11 Temmuz 1992
tarih ve 21281 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmasıyla kurulan Dicle
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1993 yılında Diş Hekimliği Fakültesi binasında
28 öğrenci ile eğitim-öğretime başlamıştır. 2022 yılı sonu itibariyle
fakültemiz 30. yıla ulaşırken, aynı yıl itibariyle 25. Dönem mezunlarını da
vermiş bulunmaktadır.
Dicle
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi binasında iken
1997-1998 eğitim- öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir. Fakültemizde
1999-2000 eğitim-öğretim yılında İlahiyat Programına ilaveten İlköğretim Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği programı; 2009 tarihinde ikinci öğretim;
2011 yılında da İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) programları açılmıştır.
Fakültemizde İlahiyat ve İLİTAM olmak üzere aktif 2 program, kendi bünyesinde
Temel İslam Bilimleri, Felsefe ve Din Bilimleri ve İslam Tarihi ve Sanatları
olmak üzere 3 bölüm ve 20 Anabilim dalı bulunmaktadır.
İlahiyat
Programında ilahiyat alanında temel bilgiyi kazandıracak zorunlu derslerin
yanında öğrencilerin kendilerini öğretmenlik hayatına hazırlayacak formasyon
dersleri de verilmektedir. Her üç bölümde de Tezli-Tezsiz Y. Lisans ve Doktora
programları üniversitemizin Sosyal Bilimler Enstitüsü üzerinden
gerçekleştirilmektedir. 2022 yılı sonu itibariyle Fakültemiz, yetkin akademik
kadrosu, lisans ve lisansüstü programları ve 4000’i aşkın öğrenci sayısı ile
Türkiye’de ve bölgesinde en büyük ve önde gelen İlahiyat Fakültelerinden
birisidir. Türkiye’de ve bölgesinde Üniversite tercihlerindeki sırası, akademik
başarıları, yurtdışı öğrenci değişim programlarına katılımı ve paydaş
kurumlarla iş birlikleriyle tanınırlığını ortaya koymaktadır.
Fakültemiz 2000
yılından itibaren kendi müstakil iki blok halindeki kapalı alanı 27.000 m2’lik
olan binasına geçmiş olup Bina içinde 32 adet sınıf vardır. 1. Katta 200
kişilik konferans salonu, ayrıca fakülte bahçesinde müstakil üç yüz kişilik
ikinci bir konferans salonu inşa edilmiştir. Bu dönemlerde fakültemize ait 2000
kişilik uygulama cami yapılmıştır. 20.000 kitabın bulunduğu bir kütüphane, 250
öğrencinin aynı anda yemek yiyebileceği yemekhane, 200 öğrencinin oturup
dinlenebileceği ve gıda ihtiyacını karşılayabileceği bir kafeteryaya sahiptir.
A blok zemin katta dört (4) adet sıfırdan amfi sınıflar inşa edilmiş, sıra ve
masaları ve her türlü mefruşatı temin edilmiştir. 1. kat A ve B bloklara 2 adet
okuma salonu yapılmış olup sıra ve sandalyeleri ve klimaları takılarak
öğrencilerimizin hizmetine sunulmuştur. Böylece toplamda 3 adet okuma salonu
olmuştur. Fakültemiz fiziki açıdan önemli mesafeler katetmiştir.
İlahiyat Lisans
eğitimi Arapça hazırlık sınıfı ile toplamda beş yıl olup hazırlık dersine giren
hocalarımız birkaçı Arap ülkesinden olmakla birlikte bölgede medreselerin
yaygın olması hasebiyle pek çoğu hem ilahiyat mezunu akademisyen hem de
medreseden icazetli olmaları, hazırlıkta kaliteli bir eğitimin verilmesi
sonucunu doğurmaktadır. Ayrıca lisans
programında da derslerin %30’luk kredisi Arapça okutulmaktadır.
Mezun olan
öğrenciler üniversitemiz Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde Temel İslam
Bilimleri, Felsefe ve Din Bilimleri ve İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim
Dallarında yüksek lisans ve doktora programlarına katılabilmektedirler.
Fakültemiz
kurulduğu günden itibaren önemli ilmi toplantılara ev sahipliği yaparak ulusal
ve uluslararası sempozyumun yanı
sıra atölye çalışmaları ve koordinasyon toplantılarına da ev sahipliği
yapmıştır. Ayrıca fakültemizde geleneksel hale gelen çarşamba günleri kısa film
okumaları ile bu konuda yetkin akademisyenler her hafta öğrencilerimizle
buluşmaktadır.
MEZUNİYET VE İŞ SAHALARI
1. İlahiyat
programı öğrencileri formasyon derslerini aldıktan sonra lise ve dengi
okullarda din kültürü ve ahlak bilgisi, İmam-Hatip Liselerinde meslek dersi
öğretmeni olarak;
2. Fakülte
mezunları Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde, din görevlisi (müftü, vaiz,
imam-hatip, müezzin, Kur’an Kursu öğretmeni...) olarak çalışabilirler.
3. Mezun
öğrenciler, Millî Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı dışında
Üniversitelerde Araştırma Görevlisi ve Öğretim Görevlisi olarak (akademisyen)
görev alabilirler.
