Ders İçerikleri

DİCLE ÜNİVERSİTESİ BATI DİLLERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ

İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ANABİLİM DALI

 

LİSANS PROGRAMI ZORUNLU ALAN DERSLERİ

       I.                   YARIYIL                                                                                                          

TAR101         Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I   

Bu derste, Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler; XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları; XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi; Anadolu’nun işgali ve tepkiler; Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma; son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü; Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması; Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; düzenli ordunun kuruluşu, Yunan taarruzu ve Batı cephesindeki savaşlar, Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması, Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması gibi konulara değinilecektir.         

TAR101         Atatürk’s Principles and History of Turkish Revolution I   

In this course, the following information will be provided: Internal and external reasons that prepared the collapse of the Ottoman Empire; Innovation in the Ottoman Empire in the nineteenth century; Intellectual currents in the last period of the Ottoman Empire; At the beginning of the century, the Ottoman Empire political and military situation at the beginning of the twentieth century; World War I and the Armenian issue; The occupation of Anatolia and reactions; Mustafa Kemal Pasha's arrival to Samsun and his activities; congress period and organization;The opening of the last Ottoman Parliament and the acceptance of the National Pact; Preparation for the National Struggle and this preparation’s material and spiritual foundations; Opening and activities of the Turkish Grand National Assembly; Treaty of sevr; Struggles on the Southern and Eastern fronts ; the establishment of the regular army, the Greek offensive and the wars on the Western front, The signing of the Mudanya Armistice, the meeting of the Lausanne Conference and the Peace Treaty signing.

TUR101         Türk Dili I

Bu derste, yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamalar); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma ele alınacaktır.

TUR 101        Turkish Language I

In this course, the structure and functioning of Turkish language will be addressed from the perspectives of language and its features; spelling and punctuation; features of written and verbal expression; paragraph creation and paragraph types (introduction, body, conclusion paragraphs); ways of developing thinking (applications of explanation, discussion, narration, description, exemplification, witnessing, comparison and so on); text structure (structural features of the text, introduction-development-conclusion parts); textual features (coherence, consistency, purposefulness, acceptability, situationality, informativeness, intertextuality); text writing (drafting, writing, editing and sharing); writing informative-explanatory text; writing narrative text; writing descriptive text; writing argumentative and persuasive text.

ELL101         İngiliz Edebiyatına Giriş I

Bu ders, özellikle Eski İngilizceye kadar uzanan İngiliz edebiyat tarihine genel bir bakış içerir. Bu ders öğrencilere roman, kısa öykü, drama, düzyazı, şiir ve sözlü gelenekleri içeren çeşitli metin ve türleri çağdaş okuma teknikleriyle birlikte tanıtır. Ders, edebiyat unsurlarını, edebi terimleri ve edebi akımları tanımlayarak, öğrencilerin edebi ve eleştirel analiz, yazma ve araştırma becerilerini geliştirecektir.

ELL101         Introduction to English Literature I

The course includes an overview of particularly British literary history, which dates back to Old English. This course introduces students a variety of texts and genres, including novels, short stories, drama, prose, poetry and oral traditions, together with contemporary techniques for reading them. The course will develop students’ skills in literary and critical analysis, writing, and research by identifying the elements of literature, the literary terms and the literary movements as well.

ELL103         Fonetik

Bu ders öğrencilere seslerin üretimi ve akustik fonetiği tanıtır. Böylece, konuşma aygıtımızın fizyolojik özelliklerinin araştırılması, ses dalgalarının fiziksel özelliklerinin ve bunların dilbilimsel tanımlamada yer alan bileşen parçalarının tartışılması ve çeşitli dillerde seslerin güvenilir bir şekilde tanımlanması, transkripsiyonu ve üretimi ele alınacaktır.

ELL103         Phonetics

This course introduces sudents to the articulatory and acoustic phonetics. Thus, investigation of the physiological properties of our speech apparatus, discussion of the physical properties of sound waves and their component parts that figure in linguistic description and training in reliable identification, transcription and production of sounds in various languages will be dealt with.

ELL105         İngiliz Kültürü I

Bu dersin amacı Büyük Britanya adasının Avrupa kıtasındaki yeri ve önemi, adanın coğrafi, tarihsel ve kültürel yapısı, ülkenin etnik ve dinsel yapısı, günümüz İngiliz ulusu ve İngilizcenin kronolojik gelişimi hakkında bilgi vermektir.

ELL105         British Culture I

This course aims at providing information about the place and importance of the island of Great Britain in the European continent, its geographic, historical and cultural structure, ethnic and religious structure of the country and today's English nation and the chronological development of English language.

ELL107         Kısa Öyküye Giriş

Bu ders, kısa öyküyü 19. ve 20. yüzyıllardan İngiliz ve Amerikan Edebiyatı temsili örneklerin yakın okumaları aracılığıyla bir tür olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Kısa öykülerin hem tarihi hem de sosyal bağlamlarının araştırılması ve biçimsel özellikleri dersin temel amacını oluşturur. Ders, teorik tartışmalara kısa bir giriş yaptıktan sonra, kısa öykünün tanımı üzerine, öğrencilerin bireysel metinlerin pratik analizlerini yapmalarını sağlayacaktır.

ELL107         Introduction to Short Story

This course aims to examine the short story as a genre through close readings of representative examples from 19th and 20th century English and American literature. Exploration of both historical and social contexts of the short stories and their formal characteristics constitutes the basic purpose of the course. After a brief introduction to theoretical discussions on the definition of the short story, the course will enable students to engage in practical analyses of individual texts.

ELL109         Mitoloji

Bu ders, mitleri gösterge sistemleri ve edebi, dilsel ve kültürel ürünler olarak inceler. Dersin ilk bölümü eski Mezopotamya, Yunan ve Roma mitlerine odaklanmaktadır. İkinci bölüm, sonraki dönemlerin mitlerine odaklanır ve mit, toplum, dil ve inanç arasındaki ilişkileri araştırır.

ELL109         Mythology

This course studies myths as sign systems and as literary, linguistic and cultural products. The first part of the course concentrates on ancient Mesopotamian, Greek and Roman myths. The second part focuses on the myths of later periods and explores the relations between myth, society, language and faith.

ELL111         Akademik Yazma I

Dersin amacı, öğrencilerin yazılı iletişim becerilerini, ifade birliği, açıklığı ve tutarlılığının yanı sıra argümantasyon, açıklama, karşılaştırma ve karşıtlık biçimlerinde ustalaşmaya özel vurgu yaparak geliştirmektir. Dersin iki önemli bileşeni, kütüphane araştırmasının nasıl yapılacağını ve bir araştırma makalesinin nasıl yazılacağını öğrenmektir. Öğrencilerin performansının değerlendirilmesinde İngilizce yeterliliğine dikkat edilecektir.

