Stratejik Plan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DİCLE ÜNİVERSİTESİ

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ

2020-2024 STRATEJİK PLANI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diyarbakır-2019

 

 

 

İÇİNDEKİLER

 

1. GİRİŞ.........................................................

Üniversitelerde Stratejik Planlamanın Önemi ................................................................  STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ................................

A. Planın Sahiplenilmesi ......................................................................................................

B. Planlama Sürecinin Organizasyonu ................................................................................

C. Hazırlık Programı ..........................................................................................................

3. DURUM ANALİZİ........................................................................

A. Kurumsal Tarihçe ..........................................................................................................

B. Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi ...............................................

C. Mevzuat Analizi ............................................................................................................

D. Üst Politika Belgeleri Analizi ......................................................................................... 

E. Faaliyet Alanları ile Ürün ve Hizmetlerin Belirlenmesi .................................................

F. Paydaş Analizi ...............................................................................................................

G. Kuruluş İçi Analiz ...........................................................................................................

H. Akademik Faaliyetler Analizi .........................................................................................

İ. Yükseköğretim Sektörü Analizi .....................................................................................

J. GZFT Analizi ..................................................................................................................

K. Tespitler ve İhtiyaçların Belirlenmesi ...........................................................................

4. GELECEĞE BAKIŞ........................................................................

A. Misyon ..........................................................................................................................

B. Vizyon ...........................................................................................................................

C. Temel Değerler .............................................................................................................

5. FARKLILAŞMA STRATEJİSİ...............................................................

A. Konum Tercihi ...............................................................................................................

B. Başarı Bölgesi Tercihi ....................................................................................................

C. Değer Sunumu Tercihi ..................................................................................................

D. Temel Yetkinlik Tercihi..................................................................................................

6. STRATEJİ GELİŞTİRME: AMAÇ, HEDEF VE PERFORMANS GÖSTERGESİ İLE STRATEJİLERİN BELİRLENMESİ..........................................................

A. Amaçlar .........................................................................................................................

B. Hedefler ........................................................................................................................

C. Performans Göstergeleri ..............................................................................................

D. Stratejiler ......................................................................................................................

E. Hedef Riskleri ve Kontrol Faaliyetleri ...........................................................................

F. Maliyetlendirme ...........................................................................................................

7. EYLEM PLANLARI.......................................................................

8. İZLEME VE DEĞERLENDİRME............................................................

9. STRATEJİK PLANIN GÜNCELLENMESİ................................................. 

 

Tablolar

 

ŞEKİLLER

 

 

 

1.GİRİŞ

 

Üniversitelerde Stratejik Planlamanın Önemi

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu idarelerinin kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ile hedefler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılması, hesap verebilirliği ve malî saydamlığı sağlamak üzere, kamu malî yönetiminin yapısını ve işleyişini, kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını, tüm malî işlemlerin muhasebeleştirilmesini, raporlanmasını ve malî kontrolü ilke edinmiştir.

Stratejik plan, bilindiği üzere 5018 sayılı Kanun içerisinde yer alan en önemli alanlardan biridir. Kamu idareleri; kalkınma planları, Cumhurbaşkanı tarafından belirlenen politikalar, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak,  stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlanmaktır.

Strateji Geliştirme Kurulu, Stratejik Planlama Ekibi ve birim çalışanları ile dış paydaşlarında stratejik planlama çalışmalarına dahil edilmek suretiyle geniş kapsamlı bir çalışma kapsamı oluşturulmuştur.

Mülga Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan Üniversiteler için ayrı bir planlama rehberi hazırlanmıştır. Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2020-2024 Stratejik Planı, hazırlanan “Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi Taslağı”nın üçüncü sürümü esas alınarak düzenlenmiştir.

 

2. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ

2.1. Hazırlık Süreci

 

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 9. maddesinde belirtilen, “Kamu İdareleri; kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlarlar.” hükmü çerçevesinde ve Mülga Kalkınma Bakanlığı’nın Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi Taslağı ile belirlenmiş olan şablona göre katılımcı bir anlayışla Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2020-2024 Stratejik Planı hazırlanmıştır.

Stratejik Planın amacı, üniversitemizin misyonu, vizyonu, temel değerleri, güçlü ve zayıf yönleri, faaliyet alanı ile ürün ve hizmetler, mevzuat ve üst politika belgeleri de dikkate alınarak; oluşabilecek risklerin, fırsat ve tehditlerin saptanıp değerlendirilmesi ve bu doğrultuda amaç ve hedeflerin belirlenmesidir.

 

2.2. Planın Sahiplenilmesi

 

Stratejik planlama sürecinin yönetimi planlama yapılarak gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda; stratejik plan hazırlık çalışmalarına, Mülga Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan “Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi çerçevesinde 10.12.2018 tarih ve 121312 sayılı Genelge-2018/1’nin yayınlanması ile “Strateji Geliştirme Kurulu” oluşturularak başlanılmıştır.

Stratejik Geliştirme Kuruluna bilgi aktarmak, iş takvimini oluşturmak, Genelge-2019/1’i  ve -hazırlık programını hazırlamak için Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Eyyüp TANRIVERDİ başkanlığında Stratejik Planlama Ekibi kurulmuştur. Diğer taraftan, Stratejik Planlama Ekibi tarafından stratejik planlama sürecindeki ihtiyaçları ortaya koymak üzere; planın başından sonuna kadar stratejik planlama ekibine kılavuzluk etmesi için hazırlık dönemine ilişkin faaliyetler ve zaman çizelgesini içeren Üniversitemizin 2020-2024 Stratejik Hazırlık Programı oluşturulmuştur.

01.02.2019 tarih ve 13130 sayılı yazı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’ndan gelen yazı doğrultusunda, İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü kendi bünyesinde görevlendirme yaparak Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2020-2024 Stratejik Planı  hazırlık sürecine başlanmıştır.

 

2.3. Planlama Sürecinin Organizasyonu

Rektör

Dicle Üniversitesi 2020-2024 Stratejik Plan hazırlık çalışmaları, Rektör tarafından 10.12.2018 tarihinde onaylanan Genelge-2018/1 ile başlamıştır. Stratejik Planlama Ekibi tarafından hazırlanan Hazırlık Programını içeren Genelge-2019/1 ise Rektör tarafından 25.01.2019 tarihinde onaylanarak yayımlanmıştır. Stratejik Planlama Ekibi’nin yürüttüğü çalışmalar sonucunda belirlenen amaç ve hedefler Strateji Geliştirme Kurulunda karara bağlanarak Rektör onayına sunulmuştur. Strateji Geliştirme Kurulu Rektör Prof. Dr. Talip GÜL başkanlığında üniversite yönetim kurulu üyeleri, genel sekreter ve diğer üyelerden oluşan Strateji Geliştirme Kurulu, sürecin ana aşamalarını kontrol etmiş ve sorumlu oldukları harcama birimlerinin stratejik planlama sürecine aktif katılımını sağlamış ve tartışmalı hususları görüşüp karara bağlamıştır.

