü iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin
toplumsal bir kültür bilincini ile pekiştirerek diğer üniversitelerden bağımsız
ve fark yaratıcı bir yol izlemesini çabalamaktır.
5.3. Değer
Sunumu Tercihi
Konum ve başarı bölgesi tercihleri
ile bunları uygulayabilmek adına, Üniversitemizde çalışan tüm birim
personelinin iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri içerisinde gerçekleştirilen iş
sağlığı ve güvenliği eğitimleri, ilkyardım eğitimleri, kurumsal eğitimler ve
sağlık taramalarının mevzuatta öngörülen süreler içerisinde periyodik olarak
yaptırılıp ilgili birimler ile koordineli şekilde süreci tamamlamayı
hedeflemektedir.
Tablo – 16 : Değer Sunumu Belirleme
Tercihler
Faktörler
|
Yok Et
|
Azalt
|
Artır
|
Yenilik
Yap
|
Sosyal İmkânlar
|
|
|
√
|
|
Destekler (Burslar vb.)
|
|
|
√
|
|
Eğitim Yöntemleri
|
|
|
√
|
√
|
Eğitim Programları
|
|
|
√
|
√
|
İşbirlikleri
|
|
|
√
|
√
|
Projeler
|
|
|
√
|
|
Kurumsal Kimlik ve
Markalaşma
|
|
|
√
|
√
|
Yayın
|
|
|
√
|
√
|
5.4.Temel
Yetkinlik Tercihi
Koordinatörlüğümüz mevcut durumda
sahip olduğu kurumsal kaynak ve kabiliyetlerini kullanma noktasında kendini sürekli
geliştiren, yenilikçi, araştırmacı, misyon ve vizyonu olan temel değerlere
öncelik veren bir birim olma yolunda diğer üniversitelerde bulunan iş sağlığı
ve güvenliği birimlerinden farklı sürdürülebilir bir üstünlük sağlayacak
şekilde ve değer sunumunun etkinliğini arttıracak temel yetkinlik alanları
tespit etmeye çalışmaktadır. İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde
Üniversitenin sahip olduğu kaynakları en verimli şekilde kullanabilme yolunda
temel yetkinlikler, iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri ile sağlık taramaları
üzerinde yoğunlaşılmıştır. Bu kapsamda Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma
Merkezi Müdürlüğü ile ortak çalışmalar doğrultusunda İSG eğitimlerinin uzaktan
eğitim sistemi ile verilmesi çalışmaları yapılmıştır. Çalışmanın odak
noktasında şimdilik tehlikeli ve çok tehlikeli birimlerde çalışan personelin
tanımlaması yapılmış olup mevzuat gereğince az tehlikeli işyerlerinde
çalışmakta olan personelin de tanımlamasına geçilecektir. Bu alanda diğer
üniversiteler baz alındığında, açık öğretim veya uzaktan eğitim fakültesine
sahip üniversitelerde verilmesi gereken İSG eğitimlerinin, uzaktan eğitim
sistemine geçmemesi Dicle Üniversitesi olarak bu alanda Türkiye’de öncü olarak
tanımlanabilir.
6. STRATEJİ GELİŞTİRME: AMAÇ, HEDEF
VE PERFORMANS GÖSTERGESİ İLE STRATEJİLERİN BELİRLENMESİ
6.1. Amaçlar
1-
İş Güvenliği Uzmanlarının birimlere
görevlendirilmesi için İSG Üst Kurul Toplantısında tavsiyede bulunmak.
2-
İşyeri Hekimlerinin yeniden görevlendirilmesi
için İSG Üst Kurul Toplantısına öneride bulunmak.
3-
Ulusal düzeyde İş Sağlığı ve Güvenliği alanında
yapılan sempozyum, çalıştay ve fuarlara katılım sağlamak.
4-
Dijital ortamda iş sağlığı ve güvenliği
eğitimlerinin gerçekleşmesini sağlamak.
6.2. Hedefler
1-
İş Sağlığı ve Güvenliği kültürünü tüm
personelde kalıcı olarak oturtulmasını sağlamak.
2- İş Sağlığı ve Güvenliğinin, işyerlerinin bütününde
benimsenmesini ve uygulanmasını sağlamak.