ELL111         Academic Writing I

The objective of the course is to enhance students' communicative skills in writing with special emphasis on unity, clarity, and coherence of expression as well as on mastering forms of argumentation, description, comparison and contrast. Two important components of the course are learning how to do library research and how to write a research paper. In evaluating students' performance, attention will be paid to competence in English.

ELL113         Edebiyat ve Dil Öğretimi I

İngiliz ve Amerikan edebiyatı eserlerinden ve orjinalinde yazım dili İngilizce olan eserlerden seçilen kısa hikaye ve roman örnekleri ve bu iki türün diğer türlerden farklı özellikleri; her dil düzeyinde gençler ve yetişkinlerle edebiyat kullanımına değişik yaklaşımlar; edebiyat ve dil öğretiminin bu iki edebi türde (kısa hikaye ve roman) kuram ve uygulama boyutunda bütünlenmesi, edebi metinlerin içerik zenginliği ve dilsel özellikler dikkate alınarak incelenmesi; kültür öğretimi yöntemlerinin kısa hikaye ve roman kullanımı yoluyla belirtilen alanlarda incelenmesi: karşılaştırmalı ve karşıtsal açıdan ana ve erek dil ve kültüründeki nesne ve ürünler; atasözleri ve deyimler, kültürel değerleri taşıyan kalıplaşmış ifadeler; toplumsal yapılar, roller ve ilişkiler; gelenekler/ görenekler/ adetler; inançlar, değerler, yasaklar ve tabular, toplumlara özgü batıl inançlar; siyasi, tarihi ve ekonomik özgeçmiş; kültürel kurumlar; mecazi/ çağrışımsal yan anlam, mizah kullanımı.

ELL113         Literature and Language Teaching I

Example short stories and novels from British and American and those which are originally produced in English; identification of the distinctive features of short stories and novels; different approaches to using literature with teenage and adult learners at all levels; examining ways in which the teaching of literature and language in these two genres (short story and novel), exploring theoretical and practical dimensions of this integration; analysis of literary texts as content and as context; culture teaching through short stories and novel in the following domains: comparison and contrast between objects or products that exist in the target and native culture; proverbs, idioms, formulaic expressions which embody cultural values; social structures, roles and relationships; customs/ rituals/ traditions; beliefs, values, taboos and superstitions; political, historic and economic background; cultural institutions; metaphorical/ connotative meanings, use of humour.

II.                YARIYIL

TAR102         Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II   

Bu ders, öğrencilere Mustafa Kemal Atatürk'ün ilkelerini tam olarak anlayarak modern bir demokratik devlet yaratma süreçleri hakkında fikir vermeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, Osmanlı İmparatorluğu'nun gerileme nedenleri ve reform faaliyetleri, I. Dünya Savaşı'na yol açan süreçte Avrupa'da yaşanan gelişmeler, Ulusal Kurtuluş Savaşı'nın nasıl ve hangi koşullarda kazanıldığı, Lozan Antlaşması'nın sonuçları ve içeriği, yeni Türkiye Cumhuriyeti'nin oluşum sürecinde yaşanan olaylar, Kurtuluş Savaş’ı sonrası siyaset, sosyal ve kültür alanlarında yapılan tüm reformlar olmak üzere birçok konu hakkında detaylı bilgi verilecektir.

TAR102         Atatürk’s Principles and History of Turkish Revolution II      

This course intends to give students insight into the processes of creating a modern democratic state by understanding the principles of Mustafa Kemal Atatürk. The students will have a clear understanding of many issues such as the reasons for the decline of the Ottoman Empire and reform activities, developments in Europe in the process that led to World War I, how and in what conditions the Turkish War of Independence was won, the implications and the content of the Treaty of Lausanne, the events in the process of creation of new Republic of Turkey, all reforms in political, social, and cultural fields after National War.

TUR102         Türk Dili II

Bu derste, akademik dil ve yazının özellikleri; akademik yazılarda tanım, kavram ve terimlerden yararlanma; nesnel ve öznel anlatım; akademik metinlerin yapısı ve türleri (makale, rapor ve bilimsel özet vb.); iddia, önerme yazma (bir düşünceyi doğrulama, savunma ya da karşı çıkma); bilimsel raporların ve makalelerin biçimsel özellikleri; rapor yazmanın basamakları; açıklama, tartışma, metinler arası ilişki kurma, kaynak gösterme (atıf yapma ve dipnot gösterme, kaynakça oluşturma); başlık yazma, özetleme, anahtar kelime yazma; bilimsel yazılarda dikkat edilecek etik ilkeler; akademik metin yazma gibi uygulamalar ele alınır.

TUR102         Turkish Language II

This course deals with applications such as academic language and features of writing; using definitions, concepts and terms in academic articles; objective and subjective expression; structure and types of academic texts (articles, reports and scientific abstracts, etc.); writing a claim, proposition (confirming, defending or opposing a thought); scientific reports and formal features of articles; steps of writing a report; explanation, discussion, intertext establishing relationships, referencing (citing and footnote, creating references); writing headlines, summarizing, writing keywords; ethical principles to be considered in scientific writings; academic text writing applications.

ELL102 İngiliz Edebiyatına Giriş II

Bu dersin amacı, Erken Modern dönemden yirminci yüzyıla kadar İngiliz Edebiyatının tarihsel, kültürel ve edebi gelişiminin kronolojik çalışmasını sağlamaktır. Bu amaçla, bu ders öğrencilerin herhangi bir edebi metne eleştirel bir yaklaşım kazanmalarına yardımcı olarak öğrencilerin seçilen metinlerin edebi ve dönemsel özelliklerini incelemelerini sağlamayı amaçlamaktadır.

ELL102 Introduction to English Literature II

The aim of this course is to provide chronological study of the historical, cultural and literary development of English Literature from the from Early Modern period to the twentieth century. For this purpose, this course aims to enable students to examine the literary and periodic features of the selected texts by helping students acquire a critical approach to any literary text.


ELL104         Sesbilim

Bu dersin amacı, konuşma süreçlerini incelemek, konuşma seslerinin nasıl üretildiğini, iletildiğini ve algılandığını açıklamak ve belirli dillerdeki ses sistemlerini ve kalıplarını, Türkçe ve İngilizceden yararlanarak ele almaktır. Seslendirme fonetiği ve dinleme ve transkripsiyon becerilerini daha fazla geliştirmek, öğrencilerin konuşma analizi için araçsal teknikleri kullanmalarını sağlamak da bu dersin amaçlarıdır.

ELL104         Phonology

The aim of this course is to study speech processes, to describe how speech sounds are produced, transmitted and perceived and to study systems and patterns of sounds in particular languages, with a specific reference to Turkish and English. To further develop an understanding of articulatory phonetics and listening and transcription skills, to enable students to use instrumental techniques for speech analysis are also the objectives of this course.