 

Strateji Geliştirme Kurulu

Tablo -1  Dicle Üniversitesi 2020-2024 Stratejik Planı Strateji Geliştirme Kurulu

SNo

Adı ve Soyadı

Görevi

1

Prof. Dr. Talip GÜL

Rektör

2

Prof. Dr. Eyyüp TANRIVERDİ

İletişim Fakültesi Dekan V.

3

Prof. Dr. M. Ufuk ALUÇLU

Tıp Fakültesi Dekan V.

4

Prof. Dr. İzzet YAVUZ

Diş Hekimliği Fakültesi Dekan V.

5

Prof. Dr. Ahmet ONAY

Fen Fakültesi Dekanı

6

Prof. Dr. Vecihi ÖZKAYA

Edebiyat Fakültesi Dekanı

7

Prof. Dr. M. Aydın KETANİ

Veteriner Fakültesi Dekan V.

8

Prof. Dr. Abdullah TOPRAK

Mühendislik Fakültesi Dekan V.

9

Prof. Dr. Talip GÜL

Mimarlık Fakültesi Dekan V.

10

Prof. Dr. Hamit KAVAK

Ziraat Fakültesi Dekan V.

11

Prof. Dr. Giray TOPAL

Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dekan V.

12

Prof. Dr. Handan SEVÜK

Hukuk Fakültesi Dekanı

13

Prof. Dr. Ali AKAY

İlahiyat Fakültesi Dekanı

14

Prof. Dr. Nihat AYDENİZ

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekan V.

15

Prof. Dr. Meral ERDİNÇ

Eczacılık Fakültesi Dekanı V.

16

Prof. Dr. Ali Osman ALAKUŞ

Sanat Ve Tasarım Fakültesi Dekan V.

17

Prof. Dr. Ali Osman ALAKUŞ

Senatoca Seçilmiş Üye

18

Prof. Dr. M. Zülkif AKDAĞ

Senatoca Seçilmiş Üye

19

Prof. Dr. Saadettin ÖZÇELİK

Senatoca Seçilmiş Üye

20

Dr. Kenan YAKUBOĞLU

Genel Sekreter

21

Dr. Öğr. Üyesi İsmail YILDIZ

Hastaneler Başhekimliği Başhekim Yardımcısı

22

Tayfur SELVİTOPU

Strateji Geliştirme Daire Başkanı

 

Stratejik Planlama Ekibi

Stratejik Planlama Ekibi Stratejik Planlama Ekibi stratejik planlama hazırlık programını oluşturmuş, bu programa uygun olarak gerekli faaliyetleri koordine etmiş ve Strateji Geliştirme Kurulunun uygun görüşüne ve Rektörün onayına sunmuştur. Stratejik Planlama Ekibi, ana hizmet birimlerimizden, farklı uzmanlık alanları ile çalışmalara katkı bulunacak bilgi, birikim ve tecrübeye sahip, çalıştığı birimi temsil edebilen akademik ve idari personellerden seçilmiş olup; sayı olarak, farklı fikir ve birimlerin temsilini sağlayabilecek şekilde 30 üye ile oluşturulmuştur.

 

Tablo- 2 : Dicle Üniversitesi 2020 - 2024 Stratejik Planlama Ekibi

SNo

ADI SOYADI

BİRİMİ

1

Prof.Dr. Eyyüp TANRIVERDİ (Başkan)

Rektör Yardımcısı

3

Prof.Dr. Mefhar Gültekin TEMİZ

Ziraat Fakültesi

4

Prof.Dr. Bilal ÇEKİÇ

Fen Bilimleri Enstitüsü

5

Doç.Dr. Sezai ASUBAY

Fen Fakültesi

5

Doç.Dr. Özkan ADIGÜZEL

Diş Hekimliği Fakültesi

6

Doç.Dr. Faruk GÖKÇE

Yabancı Diller Yüksekokulu

7

Doç.Dr. Hakan SAĞSÖZ

Bilimsel Araştırma Koordinatörlüğü

8

Doç.Dr. Hasan BAYINDIR

Kalite Geliştirme Koordinatörlüğü

9

Doç.Dr. Davut IŞIKDOĞAN

İlahiyat Fakültesi

10

Doç.Dr. F.Demet AYKAL

Mimarlık Fakültesi

11

Doç.Dr. Muhammed Tayyip KILIÇ

Ergani Meslek Yüksekokulu

12

Dr.Öğr.Üyesi Mehmet BARS

Eğitim Bilimleri Enstitüsü

13

Dr.Öğr. Üyesi Orhan ARPA

Mühendislik Fakültesi

14

Dr.Öğr. Üyesi İsmail YILDIZ

Tıp Fakültesi

15

Dr.Öğr. Üyesi Fatih YILMAZ

Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi

16

Dr.Öğr. Üyesi Yılmaz YÖRDEM

Hukuk Müşavirliği

17

Dr. Aytaç COŞKUN

Edebiyat Fakültesi

18

Dr. Nurettin MENTEŞ

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

19

Tevfik GÜNAY

İç Denetim Birim Başkanlığı

20

Tayfur SELVİTOPU

Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı

21

Süleyman BAYKUŞAK

Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı

22

Şeyhmus BAYKUŞAK

Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı

23

Mehmet Ali ESMER

Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı

24

Mehmet PEKOK

İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı

25

Haluk İZOL

Personel Daire Başkanlığı

26

Ersen Murat ATEŞAL

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı

27

Abdullah GETİREN

SKS Daire Başkanlığı

28

Ersan ÇAKIR

Yapı İşleri Teknik Daire Başkanlığı

29

Seyfettin VURAN

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı

30

Murat BİÇİMLİ

Hastaneler Başhekimliği

 

01.02.2019 tarih ve 13130 sayılı yazı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’ndan gelen üst yazı doğrultusunda Koordinatörlüğümüzde Stratejik Planlama Ekibi kurularak aşağıda isimleri yazılı personel görevlendirilmiştir.

 

Tablo – 3 : Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2020 - 2024 Stratejik Planlama Ekibi

 

SNo

ADI SOYADI

BİRİMİ

1

Hasan YAVUZ

Koordinatör

2

Özgür İNTAŞ

Memur

 

 

2.4. Hazırlık Programı

 

Dicle Üniversitesi 2020-2024 Stratejik Planı, 5018 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinde belirtilen “Kamu idareleri; kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlarlar.” hükmü çerçevesinde ve 2018 yılında Mülga Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan “Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi Taslağı” ile belirlenmiş usul ve esaslara göre hazırlanmıştır.

01.02.2019 tarih ve 13130 sayılı yazı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’ndan gelen yazı doğrultusunda İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü Stratejik Planlama Ekibi ilk toplantısı ile görev bölümü yapmak üzere 04.02.2019 tarihinde gerçekleştirmiştir.

 

3. DURUM ANALİZİ

3.1. Kurumsal Tarihçe

 

Koordinatörlüğümüz, 02.04.2015 tarihinde 2015/6-25 Nolu yazı ile Dicle Üniversitesi Yönetim Kurulu tarafından Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü olarak kurulmuş olup faaliyetlerine devam etmektedir.

