Tarihçemiz

11 Temmuz 1992 tarih ve 21281 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmasıyla kurulan Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1993 yılında Diş Hekimliği Fakültesi binasında 28 öğrenci ile eğitim-öğretime başlamıştır. 2022 yılı sonu itibariyle fakültemiz 30. yıla ulaşırken, aynı yıl itibariyle 25. Dönem mezunlarını da vermiş bulunmaktadır.

Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi binasında iken 1997-1998 eğitim- öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir. Fakültemizde 1999-2000 eğitim-öğretim yılında İlahiyat Programına ilaveten İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği programı; 2009 tarihinde ikinci öğretim; 2011 yılında da İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) programları açılmıştır. Fakültemizde İlahiyat ve İLİTAM olmak üzere aktif 2 program, kendi bünyesinde Temel İslam Bilimleri, Felsefe ve Din Bilimleri ve İslam Tarihi ve Sanatları olmak üzere 3 bölüm ve 20 Anabilim dalı bulunmaktadır.

İlahiyat Programında ilahiyat alanında temel bilgiyi kazandıracak zorunlu derslerin yanında öğrencilerin kendilerini öğretmenlik hayatına hazırlayacak formasyon dersleri de verilmektedir. Her üç bölümde de Tezli-Tezsiz Y. Lisans ve Doktora programları üniversitemizin Sosyal Bilimler Enstitüsü üzerinden gerçekleştirilmektedir. 2022 yılı sonu itibariyle Fakültemiz, yetkin akademik kadrosu, lisans ve lisansüstü programları ve 4000’i aşkın öğrenci sayısı ile Türkiye’de ve bölgesinde en büyük ve önde gelen İlahiyat Fakültelerinden birisidir. Türkiye’de ve bölgesinde Üniversite tercihlerindeki sırası, akademik başarıları, yurtdışı öğrenci değişim programlarına katılımı ve paydaş kurumlarla iş birlikleriyle tanınırlığını ortaya koymaktadır.

Fakültemiz 2000 yılından itibaren kendi müstakil iki blok halindeki kapalı alanı 27.000 m2’lik olan binasına geçmiş olup Bina içinde 32 adet sınıf vardır. 1. Katta 200 kişilik konferans salonu, ayrıca fakülte bahçesinde müstakil üç yüz kişilik ikinci bir konferans salonu inşa edilmiştir. Bu dönemlerde fakültemize ait 2000 kişilik uygulama cami yapılmıştır. 20.000 kitabın bulunduğu bir kütüphane, 250 öğrencinin aynı anda yemek yiyebileceği yemekhane, 200 öğrencinin oturup dinlenebileceği ve gıda ihtiyacını karşılayabileceği bir kafeteryaya sahiptir. A blok zemin katta dört (4) adet sıfırdan amfi sınıflar inşa edilmiş, sıra ve masaları ve her türlü mefruşatı temin edilmiştir. 1. kat A ve B bloklara 2 adet okuma salonu yapılmış olup sıra ve sandalyeleri ve klimaları takılarak öğrencilerimizin hizmetine sunulmuştur. Böylece toplamda 3 adet okuma salonu olmuştur. Fakültemiz fiziki açıdan önemli mesafeler katetmiştir.

İlahiyat Lisans eğitimi Arapça hazırlık sınıfı ile toplamda beş yıl olup hazırlık dersine giren hocalarımız birkaçı Arap ülkesinden olmakla birlikte bölgede medreselerin yaygın olması hasebiyle pek çoğu hem ilahiyat mezunu akademisyen hem de medreseden icazetli olmaları, hazırlıkta kaliteli bir eğitimin verilmesi sonucunu doğurmaktadır. Ayrıca lisans       programında da derslerin %30’luk kredisi Arapça okutulmaktadır.

Mezun olan öğrenciler üniversitemiz Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde Temel İslam Bilimleri, Felsefe ve Din Bilimleri ve İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dallarında yüksek lisans ve doktora programlarına katılabilmektedirler.

Fakültemiz kurulduğu günden itibaren önemli ilmi toplantılara ev sahipliği yaparak ulusal ve       uluslararası sempozyumun yanı sıra atölye çalışmaları ve koordinasyon toplantılarına da ev sahipliği yapmıştır. Ayrıca fakültemizde geleneksel hale gelen çarşamba günleri kısa film okumaları ile bu konuda yetkin akademisyenler her hafta öğrencilerimizle buluşmaktadır.

 

MEZUNİYET VE İŞ SAHALARI

1. İlahiyat programı öğrencileri formasyon derslerini aldıktan sonra lise ve dengi okullarda din kültürü ve ahlak bilgisi, İmam-Hatip Liselerinde meslek dersi öğretmeni olarak;

2. Fakülte mezunları Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde, din görevlisi (müftü, vaiz, imam-hatip, müezzin, Kur’an Kursu öğretmeni...) olarak çalışabilirler.

3. Mezun öğrenciler, Millî Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı dışında Üniversitelerde Araştırma Görevlisi ve Öğretim Görevlisi olarak (akademisyen) görev alabilirler.