ELL106         İngiliz Kültürü II

Bu dersin amacı, öğrencilerin hem tarihsel hem de çağdaş toplumdaki İngiliz kültürüne ilişkin farkındalığını artırmak ve öğrencileri siyaset, medya, sosyal sınıflar, gençlik kültürleri ve müzik açısından İngiliz kültürünün temel yönleri hakkında bilgilendirmektir. İngiliz kültürünün siyaset, medya, sosyal sınıflar, gençlik kültürleri açısından önemli yönleri incelenmekte ve tartışılmaktadır.

ELL106         British Culture II

The aim of this course is to increase students’ awareness of British culture both historically and in contemporary society, and acquaint students with the major aspects of British culture with respect to politics, media, social classes, youth cultures and music. Major aspects of British culture with respect to politics, media, social classes, and youth cultures are examined and discussed.

ELL108         Klasik Edebiyat

Klasik edebiyat, Antik Yunan ve Roma medeniyeti temel edebiyat fikrinin orijinini oluşturmaktadır, Bu derste klasik edebiyat okumaları drama, felsefi diyalog, epik, trajedi türlerinin temel özelliklerini incelemeyi hedeflemektedir. Homer, Eflatun, Aristo, Sofakles, Sappho, Ovid, Horace, Euripides, Catullus gibi klasik yazar ve düşünürleri tanımayı ve tartışmayı hedeflemektedir.

ELL108         Classical Literature

Classical literature constitutes the origin of the basic idea of Ancient Greek and Roman civilization literature. In this course, classical literature readings aims to examine the basic characteristics of drama, philosophical dialogue, epic, tragedy genres. It aims to recognize and discuss classical writers and thinkers such as Homer, Plato, Aristotle, Sophocles, Sappho, Ovid, Horace, Euripides, Catullus.

ELL110         Bilgisayara Giriş

Bu dersin amacı öğrencileri bilişim ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi yapabilmek; öğrencilere bilgisayar donanımı konusunda teorik ve pratik bilgiler vermek; işletim sistemlerinin arayüzlerinin kullanımını öğretmek, kelime işlemci ve sunu programı kullanımını uygulamalı olarak göstermektir.

ELL110         Introduction to Computer

The aim of this course is to provide students with basic concepts of informatics, theoretical and practical knowledge about computer hardware, to teach the use of operating systems' interfaces, vocabulary to demonstrate the usage of processor and presentation program practically.

ELL112         Akademik Yazma II

Bu dersin amacı öğrencilerin, çeşitli kurmaca ve kurmaca olmayan türler üzerine analitik denemeler yazma konusunda yoğun eğitim verilen öğrencilerin yazma becerilerini daha da geliştirmektir. Araştırma ödevi, ders çalışmasının bir parçasıdır.

ELL112         Academic Writing II

The objective of the course is to enhance the writing skills of students who are given intensive instruction in writing analytical essays on various forms of fiction and non-fiction. A research paper is part of the course work.

ELL114         Edebiyat ve Dil Öğretimi II

İngiliz ve Amerikan edebiyatı eserlerinden ve orjinalinde yazım dili İngilizce olan eserlerden seçilen şiir ve tiyatro oyunu örneklerinin analizi ve bu iki türü diğer edebi türlerden ayıran özellikler; edebi metinlerin içerik zenginliğine dikkat çekecek etkinlikler; şiir ve tiyatro oyunu kullanımı ve kültürel öğelerin öğretimi: karşılaştırmalı ve karşıtsal açıdan ana ve erek dil ve kültüründeki nesne ve ürünler; atasözleri ve deyimler, kültürel değerleri taşıyan kalıplaşmış ifadeler; toplumsal yapılar, roller ve ilişkiler; gelenekler/ görenekler/ adetler; inanç, değerler, yasaklar ve tabular, toplumlara özgü batıl inançlar; siyasi, tarihi ve ekonomik özgeçmiş; kültürel kurumlar; mecazi/ çağrışımsal yan anlam, mizah kullanımı.

ELL114         Literature and Language Teaching II

The characteristics of poetry and drama as a literary genre; Example poems and plays from British and American and those which are originally produced in English, approaches to analyzing ways to use contemporary poetry and drama; activities that help students analyze literature as context and as content; teaching of literature and language in these two genres and theoretical and practical dimensions of this integration; teaching cultural and social issues through poetry and drama in the following domains: comparison and contrast between objects or products that exist in the target and native culture; proverbs, idioms, formulaic expressions which embody cultural values; social structures, roles and relationships; customs/ rituals/ traditions; beliefs, values, taboos and superstitions; political, historic and economic background; cultural institutions; metaphorical/ connotative meanings, use of humour

 III.             YARIYIL

ELL201         Ortaçağ İngiliz Edebiyatı

Bu ders, Orta Çağ boyunca farklı toplumlardan İngiliz Edebiyatı içerisindeki kültürel gelişmeleri kapsar. Öğrenciler, hem ortaçağ dünyasını hem de ortaçağ İngiliz Edebiyatını şekillendiren sivil, dini, eğitimsel ve ekonomik kurumların büyümesini çeşitli politik, tarihsel, antropolojik ve edebi perspektiflerden analiz ederler.

ELL201         Medieval English Literature

This course covers cultural developments within English Literature from different socities throughout the Middle Ages focusing mainly on the British Isles from the fifth century to the thirteenth century. Students analyse the growth of institutions, civil, religious, educational and economical, which shaped both the medieval world and medieval English Literature along with the medieval mind from a variety of political, historical, anthropological and literal perspectives.

ELL205         İngiliz Romanının Yükselişi

Bu derste edebi bir tür olarak romanın 18. yüzyılda yükselişi ve gelişimi tarihi, sosyal ve edebi yönleriyle ele alınıp Daniel Defoe, Samuel Richardson ve Henry Fielding’den seçilen romanlar incelenecektir. Ayrıca bu yüzyılda etkili olan “gerçekçilik” akımına değinilecektir.

ELL205         Rise of the English Novel

In this course, the rise and the development of novel in the 18th century as a literary genre will be dealt with and specific novels by Daniel Defoe, Samuel Richardson and Henry Fielding will be studied. In addition, realism as a movement will be mentioned.

ELL207           Çeviri I (İngilizce-Türkçe)

Çeviri I dersinde çeşitli yayınlardan seçilen metinlerin İngilizce’den Türkçe’ye çevrilmesi yoluyla çeviri ile ilgili temel beceriler kazandırılır. Öğrenciler bu derste temel kavramlara ve çevirinin kültürel unsurlarına aşinalık kazanır.

ELL207          Translation I (English-Turkish)

By translating the chosen English texts from various publications into Turkish, basic skills in translation will be gained. Thus the students will be familiar with basic concepts and cultural aspects in the field.