4. Ayrıca diğer
fakülte mezunları gibi, kamu ve özel kuruluşlarda yönetici, memur vb.
kadrolarda; yine öğrenimleri sürecinde aldıkları formasyona göre,
kütüphanecilik, arşivcilik gibi alanlarda çalışma imkanına sahiptirler.
5. Devlet
Osmanlı Arşivleri.
6. Özel ve
devlet kütüphaneleri.
7. Medya ve
İletişim
8. Profesyonel
olarak STK Sanat (Müzisyen, Hat, Ebru vs)
9. Mütercim
Tercüman
10. Finans
(Katılım bankaları, Emin evim gibi firmalar) Ticaret ve Girişimcilik
11. Yerel
Yönetimler
12. Bürokrasi
13. Gazetecilik
ve Sunuculuk
14. Yazarlık ve
Editör
ÖĞRENCİ SAYIMIZ
ÖĞRENCİ SAYISI
|
I. Öğretim
|
1826 (1237
Kız + 589 Erkek)
|
II. Öğretim
|
858 (538 Kız
+ 320 Erkek)
|
Toplam
|
2684
|
|
|
İlitam
|
1385 (755
Kız + 630 Erkek)
|
Toplam
|
4069
|
|
|
2023 Yıl
Sonu İtibariyle İLİTAM Mezun Sayısı
|
4278
|
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ÖĞRENCİ SAYILARI
|
|
|
Y. Lisans
(Türkçe)
|
176
|
Y Lisans
(Arapça)
|
10
|
Doktora
(Türkçe)
|
147
|
Doktora
(Arapça)
|
15
|
Tezsiz Y.
Lisans
|
18
|
|
|
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ÖĞRENCİ SAYILARI
|
Y. Lisans
|
94
|
Doktora
|
28
|
|
|
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI ÖĞRENCİ SAYILARI
|
Y. Lisans
|
55
|
Doktora
|
8
|
|
|
Lisansüstü
Toplam
|
551
|
|
|
Toplam
Öğrenci Sayısı
|
4069 + 551 =
4620
|
|
|
2023 YIL
SONU LİSANSÜSTÜ MEZUNLARI
DOKTORA
PROGRAMI MEZUNLARI
|
Temel İslam
Bilimleri
|
90 + 2
(Arapça Program)
|
Felsefe ve
Din Bilimleri
|
7
|
İslam Tarihi
ve Sanatları
|
19
|
|
|
|
YÜKSEK LİSANS MEZUNLARI
|
Temel İslam
Bilimleri
|
248 + 3
(Arapça Program)
|
Temel İslam
Bilimleri Tezsiz Mezunları
|
38
|
Felsefe ve
Din Bilimleri
|
74
|
İslam Tarihi
ve Sanatları
|
53
|
|
|
ÖĞRETİM ELAMANI SAYISI
|
Profesör
|
17
|
Doçent
|
15
|
Dr. Öğr.
Üyesi
|
24
|
Öğr.
Görevlisi
|
12
|
Araştırma
Görevlisi
|
15
|
|
|
Toplam
|
83
|
ULUSLARARASI AKREDİTASYON
Fakültemiz önce 2020 yılında ulusal
akreditasyona; 2021 yılında bunu Uluslararası Akreditasyona dönüştürerek
İlahiyat Akreditasyon Ajansına (İAA) müracaat etmiş ve 2021 Türkçe-İngilizce Öz
Değerlendirme Raporu (ÖDR) Ajansa teslim edilmiştir. 2022 ÖDR raporu Türkçe
İngilizce; 2023 ÖDR raporu da aynı şekilde Türkçe -İngilizce olarak hazırlanmış
ve ajansa gönderilmiştir. Daha sonra Takım Üyelerinin talep ettiği Kalite El
Kitabı (KEK) tabloları ve ÖDR tabloları Türkçe İngilizce olarak ajansa
gönderilmek suretiyle süreç tamamlanmıştır. 2023 yaz boyunca 3 ay istisnasız
her hafta toplantı yapılarak Kalite El Kitabı (KEK) tabloları ve Öz
Değerlendirme Raporu (ÖDR) tabloları büyük bir özenle ve özveriyle öğretim
elemanlarımız tarafından hazırlanmıştır. Hepsine ayrı ayrı teşekkür ederim.
Fakültemizin uluslararası akreditasyon takımı,
2023 Baharının başında İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) tarafından
oluşturulmuştur. Takım, Başkan Dr. Öğr. Üyesi Bahar Çelik ve 4 İslam ülkesi
mensubu üyeden oluşmaktadır. İsimleri web sitemizde ilan edilmiştir.
Akreditasyon takım üyeleri oluşur oluşmaz ilk olarak kendi aralarında bir
toplantı yaparak iş bölümü yapıp o günden itibaren fakültemizi 3 ay boyunca
bütün alanlarda (kalite akreditasyon geliştirme alanlarında) uzaktan sistem
üzerinden incelemişlerdir. Öz Değerlendirme Raporu (ÖDR) raporu ve rapordaki
kanıtlar tek tek incelenip üstün yönler ve sınırlılıklar açısından tetkik
edilmiş ve en son gönderdiğimiz Kalite El Kitabı (KEK) tabloları ve Öz
Değerlendirme Raporu (ÖDR) tabloları üzerinden incelemişlerdir. Bu incelemeler
sonunda fakültemiz Akreditasyon Takımı ile İAA Takım Başkanı ve üyeler arasında
25 Ekim 2023 Çarşamba günü Zoom üzerinden bir toplantı yapılmıştır. O ana kadar
yapılan süreç değerlendirilmiştir.