 

3.2. Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi

Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2015-2019 yıllarını kapsayan stratejik planı 3 kritik hedeften oluşmaktadır.

Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2015-2019 Stratejik Planı’nda belirlenen kritik hedeflerimiz;

 

·         İş Kazalarını minimum seviyeye indirmek.

·         Orta düzey yönetici kadrosunu güçlendirmek.

·         İnsan kaynakları fonksiyonunu etkin kılmak.

 

 

 

3.3. Mevzuat Analizi

           

Koordinatörlük olarak 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu doğrultusunda gerekli mevzuat hükümleri uygulaması ve analiz incelemesi aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.

 

Tablo – 4 : Mevzuat Analizi

Yasal Yükümlülük

Dayanak

Tespitler

İhtiyaçlar

 

 Koordinatörlüğümüz, Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Yönergesi’nden hareketle gerekli düzenlemeler yapılarak çalışma sürecine devam etmektedir. Birimimiz tarafından sunulan eğitim ve sağlık taraması hizmetleri tehlike sınıflarına göre yasada mevcut süreler ile hazırlanıp iç paydaşlara yararlandırılır. Sunulan hizmetler 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu doğrultusunda belirlenip gerekli iş ve işlemler Üniversitemiz birimleri ile koordineli şekilde yapılmaktadır.

 

  Koordinatörlüğümüz;

- 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu,

- İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği

- Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik

- İş Güvenliği Uzmanlarının Görev Yetki Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik

- İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev Yetki Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik

- İlkyardım Yönetmeliği

 

Birimimiz tarafından yürütülen iş ve işlemlere yönelik diğer idarelerle mevzuattan kaynaklanan görev ve yetki çatışması bulunmamaktadır.

 

        6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği mevzuatında yer alan yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi, Koordinatörlüğümüz koordinesinde Üniversitemiz tüm birimlerin işveren vekili / birim amirlerinin sorumluluğundadır.

 

     Koordinatörlük olarak yerine getirdiğimiz tüm iş ve işlemler mevzuata ve diğer ilgili yönetmeliklere uygun ve gerekli mevzuat takibi yapılarak gerçekleştirilmektedir.

 

Koordinatörlüğümüzde görevli olarak iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olmaması nedeniyle iş sağlığı ve güvenliğine yönelik çalışmalar yapılamamaktadır. İhtiyaca binaen yeniden iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi görevlendirilmesi yapılması gerekmektedir.

 

 

 

 

3.4. Üst Politika Belgeleri Analizi 

 

            Koordinatörlüğümüz, Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Politika Belgesi – III ve Eylem Planı doğrultusunda kabul edilen üst politika belge analizi aşağıdaki tabloda açıklanmıştır.

 

Tablo – 5 : Üst Politika Belgeleri Analizi

 

Üst Politika Belgesi

İlgili lüm/Referans

Verilen Görev/İhtiyaçlar

 

  Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Politika Belgesi - III ve Eylem Planı

(2014 – 2018)

 

       Üniversitemiz Tüm                         Akademik ve İdari Birimlerine dağıtım sağlamıştır.

 

    - Meslek hastalıkları ile ilgili Üniversite hastanelerinde gerekli veri talebinin oluşturulması ve ilgili verilerin Sağlık Bakanlığı ile paylaşılması

- Üniversitelerde meslek hastalıklarına yönelik araştırma faaliyetlerinin teşvik edilmesi

- Üniversitelerde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili araştırma faaliyetlerinin teşvik edilmesi

- Üniversitelerde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili bilinç düzeyinin arttırılması için öğrencilere ve çalışanlara yönelik olarak tanıtıcı ve eğitici faaliyetlerin yaygınlaştırılması

-Üniversitelerde mesleki eğitim uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği konusunda kamu ve ilgili sektörlerle işbirliklerinin oluşturulmasına teşvik edilmesi

- Üniversitelerde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili uygulamaların teknokent, teknopark, teknoloji transfer ofisleri, kuluçka merkezleri ve OSB’lerde bulunan eğitim birimlerinde de yaygınlaştırılması.

 

 

3.5. Faaliyet alanları ile ürün ve hizmetlerin belirlenmesi

 

Koordinatörlük olarak belirlediğimiz faaliyet alanları ile ürün ve hizmetler aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.

 

Tablo – 6 : Faaliyet Ala - Ürün/Hizmet Listesi

Faaliyet Alanı

Ürün/Hizmetler

 

A-  İSG Eğitimleri ve İlkyardım

 

1- A Sınıfı (çok tehlikeli) İSG Eğitimleri

 

2- B Sınıfı (tehlikeli) İSG Eğitimleri

 

3- C Sınıfı (az tehlikeli) İSG Eğitimleri

 

4- İlkyardım Eğitimleri

 

4- Uzmanlık sonrası eğitim

 

B- Sağlık Taraması

 

1- A Sınıfı (çok tehlikeli) birimleri

 

2- B Sınıfı (tehlikeli) birimleri

 

3- C Sınıfı (az tehlikeli) birimleri

 

 

 

 

3.6. Paydaş Analizi

3.6.1. Paydaşların Tespiti

 

            Koordinatörlüğümüz bünyesinde sunulan ürün/hizmetlerden ilgisi olan, kullanan, etkilenen ve etkileyen iç ve dış paydaşlar tabloda gösterilmiştir.

 

Paydaşların Önceliklendirilmesi

 

Mevcut iç ve dış paydaşlar etki ve önem derecesine göre sıralanmıştır.

 

Tablo – 7 : Paydaşlan Önceliklendirilmesi

Paydaş Adı

İç/Dış Paydaş

Önem Derecesi

Etki Derecesi

Önceliği

Akademik Personel

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

İdari Personel

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Öğrenciler

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Akademik Birimler

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

İdari Birimler

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Milli Eğitim Bakanlığı

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Hazine ve Maliye Bakanlığı

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Sağlık Bakanlığı

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Diyarbakır Valiliği

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK)

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Üniversitelerarası Kurul

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Sosyal Güvenlik Kurumu

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Diğer Üniversiteler

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

TÜBİTAK

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Devlet Personel Başkanlığı

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Diyarbakır İlçe Belediyeleri

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Tedarikçiler

DP

Yüksek

Zayıf

Çıkarlarını gözet, çalışmalara dahil et

Medya

DP

Düşük

Güçlü

Bilgilendir

Kamuoyu/Bölge Halkı

DP

Yüksek

Zayıf

Çıkarlarını gözet, çalışmalara dahil et

İşverenler ve İşveren Kuruluşlar

DP

Yüksek

Zayıf

Çıkarlarını gözet, çalışmalara dahil et

İlgili Uluslararası Kuruluşlar

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paydaşların Değerlendirilmesi

 

 

Tablo – 8 : Paydaş - Ürün/Hizmet Matrisi

 

 

Paydaşlar

İSG Eğitimleri

Sağlık Taraması

A Sınıfı

B Sınıfı

 C Sınıfı

İlkyardım

A Sınıfı

B Sınıfı

C Sınıfı

Akademik Personel

 

 

 

  İdari Personel

 

 

 

Akademik Birimler

 

 

 

 

İdari Birimler

 

 

 

 

Ü: Ürün, H: Hizmet

 

Tablo – 9 : Paydaş Etki/Önem Matrisi

Etki

Düzeyi

Önem

Düzeyi

 

 

Zaf

 

 

Güçlü

Düşük

İzle

Bilgilendir

 

Yüksek

Çıkarlarını gözet, Çalışmalara dâhil et

 

Birlikte çalış

 

Paydaş Görüşlerinin Alınması ve Değerlendirilmesi

 

Üniversitemiz tüm birim sorumlularına iş sağlığı ve güvenliği alanına yönelik farkındalık yaratmak amacıyla 03.09.2018 tarih ve 81208 sayılı yazı ile anket çalışması uygulanmıştır.