ELL209          Dilbilime Giriş I

Bu derste öğrenciler dilbilim teorisinin gelişimi ve dilbilimi oluşturan sesbilim, morfoloji, anlambilim ve sözdizimi gibi alanlara dair bilgi sahibi olur ve edebiyata yansımalarını inceleme fırsatı bulur.

ELL209          Introduction to Linguistics I

This course is intended to get students to gain knowledge about the development of the theory of linguistics and areas such as phonology, morphology, semantics, and syntax that make up the linguistics. Furthermore, they will be able to analyse the reflection of linguistics into literary texts.

ELL213         İleri Dilbilgisi

Bu dersin amacı, öğrencilerin İngilizce dilbilgisi seviyesini, dilin fonksiyonlarını farklı bağlamlar içerisinde görmek suretiyle ileri düzeye çıkarmaktır. Öğrencilerin ileri düzey dilbilgisi yapılarını tanımaları ve kullanabilmeleri amaçlanmaktadır.

ELL213          Advanced Grammar

The objective of this course is to get the students to reach advanced level in English grammar by getting them to see the functions of the target language within different contexts. Thus they will recognize advanced level grammatical structures and be able to apply them.

ELL215         Yabancı Dil (Fransızca I)

Bu derste, şimdiki zaman; geniş zaman; bu zamanlarda sözel, okuma, yazma ve dinleme becerileri; sözel beceriler (kendini tanıtma, bir şeyi/yeri tarif edebilme, yol tarifi verebilme, kişisel bilgilere yönelik soru ve cevap kalıpları); okuma becerileri (lokantada, otobüs-tren vb. ulaşım araçlarında, alış-veriş yerlerinde liste/etiket okuma, soru sorma vb.); yazma becerileri (kısa mesaj yazma, poster içeriği yazma, form doldurma); dinleme becerileri (yol tarifi, yer/kişi tarifi vb.) verilecektir

ELL215         Foreign Language (French I)

In this course, present tense; verbal, reading, writing and listening skills in that time; verbal skills (introducing oneself, describing something / place, giving directions, question and answer patterns for personal information); reading skills (reading lists / labels in restaurants, buses, trains etc., shopping places, asking questions, etc.); writing skills (text message, poster content, form filling); listening skills (directions, place / person description etc.) will be provided.

IV.             YARIYIL

ELL204           20. Yüzyıl Şiiri

Bu derste, 20. yüzyılın 19. yüzyıldan sosyo-kültürel açıdan farklarına değinilecek, 20. yüzyılın önde gelen şairlerinden Thomas Hardy, A.E. Housman, T. S. Eliot, Ezra Pound, W. B. Yeats, Dylan Thomas, Philip Larkin, Stevie Smith, Ted Hughes ve Seamus Heaney’nin seçilen şiirlerinin yanısıra I. Dünya Savaşı ve II. Dünya Savaşı şair ve şiirlerine de yer verilecektir.

ELL204          20th Century Poetry

In this course, socio-cultural differences between the 20th century and the 19th century will be touched upon, and war poems of the 20th century will be studied in addition to the chosen poems of the leading poets of the 20th century such as Thomas Hardy, A.E. Housman, T. S. Eliot, Ezra Pound, W. B. Yeats, Dylan Thomas, Philip Larkin, Stevie Smith, Ted Hughes, and Seamus Heaney.

ELL206          Viktorya Dönemi Romanı

Bu derste öğrenciler çeşitli makalelerle Kraliçe Viktorya Dönemi’nin entelektüel ve kültürel ortamına dair bilgi edinecekler, Thackeray, Elizabeth Gaskell, Emily Bronte, Charles Dickens, George Eliot, Anthony Trollope gibi dönemin önde gelen romancılarından seçilen romanları analiz edeceklerdir.

ELL206          Victorian Novel

This course has been designed to get students to be familiar with the intellectual and cultural context of the Victorian Period through various essays. The chosen novels by the canonical novelists such as Thackeray, Elizabeth Gaskell, Emily Bronte, Charles Dickens, George Eliot, and Anthony Trollope will be analysed.

ELL208         Çeviri II (Türkçe-İngilizce)

Öğrenciler, Çeviri II dersinde çeşitli kaynaklardan seçilen, Türkçe’ye özgü anlatım ve ifade tarzlarını içeren cümle, paragraf ve metinlerin Türkçe’den İngilizce’ye çevrilmesiyle çevirinin inceliklerini görecekler, Türkçe edebi eserlerin İngilizce’ye çevrilmesinde karşılaşabilecekleri sorunlarla nasıl başa çıkabileceklerine dair bilgiyle donatılacaklardır.  

ELL208          Translation II (Turkish-English)

Students will recognize how to translate specific expressions and idioms in sentences and paragraphs in various texts from Turkish into English and thus see the subtlety in translation. In addition, they will be equipped with the knowledge of how to cope with translation problems as they translate a given literary text from Turkish into English.

ELL210          Dilbilime Giriş II

Dilbilim I dersinin devamı olarak dilbilime özgü temel alanlar üzerinde durulacak, dil-kültür ilişkisi, dilin edinimi, dilbilimin edebiyata yansıması, dilbilim yöntemlerinin edebi metinlerde uygulanması konuları ele alınacaktır.

ELL210          Introduction to Linguistics II

As a continuation of Linguistics I, basic areas of linguistics will be emphasized, language-culture relation, language acquisition, reflection of linguistics in literature, application of linguistic methods in literary texts will be discussed.

ELL212          Bilimsel Araştırma Becerileri

Bu derste öğrenciler İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında bilimsel araştırmaların nasıl yapılacağını ve araştırma sonucunda elde ettikleri verileri bilimsel olarak nasıl düzenleyebileceklerini ve aktarabileceklerini öğrenirler.

ELL212         Scientific Research Skills

This course is intended to get students to learn how to do scientific researches in English Language and Literature and thus how to scientifically organize and submit the data they have collected at the end of their researches.

ELL216         Yabancı Dil (Fransızca II)

Bu derste, geçmiş zaman; gelecek zaman; kipler (can, could, may, must vb.); bu zamanlarda ve kiplerde konuşma, okuma, yazma ve dinleme becerileri; sözel beceriler (lokanta ve restoranlarda soru sorma, yemek siparişi verme vb.); okuma becerileri (internet hava durumu raporları, yemek tarifi, afiş/poster metinleri vb.); yazma becerileri (kısa mesaj yazma, yazılı yol tarifi verebilme, e-posta/davetiye yazma vb.); dinleme becerileri (hava durumu raporu, yemek tarifi vb.) verilecektir.