Bu aşamadan sonra Takım Başkanı ve üyeler 2023
yılı 18-22 Kasım'da Diyarbakır'a fakültemize bizzat gelerek 5 gün boyunca
öğretim elemanlarıyla, örgün öğrencilerle, mezun öğrencilerle, memurlarla,
fakülte ulusal dış paydaşlarla ve Uluslararası dış paydaşlarla görüşmeler yapıp
teorik olarak inceledikleri Öz Değerlendirme Raporunu (ÖDR) bizzat sahayı
inceleyerek mukayese etme ve değerlendirme imkânı bulmuşlardır. Akreditasyon
Takım üyeleri Diyarbakır misafirperverliğine yaraşır surette ağırlanmış ve
kendilerine rahat bir çalışma fırsatı sunulmuştur. 2024 başında fakültemizin
akredite olup olmayacağına akreditasyon takım üyelerinin ve İlahiyat
Akreditasyon ajansının vereceği raporlar belirleyici olacaktır.
ÖĞRENCİ KULÜPLERİ
Fakültemiz öğrencilerine, akademik dersler ve
çalışmalar yanında onları yetiştirecek sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler
yapmalarına imkân tanıyan fırsatlar sunmaktadır. Öğrencilerimizin ders içi ve
ders dışı okudukları kitaplar gelişmelerine vesile olduğu gibi sosyal ve
kültürel faaliyetler de en az onlar kadar hayatta başarılı olmalarını sağlayan
unsurlardır. Bunu göz ardı etmek doğru değildir. Evden okula, okuldan eve
sadece kitaplarla yetinmek ve sosyal ve kültürel faaliyetlerden mahrum kalmak öğrenciyi
noksan/eksik bırakacaktır. Her ikisini aynı anda yapmak öğrenciyi donanımlı
hale getirecektir. Öğrencinin sosyal ve kültürel faaliyetlerle medeni cesareti
gelişir, insanlarla iletişimi artar, topluma hitap etmeyi öğrenir, sosyalleşir,
toplum içinde adâb-ı muaşeret kurallarını kavrar ve daha sayamadığımız pek çok
karakteristik özellikleri zaman içinde kazanır. Bu amaçla fakültemizde 11 adet
öğrenci kulübü kurulmuştur. Bu kulüpler, konferans, paneller, seminer, çeşitli
eğitim etkinlikleri, kısa film okumaları, okul ziyaretleri, çocuk yuvası
ziyaretleri, huzurevi ziyaretleri, yardım faaliyetleri vb. pek çok etkinlik
gerçekleştirmektedirler. 2023 yılında 11 adet öğrenci kulübümüz faaliyet
göstermektedir.
1. Dicle Gençlik Kulübü
Muhammed
Enis ÇALMA
2. Dicle
Bir Damla Kulübü
Zeynep
TOKAY
3. İlahiyat
Yardım Kulübü
Asya
DİNÇ
4. Mavera
Gençlik Kulübü
Kübra
Nur KAYA
5. Hayra
Bir Adım Kulübü
Rojda
TÜRKEŞ
6. Oku-Yorum
Kulübü
Muhammet
Diyar ELİK
7. Medeniyet
Kulübü
Mehmet
Emin TAŞ
8. Gönüllüden
Gönüllere Kulübü Hatice SARI
9. Genç
Kalemler
Kulübü
Ferhat YAZ
10. Öncü
Kuşaklar Kulübü
Gülcan
DEMİRCAN
11. Beyti Ahzan Kulübü
Sümeyye
KAYA
FAKÜLTE
DERGİMİZ
Dicle İlahiyat
Dergisi 2000 yılından beri Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi adıyla
yayınlanan dergimiz 2017’nin ikinci sayısından itibaren Dicle İlahiyat Dergisi
ismini almıştır. “Temel İslam Bilimleri: Tefsir, Hadis, Kelam, İslam Hukuku,
İslam Mezhepleri Tarihi, Tasavvuf, Arap Dili ve Edebiyatı; Felsefe ve Din
Bilimleri: İslam Felsefesi, Din Felsefesi, Din Psikolojisi, Din Sosyolojisi,
Din Eğitimi, Dinler Tarihi, Mantık; İslam Tarihi ve Sanatları: İslam Tarihi,
İslam Sanatları Tarihi, Türk-İslam Edebiyatı, Dini Musiki; Din Kültürü ve Ahlâk
Bilgisi Eğitimi” gibi dinî araştırmalar alanında hazırlanan akademik
çalışmalara, derleme ve kitap tanıtımlarına yer verilmektedir. Geçen yıl yani
2022’nin başlarından itibaren dergimiz Dergipark üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/dicd
adresinde yayımlanmaya başlamıştır.
Ayrıca ulusal
ve uluslararası endekslerde taranması için yapılan başvurular sonuç vermeye
başlamıştır: Dergimiz, bu yılda INDEX COPERNICUS, SOBIAD ve TÜRK EĞİTİM
İNDEKSİ, AKADEMİC RESOURCE İNDEX gibi indekslerde taranmaktadır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/dicd/indexes. Makale Doi numarası alınmıştır.