3- İş güvenliği uzmanları ve işyeri hekimlerinin yeniden görevlendirilmesi
için İSG Üst Kuruluna tavsiyede bulunmak.
4- 2019 yılı içerisinde başlatılacak olan A (çok tehlikeli)
sınıfı için İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimlerinin 2019 yılı planlamasında C (az
tehlikeli) sınıfında dâhil edilerek tüm çalışanlar için uzaktan eğitim
sistemiyle eğitimlere katılımın sağlanması amaçlanmaktadır.
5- Aynı zamanda sağlık taraması uygulamasının tüm personel
tarafından katılımı sağlanarak eksiksiz bir şekilde yaptırılması ve alınması
gereken önlemler açısından çalışana geri dönüşün sağlanması hedeflenmektedir.
6- Tüm birimlerde tehlike sınıfı açısından gerekli olan
ilkyardımcı personelinin tamamlanması ayrıca eksik olan ilkyardımcıların da
gerekli eğitimleri alarak görevlendirilmesi için koordinasyonu sağlamak.
6.3. Performans Göstergeleri
Performans Göstergesi
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
İSG Eğitimlerine Katılım
|
A ve B Sınıfları
|
A Sınıfı
|
A, B, C Sınıfları
|
A Sınıfı
|
A ve B Sınıfları
|
Sağlık Taramasına Katılım
|
A sınıfı
|
A ve B Sınıfları
|
A Sınıfı
|
A ve C Sınıfları
|
A ve B Sınıfları
|
TEMEL PERFORMANS GÖSTERGELERİ
|
Plan Dönemi
|
Plan Dönemi
|
|
Başlangıç Değeri
(2020)
|
Hedeflenen Değeri (2022-2023- 2024)
|
A Sınıfı (Çok Tehlikeli) İSG Eğitimleri
|
A Sınıfı (3933 Kişi)
|
2024 yılı A Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar
|
B Sınıfı (Tehlikeli) İSG Eğitimleri
|
B Sınıfı (1109 Kişi)
|
2024 yılı B Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar
|
C Sınıfı (Az Tehlikeli) İSG Eğitimleri
|
C Sınıfı (1402 Kişi)
|
2022 yılı C Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar
|
İlkyardım Eğitimi
|
256 Kişi
|
2024 yılı birimlerde çalışan personel sayısı ortalamasına göre
|
A Sınıfı (Çok Tehlikeli) Birimleri Sağlık Taraması
|
A Sınıfı (120 Kişi)
|
2024 yılı A Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar
|
B Sınıfı (Tehlikeli) Birimleri Sağlık Taraması
|
B Sınıfı (1109 Kişi)
|
2024 yılı B Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar
|
C Sınıfı (Az Tehlikeli) Birimleri Sağlık Taraması
|
C Sınıfı (1402 Kişi)
|
2023 yılı C Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar
|
*Sağlık
taraması çalışmalarına, Hastaneler Başhekimliği personeli dâhil değildir.
Tablo – 17 : Durum Analizi ile
Amaç ve
Hedeflerin İlişkisi
Tespitler
|
İhtiyaçlar
|
Amaçlar
|
Hedefler
|
·
Meslek
Hastalıkları ve Bulaşabilecek Diğer Hastalıkların Önüne Geçilmesi
·
İşyeri Hekimi ve
İş Güvenliği Uzmanı olmaması Nedeniyle İSG Çalışmalarının yapılmaması.
·
İş Kazalarını
minimum düzeye getirilmesi
|
·
Sağlık taramasının
tehlikeli birimler bazında periyodik olarak verilmesi.
·
İşyeri Hekimi ve
İş Güvenliği Uzmanı Görevlendirilmesi
·
İSG Eğitimlerinin
Tehlike sınıfına göre düzenli olarak yapılması.
|
·
Bulaşıcı ve meslek
hastalıklarının asgari seviye düzeyine çekilmesi.
·
Acil Durum Eylem
Planı ve Risk Değerlendirilmesinin belirlenmesi.