4. Ayrıca diğer fakülte mezunları gibi, kamu ve özel kuruluşlarda yönetici, memur vb. kadrolarda; yine öğrenimleri sürecinde aldıkları formasyona göre, kütüphanecilik, arşivcilik gibi alanlarda çalışma imkanına sahiptirler.

5. Devlet Osmanlı Arşivleri.

6. Özel ve devlet kütüphaneleri.

7. Medya ve İletişim

8. Profesyonel olarak STK Sanat (Müzisyen, Hat, Ebru vs)

9. Mütercim Tercüman

10. Finans (Katılım bankaları, Emin evim gibi firmalar) Ticaret ve Girişimcilik

11. Yerel Yönetimler

12. Bürokrasi

13. Gazetecilik ve Sunuculuk

14. Yazarlık ve Editör

 

ÖĞRENCİ SAYIMIZ

 

ÖĞRENCİ SAYISI

I. Öğretim

1826 (1237 Kız + 589 Erkek)

II. Öğretim

858 (538 Kız + 320 Erkek)

Toplam

2684

 

 

İlitam

1385 (755 Kız + 630 Erkek)

Toplam

4069

 

 

2023 Yıl Sonu İtibariyle İLİTAM Mezun Sayısı

4278

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ

TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ÖĞRENCİ SAYILARI

 

 

Y. Lisans (Türkçe)

176

Y Lisans (Arapça)

10

Doktora (Türkçe)

147

Doktora (Arapça)

15

Tezsiz Y. Lisans

18

 

 

FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ÖĞRENCİ SAYILARI

Y. Lisans

94

Doktora

28

 

 

İSLAM TARİHİ VE SANATLARI ÖĞRENCİ SAYILARI

Y. Lisans

55

Doktora

8

 

 

Lisansüstü Toplam

551

 

 

Toplam Öğrenci Sayısı

4069 + 551 = 4620

 

 

2023 YIL SONU LİSANSÜSTÜ MEZUNLARI

DOKTORA PROGRAMI MEZUNLARI

Temel İslam Bilimleri

90 + 2 (Arapça Program)

Felsefe ve Din Bilimleri

7

İslam Tarihi ve Sanatları

19

 

 

 

YÜKSEK LİSANS MEZUNLARI

Temel İslam Bilimleri

248 + 3 (Arapça Program)

Temel İslam Bilimleri Tezsiz Mezunları

38

Felsefe ve Din Bilimleri

74

İslam Tarihi ve Sanatları

53

 

 

ÖĞRETİM ELAMANI SAYISI

Profesör

17

Doçent

15

Dr. Öğr. Üyesi

24

Öğr. Görevlisi

12

Araştırma Görevlisi

15

 

 

Toplam

83

 

ULUSLARARASI AKREDİTASYON

Fakültemiz önce 2020 yılında ulusal akreditasyona; 2021 yılında bunu Uluslararası Akreditasyona dönüştürerek İlahiyat Akreditasyon Ajansına (İAA) müracaat etmiş ve 2021 Türkçe-İngilizce Öz Değerlendirme Raporu (ÖDR) Ajansa teslim edilmiştir. 2022 ÖDR raporu Türkçe İngilizce; 2023 ÖDR raporu da aynı şekilde Türkçe -İngilizce olarak hazırlanmış ve ajansa gönderilmiştir. Daha sonra Takım Üyelerinin talep ettiği Kalite El Kitabı (KEK) tabloları ve ÖDR tabloları Türkçe İngilizce olarak ajansa gönderilmek suretiyle süreç tamamlanmıştır. 2023 yaz boyunca 3 ay istisnasız her hafta toplantı yapılarak Kalite El Kitabı (KEK) tabloları ve Öz Değerlendirme Raporu (ÖDR) tabloları büyük bir özenle ve özveriyle öğretim elemanlarımız tarafından hazırlanmıştır. Hepsine ayrı ayrı teşekkür ederim.

Fakültemizin uluslararası akreditasyon takımı, 2023 Baharının başında İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) tarafından oluşturulmuştur. Takım, Başkan Dr. Öğr. Üyesi Bahar Çelik ve 4 İslam ülkesi mensubu üyeden oluşmaktadır. İsimleri web sitemizde ilan edilmiştir. Akreditasyon takım üyeleri oluşur oluşmaz ilk olarak kendi aralarında bir toplantı yaparak iş bölümü yapıp o günden itibaren fakültemizi 3 ay boyunca bütün alanlarda (kalite akreditasyon geliştirme alanlarında) uzaktan sistem üzerinden incelemişlerdir. Öz Değerlendirme Raporu (ÖDR) raporu ve rapordaki kanıtlar tek tek incelenip üstün yönler ve sınırlılıklar açısından tetkik edilmiş ve en son gönderdiğimiz Kalite El Kitabı (KEK) tabloları ve Öz Değerlendirme Raporu (ÖDR) tabloları üzerinden incelemişlerdir. Bu incelemeler sonunda fakültemiz Akreditasyon Takımı ile İAA Takım Başkanı ve üyeler arasında 25 Ekim 2023 Çarşamba günü Zoom üzerinden bir toplantı yapılmıştır. O ana kadar yapılan süreç değerlendirilmiştir.

