Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
AKREDİTASYON KOMİSYONLARI
AKREDİTASYON KOMİSYONU |
|
| Ünvanı | Adı-Soyadı | Birimi | Görevi |
1 | Doç. Dr. | Aydın TAŞ | İlahiyat Fakültesi | Başkan |
2 | Dr. Öğr. Üyesi | Abdussamet KAYA | İlahiyat Fakültesi | Başkan Yrd. |
3 | Öğr. Gör. | Mutlu SAYLIK | İlahiyat Fakültesi | Üye |
4 | Dr. Öğr. Üyesi | Ahmet ÇELİK | İlahiyat Fakültesi | Yedek Üye |
Akreditasyon Kalite Güvence Sistemi Komisyonu
Dr. Öğr. Üyesi Abdussamet KAYA
Üye : Arş. Gör.
Alaattin TEKİN
Üye : Arş. Gör.
Ahmet PEKAYDIN
Üye : Arş. Gör.
Fatih ÖZKAN
Akreditasyon Eğitim ve Öğretim Komisyonu
Başkan: Öğr. Gör. Mutlu SAYLIK
Üye : Arş. Gör.
Ömer GÜNAN
Üye : Arş. Gör.
Osman ŞİMŞEK
Üye : Arş. Gör.
Cenap AYİK
Üye : Arş. Gör.
Sacide AKCAN
Üye : Arş. Gör.
Dr. Hüseyin ZAMUR
Üye : Dr. Öğr.
Üyesi M. Sait KAVŞUT
Akreditasyon Araştırma ve Geliştirme Komisyonu
Başkan: Doç. Dr. Aydın TAŞ
Üye : Arş. Gör.
Abdulmelik VERGİ
Üye : Arş. Gör.
Mehmet GÜLNİHAL
Üye : Arş. Gör.
Usame BOZKURT
Akreditasyon Toplumsal Katkı Komisyonu
Başkan: Dr. Öğr. Üyesi Abdussamet KAYA
Üye : Arş. Gör. Dilek ÖZBEY TAN
Üye : Arş. Gör.
Merve ZEYBEL
Üye : Arş. Gör.
Faruk EVRENK
Akreditasyon Yönetim Sistemi Komisyonu
Başkan: Doç. Dr. Aydın TAŞ
Üye : Arş. Gör.
Ahmet AKDENİZ
Üye : Arş. Gör.
Cennet ASANA
Üye : Arş. Gör.
Taner KARASU
AKREDİTASYON HAKKINDA BİLGİ
Akreditasyon ve faydası
Akreditasyon: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından
belirli bir alanda önceden belirlenmiş akademik ve alana özgü standartların bir
yükseköğretim programı ve yükseköğretim kurumu tarafından karşılanıp
karşılanmadığını ölçen değerlendirme ve dış kalite güvence sürecidir.
Akreditasyon, işlerin yazılı (tanımlı ve planlı) olmasını,
işlerin ilgili paydaşlarla istişare içinde yürütülmesini isteyerek kuruma
sistem kazandırır. İşlerin sonuçlarının takip edilip iyileştirilmesini talep
eder. Kurumda işler, tanımlama ve planlama olmadan da iyi gitse bile, bunlar
tanımlı ve planlı olmazsa güvence altında olmaz, kişilerin özel ve gayretlerine
bağlıdır, kişiler değişince (örneğin dekan değişince) işler tamamen farklı yöne
gidebilir. Akreditasyon ve kalitede bu istenen bir şey değildir. Akreditasyon, kurumsallaşma olmasını, işlerin
kurumsal kimlikle yürütülmesini, kişilere bağlı olmamasını sağlar.
Tanımlı ve planlı uygulamalar zamanla iyice oturur kurum
kültürü haline gelir ve başkaları tarafından örnek alınır.
Akreditasyon, kurumdaki herkesi (idareci, hoca, memur,
öğrenci, işçi), binayı ve çevreyi kapsar. Herkesin kendisini değiştirmesini,
klasik alışkanlıklarını terk etmesini gerektirir. Bu sürecin başı acı, zor ve
sıkıntılı, sonu ise tatlıdır.