·
Üniversite
genelinde iş kazalarının önüne geçmek.
|
·
İş Sağlığı ve
Güvenliği kültürünü tüm personelde kalıcı olmasını sağlamak.
·
İş
Sağlığı ve Güvenliğinin, işyerlerinin bütününde benimsenmesini ve
uygulanmasını sağlamak
|
Tablo – 18 : Hedeflerden Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Birimler
Hedefler
|
Dicle Üniversitesi
İş Sağlığı ve Güvenliği
Koordinatörlüğü
|
Akademik Birimler
|
İdari Birimler
|
Sürekli Eğitim Uygulama ve
Araştırma Merkezi
|
Uzaktan Eğitim Uygulama ve
Araştırma Merkezi
|
İSG Eğitimleri
|
S
|
S
|
|
İ
|
Sağlık Taramaları
|
S
|
S
|
|
|
İlkyardım Eğitimleri
|
S
|
S
|
İ
|
|
S: Sorumlu birim, İ: İşbirliği yapılacak
birim
Tablo – 19 : Hedef Kartı
Şablonu
Amaç
|
İSG Eğitimleri, İlkyardım Eğitimleri,
Sağlık Taramaları
|
Hedef
|
Tüm personelin eğitim ve sağlık
taraması uygulamalarının periyodik olarak tamamlatılması.
|
Performans
Göstergeleri
|
Hedefe Etkisi
(%)
|
Plan
Dönemi Başlangıç Değeri
|
1. Yıl
|
2. Yıl
|
3. Yıl
|
4. Yıl
|
5. Yıl
|
İzleme
Sıklığı
|
Raporlama
Sıklığı
|
İSG Eğitimleri (A,B ve C Sınıfları)
|
|
2019
|
A ve B
|
A
|
A,B,C
|
A
|
A ve B
|
12/24/36 Ay
|
12/24/36 Ay
|
İlkyardım Eğitimleri
|
|
2019
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Tüm Birimler
|
5 Yılda Bir
|
5 Yılda Bir
|
Sağlık Taramaları
|
|
2019
|
A
|
A ve B
|
A
|
A ve C
|
A ve B
|
12/36/60 Ay
|
12/36/60 Ay
|
Sorumlu Birim
|
Hedefin gerçekleşme koordinesinden İş Sağlığı ve Güvenliği
Koordinatörlüğü sorumludur.
|
İşbirliği Yapılacak
Birim(ler)
|
Koordinatörlük olarak hedeflerin gerçekleşmesi
aşamasında; Sağlık taraması için Aile Hekimliği Anabilim Dalı Başkanlığı, İSG
Eğitimleri için Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü,
İlkyardım Eğitimi için ise Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi
Müdürlüğü ile işbirliği içerisindeyiz.
|
Riskler
|
Hedefin gerçekleşmesini etkileyebilecek riskler;
Eğitim veya Sağlık taramasına katılacak bazı personelin işlerinin
yoğun olması, İlçede görev yapan personelin Merkeze gelip sağlık taramasına
katılmasındaki ulaşım problemi, çalışan
personelin eğitim durumu, Üniversitede çalışan personelin bir kısmında eğitim
ve sağlık taraması uygulamalarına yönelik gerekli duyarlılığı göstermemeleri.
|
Stratejiler
|
Koordinatörlük olarak hedefleri gerçekleştirmek
adına öncelikle eğitim veya sağlık taramasına katılması zorunlu personelin
isim listesinin Personel Daire Başkanlığı’ndan talep edilmesi, Başkanlıktan
gelen isim listesi doğrultusunda takvimlendirme süreci hazırlanarak ilgili
birimlere üst yazı bildirim ile koordine edilmesi ve takip edilmesi temel
stratejilerimizdir.
|
Maliyet Tahmini
|
6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
doğrultusunda, çalışan personelin eğitim ve sağlık hizmeti çalışana maliyet
olarak yansıtılamaz hükmü uyarınca toplam maliyet kurumun kendi
kaynaklarından karşılanmaktadır.
|
Tespitler
|
Yapmış olduğumuz İSG Eğitimlerinde yapılan ön test ve son test
uygulamasının eğitimin kalitesi anlamında personele artı değer kattığı
gözlemlenmiştir.