Bu aşamadan sonra Takım Başkanı ve üyeler 2023 yılı 18-22 Kasım'da Diyarbakır'a fakültemize bizzat gelerek 5 gün boyunca öğretim elemanlarıyla, örgün öğrencilerle, mezun öğrencilerle, memurlarla, fakülte ulusal dış paydaşlarla ve Uluslararası dış paydaşlarla görüşmeler yapıp teorik olarak inceledikleri Öz Değerlendirme Raporunu (ÖDR) bizzat sahayı inceleyerek mukayese etme ve değerlendirme imkânı bulmuşlardır. Akreditasyon Takım üyeleri Diyarbakır misafirperverliğine yaraşır surette ağırlanmış ve kendilerine rahat bir çalışma fırsatı sunulmuştur. 2024 başında fakültemizin akredite olup olmayacağına akreditasyon takım üyelerinin ve İlahiyat Akreditasyon ajansının vereceği raporlar belirleyici olacaktır.

 

ÖĞRENCİ KULÜPLERİ

Fakültemiz öğrencilerine, akademik dersler ve çalışmalar yanında onları yetiştirecek sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler yapmalarına imkân tanıyan fırsatlar sunmaktadır. Öğrencilerimizin ders içi ve ders dışı okudukları kitaplar gelişmelerine vesile olduğu gibi sosyal ve kültürel faaliyetler de en az onlar kadar hayatta başarılı olmalarını sağlayan unsurlardır. Bunu göz ardı etmek doğru değildir. Evden okula, okuldan eve sadece kitaplarla yetinmek ve sosyal ve kültürel faaliyetlerden mahrum kalmak öğrenciyi noksan/eksik bırakacaktır. Her ikisini aynı anda yapmak öğrenciyi donanımlı hale getirecektir. Öğrencinin sosyal ve kültürel faaliyetlerle medeni cesareti gelişir, insanlarla iletişimi artar, topluma hitap etmeyi öğrenir, sosyalleşir, toplum içinde adâb-ı muaşeret kurallarını kavrar ve daha sayamadığımız pek çok karakteristik özellikleri zaman içinde kazanır. Bu amaçla fakültemizde 11 adet öğrenci kulübü kurulmuştur. Bu kulüpler, konferans, paneller, seminer, çeşitli eğitim etkinlikleri, kısa film okumaları, okul ziyaretleri, çocuk yuvası ziyaretleri, huzurevi ziyaretleri, yardım faaliyetleri vb. pek çok etkinlik gerçekleştirmektedirler. 2023 yılında 11 adet öğrenci kulübümüz faaliyet göstermektedir.

 Kulüp Adı                                             Kulüp Başkanı

1.    Dicle Gençlik Kulübü                     Muhammed Enis ÇALMA

2.    Dicle Bir Damla Kulübü                 Zeynep TOKAY

3.    İlahiyat Yardım Kulübü                  Asya DİNÇ

4.    Mavera Gençlik Kulübü                  Kübra Nur KAYA

5.    Hayra Bir Adım Kulübü                  Rojda TÜRKEŞ

6. Oku-Yorum Kulübü                        Muhammet Diyar ELİK

7. Medeniyet Kulübü                           Mehmet Emin TAŞ

8. Gönüllüden Gönüllere Kulübü        Hatice SARI

9. Genç Kalemler Kulübü                    Ferhat YAZ

10. Öncü Kuşaklar Kulübü                    Gülcan DEMİRCAN

11. Beyti Ahzan Kulübü                        Sümeyye KAYA

 

FAKÜLTE DERGİMİZ

Dicle İlahiyat Dergisi 2000 yılından beri Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi adıyla yayınlanan dergimiz 2017’nin ikinci sayısından itibaren Dicle İlahiyat Dergisi ismini almıştır. “Temel İslam Bilimleri: Tefsir, Hadis, Kelam, İslam Hukuku, İslam Mezhepleri Tarihi, Tasavvuf, Arap Dili ve Edebiyatı; Felsefe ve Din Bilimleri: İslam Felsefesi, Din Felsefesi, Din Psikolojisi, Din Sosyolojisi, Din Eğitimi, Dinler Tarihi, Mantık; İslam Tarihi ve Sanatları: İslam Tarihi, İslam Sanatları Tarihi, Türk-İslam Edebiyatı, Dini Musiki; Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Eğitimi” gibi dinî araştırmalar alanında hazırlanan akademik çalışmalara, derleme ve kitap tanıtımlarına yer verilmektedir. Geçen yıl yani 2022’nin başlarından itibaren dergimiz Dergipark üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/dicd adresinde yayımlanmaya başlamıştır.