 

3.7. Kuruluş İçi Analiz

 

Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü 2019 yılbaşı itibarıyla toplam 5 personelden oluşmaktadır.

 

Tablo – 10  Yıllar İtibarıyla İdari Personelin Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı

 

Hizmet Sınıfı

2015

2016

2017

2018

2019

 

Genel İdare Hizmetleri Sınıfı

 2

 3

 4

 4

 4

 

Teknik Hizmetler Sınıf

 

 

 

 

 

 

Sağlık Hizmetleri Sınıfı

 

 2

 1

 1

 1

 

Eğitim-Öğretim Hiz.Sınıfı

 

 

 

 

 

 

Avukatlık Hizmetleri Sınıfı

 

 

 

 

 

 

Din Hizmetleri Sınıfı

 

 

 

 

 

 

Yardımcı Hizmetler Sınıfı

 

 

 

 

 

 

TOPLAM

 2

 5

 5

 5

 5

 

 

 

 

Tablo – 11 İdari Personelin Eğitim Durumu ve Hizmet Sınıfına Göre Dağılımı (2019)

Eğitim Durumu

Genel İdari Hizmetler

Teknik Hizmetler

Sağlık Hizmetleri

Eğt.-Öğrt. Hizmetleri

Avukatlık Hizmetleri

Din Hizmetleri

Yardımcı Hizmetler

Toplam

İlköğretim

 

 

 

 

 

 

 

 

Lise

 2

 

 

 

 

 

 

 2

Ön Lisans

 

 

 

 

 

 

 

 

Lisans

 1

 

 1

 

 

 

 

 2

Yüksek Lisans

 1

 

 

 

 

 

 

 1

Doktora

 

 

 

 

 

 

 

 

Toplam

 4

 

 1

 

 

 

 

 5

 

 

 

 

3.7.3. Kurum Kültürü Analizi

 

3.7.4. Fiziki Kaynak Analizi

Yerleşke bazında İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü olarak sabit ikamet ettiğimiz bir yerleşke bulunmamakla beraber 2019 yılı itibariyle Ceylan Enstitüler Binası giriş katında 4 oda kullanmaktayız.

 

3.7.5. Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi

 

Tablo – 12  Teknolojik Kaynaklar

2016 Yılı

2017 Yılı

2018 Yılı

2019 Yılı

Masaüstü Bilgisayar

4

5

5

5

Taşınabilir Bilgisayar

 

 

 

 

Tablet Bilgisayar

 

 

 

 

 

3.7.6. Mali Kaynak Analizi

 

Koordinatörlüğümüz, bütçe veya herhangi bir ödeneğe sahip değildir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.10 GZFT Analizi

 

Tablo – 13 : GZFT Listesi

İç Çevre

Dış Çevre

Güçlü yönler

Zayıf yönler

Fırsatlar

Tehditler

1-      İş Sağlığı ve Güvenliği alanında farkındalık yaratıcı yenilikler sunma.

2-      Güçlü bir yönetim anlayışı.

3-      En geniş personel grubu ile çalışılması.

4-      Mücadeleyi hedefleyen çalışan kitlesine mevcut olma.

 

 

1-       Üst İdarenin ihtiyaçlarımızı karşılamaması.

2-       Yetersiz nakit kaynağı. (Bütçeye sahip olunmaması.)

3-       Mevzuat gereği yeni bir binaya taşınma gerekliliği.

4-       Güçlü bir iş güvenliği uzmanı kadrosu

5-       Mevcut bir işyeri hekimi eksikliği

6-       Yeni teknolojilerin değişimine Üniversite personeli bazında adaptasyonun yavaş olması.

 

1-      Üniversite personeli arasından alanında uzman akademik ve idari personelden yararlanabilme imkânının var olması.

2-      İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü’nü, İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulama ve Araştırma Merkezi’ne dönüştürme faaliyetinin yapılması.

1-      A (çok tehlikeli) ve B (tehlikeli) tehlikeli sınıf birimlerine sahip olunması

2-      İş kazalarının gerçekleşmesi

3-      Çalışan personel fazlalığı ve iş bölümünün çeşitlilik göstermesi nedeniyle eğitimlerin yetersiz kalması

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tablo – 14 : GZFT Stratejileri

 

Fırsatlar

Tehditler

 

Güçlü yönler

 

Koordinatörlüğün güçlü yönleri ile dış çevrenin sunduğu fırsatlardan faydalanmaya yönelik geliştirilen stratejilerdir.

 

Dış çevredeki tehditlerin olumsuz etkilerini, koordinatörlüğün güçlü yönlerini kullanarak en aza indirgemeye yönelik geliştirilen stratejilerdir.

 

Zaf yönler

 

Koordinatörlüğün zayıf yönlerinin olumsuz etkilerini en aza indirgerken fırsatların olası olumlu etkilerinden azami zeyde yararlanmaya yönelik geliştirilen stratejilerdir.

 

Zayıf yönler ve tehditlerin olumsuz etkilerini en aza indirgemeye yönelik geliştirilen stratejilerdir.

 

 

3.11.Tespitler ve İhtiyaçların Belirlenmesi

 

 

Tablo – 15 : Tespitler ve İhtiyaçlar

 

DURUM ANALİ AŞAMALARI

TESPİTLER/

SORUN ALANLARI

İHTİYAÇLAR/ GELİŞİM ALANLARI

Uygulanmakta Olan Stratejik Planın

Değerlendirilmesi

 

 

Mevzuat Analizi

 

 

Üst Politika Belgeleri Analizi*

 

 

Payd Analizi

 

 

İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi

 

 

Kurum ltürü Analizi

 

 

Fiziki Kaynak Analizi

 

 

Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi

 

 

Mali Kaynak Analizi

 

 

Akademik Faaliyetler Analizi

 

 

Yükseköğretim Sektörü Analizi

 

 

 

 

4. GELECEĞE BAKIŞ

 

4.1. Misyon

İş sağlığı ve güvenliği hizmetleri kapsamında tüm çalışanlarımızın maruz kalabilecekleri tehlike ve risklere karşı eşit olarak korunmalarını sağlayan, bu hizmetlerin yerine getirilmesi için gerekli inceleme araştırmaları yapan ve önerilerde bulunan, risklere karşı alınması gereken tedbirlerde önce ulusal mevzuat ve standartları sonrasında uluslararası standartlara önem veren bir birim olmaktır. 