Periyodik olarak yapılan
sağlık taramaları sonucuna göre, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Başkanlığı ile
işbirliği çerçevesinde personele yönelik sağlıklı yaşam ve tütün ürünleri
kullanımının zararları üzerine video CD’ si hazırlanmıştır.
|
İhtiyaçlar
|
·
İş Güvenliği Uzmanlarının birimlere görevlendirilmesi
için İSG Üst Kurul Toplantısında tavsiyede bulunmak.
·
İşyeri Hekimlerinin yeniden
görevlendirilmesi için İSG Üst Kurul Toplantısına öneride bulunmak.
·
Ulusal düzeyde İş Sağlığı ve
Güvenliği alanında yapılan sempozyum, çalıştay ve fuarlara katılım sağlamak.
·
Dijital ortamda iş sağlığı ve
güvenliği eğitimlerinin gerçekleşmesini sağlamak.
|
6.4. Stratejiler
Tablo – 20 : Strateji - GZFT Matrisi
Stratejiler
|
Açıklama
|
Örnek
|
GF Stratejileri
|
Fırsatların
olumlu etkilerinden azami
düzeyde yararlanarak
üniversitenin güçlü yönlerinin etkilerini en üst düzeye çıkarmaya yöneliktir.
|
Bölgesindeki sanayi kuruluşlarının
üniversitelerle
artan işbirliği talepleri (F) değerlendirilerek üniversite bünyesinde yer
alan yetkin akademik
kadroların (G) uygulama tecrübelerinin artırılması.
|
GT Stratejileri
|
Üniversitenin
güçlü yönlerini kullanarak
tehditlerin olumsuz etkilerini en aza
indirmeye yöneliktir.
|
Göç sonucu oluşan artan sağlık hizmetleri
talebinin (T) üniversitenin güçlü sağlık
personeli yapısı (G) kullanılarak karşılanması.
|
FZ Stratejileri
|
Fırsatların
olumlu etkilerinden azami
düzeyde yararlanarak
üniversitenin zayıf yönlerinin etkilerini en aza indirmeye yöneliktir.
|
Üniversitenin artan
dış fon
olanaklarından (F) yararlanarak kurumsal kapasite eksikliğini (Z) iyileştirilmesi.
|
TZ Stratejileri
|
Zayıf yönler ve tehditlerin olumsuz
etkilerini en aza indirmeye yöneliktir.
|
Giderek düşen talep (T) nedeniyle üniversitenin
yüksek maliyetle yürüttüğü (Z) bir sertifika programından vazgeçmesi.
|
6.5. Hedef Riskleri ve Kontrol
Faaliyetleri
Tablo – 21 : Hedefe İlişkin Risk ve Kontrol Faaliyetleri
Hedef:2019
yılı sonuna kadar tüm personelin sağlık taraması dosyalarının fiili olarak
görev yaptıkları birimlerde eksiksiz olarak muhafaza işleminin tamamlanması.
|
Risk
|
Açıklama
|
Kontrol Faaliyetleri
|
Birimlere
dağıtımı sağlanan mevcut sağlık taraması dosyalarının ilgili kişilerce
muhafaza edilememesi veya arşivlenememesi.
|
Sağlık
taraması tamamlanan personelin sağlık taraması dosyaları fiili olarak
yaptıkları birimlere teslimi yapılmıştı. Uzatılan sağlık taraması sonucunda
tekrardan dağıtımı yapılan dosyaların bazı birimlerde farklı kişilerce teslim
alınıp muhafaza edildiği görülmüştür. Bu durumda aynı birimlerde farklı
kişilerce muhafaza edilen dosyaların birbirinden kopuk olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
|
Her
birimde daha önceden görevlendirilen İSG sekreterlerinin güncellenmesinin
sağlanması ve sağlık taraması dosyalarının ilgili birim İSG sekretaryaları
tarafından muhafaza edilmesinin sağlanması ilgili birimdeki personelin
ayrılması durumunda ise İSG sekreterlerinin ayrılan personelin dosyasının da
yeni görev yerine gönderilmesi ile mevcut dosyalarının takibinin yapılması
gerekmektedir.
|
6.6. Maliyetlendirme
Koordinatörlük
olarak bütçemiz bulunmadığı için herhangi bir harcama yapılamamaktadır.