Ayrıca ulusal ve uluslararası endekslerde taranması için yapılan başvurular sonuç vermeye başlamıştır: Dergimiz, bu yılda INDEX COPERNICUS, SOBIAD ve TÜRK EĞİTİM İNDEKSİ, AKADEMİC RESOURCE İNDEX gibi indekslerde taranmaktadır. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dicd/indexes. Makale Doi numarası alınmıştır. TR dizin üyeliği için müracaat edilmiş ve işlemler devam etmektedir.  (https://dergipark.org.tr/tr/pub/dicd)

DİYARBEKİR AHKAM DEFTERLERİ VE ŞERİ’İYYE SİCİLLERİ

Dekanlığımızca, T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Diyarbakır Valiliği, Dicle Üniversitesi Rektörlüğü, Karacadağ Kalkınma Ajansı, DÜBAP Başkanlığı, Kayapınar Belediye Başkanlığı, desteğiyle Diyarbakır Kadı Sicilleri’nin ve Divan-ı Humayûn’un Diyarbakır’la ilgili Ahkâm Defterlerinin transkripsiyonu yapılmaktadır. Bu proje, tarih, hukuk, sosyoloji vb. pek çok bilim alanı için son derece önemli ve güvenilir bir kaynak teşkil etmektedir. Özellikle akademik çalışma yapanlar için bulunmaz bir kaynaktır. Bu çalışmanın, bugüne kadar Diyarbakır’da sosyal alanda yapılan en büyük ve en faydalı projelerden biri olduğuna inanıyoruz. Bugüne kadar, bu eserden yararlanılarak yurt içinden ve yurt dışından çok sayıda makale, kitap ve tez çalışması yapılmıştır. Şer’iyye sicilleri ile Ahkâm defterlerinin toplamı 36.929 sayfadır. Siciller 17. yy.'da başlamış 20. yy.'da sona ermiş; Ahkâm defterleri ise 18. yy.'da başlamış 1875 yılında sona ermiştir. XVII. yüzyıldan başlayarak XX. yüzyılın ilk çeyreğine kadarki zaman dilimini kapsayan Diyarbakır Şer‘iyye Sicilleri, Osmanlı tarih ve kültürünün temel kaynaklarının başında gelmektedir. Bu siciller, Osmanlı toplumunun siyasi, iktisadi ve kültürel hayatına ışık tutan belgelerdir. Bizim hedefimiz, Diyarbakır’a ait sicillerin ve Ahkâm defterinin tamamının transkripsiyonunu yapıp basmaktır. Bugün itibarıyla, 17. ve 18. asra ait defterlerin tamamının, 19. asra ait deflerlerin ve ahkâm defterlerinin bir kısmının transkripsiyonları tamamlanmış ve okuyucularımızın kullanımına sunulmuştur. Bu işlem, İlahiyat Fakültemizin öncülüğünde gerçekleşmektedir. Ahkam defterleri toplamda 10 cilt olacaktır. 3 cildi basılmıştır. Geriye kalan ciltler de basılacaktır. Şer’iyye sicillerinden de şu ana kadar 20 cilt basılmıştır. İlave olarak 9 cildin transkripsiyonu yapılmış olup baskıya hazır hale getirilmiştir. Transkripsiyon işlemleri Üniversitemiz Dübap Araştırma merkezinden 2023 yılında 4 milyonluk kaynak sağlanarak devam etmektedir. Bu kaynak kullanıldığında toplamda 66 cildin transkripsiyonu bitmiş olacaktır. Toplamda Şer'iyye sicillerin 100 cilt olması beklenmektedir. Bu mahkeme sicillerinde araştırmacılar için Diyarbakır'ın tarih, kültür, ekonomi vb pek çok alanlarda araştırma konuları mevcuttur. (https://diyarbakirsicilleri.name.tr/)

 

DİFAV YAYINEVİ

Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfı Yayınları Kültür Bakanlığı Yayınevi Sertifika No: (72423) İlahiyat Fakültesi Yayınları Kültür Bakanlığı Yayınevi Sertifika No: 51611 Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfı 2023 yılında kurulmuş olup ulusal ve uluslararası alanda düzenlenen sempozyum, seminer ve paneller ile birlikte sosyal bilimlerin çeşitli alanlarında kitaplar yayınlayarak bilim dünyasının istifadesine sunmayı amaçlamaktadır. Bugüne kadar fakültemizde “İlahiyat Fakültesi Yayınları” olarak 70’e yakın kitap yayınlanmış olup bunların hemen hepsi fakültemizin internet web sitesinde açık erişim olarak araştırmacıların hizmetine sunulmuştur. Söz konusu “İlahiyat Fakültesi Yayınları” bünyesinde kurulduğu günden bugüne düzenli olarak yayın faaliyetini sürdüren çok sayıda indekste taranan Türkçe, Arapça, Farsça ve İngilizce dillerinde makale yayınlayan Dicle İlahiyat Dergisi 34/38 (e-ISSN: 2667-6273) de bulunmaktadır. Bundan sonra ise vakfımızın kurulmasıyla birlikte hem “İlahiyat Fakültesi Yayınları” hem de Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfı Yayınları (DİFAV Yayınevi) bünyesinde Türkçe, İngilizce, Arapça, Kürtçe ve Farsça kitapları yayınlamayı hedeflemekte olup yayınevimiz şimdilik ULUSAL nitelikte faaliyet göstermektedir. ULUSLARARASI bir yayınevi olmak da hedefleri arasındadır. Bu amaçla Difav Yayınevi Komisyonu oluşturulmuştur. Web sitemizde bilgileri ve iletişim bilgileri paylaşılmıştır. (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-vakfi/sayfalar/difav-yayinevi-11338)