ELL216         Foreign Language (French II)

In this course, past tense; future; modes (can, could, may, must, etc.); speaking in these times and modes, reading, writing and listening skills; verbal skills (asking questions in restaurants and restaurants, ordering food, etc.); reading skills (internet weather reports, recipes, posters / posters texts etc.); writing skills (writing a text message, giving written directions, writing e-mails / invitations etc.); listening skills (weather report, recipe, etc.) will be addressed.

V.                YARIYIL

ELL301          Modern İngiliz Romanı

Bu derste öğrenciler 20. yüzyıldan seçilen ve günümüz bazı romanları dönemlerine özgü akımlar ve şartlar ışığında inceleme ve analiz etme imkânı bulacaklar, daha önceki dönemlerde yazılmış romanlardan içerik ve teknik açıdan farklılıklarını görebileceklerdir.

ELL301          Modern English Novel

In this course, students will be able to analyse the chosen novels belonging to the 20th century and the modern times along with their literary movements, and see their difference from the novels written in previous periods regarding content and technical aspects.

ELL303          Shakespeare Trajedileri

Elizabeth Dönemi’nin önde gelen oyun yazarı Shakespeare’in Hamlet, Julius Caesar, Kral Lear, Macbeth, Othello, Romeo ve Juliet, Titus Andronicus gibi tragedyaları incelenecek, dönemin oyunlar üzerine yansımaları tartışılacak ve antik dönem tragedyaları ile Shakespeare dönemi tragedyaları arasındaki farklılıklara değinilecektir. 

ELL303          Shakespeare’s Tragedies

In this course, students will study tragedies such as Hamlet, Julius Caesar, Kral Lear, Macbeth, Othello, Romeo and Juliet, and Titus Andronicus by Shakespeare, the leading playwright of the Elizabethan Period. In addition, they will learn about the reflections of social and cultural conditions of the period on plays and see the differences and similarities between the plays of the Classical Antiquity and Shakepearean tragedies.

ELL311         Eleştirel Söylem Çözümlemesi

Eleştirel Söylem Çözümlemesi dersinde öğrenciler söylem kavramının tanımını, analizini ve ekollerini öğrenirler, iletişimsel ve toplumsal bir araç olan dilin bilginin oluşumu ve paylaşımında nasıl bir işlevi olduğunu görürler, söylem ve güç ve arasındaki ilişkiye dair bilgi sahibi olurlar.

ELL311         Critical Discourse Analysis

In this course, students will learn about the definition of “discourse”, its analysis and schools. Furthermore, they will comprehend the relation between discourse and power, and how language, as a communicative and social tool, functions in formation and spead of knowledge,

ELL313         Fantastik Edebiyat

Bu dersin amacı, fantastik ögelerin nasıl kurgusal dünyalar yarattığını ve bu dünyaların nasıl birbirlerinden farklı olduğunu ortaya koymaktır. Bu derste, fantastik edebiyat türünün bilim kurgu, mitoloji ve doğa üstü ile örtüşen bölümleri ve aynı zamanda tema, olay örgüsünün geçtiği yer bakımından farklılıkları ortaya konulacaktır. Fantastik edebiyattan seçilmiş eserler incelenecek ve analiz edilecektir.

ELL313         Fantastic Literature

The aim of this course is to reveal how fantastic elements create fictional worlds and how these worlds differ from each other. In this course, the sections of the fantasy genre overlapping science fiction, mythology and supernatural, as well as the differences in terms of the theme and the place of the plot will be revealed. Selected works from fantasy literature will be examined and analysed.

SEÇ301 3. Sınıf Güz Dönemi Alan Seçmeli Dersleri

ELL315         İleri Çeviri

Bu dersin amacı, öğrencilere modern çeviri kuramlarını ve bunların bir etkinlik olarak çeviri uygulamasına nasıl uygulanabileceğini tanıtmaktır.

ELL315         Advanced Translation

The aim of this course is to introduce students to modern theories of translation and how these can be applied to the practice of translation as an activity. 

ELL317         Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları

Bu derste öğrencilere toplumsal cinsiyet çalışmaları alanındaki temel kavramlar tanıtılır. Dersin amacı, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet arasındaki farklılıkları açığa çıkararak, toplumsal cinsiyetin ekonomik, politik, sosyal ve kültürel oluşumlarına odaklanmaktır. Genel olarak bu derste, kadın sorunları, dünyada ve Türkiye’de feminist hareket ve tarihsel gelişimi, kadınların siyasal temsili gibi konular üzerinde durulur.

ELL317         Gender Studies

In this course, students are introduced to the basic concepts in gender studies. The aim of the course is to focus on the economic, political, social and cultural formations of gender by revealing the differences between sex and gender. Overall, this course focuses on topics such as women's issues, feminist movement and its historical development in the world and in Turkey, and political representation of women.

ELL319          Gezi Edebiyatı

Bu ders, dünyayı kaplayan kültürler, yerler ve halklar kadar farklı bir tür olan gezi edebiyatı ile ilgilidir. Bu ders on sekizinci yüzyıldan itibaren İngilizler tarafından yazılan gezi edebiyatına odaklanır ve metinlerde farklı yerlerin, halkların ve kültürlerin nasıl tanımlandığı analiz edilir. Ders, seçilen metinleri açıklamak için coğrafi, tarihi ve görsel belgeleri içerecektir.

ELL319         Travel Literature

This course is concerned with travel literature which is a genre as diverse as the cultures, places, and peoples that span the globe. It focuses on travel literature written by the British since the eighteenth century and analyses how different places, peoples and cultures are described in the texts. The course will involve geographical, historical and visual documents to illustrate the selected texts.

SEÇ303 3. Sınıf Güz Dönemi 2. Yabancı Dil Seçmeli Dersleri

ELL321         Fransızca III

Bu derste öğrencinin Fransızca basit düzeydeki metinleri okuyup anlayabilmesi, cümleler yazabilmesi, basit Fransızca konuşmaları veya sunumları anlayabilmesi, kısa diyaloglar halinde iletişim kurması amaçlanır.

ELL321         French III

In this course, the student will be able to read and understand simple French texts, write sentences, understand simple French conversations or presentations, and communicate in short dialogues.

ELL323         Almanca I

Bu derste öğrencilerin ikinci yabancı dil olarak Almanca’da temel yapıları, sözcükleri, günlük hayatta sıklıkla geçen ifadeleri, basit cümle yapılarını öğrenmeleri amaçlanır. Öğrenciler edindikleri bilgi ile hedef dilde temel becerilere sahip olmaktadır. 

ELL323         German I

The objective of this course is to get the students to learn the basic structures, words, expressions and simple sentence structures in German as a second foreign language. Students acquire basic skills in the target language with the knowledge they have gained.