7.
EYLEM PLANLARI
Tablo – 22 : Eylem Planı Şablonu
Amaç 1: İSG Eğitimleri, Sağlık Taraması ve
İlkyardım Eğitimleri
|
Hedef
1.1: Eğitim ve sağlık taraması
uygulamalarının, Üniversitemiz birimlerindeki tüm personelin katılımını
sağlamaktır.
|
Performans
Göstergesi
1.1.1:
|
Hedefe
Etkisi
|
Plan Dönemi Başlangıç Değeri
|
Planın
1.Yılı
|
Planın
2. Yılı
|
Planın
3. Yılı
|
Planın
4. Yılı
|
Planın
5. Yılı
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faaliyetler*
|
Sorumlu
Birim
|
İşbirliği Yapılacak
Birim(ler)
|
Faaliyetin
Başlangıç Tarihi
|
Faaliyetin
Bitiş Tarihi
|
F1.1.1: İSG Eğitimleri
|
İSG
Koordinatörlüğü Koordinesinde Tüm Birimler
|
Uzaktan
Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi
|
Eylül 2019
|
Aralık
2019
|
F1.1.2: İlkyardım Eğitimleri
|
İSG
Koordinatörlüğü
|
Sürekli
Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi
|
Şubat/ Mart/ Nisan
2019
|
Mayıs
2019
|
F1.1.3: Sağlık Taraması Uygulaması
|
İSG
Koordinatörlüğü Koordinesinde Tüm Birimler
|
Aile
Hekimliği Anabilim Dalı Başkanlığı
|
Eylül
2019
|
Ekim
2019
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.İZLEME VE
DEĞERLENDİRME
Üniversiteler
İçin Stratejik Plan Rehberi hükümlerine göre stratejik planın 6 aylık ve yıllık
dönemler bazında izlenmesi ve raporlanması gerekmektedir.
2020-2024
Stratejik Planında yer alan amaç ve hedeflerin gerçekleşmesinden sorumlu olan
birimlerden alınacak veriler, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından
raporlanarak takip edilecektir. Değerlendirmeler sonucunda elde edilen
bilgilerin performans raporu ve idari faaliyet raporu ile uyumlu olmasına
dikkat edilecektir.
Amaç
ve hedeflere ulaşmada sadece stratejik plandan sorumlu birimlerin değil, Dicle
Üniversitesi’nin tüm iç ve dış paydaşlarıyla birlikte; üst yönetimin de
desteğini alarak, temel değerleri doğrultusunda kalite ve başarı bilincini
kurum kültürü olarak benimseyerek 2020-2024 Stratejik Planı başarı ile
uygulanacaktır.
Tablo – 23 : Stratejik Plan
İzleme Tablosu
A1
|
|
H1.1
|
|
H1.1 Performansı
|
(PG1.1.1 Performansı X Hedefe Etkisi) + (PG1.1.2 Performansı
X
Hedefe Etkisi)
|
Sorumlu Birim
|
|
Performans
Göstergesi
|
Hedefe
Etkisi (%)
|
Plan Dönemi Başlangıç Değeri* (A)
|
İzleme Dönemindeki Yılsonu Hedeflenen Değer (B)
|
İzleme Dönemindeki
Gerçekleşme
Değeri (C)
|
Performans
(%)
(C-A)/(B-A)
|
PG1.1.1:
|
|
|
|
|
|
Açıklama
|
Her yılın ilk
altı ayında
ulaşılan
performans düzeyi
dikkate
alınarak
izlemenin yapıldığı yılın sonu itibarıyla hedeflenen
değere ulaşılıp
ulaşılamayacağının analizi yapılır.