TR dizin üyeliği için müracaat edilmiş ve işlemler devam etmektedir. (https://dergipark.org.tr/tr/pub/dicd)
DİYARBEKİR AHKAM DEFTERLERİ VE ŞERİ’İYYE SİCİLLERİ
Dekanlığımızca, T.C. Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı, Diyarbakır Valiliği, Dicle Üniversitesi Rektörlüğü, Karacadağ
Kalkınma Ajansı, DÜBAP Başkanlığı, Kayapınar Belediye Başkanlığı, desteğiyle
Diyarbakır Kadı Sicilleri’nin ve Divan-ı Humayûn’un Diyarbakır’la ilgili Ahkâm
Defterlerinin transkripsiyonu yapılmaktadır. Bu proje, tarih, hukuk, sosyoloji
vb. pek çok bilim alanı için son derece önemli ve güvenilir bir kaynak teşkil
etmektedir. Özellikle akademik çalışma yapanlar için bulunmaz bir kaynaktır. Bu
çalışmanın, bugüne kadar Diyarbakır’da sosyal alanda yapılan en büyük ve en
faydalı projelerden biri olduğuna inanıyoruz. Bugüne kadar, bu eserden
yararlanılarak yurt içinden ve yurt dışından çok sayıda makale, kitap ve tez
çalışması yapılmıştır. Şer’iyye sicilleri ile Ahkâm defterlerinin toplamı
36.929 sayfadır. Siciller 17. yy.'da başlamış 20. yy.'da sona ermiş; Ahkâm
defterleri ise 18. yy.'da başlamış 1875 yılında sona ermiştir. XVII. yüzyıldan
başlayarak XX. yüzyılın ilk çeyreğine kadarki zaman dilimini kapsayan
Diyarbakır Şer‘iyye Sicilleri, Osmanlı tarih ve kültürünün temel kaynaklarının
başında gelmektedir. Bu siciller, Osmanlı toplumunun siyasi, iktisadi ve
kültürel hayatına ışık tutan belgelerdir. Bizim hedefimiz, Diyarbakır’a ait
sicillerin ve Ahkâm defterinin tamamının transkripsiyonunu yapıp basmaktır.
Bugün itibarıyla, 17. ve 18. asra ait defterlerin tamamının, 19. asra ait
deflerlerin ve ahkâm defterlerinin bir kısmının transkripsiyonları tamamlanmış
ve okuyucularımızın kullanımına sunulmuştur. Bu işlem, İlahiyat Fakültemizin
öncülüğünde gerçekleşmektedir. Ahkam defterleri toplamda 10 cilt olacaktır. 3
cildi basılmıştır. Geriye kalan ciltler de basılacaktır. Şer’iyye sicillerinden
de şu ana kadar 20 cilt basılmıştır. İlave olarak 9 cildin transkripsiyonu
yapılmış olup baskıya hazır hale getirilmiştir. Transkripsiyon işlemleri
Üniversitemiz Dübap Araştırma merkezinden 2023 yılında 4 milyonluk kaynak
sağlanarak devam etmektedir. Bu kaynak kullanıldığında toplamda 66 cildin
transkripsiyonu bitmiş olacaktır. Toplamda Şer'iyye sicillerin 100 cilt olması
beklenmektedir. Bu mahkeme sicillerinde araştırmacılar için Diyarbakır'ın
tarih, kültür, ekonomi vb pek çok alanlarda araştırma konuları mevcuttur. (https://diyarbakirsicilleri.name.tr/)
DİFAV YAYINEVİ
Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Geliştirme Vakfı Yayınları Kültür Bakanlığı Yayınevi Sertifika No: (72423)
İlahiyat Fakültesi Yayınları Kültür Bakanlığı Yayınevi Sertifika No: 51611
Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfı 2023 yılında kurulmuş
olup ulusal ve uluslararası alanda düzenlenen sempozyum, seminer ve paneller
ile birlikte sosyal bilimlerin çeşitli alanlarında kitaplar yayınlayarak bilim
dünyasının istifadesine sunmayı amaçlamaktadır. Bugüne kadar fakültemizde
“İlahiyat Fakültesi Yayınları” olarak 70’e yakın kitap yayınlanmış olup
bunların hemen hepsi fakültemizin internet web sitesinde açık erişim olarak
araştırmacıların hizmetine sunulmuştur. Söz konusu “İlahiyat Fakültesi
Yayınları” bünyesinde kurulduğu günden bugüne düzenli olarak yayın faaliyetini
sürdüren çok sayıda indekste taranan Türkçe, Arapça, Farsça ve İngilizce
dillerinde makale yayınlayan Dicle İlahiyat Dergisi 34/38 (e-ISSN: 2667-6273)
de bulunmaktadır. Bundan sonra ise vakfımızın kurulmasıyla birlikte hem “İlahiyat
Fakültesi Yayınları” hem de Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme
Vakfı Yayınları (DİFAV Yayınevi) bünyesinde Türkçe, İngilizce, Arapça, Kürtçe
ve Farsça kitapları yayınlamayı hedeflemekte olup yayınevimiz şimdilik ULUSAL
nitelikte faaliyet göstermektedir. ULUSLARARASI bir yayınevi olmak da hedefleri
arasındadır. Bu amaçla Difav Yayınevi Komisyonu oluşturulmuştur. Web sitemizde
bilgileri ve iletişim bilgileri paylaşılmıştır. (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-vakfi/sayfalar/difav-yayinevi-11338)
İLAHİYAT FAKÜLTESİ GELİSTİRME VAKFI
2023 yılının başında
Fakültemiz bünyesinde Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfı
kurulmuş ve resmiyet kazanmıştır. Vakfımıza gerek üyelerimizden gerekse hayır
sahiplerinden bağışlar gelmeye ve şu ana kadar 45 öğrenciye burs vermeye başlanmıştır.