 

İLAHİYAT FAKÜLTESİ GELİSTİRME VAKFI

 

2023 yılının başında Fakültemiz bünyesinde Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfı kurulmuş ve resmiyet kazanmıştır. Vakfımıza gerek üyelerimizden gerekse hayır sahiplerinden bağışlar gelmeye ve şu ana kadar 45 öğrenciye burs vermeye başlanmıştır. 2024 yılı içinde bu faaliyet artarak devam edecektir. Gerekli bilgi (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-vakfi) web sitemizden alınabilir.

 

DİCLE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

MEZUNLAR VE MENSUPLAR DERNEĞİ

2023 yılında İlahiyat Fakültesi Mezunlar ve Mensuplar Derneği kuruluş aşaması gerçekleştirilmiştir. Bundan sonra mezunlar derneğimiz mezunların birbirleriyle ilişkilerini sürdürebilecekleri ortak bir platform oluşturacaktır. Dernek tüm mezunları aktif üye yapma konusunda çalışmalar yapacaktır. Dicle İlahiyat Mezunlar Derneği, fakültemiz mezunlarını, mezuniyet sonrası yaşamlarında da birbirleriyle dayanışma ve iş birliği içinde olmalarını sağlamak ve iletişimini güçlendirmek için şu çalışmaları yürütecektir.

• Mezunlar günü,

 • Mezuniyet yılı yemekleri,

• Ramazan ayı iftar sofrası

• Öğrencilerle mezunları bir araya getiren Mezun Panelleri,

• Yeni mezunlara hoş geldiniz yemeği gibi etkinlikler düzenler.

• Mezunlara ilahiyat misyonuna aidiyet duygusu kazandırmak için gerekli çalışmalar yürütür.

• Fakülte buluşmaları etkinlikleri düzenleyerek mezunlarımızın akademisyenler ve son sınıf öğrencileriyle sosyal buluşmalarda bir araya getirilmesini sağlar.

• Seminer/Konferans vb. konuşmacı olarak davet edilecek organizasyonlar düzenler.

• Fakültemiz ile mezunlar arasında sürekli iletişim kurulmasını sağlar.

30. YIL FAKÜLTE TANITIM KİTAPÇIĞI (TÜRKÇE/İNGİLİZCE/ARAPÇA)

Fakültemizin 30. yılı münasebetiyle bir bütün olarak hem ulusal hem de uluslararası düzeyde tanınırlığını sağlamak için Türkçe-Arapça-İngilizce gibi farklı dillerde tanıtım kitapçıkları hazırlanmıştır. Web sitemizde (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/30-yil-tanitim-kitapcigi-11190) ilan edilmiştir. 

İLAHİYAT BÜLTENİ

Her yıl çıkarmayı planladığımız ilahiyat bülteni ilk olarak 2021 yılında ilk sayısı çıkarılmış olup yıl boyunca fakültemizde icra edilen bütün faaliyetleri/etkinlikleri toplamayı hedeflemektedir. 2022 yılında da aynı minvalde 2. Sayı çıkmıştır. 2023 yılında da 3. sayı web sitemizde yayınlanmıştır. Fakültemizin yıllık faaliyetlerini Her yıl içerecek olan İlahiyat bülteni her yıl çıkarılacaktır. 2022 yılında deneme amaçlı bazı özel aylarda “Ramazan Özel sayısı”, Ekim-Kasım gazeteleri de çıkarılmış ve web sitemize yüklenmiş, sosyal medya hesaplarımızda paylaşılmıştır. Gazetelerde gerek öğretim elemanlarının gerekse öğrencilerin yaptıkları etkinlikler yer almıştır. (http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/sureli-yayinlar-10836) (http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/fakulte-bulteni-10133)

Fakültemiz öğrencilerine ilmi, kültürel ve sosyal alanlarda kendilerini geliştirebilecek imkanlar sunmaktadır.

ULUSAL VE ULUSLARARASI ANLAŞMALAR

A.    ULUSAL ANLAŞMALAR

1. Türkiye Diyanet Vakfı ile Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ortaklığında 05.10.2018 tarihinde imzalanan protokolle İlahiyat Akademi Programı yürütülmektedir.

2. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Diyarbakır Yenişehir İlçe Müftülüğü arasında imzalanan protokol, öğrencilerin akademik, kültürel ve bireysel gelişimlerine katkı sağlamak üzere yürütülen eğitim, barınma ve burs desteği vb. faaliyetleri kapsamaktadır. 35/38

3. Dicle Üniversitesi ile Dicle İlim İrfan Gençlik ve Yardımlaşma Derneği arasında imzalanan protokol, İlahiyat öğrencilerine yönelik gerçekleştirilecek ilmî, akademik, sosyal, kültürel, sanatsal çalışmaların iş birliği içerisinde yürütülmesini kapsamaktadır.

4. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Diyarbakır İl Müftülüğü arasında "İlmi ve Akademik İş Birliği Protokolü" imzalandı. İmzalanan protokol ile iki kurum arasında örgün ve yaygın eğitim kapsamındaki din hizmetlerinin etkin ve verimli şekilde sürdürülmesi amaçlanıyor. Protokol kapsamında fakültemiz öğretim elemanları, camilerde vaaz ve irşat programlarına katılacaktır.

5. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Diyarbakır Dini Yüksek İhtisas Merkezi arasında işbirliği protokolü imzalandı.

6. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Melik Ahmet Anadolu İmam Hatip lisesi arasında düzenlenen eğitimde işbirliği protokolü imzalandı.

B. ULUSLARARASI ANLAŞMALAR

1.Fakültemizin Erasmus Öğrenim Hareketliliği Programı çerçevesinde Romanya, University of Pitesti ile ikili olarak imzalanmış öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmaları mevcuttur.

2. Yine Erasmus Öğrenim Hareketliliği program çerçevesinde Avusturya Katolisch Theologische              Privatuniversität Linz ile ikili olarak imzalanmış öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmaları mevcuttur. Öğrencilerimiz Fakültemizin anlaşmalı olduğu kurumlara giderek bir ya da iki dönem eğitimlerine devam edebilmektedirler.

3.Erasmus Staj Hareketliliği çerçevesinde de yine Avrupa’daki İslam merkezlerinde yaz stajlarını gerçekleştirebilmektedirler.

4.Erasmus + kapsamında ise Kazakistan, Khoja Ahmet Yassawi International Kazakh-Turkish University K1017 ve K131 projeleri kapsamında öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmalarımız mevcuttur.

5. Pakistan, Lahore College for WomenUniversity ile K1017 ve K131 projeleri kapsamında öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmalarımız mevcuttur.

6. Endonezya Universitas Islam Indonesia ile K1017 ve K131 projeleri kapsamında öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmalarımız mevcuttur.

7. Dicle Üniversitesi Rektörümüz Prof. Dr. Mehmet Karakoç ile Özbekistan’ın Semerkant şehrinde İmam Buhari Uluslararası Araştırma Merkezi Müdürü Dr. Shovasil Ziyodov arasında başta öğretim elemanı değişimi ve ortak akademik faaliyetleri de içeren ikili işbirliği protokolü imzalandı. (2023)

8. Ürdün al-Zaytoonah University ile K 171 Erasmus +kapsamında öğrenci ve personel hareketliliği anlaşması. (2022)

9. Filistin Hebron Üniversitesi ile Ka 171 Erasmus + kapsamında Öğrenci ve personel haerketliliği proje anlaşması. (2023)

 (http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/erasmus/sayfalar/anlasmalarimiz-2315)

            10. Dicle Üniversitesi ile Kazakistan Nur Mübarek Üniversitesi arasında öğrenci, öğretim elemanları değişimi ve ortak akademik faaliyetleri içeren ikili işbirliği protokolü imzalanmıştır. İlahiyat Fakültesi olarak Nur Mübarek Üniversitesine bağlı İslami İlimler Fakültesi ile ortak akademik faaliyetler ve kültürel iş birliği gerçekleştirilecektir. (2023)

11. Bangsamoro Türk Eğitim Akademisi (BTEA); İnsan Vakfı, Deniz Feneri Derneği, Dosteli Derneği ve SASA Vakfı’nın Morolularla bir araya gelerek oluşturduğu ortak bir eğitim kurumu ile Dicle Üniversitesi Rektörlüğü arasında öğretim elemanları değişimi ve ortak akademik faaliyetleri içeren ikili iş birliği protokolü imzalanmıştır. İlahiyat Fakültesi olarak Bangsamoro Türk Eğitim Akademisine bağlı İlahiyat ve İslami İlimler Fakültesi ile ortak akademik faaliyetler, öğrenci ve Öğretim elemanı değişimi faaliyetleri gerçekleştirilecektir. (2023)

TDV DİYARBAKIR İLAHİYAT AKADEMİ PROGRAMI (Kız)

İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik ve fikri gelişimlerini desteklemek için Üniversitemiz ve Türkiye Diyanet Vakfı işbirliği ile yürütülen, öğrencilere burs+yurt+kurs imkanı sunan, 5 yıllık eğitim-öğretim programıdır. Tüm seviyelerden öğrencilere yönelik olarak bilimsel düşünme ve becerisi kazanmalarını sağlayacak her türden sosyal ve beşerî ilimler alanında tabi oldukları örgün eğitim programlarını destekleyici ve tamamlayıcı eğitim faaliyetleri gerçekleştirilir. Öğrencilere, Temel Dini Bilgiler ve Kur’an-ı Kerim dersleri Temel İslam Bilimleri giriş dersleri, metin okumaları vb. ilahiyat eğitimini destekleyici faaliyetler (ek ders, kamp, atölye çalışması vb.) gerçekleştirilir. Muhtelif alanlarda ve konularda öğrencilerin etkin görev alacağı çalıştay, sempozyum, konferans, panel, atölye çalışmalarına öğrencilerin katılımı sağlanır. Öğrencilerin akademik gelişimlerini destekleyici nitelikte kitapların okutulması ve tahlil edilmesi çalışmaları yapılır.