VI.             YARIYIL

ELL302         Postmodern İngiliz Romanı

Bu dersin amacı, yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren edebiyatta etkileri görülmeye başlanan postmodernizm akımı ışığında çağdaş İngiliz romanını ayrıntılı bir şekilde incelemektir. Bu derste, öğrenciler postmodern romanın temel unsurlarından olan üstkurmaca, metinlerarasılık, parodi, pastij, kolaj gibi kavramlarla tanışır ve postmodernizmin önde gelen yazarlarının eserlerini inceleme fırsatı bulur.

ELL302         Postmodern English Novel

The aim of this course is to examine in detail the contemporary English novel in the light of the postmodernism movement, which began to affect literature since the second half of the twentieth century. In this course, students are introduced to concepts such as metafiction, intertextuality, parody, pastiche, collage, which are the basic elements of postmodern novel, and have the opportunity to examine the works of leading postmodern writers.

ELL304         Shakespeare Komedileri

Bu derste öğrenciler Shakespeare'in Comedy of Errors, A Midsummer Night’s DreamAs You Like It, Twelfth NightLove's Labour's Lost gibi ünlü komedyalarını okur, komedinin doğası ve trajediyle olan ilişkisini inceler. Oyunların temalarının yanı sıra kullanılan dilin özellikleri de ele alınır.

ELL304         Shakespeare’s Comedies

In this course, students read Shakespeare's famous comedies such as Comedy of Errors, A Midsummer Night's Dream, As You Like It, Twelfth Night, Love's Labor's Lost, and examine the nature of comedy and its relationship with tragedy. In addition to the themes of the plays, the features of the language used are also discussed.

ELL306         Modern Şiir

Bu derste öğrenciler 20. yüzyılın ilk yarısında etkili olan çağdaş İngiliz şiiriyle tanışarak dönemin tarihi, kültürel ve edebi atmosferinde bir yolculuğa çıkar. Çağdaş şiiri Viktorya döneminde etkin olan romantik şiirden ayırt edebilmeyi öğrenir. Çağdaş şiir ile ilişkili temel edebi kavramlar ve kuramlarla tanışır. Ayrıca T.S. Eliot, W.H. Auden ve Dylan Thomas gibi dönemin önde gelen şairleriyle tanışarak çağdaş şiir örneklerini inceleme fırsatı bulur. 

ELL306         Modern English Poetry

In this course, students are introduced to contemporary British poetry, which was influential in the first half of the 20th century, and embark on a journey through the historical, cultural and literary atmosphere of the period. They also learn to distinguish modern poetry from romantic poetry that was prevailing in the Victorian era. They are introduced to basic literary concepts and theories related to modern poetry. In addition, they meet the leading poets of the period such as T.S. Eliot, W.H. Auden and Dylan Thomas, and find the opportunity to examine contemporary poetry.

ELL308           American Literature

Bu derste öğrenciler Amerikan edebiyatının önde gelen yazar ve şairleri tarafından yazılmış şiir, drama, kurgusal ve kurgusal olmayan edebi türlerden seçilmiş metinleri analiz edecekler, Amerikan edebiyatının entelektüel hayatına ve bahsi geçen edebi türlerine yansıyan kültürel ve sosyal özelliklerine dair bilgi sahibi olacaklardır.

ELL308           American Literature

In this course, students will analyze texts chosen from the poetry, drama, fictional, and non-fictional literary works by the leading figures of the American literature, and have knowledge of the intellectual, social, and cultural life reflected in those literary works.

SEÇ302 3. Sınıf Bahar Dönemi Alan Seçmeli Dersleri

ELL316         Popüler Edebiyat

Bu derste öğrenciler popüler edebiyatın tanımı ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olur. Popüler edebiyat terimini popüler kültürle ilişkilendirmeyi öğrenir. İngiliz popüler edebiyatının aşk, korku, bilim-kurgu, fantastik, polisiye ve macera gibi alt türlerini temsil eden başlıca eserleri inceler ve eleştirir.

ELL316         Popular Literature

In this course, students become acquainted with the definition and scope of popular literature. They learn how to associate the popular literature with popular culture. They also examine and criticize major works representing sub-genres of English popular literature such as romance, horror, science-fiction, fantasy, detective and adventure.

ELL318         İngiliz Kısa Öyküsü

Bu derste, öğrencilerin edebi bir metni, kısa öykü türü özelinde değerlendirebilme becerileri geliştirilecektir. Çoğu çağdaş dönem boyunca okunacak olan eserler belirli eleştirel bakış açısıyla ele alınacak, öğrencilerin edebi eleştiri geleneğine aşinalık kazanmaları sağlanacaktır.

ELL318         British Short Story

In this course, students' ability to evaluate a literary text in a short story genre will be developed. Most of the works to be read during the contemporary period will be adressed with a certain critical point of view, and students will be familiar with the literary criticism tradition.

ELL 320         Kültürel Çalışmalar

Bu derste öğrencilere kültürel çalışmalarda kullanılan temel kavram, yöntem ve teknikler tanıtılır. Kültürün inşası ve yayılmasına ilişkin süreçler diğer disiplinlerle ilişkilendirilerek aktarılır. Dersin amacı, öğrencilerin sosyal, politik ve tarihi metinlere odaklanarak sınıf, kimlik, güç, ideoloji, toplumsal cinsiyet gibi meseleleri sorgulamasını sağlamaktır.

ELL 320         Cultural Studies

In this course, students are introduced to the basic concepts, methods and techniques used in cultural studies. The processes related to the construction and dissemination of culture are conveyed in association with other disciplines. The aim of the course is to enable students to question issues such as class, identity, power, ideology and gender by focusing on social, political and historical texts.

ELL322         İşlevsel Dilbilim

Bu ders, sistemik işlevsel dilbilim (SİD) kuramına giriş niteliğinde olup sistemik işlevsel dilbilimi farklı bileşenlerine detaylı bir bakış sunar. Sistemik işlevsel dilbilim, dilin nasıl kullanıldığıyla ilgilenir. Dili kültürel ve sosyal bağlamında ele alır ve dil kullanıcılarının hedef ve ihtiyaçlarının dilin yapısı üzerinde ne derece etkili olduğunu inceler. Öğrenciler, konuşma ve yazı dilini analiz etmeyi ve dilsel ifadeyi anlamla ilişkilendirmeyi öğrenirler.

ELL322         Functional Linguistics

This course is an introduction to systemic functional linguistics (SFL) theory and provides a detailed overview of different components of systemic functional linguistics. Systemic functional linguistics deals with how language is used. It examines language in its cultural and social context and examines the extent to which the goals and needs of language users affect the structure of the language. Students learn to analyze spoken and written language and associate linguistic expression with meaning.

SEÇ304          3. Sınıf Bahar Dönemi 2. Yabancı Dil Seçmeli Dersleri

ELL324         Fransızca IV

Bu dersin amacı öğrencinin bir yabancı dili öğrenmede gerekli olan dört beceride belli bir seviyeye gelmesini sağlamak ve böylece İngilizcenin yanısıra Avrupa’da yaygın bir şekilde konuşulan Fransızca dilinde de sözel ve yazılı iletişim yoluyla çokdilli olmasını sağlamaktır.