2024 yılı içinde bu faaliyet artarak devam edecektir. Gerekli bilgi (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-vakfi) web sitemizden alınabilir.
DİCLE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
MEZUNLAR VE MENSUPLAR DERNEĞİ
2023 yılında İlahiyat
Fakültesi Mezunlar ve Mensuplar Derneği kuruluş aşaması gerçekleştirilmiştir.
Bundan sonra mezunlar derneğimiz mezunların birbirleriyle ilişkilerini
sürdürebilecekleri ortak bir platform oluşturacaktır. Dernek tüm mezunları
aktif üye yapma konusunda çalışmalar yapacaktır. Dicle İlahiyat Mezunlar
Derneği, fakültemiz mezunlarını, mezuniyet sonrası yaşamlarında da
birbirleriyle dayanışma ve iş birliği içinde olmalarını sağlamak ve iletişimini
güçlendirmek için şu çalışmaları yürütecektir.
• Mezunlar günü,
• Mezuniyet yılı
yemekleri,
• Ramazan ayı iftar
sofrası
• Öğrencilerle
mezunları bir araya getiren Mezun Panelleri,
• Yeni mezunlara hoş
geldiniz yemeği gibi etkinlikler düzenler.
• Mezunlara ilahiyat
misyonuna aidiyet duygusu kazandırmak için gerekli çalışmalar yürütür.
• Fakülte buluşmaları
etkinlikleri düzenleyerek mezunlarımızın akademisyenler ve son sınıf
öğrencileriyle sosyal buluşmalarda bir araya getirilmesini sağlar.
• Seminer/Konferans
vb. konuşmacı olarak davet edilecek organizasyonlar düzenler.
• Fakültemiz ile
mezunlar arasında sürekli iletişim kurulmasını sağlar.
30. YIL FAKÜLTE
TANITIM KİTAPÇIĞI (TÜRKÇE/İNGİLİZCE/ARAPÇA)
Fakültemizin
30. yılı münasebetiyle bir bütün olarak hem ulusal hem de uluslararası düzeyde
tanınırlığını sağlamak için Türkçe-Arapça-İngilizce gibi farklı dillerde tanıtım kitapçıkları
hazırlanmıştır. Web sitemizde (https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/30-yil-tanitim-kitapcigi-11190) ilan edilmiştir.
İLAHİYAT BÜLTENİ
Her
yıl çıkarmayı planladığımız ilahiyat bülteni ilk olarak 2021 yılında ilk sayısı
çıkarılmış olup yıl boyunca fakültemizde icra edilen bütün
faaliyetleri/etkinlikleri toplamayı hedeflemektedir. 2022 yılında da aynı
minvalde 2. Sayı çıkmıştır. 2023 yılında da 3. sayı web sitemizde
yayınlanmıştır. Fakültemizin yıllık faaliyetlerini Her yıl içerecek olan
İlahiyat bülteni her yıl çıkarılacaktır. 2022 yılında deneme amaçlı bazı özel
aylarda “Ramazan Özel sayısı”, Ekim-Kasım gazeteleri de çıkarılmış ve web sitemize
yüklenmiş, sosyal medya hesaplarımızda paylaşılmıştır. Gazetelerde gerek
öğretim elemanlarının gerekse öğrencilerin yaptıkları etkinlikler yer almıştır.
(http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/sureli-yayinlar-10836) (http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/fakulte-bulteni-10133)
Fakültemiz
öğrencilerine ilmi, kültürel ve sosyal alanlarda kendilerini geliştirebilecek
imkanlar sunmaktadır.
ULUSAL VE ULUSLARARASI ANLAŞMALAR
A. ULUSAL ANLAŞMALAR
1. Türkiye Diyanet Vakfı ile
Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ortaklığında 05.10.2018 tarihinde
imzalanan protokolle İlahiyat Akademi Programı yürütülmektedir.
2.
Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Diyarbakır Yenişehir İlçe Müftülüğü
arasında imzalanan protokol, öğrencilerin akademik, kültürel ve bireysel
gelişimlerine katkı sağlamak üzere yürütülen eğitim, barınma ve burs desteği
vb. faaliyetleri kapsamaktadır. 35/38
3. Dicle Üniversitesi
ile Dicle İlim İrfan Gençlik ve Yardımlaşma Derneği arasında imzalanan
protokol, İlahiyat öğrencilerine yönelik gerçekleştirilecek ilmî, akademik,
sosyal, kültürel, sanatsal çalışmaların iş birliği içerisinde yürütülmesini
kapsamaktadır.