 

 

 

4.2. Vizyon

Dicle Üniversitesinin tüm yerleşke ve bu yerleşkelerdeki tüm yapılarında çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini almasını sağlayan, Üniversitemizin köklü geçmişine yakışır şekilde bu alanda da sürekli olarak fark ve değer yaratan, diğer Üniversitelerin örnek aldığı, her anlamda çalışanını koruyan bir birim olmaktır.

 

4.3. Temel Değerler

         Bilimsellik

         Adalet

         Akademik özgürlük

         Sorumluluk alma ve hesap verme anlayışı

         Yenilikçilik

         Üretkenlik

         Katılımcılık

         Liyakat

         Hoşgörü

         Kurum aidiyeti

         Toplam kalite bilinci

         Toplum yararı gözetme

         Çevreye saygı ve sosyal sorumluluk bilinci

         Evrensel etiğe uyumluluk

 

5. FARKLILAŞMA STRATEJİSİ

5.1. Konum Tercihi

             Dicle Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü olarak iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin koordine edilmesi ve en verimli çalışma kapasitesini kullanarak 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği mevzuatı çerçevesinde yerine getirilmesi gereken her türlü iş ve işlemleri etkin hale getirmektir.

 

5.2. Başarı Bölgesi Tercihi

            Tercih ettiğimiz konum itibariyle, Üniversitemiz bünyesinde gerçekleştirilen her türlü iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin toplumsal bir kültür bilincini ile pekiştirerek diğer üniversitelerden bağımsız ve fark yaratıcı bir yol izlemesini çabalamaktır.

 

5.3. Değer Sunumu Tercihi

            Konum ve başarı bölgesi tercihleri ile bunları uygulayabilmek adına, Üniversitemizde çalışan tüm birim personelinin iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri içerisinde gerçekleştirilen iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri, ilkyardım eğitimleri, kurumsal eğitimler ve sağlık taramalarının mevzuatta öngörülen süreler içerisinde periyodik olarak yaptırılıp ilgili birimler ile koordineli şekilde süreci tamamlamayı hedeflemektedir.

 

 

 

 

 

 

 

 

           

Tablo – 16 : Değer Sunumu Belirleme

Tercihler

Faktörler

 

Yok Et

 

Azalt

 

Artır

 

Yenilik Yap

Sosyal İmnlar

 

 

 

Destekler (Burslar vb.)

 

 

 

Eğitim Yöntemleri

 

 

Eğitim Programları

 

 

İşbirlikleri

 

 

Projeler

 

 

 

Kurumsal Kimlik ve

Markalma

 

 

Yan

 

 

 

 

5.4.Temel Yetkinlik Tercihi

 

            Koordinatörlüğümüz mevcut durumda sahip olduğu kurumsal kaynak ve kabiliyetlerini kullanma noktasında kendini sürekli geliştiren, yenilikçi, araştırmacı, misyon ve vizyonu olan temel değerlere öncelik veren bir birim olma yolunda diğer üniversitelerde bulunan iş sağlığı ve güvenliği birimlerinden farklı sürdürülebilir bir üstünlük sağlayacak şekilde ve değer sunumunun etkinliğini arttıracak temel yetkinlik alanları tespit etmeye çalışmaktadır. İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde Üniversitenin sahip olduğu kaynakları en verimli şekilde kullanabilme yolunda temel yetkinlikler, iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri ile sağlık taramaları üzerinde yoğunlaşılmıştır. Bu kapsamda Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü ile ortak çalışmalar doğrultusunda İSG eğitimlerinin uzaktan eğitim sistemi ile verilmesi çalışmaları yapılmıştır. Çalışmanın odak noktasında şimdilik tehlikeli ve çok tehlikeli birimlerde çalışan personelin tanımlaması yapılmış olup mevzuat gereğince az tehlikeli işyerlerinde çalışmakta olan personelin de tanımlamasına geçilecektir. Bu alanda diğer üniversiteler baz alındığında, açık öğretim veya uzaktan eğitim fakültesine sahip üniversitelerde verilmesi gereken İSG eğitimlerinin, uzaktan eğitim sistemine geçmemesi Dicle Üniversitesi olarak bu alanda Türkiye’de öncü olarak tanımlanabilir.

                       

6. STRATEJİ GELİŞTİRME: AMAÇ, HEDEF VE PERFORMANS GÖSTERGESİ İLE STRATEJİLERİN BELİRLENMESİ

6.1. Amaçlar

 

1-      İş Güvenliği Uzmanlarının birimlere görevlendirilmesi için İSG Üst Kurul Toplantısında tavsiyede bulunmak.

2-      İşyeri Hekimlerinin yeniden görevlendirilmesi için İSG Üst Kurul Toplantısına öneride bulunmak.

3-      Ulusal düzeyde İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yapılan sempozyum, çalıştay ve fuarlara katılım sağlamak.

4-      Dijital ortamda iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin gerçekleşmesini sağlamak.

 

6.2. Hedefler   

 

1-      İş Sağlığı ve Güvenliği kültürünü tüm personelde kalıcı olarak oturtulmasını sağlamak.

2-      İş Sağlığı ve Güvenliğinin, işyerlerinin bütününde benimsenmesini ve uygulanmasını sağlamak.

3-      İş güvenliği uzmanları ve işyeri hekimlerinin yeniden görevlendirilmesi için İSG Üst Kuruluna tavsiyede bulunmak.

4-      2019 yılı içerisinde başlatılacak olan A (çok tehlikeli) sınıfı için İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimlerinin 2019 yılı planlamasında C (az tehlikeli) sınıfında dâhil edilerek tüm çalışanlar için uzaktan eğitim sistemiyle eğitimlere katılımın sağlanması amaçlanmaktadır.

5-      Aynı zamanda sağlık taraması uygulamasının tüm personel tarafından katılımı sağlanarak eksiksiz bir şekilde yaptırılması ve alınması gereken önlemler açısından çalışana geri dönüşün sağlanması hedeflenmektedir.

6-      Tüm birimlerde tehlike sınıfı açısından gerekli olan ilkyardımcı personelinin tamamlanması ayrıca eksik olan ilkyardımcıların da gerekli eğitimleri alarak görevlendirilmesi için koordinasyonu sağlamak.