Daha fazla bilgi için TDV Diyarbakır İlahiyat Akademi'nin sosyal medya hesaplarına bakabilirsiniz.

https://instagram.com/tdvdiyarbakirilahiyatakademi

https://twitter.com/tdvakademi21

https://diyanetburslari.tdv.org/ilahiyat-akademi-burs-programi/

 

DİCLE İLAHİYAT AKADEMİ PROGRAMI (Erkek)

Dicle İlim, İrfan, Gençlik ve Yardımlaşma Derneği ve Fakültemiz işbirliği ile yürütülen Dicle Akademi Programı, Lisans bölümlerinde hazırlık ve 1. sınıf okuyan öğrencilere yönelik 4 yıllık İslami İlimler akademi programıdır.  İslami İlimlerin yanında klasik ve modern usüllerde Arapça dil eğitimi alanında uzman üniversite hocaları eşliğinde verilmekte, derslerin yanı sıra sosyal ve beşerî bilimler, İngilizce dil eğitimi, akademik yazı ve danışma desteği ile zenginleştirilmiş bir eğitim içeriği sunulmaktadır. Program sosyal faaliyetlerle desteklenmekte ve öğrencilere iaşe ve ibate (barınma) ve burs imkânı sağlanmaktadır.

 

İMAM ŞÂFİÎ ve ŞÂFİÎLİK UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ (İŞAMER)

İslam’ın fıkhî/ameli dört büyük mezhebinden biri olan Şâfiî mezhebi ve mezhebin kurucusu Muhammed bin İdris eş-Şâfiî’nin doğru ve bilimsel tarzda öğrenilmesini ve tanıtılmasını amaçlayan İŞAMER, bu amaca yönelik olarak aşağıdaki faaliyetleri gerçekleştirmeyi hedeflemektedir.

a) Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma projelerini desteklemek, üretilen bilginin daha geniş kitlelere ulaştırılması için çeşitli faaliyetlerde bulunmak, sempozyum ve konferanslar düzenlemek.

b) Şâfiî fıkıh mirasını modern bilimsel yöntemlerle araştırarak günümüz insanının dikkatine sunmak, nitelikli çalışmalar yürütülmesine öncülük etmek ve mezheple ilgili lisansüstü akademik çalışmalara destek vermek

c) İmam Şâfiî’nin ve onun talebelerinin usul ve füru’a dair fıkhını ve fıkhî eserlerini tanıtmak, okumak ve okutmak, mezhep görüşlerini diğer mezheplerle karşılaştırmalı olarak inceleyip araştırmak

d) Şafiî mezhebi ile ilgili tedris ve tahsil faaliyetinde bulunan bölgedeki diğer eğitim kurumlarıyla işbirliğinde bulunmak, İŞAMER’in öncülüğünde onlarla koordineli olarak çeşitli faaliyetler gerçekleştirmek.

Diyarbakır Sur İlçesinde Hüsrev Paşa Medresesinde bulunan Şafiilik Merkezi, Şafii Fıkıh Atölyesi düzenlemektedir. Atölye bünyesinde alanında uzman İlahiyat Hocalarımız eşliğinde, Şafi mezhebi başta olmak üzere klasik Arapça eserler üzerinden dersler işlenmektedir.

 

KUR'AN-I KERİM VE KIRAAT UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

 Dicle Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olarak kurulan Dicle Üniversitesi Kur’an-ı Kerim ve Kıraat Uygulama ve Araştırma Merkezi, Kur'an ve kıraat ile ilgili farklı araştırmalar yapmak amacıyla kurulmuştur.

a) Kur’an-ı Kerim ve kıraat alanında araştırma, inceleme, uygulama ve geliştirme çalışmaları ve projeleri yapmak.

b) İlahiyat fakülteleri ve Diyanet İşleri Başkanlığının Tashih-i Huruf, Kıraat-ı Aşere ve Takrib Eğitim merkezleri ile ortak çalışmalar yapmak.

c) Ulusal ve uluslararası kuruluşlar ile işbirliği yapmak, ortak çalışmaları özendirmek. organize etmek, konferans, kongre ve bilimsel toplantılar düzenlemek ve yayın yapmak.

ç) Araştırma ve uygulama çalışmaları sonunda konu ile ilgili bilimsel yayın yapmak.

d) Kıraatla ilgili kaynak tespiti ve yazma eserlerin gün yüzüne çıkarılması.

e) Kıraatlar ve tashih-i huruf konusunda dersler vermek.

f) Hafızlık yaptırmak.

Dicle Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olarak kurulan Dicle Üniversitesi Kur’an-ı Kerim ve Kıraat Uygulama ve Araştırma Merkezi, Diyarbakır Sur ilçesinde Hüsrev Paşa Medresesinde bulunmakta olup güzel Kur'an okuma, tecvid, tashih-i huruf, kıraat-i aşera kursları düzenlemektedir.