Akreditasyon süreci kuruma ek yük getirmektedir ancak bunun
karşılığında kurumu güçlendirir, bir işleyiş kazandırır, kişilere bağlı
uygulamaları asgariye indirir.
Akreditasyon ajansına başvurmak, isteğe bağlıdır ancak YÖK
bunu istemekte ve teşvik etmektedir.
Akreditasyon ilahiyat alanında yeni başlıyor
İlahiyat alanında –dünyadaki bütün ilahiyatlar dâhil-
akreditasyon yeni başladı. Fakültemiz 2020 yılı Ocak ayında ilk başvuran 13
İlahiyat fakültesinden birisidir. Henüz elimizde örnek yoktur. Bu işi tam
olarak bilen danışılacak kişiler bulmakta zorlanıyoruz. İlk olmanın
dezavantajları yanında, raporumuzun daha müsamahalı değerlendirilmesi açısından
avantajları da vardır.
Öz değerlendirme raporu (ÖDR) ve faydası
ÖDR, kurumun kendi resmini çekip, durumunu görüp kendi
kendini düzeltmesine fırsat vermektir. "Hesaba çekilmeden önce kendinizi
hesaba çekiniz" demektir.
İç ve dış ÖDR kuruma ayna tutar, kalite açısından iyi ve
eksik yönlerini gösterir.
Akreditasyon ajansı, ilk önce kurumun kendi öz değerlendirme
raporunu yazması istenerek, kurumun kendi eksiklerini kendisi görüp gerekli
tedbirleri alarak, mümkün mertebe dışarıdan müdahaleye gerek kalmadan
ilerlemesini, kaliteyi yakalamasını sağlamak ister.
Kurumun yazdığı ÖDR, akreditasyon ajansının
değerlendiricileri tarafından incelenerek gerçeği yansıtıp yansıtmadığı tespit
edilmeye çalışılır. Gerekli görülen yerde kurumdan açıklama ve bilgi istenir.
Akreditasyon süreci
1) İstenen kriterlerine göre hazırlanan ÖDR (İlahiyat
Akreditasyon Ajansına (İAA'ya) teslim edilir.
2) Teslim edilen raporu İAA'nın denetçileri önce rapor
üzerinde, sonra da kuruma gelerek yerinde değerlendirir. Denetçiler ihtiyaç
duyarsa fakülteden yeni bilgi ve belgeler isteyebilir. Fakülteye gelen
denetçiler iç ve dış paydaşlarla da görüşür.
3) Denetçileri raporlarını İAA'ya sunar. İAA, kurumu
akredite edip etmeme yönünde veya koşullu akredite etme karar alır.
Akreditasyon kararı istenen ölçütlerin olgunluk düzeyine göre kuruma verilen
puanların toplamına göre alınır. ÖDR'de 5 başlık (Kalite Güvencesi Sistemi, Eğitim
ve Öğretim, Araştırma ve Geliştirme, Toplumsal Katkı, Yönetim Sistemi) vardır.
Bu başlıkların altında 22 ölçüt, 58 alt ölçüt var. YÖKAK (Yükseköğretim Kalite
Kurulu) uygulamasına göre: Kurum, ölçütlerin olgunluk düzeyine göre 1000 puan
üzerinden değerlendirilir. Puanların dağılımı şöyledir:
Kalite Güvencesi Sistemi: 200 puan
Eğitim ve Öğretim: 400 puan
Araştırma ve Geliştirme: 150 puan
Toplumsal Katkı: 100 puan
Yönetim Sistemi: 150 puan
Kurumun aldığı puanların toplamı:
650 ve üzeri ise "tam akreditasyon" (kurumun beş
yıllığına akredite edilmesi),
500-649 arasında ise "koşullu akreditasyon"
(kurumun iki yıllığına akredite edilmesi) verilir.
500'un altında olursa kurum akredite edilmez ve iki yıl
akreditasyona başvuramaz sadece gelişmesi için destek verilir.