ELL324         French IV

The aim of this course is to enable the students to reach a certain level in the four skills required to learn a foreign language and thus to be multilingual through verbal and written communication in French, which is widely spoken in Europe.

ELL326         Almanca II

Bu dersin amacı öğrencinin basit düzeyde kendini ifade edebilmesini, Almanca soru sorabilmesini ve rahatlıkla cevap verebilmesini, daha uzun cümleler oluşturabilmesini ve böylece günlük iletişimde daha etkin olmasını sağlamaktır.

ELL326         German II

The aim of this course is to enable the students to express themselves in German at a simple level, to ask questions and answer them easily, to form longer sentences and thus to be more effective in daily communication.

VII.          YARIYIL

ELL401         Edebiyat Kuramı ve Eleştirisi I

Bu dersin amacı öğrencilere 20. yüzyılın önemli edebiyat kuramlarını ve uygulamalarını tanıtmaktır.  Öğrenciler bu kuramlar aracılığıyla edebi eserleri inceleyip yorumlayabilmeyi öğrenir. Bu ilk derste incelenecek eleştiri akımları arasında Moral Criticism, Dramatic Construction, Formalism, New Criticism, Neo-Aristotelian Criticism, Psychoanalytic Criticism, Jungian Criticism, Marxist Criticism, Reader-Response Criticism, Structuralism/Semiotics, ve Post-Structuralism/Deconstruction yer alır.

ELL401         Literary Theory and Criticism I

The aim of this course is to introduce students to the important literary theories and practices of the 20th century. Students learn to analyze and interpret literary works through these theories. Among the literary criticism movements to be examined in this first course are Moral Criticism, Dramatic Construction, Formalism, New Criticism, Neo-Aristotelian Criticism, Psychoanalytic Criticism, Jungian Criticism, Marxist Criticism, Reader-Response Criticism, Structuralism / Semiotics, and Post-Structuralism / Deconstruction.

ELL407         Uygulamalı Dilbilim

Bu derste, İngilizcenin kökeni ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi verilir. Genel olarak İngilizcenin sesleri, sözcük ve cümle yapıları ile bunların dilde nasıl kullanıldığı incelenir. Öğrenciler bu derste dilin öğretimi, dil öğrenme stratejileri, söylem çözümlemesi, sosyodilbilim, psikodilbilim, ölçme gibi ikinci dil edinimi ve öğretimi ile ilgili konulara odaklanır. 

ELL407         Applied Linguistics

In this course, information is given about the origin and historical development of English. In general, the sounds, word and sentence structures of English and how they are used in the language are examined. In this course, students focus on topics related to second language acquisition and teaching, such as language teaching, language learning strategies, discourse analysis, sociolinguistics, psycholinguistics, and testing.

ELL411         Karşılaştırmalı Edebiyat I

Disiplinler arası bir özelliğe sahip olan bu derste, çeşitli uluslara ve tarihsel dönemlere ait, farklı dillerde ve türlerde yazılmış edebiyat eserleri incelenir. Ayrıca edebiyatın farklı sanat dallarıyla ve disiplinlerle (felsefe, psikoloji, sosyoloji, tarih vb.) ilişkileri de irdelenir. Karşılaştırmalı Edebiyat’a giriş niteliğindeki bu derste edebi incelemeler yapmak üzere gerekli temel terminoloji tanıtılır.

ELL411         Comparative Literature I

In this interdisciplinary course, works of literature written in different languages ​​and genres belonging to various nations and historical periods are examined. In addition, the relations of literature with different branches of arts and disciplines (philosophy, psychology, sociology, history, etc.) are also examined. In this course, which is an introduction to Comparative Literature, the basic terminology required to study literature is introduced.

ELL419         Dünya Edebiyatı

Bu dersin amacı farklı ülkelerde yazılan ve dünya edebiyatında önemli bir yeri olan eserleri incelemek, özellikle roman türünde incelemesi yapılan eserlerin romanın yazıldığı ülkenin ve ilgili dönemin kültürel, sosyal, dini, politik ve ekonomik unsurları hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını ve hayata farklı bakış açılarıyla bakmalarını sağlamaktır. Ders, bu yönüyle öğrencilerin analiz yapma, eleştirel düşünme ve etkili yorum yapma becerilerine katkıda bulunacaktır.

ELL419         World Literature

The objective of this course is to analyse the canonical literature books that were written in different countries and have gained a world-wide reputation, to get the students to acquire knowledge about the cultural, social, religious, political, and economic conditions of the country in which the works were written, and to broaden their horizons. The course, viewed from this aspect, will contribute positively to the skills to be improved by the students in making analysis, critical thinking ability and effective commentary.

SEÇ401          4. Sınıf Güz Dönemi Alan Seçmeli Dersleri

ELL405         Çağdaş İngiliz Tiyatrosu

Bu derste çağdaş İngiliz tiyatrosu ayrıntılı bir şekilde incelenecektir. Sarah Kane’den Mark Ravenhill’e, Anthony Neilson’dan David Edgar’a ve günümüzde İngiliz tiyatrosuna yön veren çoğu yazar ve eseri dersin inceleme odağında olacaktır. Öğrencilerin bu dönemin sosyal, politik, tarihi, felsefi ve kültürel özelliklerini öğrenerek, bu dönemdeki en önemli oyun yazarlarının oyunlarını incelemeleri amaçlanmaktadır.

ELL405         Contemporary British Drama

In this course, contemporary English theater will be examined in detail. From Sarah Kane to Mark Ravenhill, Anthony Neilson to David Edgar, and most of the writers and works that direct British theater today will be the focus of the course. It is aimed that students learn the social, political, historical, philosophical and cultural characteristics of this period and examine the plays of the most important playwrights of this period.

ELL417         Konuşma Becerileri I

Tartışma, bireysel sunumlar ve etkileşimli etkinlikler gibi çeşitli iletişim odaklı konuşma; resmi ve resmi olmayan bağlamlarda iletişim yetileri; bilgi verici ve ikna edici sunumlar; tonlama ve vurgu gibi konuşma dili özellikleri; tepegöz, poster ve powerpoint sunumu gibi görsel ve işitsel araçların kullanımı

ELL417         Speaking Skills I

Communication-oriented speaking such as discussions, individual presentations and other interactive tasks; formal and informal language; informative and persuasive presentations; supra-segmental features (pitch, stress and intonation); use of audiovisual aids and techniques.