 

 

6.3. Performans Göstergeleri

 

Performans Göstergesi

2020

2021

2022

2023

2024

İSG Eğitimlerine Katılım

A ve B Sınıfları

A Sınıfı

A, B, C Sınıfları

A Sınıfı

A ve B Sınıfları

Sağlık Taramasına Katılım

A sınıfı

A ve B Sınıfları

A Sınıfı

A ve C Sınıfları

A ve B Sınıfları

 

 

 

 

TEMEL PERFORMANS GÖSTERGELERİ

Plan Dönemi

Plan Dönemi

 

Başlangıç Değeri

(2020)

Hedeflenen Değeri (2022-2023- 2024)

A Sınıfı (Çok Tehlikeli) İSG Eğitimleri

  A Sınıfı (3933 Kişi)

2024 yılı A Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar

B Sınıfı (Tehlikeli) İSG Eğitimleri

 B Sınıfı (1109 Kişi)

2024 yılı B Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar 

C Sınıfı (Az Tehlikeli) İSG Eğitimleri

C Sınıfı (1402 Kişi) 

 2022 yılı C Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar

İlkyardım Eğitimi

256 Kişi 

2024 yılı birimlerde çalışan personel sayısı ortalamasına göre 

A Sınıfı (Çok Tehlikeli) Birimleri Sağlık Taraması

 A Sınıfı (120 Kişi)

 2024 yılı A Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar

B Sınıfı (Tehlikeli) Birimleri Sağlık Taraması

 B Sınıfı (1109 Kişi)

 2024 yılı B Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar 

C Sınıfı (Az Tehlikeli) Birimleri Sağlık Taraması

 C Sınıfı (1402 Kişi) 

 2023 yılı C Sınıfı birim çalışanları sayısı kadar

 

*Sağlık taraması çalışmalarına, Hastaneler Başhekimliği personeli dâhil değildir.

 

Tablo – 17 : Durum Analizi ile Amaç ve Hedeflerin İlişkisi

Tespitler

İhtiyaçlar

Amaçlar

Hedefler

·         Meslek Hastalıkları ve Bulaşabilecek Diğer Hastalıkların Önüne Geçilmesi

·         İşyeri Hekimi ve İş Güvenliği Uzmanı olmaması Nedeniyle İSG Çalışmalarının yapılmaması.

·         İş Kazalarını minimum düzeye getirilmesi

·         Sağlık taramasının tehlikeli birimler bazında periyodik olarak verilmesi.

 

·         İşyeri Hekimi ve İş Güvenliği Uzmanı Görevlendirilmesi

 

·         İSG Eğitimlerinin Tehlike sınıfına göre düzenli olarak yapılması.

·         Bulaşıcı ve meslek hastalıklarının asgari seviye düzeyine çekilmesi.

·         Acil Durum Eylem Planı ve Risk Değerlendirilmesinin belirlenmesi.

·         Üniversite genelinde iş kazalarının önüne geçmek.

 

 

·         İş Sağlığı ve Güvenliği kültürünü tüm personelde kalıcı olmasını sağlamak.

·         İş Sağlığı ve Güvenliğinin, işyerlerinin bütününde benimsenmesini ve uygulanmasını sağlamak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tablo – 18 : Hedeflerden Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Birimler

 

 

 

 

       Hedefler

 

 

  Dicle Üniversitesi

İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü

 

 

Akademik Birimler

 

İdari Birimler

Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

İSG Eğitimleri

S

S

 

İ

Sağlık Taramaları

S

S

 

 

İlkyardım Eğitimleri

S

S

İ

 

S: Sorumlu birim, İ: İşbirliği yapılacak birim

 

 

 

Tablo – 19 : Hedef Kartı Şablonu

Am

İSG Eğitimleri, İlkyardım Eğitimleri, Sağlık Taramaları

Hedef

Tüm personelin eğitim ve sağlık taraması uygulamalarının periyodik olarak tamamlatılması.

 

 

Performans

Göstergeleri

 

Hedefe Etkisi (%)

Plan Dönemi Blanç Değeri

 

 

1. Yıl

 

 

2. Yıl

 

 

3. Yıl

 

 

4. Yıl

 

 

5. Yıl

 

 

İzleme

klığı

 

 

Raporlama

klığı

İSG Eğitimleri (A,B ve C Sınıfları)

 

2019

A ve B

A

A,B,C

A

A ve B

12/24/36 Ay

12/24/36 Ay

İlkyardım Eğitimleri

 

2019

 

 

-

 

-

 

-

 

-

Tüm Birimler

5 Yılda Bir

5 Yılda Bir

Sağlık Taramaları

 

2019

A

A ve B

A

A ve C

A ve B

12/36/60 Ay

12/36/60 Ay

Sorumlu Birim

Hedefin geekleşme koordinesinden İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü sorumludur.

İşbirliği Yapılacak

Birim(ler)

Koordinatörlük olarak hedeflerin gerçekleşmesi aşamasında; Sağlık taraması için Aile Hekimliği Anabilim Dalı Başkanlığı, İSG Eğitimleri için Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü, İlkyardım Eğitimi için ise Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü ile işbirliği içerisindeyiz.

 

Riskler

Hedefin geekleşmesini etkileyebilecek riskler;  Eğitim veya Sağlık taramasına katılacak bazı personelin işlerinin yoğun olması, İlçede görev yapan personelin Merkeze gelip sağlık taramasına katılmasındaki ulaşım problemi,  çalışan personelin eğitim durumu, Üniversitede çalışan personelin bir kısmında eğitim ve sağlık taraması uygulamalarına yönelik gerekli duyarlılığı göstermemeleri.  

Stratejiler

Koordinatörlük olarak hedefleri gerçekleştirmek adına öncelikle eğitim veya sağlık taramasına katılması zorunlu personelin isim listesinin Personel Daire Başkanlığı’ndan talep edilmesi, Başkanlıktan gelen isim listesi doğrultusunda takvimlendirme süreci hazırlanarak ilgili birimlere üst yazı bildirim ile koordine edilmesi ve takip edilmesi temel stratejilerimizdir.

Maliyet Tahmini

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu doğrultusunda, çalışan personelin eğitim ve sağlık hizmeti çalışana maliyet olarak yansıtılamaz hükmü uyarınca toplam maliyet kurumun kendi kaynaklarından karşılanmaktadır.

Tespitler

Yapmış olduğumuz İSG Eğitimlerinde yapılan ön test ve son test uygulamasının eğitimin kalitesi anlamında personele artı değer kattığı gözlemlenmiştir.

Periyodik olarak  yapılan sağlık taramaları sonucuna göre, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Başkanlığı ile işbirliği çerçevesinde personele yönelik sağlıklı yaşam ve tütün ürünleri kullanımının zararları üzerine video CD’ si hazırlanmıştır.

İhtiyaçlar

·         İş Güvenliği Uzmanlarının birimlere görevlendirilmesi için İSG Üst Kurul Toplantısında tavsiyede bulunmak.

·         İşyeri Hekimlerinin yeniden görevlendirilmesi için İSG Üst Kurul Toplantısına öneride bulunmak.

·         Ulusal düzeyde İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yapılan sempozyum, çalıştay ve fuarlara katılım sağlamak.

·         Dijital ortamda iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin gerçekleşmesini sağlamak.

 

 

 

6.4. Stratejiler

Tablo – 20 : Strateji - GZFT Matrisi

Stratejiler

Açıklama

Örnek

GF Stratejileri

Fırsatların olumlu etkilerinden azami zeyde yararlanarak üniversitenin güçlü yönlerinin etkilerini en üst zeye çıkarmaya yöneliktir.

Bölgesindeki sanayi kuruluşlarının üniversitelerle artan işbirliği talepleri (F) değerlendirilerek üniversite bünyesinde yer alan yetkin akademik kadroların (G) uygulama tecrübelerinin artırılması.