4. Dicle Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi ile Diyarbakır İl Müftülüğü arasında "İlmi ve Akademik
İş Birliği Protokolü" imzalandı. İmzalanan protokol ile iki kurum arasında
örgün ve yaygın eğitim kapsamındaki din hizmetlerinin etkin ve verimli şekilde
sürdürülmesi amaçlanıyor. Protokol kapsamında fakültemiz öğretim elemanları,
camilerde vaaz ve irşat programlarına katılacaktır.
5. Dicle Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi ile Diyarbakır Dini Yüksek İhtisas Merkezi arasında
işbirliği protokolü imzalandı.
6. Dicle Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi ile Melik Ahmet Anadolu İmam Hatip lisesi arasında
düzenlenen eğitimde işbirliği protokolü imzalandı.
B. ULUSLARARASI ANLAŞMALAR
1.Fakültemizin Erasmus Öğrenim Hareketliliği Programı çerçevesinde Romanya, University of Pitesti ile
ikili olarak imzalanmış öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmaları mevcuttur.
2. Yine Erasmus Öğrenim Hareketliliği program çerçevesinde Avusturya Katolisch Theologische Privatuniversität
Linz ile ikili olarak imzalanmış öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmaları mevcuttur.
Öğrencilerimiz Fakültemizin anlaşmalı olduğu kurumlara giderek bir ya da iki dönem eğitimlerine devam edebilmektedirler.
3.Erasmus Staj Hareketliliği çerçevesinde de yine Avrupa’daki İslam merkezlerinde yaz stajlarını gerçekleştirebilmektedirler.
4.Erasmus + kapsamında ise Kazakistan, Khoja Ahmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
K1017 ve K131 projeleri kapsamında öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmalarımız mevcuttur.
5. Pakistan, Lahore College for WomenUniversity ile K1017 ve K131 projeleri kapsamında öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmalarımız mevcuttur.
6. Endonezya Universitas Islam Indonesia ile K1017 ve K131 projeleri kapsamında öğrenci ve akademisyen değişim anlaşmalarımız mevcuttur.
7. Dicle Üniversitesi Rektörümüz Prof. Dr. Mehmet Karakoç ile
Özbekistan’ın Semerkant şehrinde İmam Buhari Uluslararası Araştırma Merkezi
Müdürü Dr. Shovasil Ziyodov arasında başta öğretim elemanı değişimi ve ortak
akademik faaliyetleri de içeren ikili
işbirliği protokolü imzalandı.
(2023)
8. Ürdün al-Zaytoonah University ile K 171 Erasmus
+kapsamında öğrenci ve personel hareketliliği anlaşması. (2022)
9. Filistin Hebron Üniversitesi ile Ka 171 Erasmus +
kapsamında Öğrenci ve personel haerketliliği proje anlaşması. (2023)
(http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/erasmus/sayfalar/anlasmalarimiz-2315)
10. Dicle Üniversitesi ile Kazakistan Nur
Mübarek Üniversitesi arasında öğrenci, öğretim elemanları değişimi ve ortak
akademik faaliyetleri içeren ikili işbirliği protokolü imzalanmıştır. İlahiyat
Fakültesi olarak Nur Mübarek Üniversitesine bağlı İslami İlimler Fakültesi ile
ortak akademik faaliyetler ve kültürel iş birliği gerçekleştirilecektir. (2023)
11. Bangsamoro Türk Eğitim Akademisi (BTEA); İnsan Vakfı,
Deniz Feneri Derneği, Dosteli Derneği ve SASA Vakfı’nın Morolularla bir araya
gelerek oluşturduğu ortak bir eğitim kurumu ile Dicle Üniversitesi Rektörlüğü
arasında öğretim elemanları değişimi ve ortak akademik faaliyetleri içeren
ikili iş birliği protokolü imzalanmıştır. İlahiyat Fakültesi olarak Bangsamoro
Türk Eğitim Akademisine bağlı İlahiyat ve İslami İlimler Fakültesi ile ortak
akademik faaliyetler, öğrenci ve Öğretim elemanı değişimi faaliyetleri
gerçekleştirilecektir. (2023)
TDV DİYARBAKIR İLAHİYAT
AKADEMİ PROGRAMI (Kız)
İlahiyat
Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik ve fikri gelişimlerini
desteklemek için Üniversitemiz ve Türkiye Diyanet Vakfı işbirliği ile
yürütülen, öğrencilere burs+yurt+kurs imkanı sunan, 5 yıllık eğitim-öğretim
programıdır. Tüm seviyelerden öğrencilere yönelik olarak bilimsel düşünme ve
becerisi kazanmalarını sağlayacak her türden sosyal ve beşerî ilimler alanında
tabi oldukları örgün eğitim programlarını destekleyici ve tamamlayıcı eğitim
faaliyetleri gerçekleştirilir. Öğrencilere, Temel Dini Bilgiler ve Kur’an-ı
Kerim dersleri Temel İslam Bilimleri giriş dersleri, metin okumaları vb.
ilahiyat eğitimini destekleyici faaliyetler (ek ders, kamp, atölye çalışması
vb.) gerçekleştirilir. Muhtelif alanlarda ve konularda öğrencilerin etkin görev
alacağı çalıştay, sempozyum, konferans, panel, atölye çalışmalarına
öğrencilerin katılımı sağlanır. Öğrencilerin akademik gelişimlerini
destekleyici nitelikte kitapların okutulması ve tahlil edilmesi çalışmaları
yapılır.