SEÇ403          4. Sınıf Güz Dönemi 2. Yabancı Dil Seçmeli Dersleri

ELL421         Fransızca V

Bu dersin amacı öğrencinin bir yabancı dili öğrenmede gerekli olan dört beceride daha ileri bir seviyeye gelmesini sağlamak ve böylece İngilizcenin yanısıra Avrupa’da yaygın bir şekilde konuşulan Fransızca dilinde de sözel ve yazılı iletişim yoluyla çokdilli olmasını sağlamaktır.

ELL421         French V

The aim of this course is to enable the students to reach a more advanced level in the four skills required to learn a foreign language and thus to be multilingual through verbal and written communication in French, which is widely spoken in Europe.

ELL423         Almanca III

Bu derste öğrencinin Almanca basit düzeydeki metinleri okuyup anlayabilmesi, cümleler yazabilmesi, basit Almanca konuşmaları veya sunumları anlayabilmesi, kısa diyaloglar halinde iletişim kurması amaçlanır.

ELL423         German III

In this course, the student will be able to read and understand simple German texts, write sentences, understand simple German conversations or presentations, and communicate in short dialogues.

VIII.       YARIYIL

ELL402         Edebiyat Kuramı ve Eleştirisi II

Bu derste öğrenciler New Historicism/Cultural Studies, Post-Colonial Criticism, Feminist Criticism, Gender/Queer Studies, Critical Race Theory, Critical Disability Studies gibi eleştiri akımları aracılığıyla İngiliz Edebiyatı’ndan seçme eserleri inceler.

ELL402         Literary Theory and Criticism II

In this course, students examine selected works from English Literature through literary criticism movements such as New Historicism / Cultural Studies, Post-Colonial Criticism, Feminist Criticism, Gender / Queer Studies, Critical Race Theory, and Critical Disability Studies.

ELL404         Postkolonyal İngiliz Edebiyatı

Bu derste, sömürgecilik sonrası (postkolonyal) yazın kuramı ve söz konusu yazın ile ilgili bazı anahtar kavramlar ve terimler tanıtılır. Derste incelenecek olan sömürgecilik sonrası döneme ait eserler, İngiliz edebiyatı ve kültürü bağlamında ele alınır. Öğrenciler, sömürgeciliğin altında yatan temel ideolojiler, güç ilişkileri ve sosyal faktörler hakkında bilgi edinir. Ayrıca, bu ders kültürel emperyalizm, ırkçılık, ötekilik, oryantalizm, melezlik, kimlik oluşumu gibi meselelere detaylı bir bakış sunar.

ELL404         Postcolonial English Literature

In this course, the postcolonial theory of literature and some key concepts and terms related to the literature in question are introduced. Postcolonial works that will be examined in the course are handled in the context of English literature and culture. Students learn about the basic ideologies, power relations and social factors underlying colonialism. Additionally, this course provides a detailed overview of issues such as cultural imperialism, racism, otherness, orientalism, hybridity and identity formation.

ELL408         İngiliz Edebiyatında Araştırma Yöntemleri

Bu dersin amacı, öğrencileri edebiyat alanında, bilhassa İngiliz Edebiyatında araştırma yapmak için kullanılan yöntemler ve kaynaklarla tanıştırmaktır. Öğrenciler, edebiyat araştırmalarında ve eleştirisinde nasıl bir yol izleyecekleri ve ne tür yöntemler kullanabilecekleri hakkında fikir sahibi olur. 

ELL408         Research Methods in English Literature

The aim of this course is to introduce students to the methods and sources used for research in the field of literature, especially English Literature. Students will have an idea about how they can examine and what kind of methods they can use in literary research and criticism.

ELL412         Karşılaştırmalı Edebiyat II

Bu derste farklı dillere ve kültürlere ait edebi metinler, edebiyat incelemesinde kullanılan yöntem, teknik ve perspektifler yardımıyla karşılaştırmalı olarak incelenir. Metinler, onları oluşturan olay örgüsü, kişiler, zaman, mekân, anlatıcı ve bakış acısı gibi unsurlardan hareketle yorumlanır.

ELL412         Comparative Literature II

In this course, literary texts belonging to different languages ​​and cultures are analyzed comparatively through methods, techniques and perspectives used in literature analysis. The texts are interpreted based on the elements such as the plot, characters, time, place, narrator and point of view that constitute them.

SEÇ402          4. Sınıf Bahar Dönemi Alan Seçmeli Dersleri

ELL406         Biçembilim

Biçembilim, edebi eserler başta olmak üzere metinlerin sistematik bir biçimde incelenmesine odaklanır.  Biçembilim çalışmaları, metinlerde kullanılan dilin yanı sıra bu dilin anlam, biçem ve etki yaratma süreçleriyle ilgilenir. Öğrenciler bu derste dilbilimsel seçimlerin metinlerin okunmasını ve yorumlanmasını nasıl etkilediğini keşfeder.

ELL406         Stylistics

Stylistics focuses on the systematic analysis of texts, especially literary works. Stylistics studies deal with the language used in texts and how language contructs meaning, style and effect. In this course, students explore how linguistic choices affect the reading and interpretation of texts.

ELL418         Konuşma Becerileri II

Bu dersin amacı öğrencilerin daha karmaşık konular hakkında akıcı bir şekilde konuşabilmelerini sağlamaktır.  Öğrencilere, kendilerini etkili bir biçimde ifade edebilmesi, doğru vurgu ve tonlamalarla İngilizceyi etkili bir biçimde kullanabilmesi için çalışmalar yaptırılır.

ELL418         Speaking Skills II

The aim of this course is to enable students to speak fluently about more complex topics. The students are given exercises to be able to express themselves effectively and to use English effectively with correct stress and intonations.

SEÇ404          4. Sınıf Bahar Dönemi 2. Yabancı Dil Seçmeli Dersleri

ELL422         Fransızca VI

Bu dersin amacı öğrencinin bir yabancı dili öğrenmede gerekli olan dört beceride daha ileri bir seviyeye gelmesini sağlamak ve böylece İngilizcenin yanısıra Avrupa’da yaygın bir şekilde konuşulan Fransızca dilinde de sözel ve yazılı iletişim yoluyla çokdilli olmasını sağlamaktır.

ELL422         French VI

The aim of this course is to enable the students to reach a more advanced level in the four skills required to learn a foreign language and thus to be multilingual through verbal and written communication in French, which is widely spoken in Europe.

 ELL424         Almanca IV

Bu dersin amacı öğrencinin bir yabancı dili öğrenmede gerekli olan dört beceride belli bir seviyeye gelmesini sağlamak ve böylece İngilizcenin yanısıra Avrupa’da yaygın bir şekilde konuşulan Almanca dilinde de sözel ve yazılı iletişim yoluyla çokdilli olmasını sağlamaktır.

ELL424         German IV

The aim of this course is to enable the students to reach a certain level in the four skills required to learn a foreign language and thus to be multilingual through verbal and written communication in German, which is widely spoken in Europe.