GT Stratejileri

Üniversitenin güçlü yönlerini kullanarak tehditlerin olumsuz etkilerini en aza indirmeye yöneliktir.

Göç sonucu oluşan artan sağlık hizmetleri talebinin (T) üniversitenin güçlü sağlık personeli yapısı (G) kullanılarak karşılanması.

FZ Stratejileri

Fırsatların olumlu etkilerinden azami zeyde yararlanarak üniversitenin zayıf yönlerinin etkilerini en aza indirmeye yöneliktir.

Üniversitenin  artan  dış  fon  olanaklarından (F) yararlanarak kurumsal kapasite eksikliğini (Z) iyiltirilmesi.

TZ Stratejileri

Zayıf  yönler     ve    tehditlerin      olumsuz etkilerini en aza indirmeye yöneliktir.

Giderek düşen talep (T) nedeniyle üniversitenin ksek maliyetlerütğü (Z) bir sertifika programından vazgeçmesi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.5. Hedef Riskleri ve Kontrol Faaliyetleri

Tablo – 21 : Hedefe İlişkin Risk ve Kontrol Faaliyetleri

Hedef:2019 yılı sonuna kadar tüm personelin sağlık taraması dosyalarının fiili olarak görev yaptıkları birimlerde eksiksiz olarak muhafaza işleminin tamamlanması.

Risk

Açıklama

Kontrol Faaliyetleri

    Birimlere dağıtımı sağlanan mevcut sağlık taraması dosyalarının ilgili kişilerce muhafaza edilememesi veya arşivlenememesi.

    Sağlık taraması tamamlanan personelin sağlık taraması dosyaları fiili olarak yaptıkları birimlere teslimi yapılmıştı. Uzatılan sağlık taraması sonucunda tekrardan dağıtımı yapılan dosyaların bazı birimlerde farklı kişilerce teslim alınıp muhafaza edildiği görülmüştür. Bu durumda aynı birimlerde farklı kişilerce muhafaza edilen dosyaların birbirinden kopuk olduğu sonucuna ulaşılmıştır.  

  Her birimde daha önceden görevlendirilen İSG sekreterlerinin güncellenmesinin sağlanması ve sağlık taraması dosyalarının ilgili birim İSG sekretaryaları tarafından muhafaza edilmesinin sağlanması ilgili birimdeki personelin ayrılması durumunda ise İSG sekreterlerinin ayrılan personelin dosyasının da yeni görev yerine gönderilmesi ile mevcut dosyalarının takibinin yapılması gerekmektedir. 

 

 

 

6.6. Maliyetlendirme

                 

                Koordinatörlük olarak bütçemiz bulunmadığı için herhangi bir harcama yapılamamaktadır.

 

 

 

 

7. EYLEM PLANLARI

 

Tablo – 22 : Eylem Planı Şablonu

Amaç 1: İSG Eğitimleri, Sağlık Taraması ve İlkyardım Eğitimleri

Hedef 1.1: Eğitim ve sağlık taraması uygulamalarının, Üniversitemiz birimlerindeki tüm personelin katılımını sağlamaktır.

Performans

Göstergesi

1.1.1:

 

Hedefe

Etkisi

Plan nemi Başlangıç Değeri

 

Planın

1.Yılı

 

Planın

2. Yılı

 

Planın

3. Yılı

 

Planın

4. Yılı

 

Planın

5. Yılı

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faaliyetler*

 

Sorumlu

Birim

İşbirliği Yapılacak Birim(ler)

 

Faaliyetin

Başlangıç Tarihi

 

Faaliyetin

Bitiş Tarihi

F1.1.1: İSG Eğitimleri

İSG Koordinatörlüğü Koordinesinde Tüm Birimler

Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

     Eylül 2019

Aralık 2019

F1.1.2: İlkyardım Eğitimleri

İSG Koordinatörlüğü

Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

                        Şubat/ Mart/ Nisan 2019

Mayıs 2019

F1.1.3: Sağlık Taraması Uygulaması

İSG Koordinatörlüğü Koordinesinde Tüm Birimler

Aile Hekimliği Anabilim Dalı Başkanlığı

Eylül 2019

Ekim 2019

 

 



8.İZLEME VE DEĞERLENDİRME

Üniversiteler İçin Stratejik Plan Rehberi hükümlerine göre stratejik planın 6 aylık ve yıllık dönemler bazında izlenmesi ve raporlanması gerekmektedir. 

2020-2024 Stratejik Planında yer alan amaç ve hedeflerin gerçekleşmesinden sorumlu olan birimlerden alınacak veriler, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından raporlanarak takip edilecektir. Değerlendirmeler sonucunda elde edilen bilgilerin performans raporu ve idari faaliyet raporu ile uyumlu olmasına dikkat edilecektir.

Amaç ve hedeflere ulaşmada sadece stratejik plandan sorumlu birimlerin değil, Dicle Üniversitesi’nin tüm iç ve dış paydaşlarıyla birlikte; üst yönetimin de desteğini alarak, temel değerleri doğrultusunda kalite ve başarı bilincini kurum kültürü olarak benimseyerek 2020-2024 Stratejik Planı başarı ile uygulanacaktır.

 

Tablo – 23 : Stratejik Plan İzleme Tablosu

A1

 

H1.1

 

 

H1.1 Performansı

(PG1.1.1 Performan X Hedefe Etkisi) + (PG1.1.2 Performansı X

Hedefe Etkisi)

Sorumlu Birim

 

 

 

Performans

Göstergesi

 

 

Hedefe

Etkisi (%)

 

Plan nemi Başlangıç Değeri* (A)

 

İzleme Dönemindeki Yılsonu Hedeflenen Değer (B)

İzleme Dönemindeki Geekleşme Değeri (C)

 

Performans

(%)

(C-A)/(B-A)

PG1.1.1:

 

 

 

 

 

Açıklama

Her  yılın  ilk  altı  ayında  ulaşılan  performans  düzeyi  dikkate  alınarak  izlemenin yapıldığı yılın sonu itibarıyla hedeflenen değere ulaşılıp ulaşılamayacağının analizi yapılır. Hedeflenen değere ulaşılmasını engelleyecek hususlar ve riskler varsa bunlar değerlendirilir. Hedeflenen değere ulaşılmasını sağlayacak temel tedbirlere kısaca yer verilir.