Daha fazla bilgi için
TDV Diyarbakır İlahiyat Akademi'nin sosyal medya hesaplarına bakabilirsiniz.
https://instagram.com/tdvdiyarbakirilahiyatakademi
https://twitter.com/tdvakademi21
https://diyanetburslari.tdv.org/ilahiyat-akademi-burs-programi/
DİCLE İLAHİYAT AKADEMİ PROGRAMI (Erkek)
Dicle
İlim, İrfan, Gençlik ve Yardımlaşma Derneği ve Fakültemiz işbirliği ile
yürütülen Dicle Akademi Programı, Lisans bölümlerinde hazırlık ve 1. sınıf
okuyan öğrencilere yönelik 4 yıllık İslami İlimler akademi programıdır.
İslami İlimlerin yanında klasik ve modern usüllerde Arapça dil eğitimi alanında
uzman üniversite hocaları eşliğinde verilmekte, derslerin yanı sıra sosyal ve
beşerî bilimler, İngilizce dil eğitimi, akademik yazı ve danışma desteği ile
zenginleştirilmiş bir eğitim içeriği sunulmaktadır. Program sosyal
faaliyetlerle desteklenmekte ve öğrencilere iaşe ve ibate (barınma) ve burs
imkânı sağlanmaktadır.
İMAM ŞÂFİÎ ve ŞÂFİÎLİK UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ (İŞAMER)
İslam’ın fıkhî/ameli dört büyük
mezhebinden biri olan Şâfiî mezhebi ve mezhebin kurucusu Muhammed bin İdris
eş-Şâfiî’nin doğru ve bilimsel tarzda öğrenilmesini ve tanıtılmasını amaçlayan
İŞAMER, bu amaca yönelik olarak aşağıdaki faaliyetleri gerçekleştirmeyi
hedeflemektedir.
a) Ulusal ve uluslararası
bilimsel araştırma projelerini desteklemek, üretilen bilginin daha geniş
kitlelere ulaştırılması için çeşitli faaliyetlerde bulunmak, sempozyum ve
konferanslar düzenlemek.
b) Şâfiî fıkıh mirasını modern
bilimsel yöntemlerle araştırarak günümüz insanının dikkatine sunmak, nitelikli
çalışmalar yürütülmesine öncülük etmek ve mezheple ilgili lisansüstü akademik
çalışmalara destek vermek
c) İmam Şâfiî’nin ve onun
talebelerinin usul ve füru’a dair fıkhını ve fıkhî eserlerini tanıtmak, okumak
ve okutmak, mezhep görüşlerini diğer mezheplerle karşılaştırmalı olarak
inceleyip araştırmak
d) Şafiî mezhebi ile ilgili
tedris ve tahsil faaliyetinde bulunan bölgedeki diğer eğitim kurumlarıyla
işbirliğinde bulunmak, İŞAMER’in öncülüğünde onlarla koordineli olarak çeşitli
faaliyetler gerçekleştirmek.
Diyarbakır Sur
İlçesinde Hüsrev Paşa Medresesinde bulunan
Şafiilik Merkezi, Şafii Fıkıh Atölyesi
düzenlemektedir. Atölye bünyesinde alanında uzman İlahiyat Hocalarımız
eşliğinde, Şafi mezhebi başta olmak üzere klasik Arapça eserler üzerinden
dersler işlenmektedir.
KUR'AN-I KERİM VE
KIRAAT UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Dicle Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olarak kurulan
Dicle Üniversitesi Kur’an-ı Kerim ve Kıraat Uygulama ve Araştırma Merkezi,
Kur'an ve kıraat ile ilgili farklı araştırmalar yapmak amacıyla kurulmuştur.
a) Kur’an-ı Kerim ve
kıraat alanında araştırma, inceleme, uygulama ve geliştirme çalışmaları ve
projeleri yapmak.
b) İlahiyat
fakülteleri ve Diyanet İşleri Başkanlığının Tashih-i Huruf, Kıraat-ı Aşere ve
Takrib Eğitim merkezleri ile ortak çalışmalar yapmak.
c) Ulusal ve
uluslararası kuruluşlar ile işbirliği yapmak, ortak çalışmaları özendirmek.
organize etmek, konferans, kongre ve bilimsel toplantılar düzenlemek ve yayın
yapmak.
ç) Araştırma ve
uygulama çalışmaları sonunda konu ile ilgili bilimsel yayın yapmak.
d) Kıraatla ilgili
kaynak tespiti ve yazma eserlerin gün yüzüne çıkarılması.
e) Kıraatlar ve
tashih-i huruf konusunda dersler vermek.
f) Hafızlık yaptırmak.
Dicle Üniversitesi
Rektörlüğüne bağlı olarak kurulan Dicle Üniversitesi Kur’an-ı Kerim ve Kıraat
Uygulama ve Araştırma Merkezi, Diyarbakır Sur ilçesinde Hüsrev Paşa Medresesinde bulunmakta olup
güzel Kur'an okuma, tecvid, tashih-i huruf, kıraat-i aşera kursları
düzenlemektedir.