Daha fazla bilgi edinmek için fakültemizin Web sayfasına bakabilirsiniz.

https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/kur-an-i-kerim-okuma-ve-kiraat-uygulama-ve-arastirma-merkezi/sayfalar/genel-bilgi-9134

 

İLAHİYAT HAFIZLIK PROGRAMI

Fakültemiz ve Diyarbakır İl Müftülüğüne bağlı Yenişehir İçe Müftülüğü iş birliği ile yürütülen bir programdır. Lisans eğitimi ile birlikte hafız olmak isteyen ilahiyat öğrencilerimize yurt ve ders imkanları sunulmaktadır. Öğrencilerimiz Abdülhamit Han Yatılı Hafızlık Kız Kur’an Kursunda Öğretim görmektedirler. Hali hazırda 15 ilahiyat öğrencisi Hafızlık programında Hafızlığa devam etmektedir.  İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfımız öğrencilerin iaşe ihtiyacını karşılamaktadır. Zaman içinde bu sayının artması ümit edilmektedir.

 

FAKÜLTEMİZ BÜNYESİNDE DÜZENLENEN ATÖLYELER

Alanında uzman hocalarımız tarafından Tecvid Dersleri, İngilizce Kursu, Pratik Arapça Kursu, İslam Tarihi Atölyesi, Online Hadis Okumaları düzenlenmektedir. Atölye ve kursların yanı sıra çeşitli alanlarda konferanslar, paneller, seminerler düzenlenmektedir.

Daha fazla bilgi edinmek için fakültemizin Web sayfadından "Fakülte Bülteni" kitapçığına bakabilirsiniz. (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/fakulte-bulteni-10133)

FAKÜLTEMİZDE GELENEKSEL İFTAR ETKİNLİKLERİ

Fakültemizde ilk defa 2022 yılı Ramazan ayı boyunca hafta içi her gün ''Mehmet & Esra Cansız Vakfı'' tarafından iftar yemeği verildi. 2023’te ise aynı program hayata geçirilmesi planlanırken deprem olması nedeniyle online eğitime geçilmesiyle birlikte   Ramazan ayında sadece Kadir gecesi 2000 kişilik bir iftar verilmiştir. 2024 yılında da Ramazan ayı boyunca iftar programı planlanmaktadır. Bu iftar programının hayata geçirilmesinde en büyük pay sahibi olan Lila kozmetik sahibi Mehmet Cansız bey ve Muhterem eşi Esra Cansız Hanımefendiye fakültemiz adına şükranlarımı arz ederiz. Verilen iftar yemeğine öğrenciler yoğun ilgi gösterdi. Dileğimiz bu faaliyetlerin geleneksel hale gelip her Ramazan ayında böyle manevi atmosferin tekrar tekrar yaşanmasıdır. (http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/fakultemizde-iftar-etkinligi-10437)

KURUMSAL KABİLİYET VE KAPASİTESİ

 Üstünlükler

1. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin kurumsal kimliği.

2. Fakültemizin İlahiyat Akreditasyon Ajansına (İAA) uluslararası Akreditasyon için Müracaat etmiş olması ve son aşama olarak 2024 Ocak ayında sonuçlanacak olması.

3. Fakültemizin kalite açısından üniversitemizin stratejik plan ve hedefleri doğrultusunda, eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerin değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi, iç ve dış kalite güvence sisteminin kurulması konusunda iyi bir konuma gelmiş olması.

4. Fakültemizin bulunduğu şehir ve yerleşkesinin özellikleri.

5. İlahiyat alanında seçkin ve nitelikli akademik kadro ve her alanda öğretim elemanının mevcut olması. (83 öğretim elemanı)

6. Fakültemizin idari personelinin yeterli ve istenen düzeyde olması. (16 idari personel)

7. Fakültemizin temizlik personelinin yeterli olması. (7 personel)

8. Yönetimde öğrenci merkezli yaklaşım.

9. Çok yönlü danışmanlık faaliyetleri (akademik, bireysel, akran danışmanlığı).

10. İdari ve akademik kadronun çalışma koşullarının iyi olması.

11. Fakülte yönetiminin ulaşılabilir ve çözüm odaklı olması.

12. Fakültenin paydaşları ile resmî kurumlar ve STK’lar ile iyi ilişkiler içerisinde olması (5 resmi kurum ve STK ile protokol).

13. İdari yönetimde kurumsallaşma.

14. Fakültemizde teknisyen ve yetenekli eleman bulunması.

15. Öğrencilerin ders dışı faaliyetlerde çalışabilecekleri okuma salonlarının olması (3 adet).

16. Fakültemizin 25 yılını doldurmuş Uluslararası Hakemli Dergisinin bulunması.

17. Fakültemiz içinde öğrencilerin hizmetine sunulan bir tatbikat camisinin olması.

18. Fakültemizde hizmet veren iki adet konferans salonunun bulunması.