PG1.1.2:

 

 

 

 

 

Açıklama

 

 

 

 

Tablo - 24 : Stratejik Plan Değerlendirme Tablosu

A1

 

H1.1

 

 

H1.1 Performansı

(PG1.1.1 Performan X Hedefe Etkisi) + (PG1.1.2 Performansı X Hedefe

Etkisi)

Hedefe İlişkin Sapmanın

Nedeni*

 

Hedefe İlişkin Alınacak

Önlemler

 

Sorumlu Birim

 

 

 

Performans

Göstergesi

 

 

Hedefe

Etkisi (%)

 

Plan nemi Başlangıç Değeri** (A)

 

İzleme Dönemindeki Yılsonu Hedeflenen Değer (B)

İzleme Dönemindeki Geekleşme Değeri (C)

 

Performans

(%)

(C-A)/(B-A)

PG1.1.1:

 

 

 

 

 

Performans Göstergelerine İlişkin Değerlendirmeler***

İlgililik

 

Etkililik

 

Etkinlik

 

rrülebilirlik

 

 

 

Performans

Göstergesi

 

 

Hedefe

Etkisi (%)

 

Plan nemi Başlangıç Değeri** (A)

 

İzleme Dönemindeki Yılsonu Hedeflenen Değer (B)

İzleme Dönemindeki Geekleşme Değeri (C)

 

Performans

(%)

(C-A)/(B-A)

PG1.1.2:

 

 

 

 

 

Performans Göstergelerine İlişkin Değerlendirmeler***

İlgililik

 

Etkililik

 

Etkinlik

 

rrülebilirlik

 

 

9.STRATEJİK PLANIN GÜNCELLENMESİ

Stratejik planlar, plan döneminin kalan yılları için güncellenebilir. Güncelleme; misyon, vizyon ve amaçlar değiştirilmeden stratejik plan döneminin kalan yılları için hedeflerde yapılan değişikliklerdir. İlave kaynak temininin mümkün olmadığı durumlarda yapılacak değişikliklerin uygulanmakta olan planın toplam kaynak gereksinimini değiştirmeyecek nitelikte olması gerekir. Güncelleme ihtiyacının tespiti için stratejik plan izleme raporu ile stratejik plan değerlendirme raporundan yararlanılır. Güncelleme, bir stratejik plan döneminde en fazla iki kez yapılabilir. Güncellenen hususlar ikinci güncellemenin konusu olamaz. Güncellemenin kapsamına giren hususlara ilişkin çalışmalar SGDB’nin koordinasyonunda sorumlu ve ilgili birimlerin katılımıyla gerçekleştirilir.

Güncellemenin kapsamı;

·         Mevcut hedef ifadesinin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir hedef eklenmesi

·         Mevcut performans göstergelerinin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir performans göstergesi eklenmesi

·         Mevcut performans göstergelerinin değerlerinin değiştirilmesi

·         Performans göstergelerinin hedefe etkisinin değiştirilmesi

·         Sorumlu ve işbirliği yapılacak birimlerin değiştirilmesi

·         Mevcut risklerin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir risk eklenmesi

·         Mevcut stratejilerin değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir strateji eklenmesi

·         Hedefe ilişkin toplam maliyet tahmininin değiştirilmesi

·         Hedefe ilişkin tespitler ve ihtiyaçların değiştirilmesi, çıkarılması ya da yeni bir tespit ve ihtiyaç eklenmesidir.

Güncelleme talebi gerekçeli bir şekilde ve Rehberin Tablo 28’de yer alan şablona uygun olarak hazırlanan güncellenecek hususlarla birlikte Cumhurbaşkanlığı Bütçe ve Strateji Başkanlığının uygun görüşüne sunulur. Bu kapsamda güncelleme talebinde durum analizi bulgularında ortaya çıkan ve güncellemeye gerekçe oluşturan yeni tespitler ve ihtiyaçlar belirlenir.

Cumhurbaşkanlığı Bütçe ve Strateji Başkanlığı, güncelleme talebi uygun bulunan ilgili üniversiteye, planın güncellenen kısımlarına ilişkin hazırladığı değerlendirme raporunu gönderir. İlgili üniversite rapordaki hususları dikkate alarak plana son şeklini verdikten sonra güncellenmiş nihai versiyonu Cumhurbaşkanlığı Bütçe ve Strateji Başkanlığına gönderir.

 

Tablo – 25 : Hedef Kartı Güncellemesi

 

20XX Yılı Güncellemesi

 

Mevcut İfade

Güncellenmiş

İfade

Güncelleme

Gerekçesi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hedef 2.1

Hedef

 

 

 

Performans Göstergesi

 

 

 

Performans Göstergesi

Değeri

 

 

 

Performans Göstergesinin

Hedefe Etkisi

 

 

 

Sorumlu Birim

 

 

 

İşbirliği Yapılacak Birim

 

 

 

Riskler

 

 

 

Stratejiler

 

 

 

Toplam Maliyet

 

 

 

Tespitler

 

 

 

İhtiylar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STRATEJİK PLANIN SUNULMASI

 

Tablo – 26 : Stratejik Plan Şablonu

 

 

Değerlendirilmek Üzere Gönderilecek Taslak Planda Yer Alacak Bölümler ve Tablolar

 

Kamuoyuna Açıklanacak Nihai Stratejik Planda Yer Alacak Bölümler ve Tablolar

Rektör Sunuşu

-

Azami bir sayfa

Bir Bakışta Stratejik

Plan

 

-

 

Azami iki sayfa

Temel Performans

Göstergeleri

 

Azami bir sayfa

Stratejik Plan Hazırk

reci

Planlama sürecinin organizasyonuna odaklanır.

Azami iki sayfa

Durum Analizi

Sayfa sınırlaması bulunmamaktadır.

Azami 20 sayfa

 

Kurumsal Tarie

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

 

Mevzuat Analizi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 2)

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

Üst Politika Belgeleri

Analizi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 3)

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

 

 

 

 

Değerlendirilmek Üzere Gönderilecek Taslak Planda Yer Alacak Bölümler ve Tablolar

Kamuoyuna Açıklanacak Nihai Stratejik Planda Yer Alacak Bölümler ve Tablolar

Faaliyet Alanları ile Ün ve Hizmetlerin Belirlenmesi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

(Tablo 4)

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

(Tablo 4)

 

 

Payd Analizi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 5 ve Tablo 6)

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

 

Kuruluş İçi Analiz

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 8)

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

(Tablo 8)

 

Akademik Faaliyetler

Analizi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 9)

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

Yükseköğretim

Sektörü Analizi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir. (Tablo 10 ve Tablo 11)

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

 

GZFT Analizi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 12 ve Tablo 13)

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

(Tablo 12)

Tespitler ve İhtiyaçların Belirlenmesi

 

 

Sadece Tablo 14’e yer verilir.

 

 

-

Geleceğe Bakış

Azami iki sayfa

Misyon

Vizyon

Temel Değerler

 

 

Farklılaşma Stratejisi

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

detaylı bir şekilde yer verilir.

(Tablo 15)

 

Değerlendirme ve analiz sonuçlarına

özet bir şekilde yer verilir.

 

 

Strateji Geliştirme

     Hazırlanması  zorunlu  olmamakla  birlikte  üniversitenin  ihtiy duyması halinde, her bir am in azami bir sayfa açıklama yapılabilir.

     Her bir hedef için bir hedef kartı tasarlanır.

     Her bir hedef kartı azami iki sayfa olacak şekilde hazırlanır.

Hedef Kartları

Tablo 17 ve Tablo 18

Tablo 17 ve Tablo 18

Hedef Riskleri ve

Kontrol Faaliyetleri

 

Tablo 21

 

-

Maliyetlendirme

Tablo 22

Tablo 22

İzleme ve

Değerlendirme

 

Azami iki sayfa