Daha fazla bilgi
edinmek için fakültemizin Web sayfasına bakabilirsiniz.
https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/kur-an-i-kerim-okuma-ve-kiraat-uygulama-ve-arastirma-merkezi/sayfalar/genel-bilgi-9134
İLAHİYAT HAFIZLIK PROGRAMI
Fakültemiz ve
Diyarbakır İl Müftülüğüne bağlı Yenişehir İçe Müftülüğü iş birliği ile
yürütülen bir programdır. Lisans eğitimi ile birlikte hafız olmak isteyen
ilahiyat öğrencilerimize yurt ve ders imkanları sunulmaktadır. Öğrencilerimiz
Abdülhamit Han Yatılı Hafızlık Kız Kur’an Kursunda Öğretim görmektedirler. Hali
hazırda 15 ilahiyat öğrencisi Hafızlık programında Hafızlığa devam etmektedir.
İlahiyat Fakültesi Geliştirme Vakfımız öğrencilerin iaşe ihtiyacını
karşılamaktadır. Zaman içinde bu sayının artması ümit edilmektedir.
FAKÜLTEMİZ BÜNYESİNDE DÜZENLENEN ATÖLYELER
Alanında uzman
hocalarımız tarafından Tecvid Dersleri, İngilizce Kursu, Pratik Arapça Kursu,
İslam Tarihi Atölyesi, Online Hadis Okumaları düzenlenmektedir. Atölye ve
kursların yanı sıra çeşitli alanlarda konferanslar, paneller, seminerler
düzenlenmektedir.
Daha fazla bilgi edinmek için fakültemizin Web
sayfadından "Fakülte Bülteni" kitapçığına bakabilirsiniz.
(https://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/fakulte-bulteni-10133)
FAKÜLTEMİZDE
GELENEKSEL İFTAR ETKİNLİKLERİ
Fakültemizde ilk defa 2022 yılı Ramazan ayı boyunca hafta içi her gün
''Mehmet & Esra Cansız Vakfı'' tarafından iftar yemeği verildi. 2023’te
ise aynı program hayata geçirilmesi planlanırken deprem olması nedeniyle online
eğitime geçilmesiyle birlikte Ramazan ayında sadece Kadir gecesi
2000 kişilik bir iftar verilmiştir. 2024 yılında da Ramazan ayı boyunca iftar
programı planlanmaktadır. Bu iftar programının hayata
geçirilmesinde en büyük pay sahibi olan Lila kozmetik
sahibi Mehmet Cansız bey ve Muhterem eşi Esra Cansız Hanımefendiye fakültemiz
adına şükranlarımı arz ederiz. Verilen iftar yemeğine öğrenciler yoğun ilgi gösterdi. Dileğimiz bu faaliyetlerin geleneksel hale gelip her Ramazan ayında böyle manevi atmosferin tekrar tekrar yaşanmasıdır.
(http://www.dicle.edu.tr/tr/birimler/ilahiyat-fakultesi/sayfalar/fakultemizde-iftar-etkinligi-10437)
KURUMSAL KABİLİYET VE
KAPASİTESİ
Üstünlükler
1. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin kurumsal kimliği.
2. Fakültemizin İlahiyat Akreditasyon Ajansına (İAA) uluslararası
Akreditasyon için Müracaat etmiş olması ve son aşama olarak 2024 Ocak ayında
sonuçlanacak olması.
3. Fakültemizin kalite açısından üniversitemizin stratejik plan ve
hedefleri doğrultusunda, eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari
hizmetlerin değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi, iç ve dış kalite
güvence sisteminin kurulması konusunda iyi bir konuma gelmiş olması.
4. Fakültemizin bulunduğu şehir ve yerleşkesinin özellikleri.
5. İlahiyat alanında seçkin ve nitelikli akademik kadro ve her
alanda öğretim elemanının mevcut olması. (83 öğretim elemanı)
6. Fakültemizin idari personelinin yeterli ve istenen düzeyde
olması. (16 idari personel)
7. Fakültemizin temizlik personelinin yeterli olması. (7 personel)
8. Yönetimde öğrenci merkezli yaklaşım.
9. Çok yönlü danışmanlık faaliyetleri (akademik, bireysel, akran
danışmanlığı).
10. İdari ve akademik kadronun çalışma koşullarının iyi olması.
11. Fakülte yönetiminin ulaşılabilir ve çözüm odaklı olması.
12. Fakültenin paydaşları ile resmî kurumlar ve STK’lar ile iyi
ilişkiler içerisinde olması (5 resmi kurum ve STK ile protokol).
13. İdari yönetimde kurumsallaşma.
14. Fakültemizde teknisyen ve yetenekli eleman bulunması.
15. Öğrencilerin ders dışı faaliyetlerde çalışabilecekleri okuma
salonlarının olması (3 adet).
16. Fakültemizin 25 yılını doldurmuş Uluslararası Hakemli Dergisinin
bulunması.
17. Fakültemiz içinde öğrencilerin hizmetine sunulan bir tatbikat
camisinin olması.
18. Fakültemizde hizmet veren iki adet konferans salonunun
bulunması.