Hedeflenen değere ulaşılmasını
engelleyecek hususlar
ve
riskler varsa bunlar değerlendirilir. Hedeflenen değere ulaşılmasını sağlayacak temel tedbirlere kısaca yer verilir.
|
PG1.1.2:
|
|
|
|
|
|
Açıklama
|
|
Tablo - 24 : Stratejik Plan Değerlendirme
Tablosu
A1
|
|
H1.1
|
|
H1.1 Performansı
|
(PG1.1.1 Performansı X Hedefe Etkisi) + (PG1.1.2 Performansı
X Hedefe
Etkisi)
|
Hedefe İlişkin
Sapmanın
Nedeni*
|
|
Hedefe İlişkin Alınacak
Önlemler
|
|
Sorumlu Birim
|
|
Performans
Göstergesi
|
Hedefe
Etkisi (%)
|
Plan Dönemi Başlangıç Değeri** (A)
|
İzleme Dönemindeki Yılsonu Hedeflenen Değer (B)
|
İzleme Dönemindeki
Gerçekleşme
Değeri (C)
|
Performans
(%)
(C-A)/(B-A)
|
PG1.1.1:
|
|
|
|
|
|
Performans Göstergelerine
İlişkin Değerlendirmeler***
|
İlgililik
|
|
Etkililik
|
|
Etkinlik
|
|
Sürdürülebilirlik
|
|
Performans
Göstergesi
|
Hedefe
Etkisi (%)
|
Plan Dönemi Başlangıç Değeri** (A)
|
İzleme Dönemindeki Yılsonu Hedeflenen Değer (B)
|
İzleme Dönemindeki
Gerçekleşme
Değeri (C)
|
Performans
(%)
(C-A)/(B-A)
|
PG1.1.2:
|
|
|
|
|
|
Performans Göstergelerine
İlişkin Değerlendirmeler***
|
İlgililik
|
|
Etkililik
|
|
Etkinlik
|
|
Sürdürülebilirlik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.STRATEJİK
PLANIN GÜNCELLENMESİ
Stratejik
planlar, plan döneminin kalan yılları için güncellenebilir. Güncelleme; misyon,
vizyon ve amaçlar değiştirilmeden stratejik plan döneminin kalan yılları için
hedeflerde yapılan değişikliklerdir. İlave kaynak temininin mümkün olmadığı
durumlarda yapılacak değişikliklerin uygulanmakta olan planın toplam kaynak
gereksinimini değiştirmeyecek nitelikte olması gerekir. Güncelleme ihtiyacının
tespiti için stratejik plan izleme raporu ile stratejik plan değerlendirme
raporundan yararlanılır. Güncelleme,
bir stratejik plan döneminde en fazla iki kez yapılabilir. Güncellenen
hususlar ikinci güncellemenin konusu olamaz. Güncellemenin kapsamına giren
hususlara ilişkin çalışmalar SGDB’nin koordinasyonunda sorumlu ve ilgili
birimlerin katılımıyla gerçekleştirilir.
Güncellemenin
kapsamı;
·
Mevcut
hedef ifadesinin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir hedef eklenmesi
·
Mevcut
performans göstergelerinin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir
performans göstergesi eklenmesi
·
Mevcut
performans göstergelerinin değerlerinin değiştirilmesi
·
Performans
göstergelerinin hedefe etkisinin değiştirilmesi
·
Sorumlu
ve işbirliği yapılacak birimlerin değiştirilmesi
·
Mevcut
risklerin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir risk eklenmesi
·
Mevcut
stratejilerin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir strateji eklenmesi
·
Hedefe
ilişkin toplam maliyet tahmininin değiştirilmesi
·
Hedefe
ilişkin tespitler ve ihtiyaçların değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir
tespit ve ihtiyaç eklenmesidir.
Güncelleme
talebi gerekçeli bir şekilde ve Rehberin Tablo 28’de yer alan şablona uygun
olarak hazırlanan güncellenecek hususlarla birlikte Cumhurbaşkanlığı Bütçe ve
Strateji Başkanlığının uygun görüşüne sunulur. Bu kapsamda güncelleme talebinde
durum analizi bulgularında ortaya çıkan ve güncellemeye gerekçe oluşturan yeni
tespitler ve ihtiyaçlar belirlenir.
Cumhurbaşkanlığı
Bütçe ve Strateji Başkanlığı, güncelleme talebi uygun bulunan ilgili
üniversiteye, planın güncellenen kısımlarına ilişkin hazırladığı değerlendirme
raporunu gönderir. İlgili üniversite rapordaki hususları dikkate alarak plana
son şeklini verdikten sonra güncellenmiş nihai versiyonu Cumhurbaşkanlığı Bütçe
ve Strateji Başkanlığına gönderir.
Tablo – 25 : Hedef Kartı Güncellemesi
20XX Yılı
Güncellemesi
|
Mevcut İfade
|
Güncellenmiş
İfade
|
Güncelleme
Gerekçesi
|
Hedef 2.1
|
Hedef
|
|
|
|
Performans Göstergesi
|
|
|
|
Performans Göstergesi
Değeri
|
|
|
|
Performans Göstergesinin
Hedefe Etkisi
|
|
|
|
Sorumlu Birim
|
|
|
|
İşbirliği Yapılacak Birim
|
|
|
|
Riskler
|
|
|
|
Stratejiler
|
|
|
|
Toplam Maliyet
|
|
|
|
Tespitler
|
|
|
|
İhtiyaçlar
|
|
|
|
STRATEJİK
PLANIN SUNULMASI
Tablo – 26 : Stratejik Plan Şablonu
|
Değerlendirilmek Üzere Gönderilecek Taslak Planda Yer Alacak Bölümler ve Tablolar
|
Kamuoyuna
Açıklanacak Nihai Stratejik Planda Yer Alacak
Bölümler ve Tablolar
|
Rektör Sunuşu
|
-
|
Azami bir sayfa
|
Bir Bakışta
Stratejik
Plan
|
-
|
Azami iki sayfa
|
Temel Performans
Göstergeleri
|
Azami bir sayfa
|
Stratejik Plan Hazırlık
Süreci
|
Planlama sürecinin organizasyonuna odaklanır.
Azami iki sayfa
|
Durum Analizi
|
Sayfa sınırlaması bulunmamaktadır.
|
Azami 20 sayfa
|
• Kurumsal Tarihçe
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
• Uygulanmakta Olan
Stratejik Planın Değerlendirilmesi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
• Mevzuat Analizi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 2)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
• Üst Politika Belgeleri
Analizi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 3)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
|
Değerlendirilmek Üzere Gönderilecek Taslak Planda Yer Alacak Bölümler ve Tablolar
|
Kamuoyuna Açıklanacak Nihai
Stratejik Planda Yer Alacak
Bölümler ve Tablolar
|
• Faaliyet Alanları ile Ürün ve
Hizmetlerin
Belirlenmesi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
(Tablo 4)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
(Tablo 4)
|
• Paydaş Analizi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 5 ve Tablo 6)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
• Kuruluş İçi Analiz
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 8)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
(Tablo 8)
|
• Akademik Faaliyetler
Analizi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 9)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
• Yükseköğretim
Sektörü Analizi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer verilir. (Tablo 10 ve Tablo 11)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
• GZFT Analizi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 12 ve Tablo 13)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
(Tablo 12)
|
• Tespitler
ve İhtiyaçların
Belirlenmesi
|
Sadece Tablo 14’e
yer verilir.
|
-
|
Geleceğe Bakış
|
Azami iki sayfa
|
• Misyon
|
|
|
• Vizyon
|
|
|
• Temel Değerler
|
|
|
Farklılaşma
Stratejisi
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
detaylı bir şekilde yer
verilir.
(Tablo 15)
|
Değerlendirme ve analiz
sonuçlarına
özet bir şekilde yer verilir.
|
Strateji Geliştirme
|
Hazırlanması
zorunlu
olmamakla
birlikte üniversitenin
ihtiyaç
duyması
halinde, her bir amaç için azami bir sayfa açıklama yapılabilir.
Her bir hedef için bir hedef kartı tasarlanır.
Her bir hedef kartı azami iki
sayfa olacak
şekilde hazırlanır.
|
• Hedef Kartları
|
Tablo 17 ve Tablo 18
|
Tablo 17 ve Tablo 18
|
• Hedef Riskleri ve
Kontrol Faaliyetleri
|
Tablo 21
|
-
|
• Maliyetlendirme
|
Tablo 22
|
Tablo 22
|
İzleme ve
Değerlendirme
|
Azami iki sayfa
|